• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråd för reaktioner på företeelser i -outhängda- annonser på K&S

Har hängt upp mig på det här med storleken ett tag.
Missförstå mig inte nu 😂

När jag kikar på annonser på köp och sälj, är det så många annonsörer som inte anger dimensionerna på klockan de säljer.
Jag förstår inte varför.

Det är inte självklart vilken diameter eller vilken tjocklek klockan som annonseras har.
Den som säljer är oftast insnöad på märket & modellen, och tycker det är självklart, men för den som precis upptäckt märket eller modellen är det inte det.

Modellerna skiftar ibland dimensioner när de byter ref nummer, men behåller namnet.
Igen, den som är insnöad vet, men de som bara tycker att det är en fin klocka har kanske ingen aning.

Det finns många exempel, väljer dock att inte peka åt något håll.

Jag tycker bara att det är ett bra försäljningsargument att ange dimensionerna, det kortar vägen till avslut om man säger som så.
Bara mina spontana tankar.
Håller helt med. Oftast är det nog medvetet. Den som säljer vet att de sitter på en mindre populär storlek men hoppas på att någon ska hugga. Ett sätt att komma ifrån problemet är att nya annonser görs i formulärtyp så man är tvingad att fylla i vissa basfakta. Det skulle göra att man kan fatta beslut utan att googla och på så sätt få mer fritid.

Tycker alltid det är intressant med definitionen av ”hair lines” i annonser. Pratar vi babyfjun eller skogshuggarskägg som referens? Speciellt när det skrivs något i stil med ”skick som ny, endast någon hair line på spännet men de syns inte på armen” för att sedan inte ens ha en bild på spännet.

Eller att endast hairlines efterföljs av liknande bild. (Bild är ej från KS annons utan bara exempel)
IMG_0405.jpeg

Har egentligen inget problem med att hair lines kan tolkas olika från person till person så länge de finns bra bilder så man själv kan avgöra vad man tycker är acceptabelt.

Men när skicket uppenbart förskönas genom smarta kameravinklar eller avsaknad av bilder och säljaren endas beskriver det som obefintliga hair lines, möjligtvis med tillägget ”fråga om fler bilder”. Ja då tycker jag det är ett solklart argument för att hålla sig borta från den säljaren.

Med det sagt har jag inget emot att köpa en klocka med spår av användning så länge säljaren är transparent med det från början. 😊

så länge de finns bra bilder så man själv kan avgöra vad man tycker är acceptabelt.
Där vill jag påstå nyckeln ligger. Inga problem med att en klocka har skador/spår av användning så länge jag kan se det själv redan i annonsen.

Överlag tycker jag målande beskrivningar av en klockas skick mest är trams. "Charmigt sliten", "toolwatch" och annat man läser ibland :banghead:

Där vill jag påstå nyckeln ligger. Inga problem med att en klocka har skador/spår av användning så länge jag kan se det själv redan i annonsen.

Överlag tycker jag målande beskrivningar av en klockas skick mest är trams. "Charmigt sliten", "toolwatch" och annat man läser ibland :banghead:
Det är mest när det blir tomt säljsnack som det blir trams. När en ärlig text möter ärliga bilder räcker det gott.

Då kan man väl kanske skriva det istället? 🙂
Kan man göra, eller så skippar man det då det tex inte går att garantera hur klockan levt. Tyvärr söker ju alla opolerat tex men få känner igen en opolerad klocka. Själv använder jag ärligt skick ofta när jag pratar om vintageur. Gillar begreppet då det beskriver något man inte riktigt kan ta på men känner så väl igen.

Bra begrepp men svårt i annons från säljare man inte känner/litar på.

Kan man göra, eller så skippar man det då det tex inte går att garantera hur klockan levt. Tyvärr söker ju alla opolerat tex men få känner igen en opolerad klocka. Själv använder jag ärligt skick ofta när jag pratar om vintageur. Gillar begreppet då det beskriver något man inte riktigt kan ta på men känner så väl igen.

Bra begrepp men svårt i annons från säljare man inte känner/litar på.
Håller helt med att ärlig eller orörd funkar på vintage när man har förtroende för säljaren. Med orörd syftar jag inte på att skicket ska va NOS utan att klockan ej förvandlats till ett fulur genom byte av icke orginaldelar, ommålning eller dålig polering av valfri klåpare.

Ett annat sånt säljsnack begrepp som kan funka men oftast är överflödigt är ”okänd servicehistorik men den tickar på fint”. Finns inte färsk dokumentation på service är utfört räknar jag kallt med att det behöver göras omgående. Såvida man inte har bra koll på säljaren som kan ge bra info om att den är i sin ordning.

Som urmakare kan jag verifiera det ganska lätt om man köper klockan F2F. Men när jag får frågan av bekanta på någon annons (uteslutande blocket) så säger jag alltid följande: Räkna med att service kommer behövas i närtid på äldre klockor och att det kan bli kostsamt så slipper det komma som en tråkig överraskning senare.

Tycker ändå det är märkligt att det ska vara införståttt att ärligt skick skulle betyda vad du menar. Ärlig är ett ord som betyder hederlig eller sanningsenlig, inte glasklart för en som inte är insatt i klocksnacks vintage att det skulle betyda orörd eller opolerad. Men då har jag lärt mig nåt nytt om inte annat.

Fick också hela min annons med bilder å hela köret borttaget pga att jag glömt att nämna returpolicy. Sen när jag skulle skapa ny annons så var jag spärrad från att skapa nya inlägg på sälj forumet, vet inte om det är normalt?
Jag var med om samma sak nu, missades i alla hast. Hur gick du tillväga för att kunna lägga ut en annons igen. För min behörighet där är nu borttagen...

Väldigt sant! Borde nog använda mig av den i detta fallet 😅🙏🏻
Jag tror du missar alt som den personen skriver, både bra och sånt man kan irritera sig på. Ignore är nog bra om allt från en person är dåligt men dåligt om inläggen är blandade. Är det inte enklare att bläddra förbi eller upptäcka andra delar av KS som du inte varit på?

Jag tror du missar alt som den personen skriver, både bra och sånt man kan irritera sig på. Ignore är nog bra om allt från en person är dåligt men dåligt om inläggen är blandade. Är det inte enklare att bläddra förbi eller upptäcka andra delar av KS som du inte varit på?
Det har du rätt i. Gick in på herrens profil och han var inget vidare aktiv på annat än att bumpa sin annons så det fick bli ignore faktiskt. Skulle det komma nåt intressant eller lärorikt från profilen som jag nu missar, shame on me ☺️

Det har du rätt i. Gick in på herrens profil och han var inget vidare aktiv på annat än att bumpa sin annons så det fick bli ignore faktiskt. Skulle det komma nåt intressant eller lärorikt från profilen som jag nu missar, shame on me ☺️
Ha ha, det blev säkert ett noga övervägt val, men hur ska du nu veta när han sålt?

Tillbaka
Topp