• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråd för reaktioner på företeelser i -outhängda- annonser på K&S

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Yes annonsen ut 20 Juni och därefter ej använt, eller missade jag ngt ?

Annonsen publicerades den 14:e, den svenska sommaren avnjöts den 16:e och annonsen avslutades den 20:e.




Skärmavbild 2021-11-02 kl. 08.56.18.png
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Yes där var det uppenbarligen brott mot egen regel, my bad, 100 procent….ibland går hissen ej upp i egen maskin uppenbarligen ;)

🌻 💚 Och jag tycker att det var helt rätt att njuta av klockan den 16:e.

En begagnad klocka som redan har använts till det mesta, full av swirls och spår av användning. Varför skulle den behöva ligga vacuumförpackad till dess att en potentiell köpare anmäler intresse? Visst om man säljer NOS eller ny klocka i förpackning och använder det som säljargument. Men i övrigt är det helt orimligt att lägga klockan åt sidan så fort man har lagt ut annons.

Det går ju som köpare alldeles utmärkt att begära nytagna bilder om det är så att man är orolig för skicket och med tanke på hur majoriteten av KS annonser har risiga bilder borde det vara något man gör i alla fall vid 87% av alla köptillfällen.
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Varför är det intressant? Lista några specifika skäl.
"Lista några specifika skäl." Är det här ett förhör? Stör det dig hemskt mycket att säljare skriver varför de säljer klockan, eller att jag råkar uppskatta den informationen? Jag har svårt att se på vilket sätt det skulle göra annonsen sämre. Kan du inte bara hoppa över den meningen i så fall?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
"Lista några specifika skäl." Är det här ett förhör? Stör det dig hemskt mycket att säljare skriver varför de säljer klockan, eller att jag råkar uppskatta den informationen? Jag har svårt att se på vilket sätt det skulle göra annonsen sämre. Kan du inte bara hoppa över den meningen i så fall?
Detta är ett diskussionsforum, för klockor. Där man diskuterar. Därav min fråga och att du bara gav ett exempel, som inte var varför du önskade denna informationen. "Om något särskilt skäl föreligger".
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Detta är ett diskussionsforum, för klockor. Där man diskuterar. Därav min fråga och att du bara gav ett exempel, som inte var varför du önskade denna informationen. "Om något särskilt skäl föreligger".
Okej, jag ska gå dig till mötes med ett exempel.

"Boetten mäter 41 mm i diameter men bärs mycket större på grund av en smal bezel och en urtavla med stora siffror. Den ser därför för stor ut på mina handleder som mäter 17 cm i diameter. Om det inte vore för detta faktum skulle jag behålla klockan då den håller hög klass och håller tiden bra. Därför väljer jag att sälja den till förmån för ett nytt inköp."

Nu vet presumtiva köpare att klockan bärs större än vad specifikationerna anger, vilket kan vara värdefull information för vissa, och att säljaren i övrigt är nöjd med kvaliteten.

Återigen, tycker du denna information är så störande att den gör annonsen sämre?
 
Vid TVÅ tillfällen har jag köpt klockor där säljaren packat klockan med toalettpapper! Det är fan vidrigt hur svårt kan det vara att spara lite bubbelplast eller wellpapp från alla paket man tar emot från onlineköp nuförtiden.

Vid TVÅ tillfällen har jag köpt klockor där säljaren packat klockan med toalettpapper! Det är fan vidrigt hur svårt kan det vara att spara lite bubbelplast eller wellpapp från alla paket man tar emot från onlineköp nuförtiden.
alltså under corona tider är ju toalettpapper ett premium, tittar på hur folk dödar varandra för toalettpapper online :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Vid TVÅ tillfällen har jag köpt klockor där säljaren packat klockan med toalettpapper! Det är fan vidrigt hur svårt kan det vara att spara lite bubbelplast eller wellpapp från alla paket man tar emot från onlineköp nuförtiden.
Tänk så här också, att en stor rulle bubbelplast som hittas av kompisarna i ditt sovrum, kan ge helt andra problem.
 
Det värsta tycker jag är folk som spammar en märkestråd, exempelvis Tudor-tråden, med bilder och lovord för att sedan veckan efter lägga ut en annons, ofta då med orden "trodde aldrig jag skulle sälja denna" eller "älskar klockan, men måste tyvärr sälja den".
Ouch, denna post träffar mig mitt i hjärtat :) men låt mig förklara :p jakten på en ny klocka är rolig för mig, och sen längtande tills den kommer är som förspel ;) och sen när den väl sitter på handleden ja då har man kommit :D

Men mer allvarligt, jag älskar verkligen och menar verkligen det jag säger varje gång jag får en ny klocka på handleden, och när jag säljer den typ 1-2 veckor senare så menar jag ju det jag säger i annonsen också. Men av en eller fler anledningen så vill man sälja den, så jag tycker inte att det är konstig att nån postar hur mycket de älskar sin nya klocka för att en kort tid senare sälja den.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Ouch, denna post träffar mig mitt i hjärtat :) men låt mig förklara :p jakten på en ny klocka är rolig för mig, och sen längtande tills den kommer är som förspel ;) och sen när den väl sitter på handleden ja då har man kommit :D

Men mer allvarligt, jag älskar verkligen och menar verkligen det jag säger varje gång jag får en ny klocka på handleden, och när jag säljer den typ 1-2 veckor senare så menar jag ju det jag säger i annonsen också. Men av en eller fler anledningen så vill man sälja den, så jag tycker inte att det är konstig att nån postar hur mycket de älskar sin nya klocka för att en kort tid senare sälja den.
Det var nog mer riktat till en viss VincentB aka Code, skönt att slippa sådant nuförtiden.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Nånting jag kommer att tänka på ibland som nu, på förekommen anledning som det fint heter, är att en del verkar ha för sig att "oredigerade" bilder alltid skulle vara särskilt rättvisande eller verklighetstrogna. Så behöver det inte vara alls. Ofta tvärtom om ifall bilderna inte är tillräckligt bra. En kanonbild (kvalitetsmässig metafor, inte bokstavlig) är säkert tydlig och rättvisande som det heter, men hur många av oss tar såna bilder.. Det är nästan så man ska tro att ju slarvigare bild desto bättre.

