• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråd för reaktioner på företeelser i -outhängda- annonser på K&S

Tänker på Freakonomics. Med ett betalsystem ger man acceptans att om man väl betalar så är allt ok.

Annonsfrågan är viktig och här behöver man beakta:

• vem vill annonsera på Ks idag?
  • vem vill KS admin ha som annonsör?
  • vilka typ av inlägg/antal krävs?

Volym, användare, genomsnittlig annonsnivå etc kommer troligtvis styra annonsörers betalvilja.

Om det säljs 1000 Casio och en Rolex kontra tvärtom, säger det något om besökarna? Jag lägger ingen värdering i det utan menar att olika annonsörer såklart riktar sig mot olika demografi och fokuserar olika mycket på volym.

Jag tror personligen inte att betalda annonser är rätt väg att gå. Risken är att det skapar mer problem än vad det löser.
Tänker på Freakonomics. Med ett betalsystem ger man acceptans att om man väl betalar så är allt ok.

Annonsfrågan är viktig och här behöver man beakta:

• vem vill annonsera på Ks idag?
  • vem vill KS admin ha som annonsör?
  • vilka typ av inlägg/antal krävs?

Volym, användare, genomsnittlig annonsnivå etc kommer troligtvis styra annonsörers betalvilja.

Om det säljs 1000 Casio och en Rolex kontra tvärtom, säger det något om besökarna? Jag lägger ingen värdering i det utan menar att olika annonsörer såklart riktar sig mot olika demografi och fokuserar olika mycket på volym.
Det högst prioriterade är nog antalet besökare på forumet. Påverkas besöksfrekvensen negativt av betalannonser tror jag inte att forumägarna vill ha den lösningen. Det är ju ändå deras beslut så den här tråden får nog ses mest som en tips och trix-tråd där det mesta förkastas mellan plockandet av sällsynta guldkorn. Samtidigt är det viktigt att ha klockor till salu till attraktiva priser så presumtiva köpare känner att det är här de vill vara. Det går ju inte att komma ifrån att KS är väldigt många olika saker, allt från ett entusiastforum till en saluhall.

Nån mer som tycker det blir fler och fler annonser utan vettiga bilder på klockorna och utan vettig beskrivning eller är det bara jag?

Det är märkligt att inte bemöda sig om att göra bra och läsbara annonser med vettiga bilder. Nya kanske det funkar ändå men med begagnade och vintage... vad vill man själv veta för att vara intresserad av att köpa en gammal klocka online?
Det är frågan man bör ställa sig när man gör en säljesannons.

Citerar mig själv då det verkar bara bli värre och värre.

Det har inte särskilt mycket med vilken utrustning man har, vilken mobiltelefon lr hur gammal den är, eller hur duktig man är utan mer med att man inte bemödar sig ett endaste dugg. Det finns de som tar jättefina bilder med flera år gamla billiga telefoner eller kameror (då räknar jag inte mig själv bland dem då jag är ganska svårlärd men jag försöker åtminstone)

En räcka oläsbara bilder på klockan och så plötsligt en skarp bild på ett baklock. Så man kunde uppenbarligen ändå få till en ordentlig bild? Hur klockan ser ut i skick framifrån ens som helhetsintryck visar alltför ofta i princip bara ett suddigt blurr, eller så i en konstig vinkel. Så hemskt svårt är det inte att se till att få någotsånär skärpa eller lite ljusare än en mulen februarikväll. Helst ska det klämmas dit en "ingen retur" som pricken över i:et i kombination med de oläsbara bilderna.

Kan inte se det som annat än nonchalans och en övertro på att grejerna säljer sig själva och att ingen bryr sig vad de får hemskickat vid köp. Annonser som inte visar någotsånär ens helhetsintrycket på objektet borde undvikas.

Någon borde starta en annonsskola här där det kunde läggas in nyttiga tips från användarna.

Citerar mig själv då det verkar bara bli värre och värre.

Det har inte särskilt mycket med vilken utrustning man har, vilken mobiltelefon lr hur gammal den är, eller hur duktig man är utan mer med att man inte bemödar sig ett endaste dugg. Det finns de som tar jättefina bilder med flera år gamla billiga telefoner eller kameror (då räknar jag inte mig själv bland dem då jag är ganska svårlärd men jag försöker åtminstone)

En räcka oläsbara bilder på klockan och så plötsligt en skarp bild på ett baklock. Så man kunde uppenbarligen ändå få till en ordentlig bild? Hur klockan ser ut i skick framifrån ens som helhetsintryck visar alltför ofta i princip bara ett suddigt blurr, eller så i en konstig vinkel. Så hemskt svårt är det inte att se till att få någotsånär skärpa eller lite ljusare än en mulen februarikväll. Helst ska det klämmas dit en "ingen retur" som pricken över i:et i kombination med de oläsbara bilderna.

Kan inte se det som annat än nonchalans och en övertro på att grejerna säljer sig själva och att ingen bryr sig vad de får hemskickat vid köp. Annonser som inte visar någotsånär ens helhetsintrycket på objektet borde undvikas.

Någon borde starta en annonsskola här där det kunde läggas in nyttiga tips från användarna.
Jag håller med. Ibland undrar jag om varför jag ska bemöda mig till att googla på klockan för att få veta hur stor den är. Ibland googlar jag, ibland går jag bara vidare då jag blir så trött på bristen på information. Kanske går det att lägga till fler tvingade rubriker? Idag måste du klicka i att du har med bilder, pris, om man kan skicka i retur eller inte, kanske också frakt? Man kanske kan lägga till storlek, skick, om inköpskvitto finns på dyrare klockor, mått lug to lug, m.m. Om det finns program som kan läsa av fotokvalité vet jag inte men finns det vore det bra att använda sig av ett sånt.

