• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråd för reaktioner på företeelser i -outhängda- annonser på K&S

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Bilderna är en del av beskrivningen är bra att lägga in. Det gör tillsammans hela beskrivningen. Finns inga planer det ska gå att i text beskriva en exempelvis vintageklockas skick eller annan begagnads utan att riskera olika tolkningar. Både bilder och text behövs i regel. Vissa intressenter behöver påminnas om att titta ordentligt på bilderna, som bör vara "bra", innan köp.
Klart att det behövs bilder men om folk behöver påminnas om att titta noga på det man tänker betala ett gäng kakor för i förskott...ja då finns det nog många andra saker att påpeka också. Tex att "Det ingår inte en reservklocka i köpet" eller "Den klocka du ser på bilderna är den klocka du kommer att få Levererad" osv. Grejen är ju att det är bleeding obvious att bilderna beskriver klockan. Vad tusan skulle dom annars beskriva?
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Klart att det behövs bilder men om folk behöver påminnas om att titta noga på det man tänker betala ett gäng kakor för i förskott...ja då finns det nog många andra saker att påpeka också. Tex att "Det ingår inte en reservklocka i köpet" eller "Den klocka du ser på bilderna är den klocka du kommer att få Levererad" osv. Grejen är ju att det är bleeding obvious att bilderna beskriver klockan. Vad tusan skulle dom annars beskriva?

Det finns nog gott om folk, kanske inte så mycket här på ks, men mest på andra ställen som kan klaga på saker som har visats och beskrivits i annonsen/auktionen. Har använt det själv på andra ställen och har full förståelse när säljare använde den frasen . Det är ett sätt att säga, vet vad du vill, ta reda på vad du får hem innan du köper/bjuder. Ett sätt att påminna om köparens ansvar att ta del av infon som erbjuds.
Inte bara säljare kan vara knepiga.

Ja precis, tycker vissa säljare bör påminnas om att ta bra bilder. Ibland är det rent katastrofalt.

Ja, absolut.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Min nästa säljannons på KS kommer se ut så här, jag lovar :

"Hej! Med stor sorg i hjärtat har jag bestämt mig för att släppa min klocka x. Kollar därför intresset här. Passa på att köpa den nu innan den eventuellt dras tillbaka nästa helg eller eventuellt kommer jag att höja priset speciellt om skambuden börjar hagla. Lägsta pris hos chrono är xx kr. Lägger mig därför på samma nivå.
Älskar egentligen klockan över allt annat men tyvärr får den ingen handledstid och vi klickar inte på en fundamental nivå så det får dessvärre bli en catch'n release på den. Förbehåller mig rätten att dra tillbaka annonsen om jag känner för det - dock inte under pågående affär. Skambud undanbedes. Jag tar inget ansvar för att paketet kommer fram. Fler bilder kan skickas via PM. Väl mött!"

Lolz
Hahaha låter som en standardannons på KS! Ingen skulle reagera nämnvärt 😂
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Kanske inte så många läser det men det vore kanske på sin plats med en lite utförligare beskrivning och kanske även lite handfasta tips hur man tar bra bilder och vilka vinklar och delar av klockan som är relevanta att belysa vid en objektsbeskrivning.
Inte för att jag någonsin sett det men att använda bilder på ett ”likadant objekt” känns ju jäkligt risigt.

En säljes-/bytesannons skall innehålla bilder på det aktuella objektet och en beskrivning av vad som säljs. Det går även använda bilder på ett likadant objekt som du vill sälja eller byta för att påvisa hur objektet ser ut. Det ska dock tydligt framgå vart bilden/bilderna kommer från.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Det finns nog gott om folk, kanske inte så mycket här på ks, men mest på andra ställen som kan klaga på saker som har visats och beskrivits i annonsen/auktionen. Har använt det själv på andra ställen och har full förståelse när säljare använde den frasen . Det är ett sätt att säga, vet vad du vill, ta reda på vad du får hem innan du köper/bjuder. Ett sätt att påminna om köparens ansvar att ta del av infon som erbjuds.
Inte bara säljare kan vara knepiga.



Ja, absolut.
Håller med i sak men likafullt onödigt då bilderna såklart beskriver klockan. Annars borde man ju lägga till att texten också är en del av beskrivningen 😇. Inget man ser på hemnet väl? Bilden på huset är en del av beskrivningen...?
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Det värsta tycker jag är folk som spammar en märkestråd, exempelvis Tudor-tråden, med bilder och lovord för att sedan veckan efter lägga ut en annons, ofta då med orden "trodde aldrig jag skulle sälja denna" eller "älskar klockan, men måste tyvärr sälja den".
Verkligen! Dessutom ganska vanligt... Blir ju oerhört genomskinligt!
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
När man skriver att klockan när som helst kan dras tillbaka för att det är sååå svårt att skiljas från denna. Merparten blir liggande på k/s...
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Anonss:
Härmedd med stort sorg i ögat vill jag möjligtvis, kanske eventuellt släpa min älsking,
En breijting aoerspase
År 97 el kanske 2002, har ej koll på rejfrensen
Klockan, sa min polare Roffe att den ser legit ut och är servadd, men inga cert på det.
Inga retur då den är så fin och så och jag behöver stålar asap.
Säljs endast till högstbjudande.
Bytesobjekspris är själklart.
Vi syns på plattan och gör upp affären, jag brukar sitta på trappan med mins polare. Bet i förskott är självklarhet och jag unanber att drra tillbajs klocka efter bet.
Jag har en bildf oxå:
F036EC08-590C-4BE7-8E7F-3F22623B3715.jpeg


trevlig helg tråden !
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Kanske inte så många läser det men det vore kanske på sin plats med en lite utförligare beskrivning och kanske även lite handfasta tips hur man tar bra bilder och vilka vinklar och delar av klockan som är relevanta att belysa vid en objektsbeskrivning.
Inte för att jag någonsin sett det men att använda bilder på ett ”likadant objekt” känns ju jäkligt risigt.

En säljes-/bytesannons skall innehålla bilder på det aktuella objektet och en beskrivning av vad som säljs. Det går även använda bilder på ett likadant objekt som du vill sälja eller byta för att påvisa hur objektet ser ut. Det ska dock tydligt framgå vart bilden/bilderna kommer från.

 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Ja jag har sett den tråden tidigre men hur många nya medlemmar ser den innan de spammar 50 inlägg och trycker ut sin klocka på Köp & Sälj?

Jag menade att man kanske kan utveckla denna sektion:
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Nu minns jag inte om detta tagits upp i de senaste 9 sidorna av tråden MEN när man lagt ut en klocka till försäljning, då ska man väl för tusan inte används klockan mer tills den blir såld?!? Är jag tråkig som tycker så? Genom att använda den EFTER att du lagt upp annonsen och beskrivit skicket kan det ju bara bli sämre. 🤔
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Nu minns jag inte om detta tagits upp i de senaste 9 sidorna av tråden MEN när man lagt ut en klocka till försäljning, då ska man väl för tusan inte används klockan mer tills den blir såld?!? Är jag tråkig som tycker så? Genom att använda den EFTER att du lagt upp annonsen och beskrivit skicket kan det ju bara bli sämre. 🤔

Parkerar du bilen också om du har lagt ut den på Blocket? :)

Skämt åsido, jag skulle jag säga att det beror lite på klocka. NOS - självklart ska den inte användas. Dings och swirls - förstår inte varför den inte kan fortsätta användas.

Finns ju också en väldigt enkel lösning om det har gått tid från annons till affär, att begära nytagna bilder.
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Parkerar du bilen också om du har lagt ut den på Blocket? :)

Skämt åsido, jag skulle jag säga att det beror lite på klocka. NOS - självklart ska den inte användas. Dings och swirls - förstår inte varför den inte kan fortsätta användas.