Om det finns program som kan läsa av fotokvalité vet jag inte men finns det vore det bra att använda sig av ett sånt.

Det vore kanske bra. En del mobiltelefoner tycks skärpa upp visningen på sin skärm så de ser skapliga ut men när man ser samma bild på en större skärm eller annan mobiltelefon så ser man hur bilden ser ut utan den funktionen. Min gör det exempelvis därför kollar jag den alltid på stora datorskärmen. Det kan bli överraskningar.

Det vore kanske bra. En del mobiltelefoner tycks skärpa upp visningen på sin skärm så de ser skapliga ut men när man ser samma bild på en större skärm eller annan mobiltelefon så ser man hur bilden ser ut utan den funktionen. Min gör det exempelvis därför kollar jag den alltid på stora datorskärmen. Det kan bli överraskningar.
Aha, du menar att bilderna kan se bra ut i annonsörens mobil men att de visar sitt rätta jag när de läggs upp i en annons? Kanske det är så att teknik och människa inte går hand i hand.

Aha, du menar att bilderna kan se bra ut i annonsörens mobil men att de visar sitt rätta jag när de läggs upp i en annons? Kanske det är så att teknik och människa inte går hand i hand.

Ja, eller när den ses på annan skärm utan att bilden lagts ut. Andra skärmar som mer visar hur bilden blivit i skärpa osv. och visar både det som är bra och mindre bra. Ser det på egna bilder. Många som kasseras fast de sett hyfsade ut i mobilen. Vet ej hur vanligt det är men nåt med skärmen på min mobil som förskönar bilderna. Förmodar det är nån funktion/effekt som finns på fler mobiltelefoner? Jag är inte bevandrad på det området annars. Så till viss del kan det möjligen vara en förklaring till lägre bildkvalitet att man inte märker det själv men är de tillräckligt dåliga syns det rimligen även i mobiltelefonerna.

Påminnelse:

Man får INTE ta bort bilder eller prissättning när objekten på k&s blivit sålda. Det ska vara kvar som referensmaterial vilket är en bra regel i mitt tycke.

Riktigt störande när man letar och ser att det tagits bort.
Tips är att lägga såld klocka under
spoiler
om man har flera klockor i en annons och vill hålla det lite rent. Hoppas det inte är emot reglerna.

Tips är att lägga såld klocka under spoiler om man har flera klockor i en annons och vill hålla det lite rent. Hoppas det inte är emot reglerna.
Borde inte vara mot reglernas andemening i alla fall. Jag tycker det är ett strålande förslag, det är helt vansinnigt irriterande att behöva scrolla förbi 10 sålda grejer i en annons för att se vad som är kvar.

Tips är att lägga såld klocka under
spoiler
om man har flera klockor i en annons och vill hålla det lite rent. Hoppas det inte är emot reglerna.

Så här gjorde jag (efter tips av en forummedlem) i min senaste annons när jag hade flera klockor till salu.
Tycker det blev rent och snyggt.

Så här gjorde jag (efter tips av en forummedlem) i min senaste annons när jag hade flera klockor till salu.
Tycker det blev rent och snyggt.

Ja det ser bra ut. Annars har de där flerklockorannonserna en benägenhet att bli rena sammelsuriumet till slut.

@mac du säljer en klocka för 76k och allt du erbjuder en bild (singular) som dessutom ser ut att vara tagen med en miniräknare. ;)

Kan vi inte öka transparensen i annonserna lite? K&S bör hålla högre nivå än blocket.

@mac du säljer en klocka för 76k och allt du erbjuder en bild (singular) som dessutom ser ut att vara tagen med en miniräknare. ;)

Kan vi inte öka transparensen i annonserna lite? K&S bör hålla högre nivå än blocket.

Annars är det en riktigt nice klocka! Jag saknar info om annonsören tog ut den 2017 eller om det är en vandringspokal och om certet är påskrivet/aktiverat av AD eller en gråhandlarklocka, men det är jag det.

Om vi pratar om för korta annonser så är ett tips att inte heller skriva för mycket.

Lite som ett CV, informativt och kärnfullt, sammanfatta det viktigaste och länka eventuellt till ytterligare läsning men undvik att lägga in en ”Wall of text” mitt i annonsen. 🙂

• Like
Reactions: bag
Om vi pratar om för korta annonser så är ett tips att inte heller skriva för mycket.

Lite som ett CV, informativt och kärnfullt, sammanfatta det viktigaste och länka eventuellt till ytterligare läsning men undvik att lägga in en ”Wall of text” mitt i annonsen. 🙂

Om det är väsentligheter som skrivs är åtminstone jag intresserad av så mycket relevant info som möjligt om nåt jag funderar på att köpa på nätet, inom rimliga gränser förstås. Vet ej var uttrycket kommer från men det används väl ofta av de som inte gitter eller vill informera om exempelvis skick och annat väsentligt och sedan gnäller om att de får "tusen frågor" via pm lr motsv om objekt som sedan inte köps. Det besväret kanske inte uppstått om det berättats saker från början i annonsen.

Tror det är ovanligt att intressenter inte vill veta vad de får hem. Långa ovidkommande romankapitel är mer sällan problemet tror jag. Åtminstone här på k&s.

Själv ligger jag lågt med att fråga om saknad info eftersom jag vet hur jobbigt det kan upplevas av en del säljare. Tittar hellre vidare.

Hej Bullen!

Varför reagerar man på en annons med skratt-smiley?

En sport-Rolex som ligger ute för ett, i mina ögon, rimligt pris har t.ex. två skratt-reaktioner. Betyder det att priset är orimligt och man ska passa sig som köpare eller är det en reaktion på marknadsläget?

Mvh
Kränkt av dum smiley

Tillbaka
Topp