Finns ju också en väldigt enkel lösning om det har gått tid från annons till affär, att begära nytagna bilder.
Jag vet inte hur många bilar du har, men jag har fler klockor att använda ;)

Men jag förstår ditt argument och kan i viss del hålla med om det :) 🙏
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Nu minns jag inte om detta tagits upp i de senaste 9 sidorna av tråden MEN när man lagt ut en klocka till försäljning, då ska man väl för tusan inte används klockan mer tills den blir såld?!? Är jag tråkig som tycker så? Genom att använda den EFTER att du lagt upp annonsen och beskrivit skicket kan det ju bara bli sämre. 🤔


Jag stoppar alltid klockan som är till salu i lådan, men mycket för att slippa omaket om något händer.
Är ju sjukt jobbigt att få dra tillbaka annonsen eller en pågående försäljning bara för man varit slarvig och slängt den i stengolvet eller dragit i en stålkarm...😅
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Nån mer som tycker det blir fler och fler annonser utan vettiga bilder på klockorna och utan vettig beskrivning eller är det bara jag?

Det är märkligt att inte bemöda sig om att göra bra och läsbara annonser med vettiga bilder. Nya kanske det funkar ändå men med begagnade och vintage... vad vill man själv veta för att vara intresserad av att köpa en gammal klocka online?
Det är frågan man bör ställa sig när man gör en säljesannons.
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Nu minns jag inte om detta tagits upp i de senaste 9 sidorna av tråden MEN när man lagt ut en klocka till försäljning, då ska man väl för tusan inte används klockan mer tills den blir såld?!? Är jag tråkig som tycker så? Genom att använda den EFTER att du lagt upp annonsen och beskrivit skicket kan det ju bara bli sämre. 🤔
Outtalad sund bondförnuft regel, common sense, respect the försäljningsprocess, men hissen går ej alltid upp….
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
Nån mer som tycker det blir fler och fler annonser utan vettiga bilder på klockorna och utan vettig beskrivning eller är det bara jag?

Det är märkligt att inte bemöda sig om att göra bra och läsbara annonser med vettiga bilder. Nya kanske det funkar ändå men med begagnade och vintage... vad vill man själv veta för att vara intresserad av att köpa en gammal klocka online?
Det är frågan man bör ställa sig när man gör en säljesannons.
Word!

Det är inte speciellt svårt att ta ok bilder idag med en telefon. Se till att det är dagsljus så löser sig det mesta
 
Nu minns jag inte om detta tagits upp i de senaste 9 sidorna av tråden MEN när man lagt ut en klocka till försäljning, då ska man väl för tusan inte används klockan mer tills den blir såld?!? Är jag tråkig som tycker så? Genom att använda den EFTER att du lagt upp annonsen och beskrivit skicket kan det ju bara bli sämre. 🤔

Jag håller med dig! Självklart använder man INTE klockan efter att man lagt ut en annons!
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag håller faktiskt inte med. Jag tycker absolut det är intressant att veta varför klockan säljs, t ex om något särskilt skäl föreligger. Det gäller inte bara klockor, utan mycket av det jag köper begagnat, t ex fotoutrustning.
Varför är det intressant? Lista några specifika skäl.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Outtalad sund bondförnuft regel, common sense, respect the försäljningsprocess, men hissen går ej alltid upp….

Nä, uppenbarligen är det hissproblem både lite här och där 🙃


 

triss

Omega
2-Faktor
Jag håller faktiskt inte med. Jag tycker absolut det är intressant att veta varför klockan säljs, t ex om något särskilt skäl föreligger. Det gäller inte bara klockor, utan mycket av det jag köper begagnat, t ex fotoutrustning.
Som köpare är det väl inte särskilt intressant. Oftast är det bara genomskinliga svepskäl som skrivs ut, tex om det är en i princip ny Rolex man ska sälja.
Varför inte vara ärlig och skriva att du fått möjlighet att hämta ut en klocka till list och sen försöker tjäna en hacka. Om du nu är osäker på om modellen är rätt för dig eller om du behöver pengar till annat, varför ska du överhuvudtaget stå på kölista i flera månader/år för att köpa den?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag håller faktiskt inte med. Jag tycker absolut det är intressant att veta varför klockan säljs, t ex om något särskilt skäl föreligger. Det gäller inte bara klockor, utan mycket av det jag köper begagnat, t ex fotoutrustning.
Det är nog den mest känsliga frågan att ställa då anledningen till att sälja är den samma som att man som spekulant inte ska köpa.
 
Topp