Oredigerade bilder kan dölja mycket. En ändring av ljus kan visa viktiga saker som varit dolt på originalet, en ändring av kontrast likaså. En neutralisering av färgstick kan visa hur en urtavla egentligen ser ut i färgen, osv.

Jag brukar när det finns annons eller auktion på nätet ofta ta hem bilderna och justera till exempel det nämnda. Då kan man upptäcka både det ena och det andra som inte framgått.

Så, oredigerade dåliga bilder utan fokus och ordentlig annan läsbarhet kan snarare vara en varningsflagg än något att stoltsera med.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Tycker det blir mer och mer handlar/toppriser på åtminstone många vintageannonser och överskattningar av skick. Stora imperfektioner bortses från och beskrivs som extraordinärt bra och felfritt. Inte så märkligt om det rullar om samma grejer långa tider.

En negativ effekt som kan inverka på alla annonser på ett ställe det blivit så på är att intresset för annonserna där kan minska och inte så många tittar längre. Nu är vi väl inte där ännu men en bieffekt som kan komma som det gjort på andra ställen om det skulle fortsätta i samma takt. Att intresset för en annonsplats kan sjunka. Därför behöver det inte inverka enbart på en persons grejer och vara vars och ens ensak i slutänden.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Tycker det blir mer och mer handlar/toppriser på åtminstone många vintageannonser och överskattningar av skick. Stora imperfektioner bortses från och beskrivs som extraordinärt bra och felfritt. Inte så märkligt om det rullar om samma grejer långa tider.

En negativ effekt som kan inverka på alla annonser på ett ställe det blivit så på är att intresset för annonserna där kan minska och inte så många tittar längre. Nu är vi väl inte där ännu men en bieffekt som kan komma som det gjort på andra ställen om det skulle fortsätta i samma takt. Att intresset för en annonsplats kan sjunka. Därför behöver det inte inverka enbart på en persons grejer och vara vars och ens ensak i slutänden.
Tyvärr håller jag med dig. Man får nog fundera över om det är en själv som inte hängt med i prisutvecklingen eller om det är ett för högt satt pris. Antingen går man förbi dessa annonser eller så kanske man får inse att priserna är satta utifrån att det ska prutas. Låt dem vara ett tag och ge ett bud närt annonsen kallnat.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Tyvärr håller jag med dig. Man får nog fundera över om det är en själv som inte hängt med i prisutvecklingen eller om det är ett för högt satt pris. Antingen går man förbi dessa annonser eller så kanske man får inse att priserna är satta utifrån att det ska prutas. Låt dem vara ett tag och ge ett bud närt annonsen kallnat.

Visst är det så att det sker en prisutveckling. Trenden tidigare generellt har varit att riktigt fina exemplar ökat i pris och sämre ex har stått stilla, stagnerat i många år och ibland sjunkit och blivit alltmer svårsålda. Nu är det mer som det inte görs skillnad, man försöker få ut samma för allt, bedömer mediokert skick i samma pris som felfria exemplar.

Tror att handlare som exempelvis Marcels som satsar på att vänta till någon dyker upp som är villig (dum nog?) att betala det överpris man begär bildar skola för en del. Kanhända uppfattar man det som det normala och/eller inte själva ser skillnad på skick och servad respektive oservad osv. Det sistnämnda gäller väl lite äldre klockor av naturliga skäl, man vet inte hur de ser ut i bra skick. Man har aldrig sett en sån eller tror de är supersällsynta. Ungefär som man tror det är alldeles naturligt att en äldre klocka "ska" dra sig flera minuter per dygn och annonserar det som något man kan vänta sig och har ingen inverkan på prissättningen. En slags Trattenifiering som ökar andelen bottenskrap till höga priser i utbudet.

En trist utveckling. Det gäller alltmer att se upp för nytillkomna intressenter.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Visst är det så att det sker en prisutveckling. Trenden tidigare generellt har varit att riktigt fina exemplar ökat i pris och sämre ex har stått stilla, stagnerat i många år och ibland sjunkit och blivit alltmer svårsålda. Nu är det mer som det inte görs skillnad, man försöker få ut samma för allt, bedömer mediokert skick i samma pris som felfria exemplar.

Tror att handlare som exempelvis Marcels som satsar på att vänta till någon dyker upp som är villig (dum nog?) att betala det överpris man begär bildar skola för en del. Kanhända uppfattar man det som det normala och/eller inte själva ser skillnad på skick och servad respektive oservad osv. Det sistnämnda gäller väl lite äldre klockor av naturliga skäl, man vet inte hur de ser ut i bra skick. Man har aldrig sett en sån eller tror de är supersällsynta. Ungefär som man tror det är alldeles naturligt att en äldre klocka "ska" dra sig flera minuter per dygn och annonserar det som något man kan vänta sig och har ingen inverkan på prissättningen. En slags Trattenifiering som ökar andelen bottenskrap till höga priser i utbudet.

En trist utveckling. Det gäller alltmer att se upp för nytillkomna intressenter.
Tyvärr igen så tror jag inte det är så många här som kan se skillnad mellan ett dåligt och ett bra exemplar, vilket utnyttjas. Det är ju svårt för man måste ju veta hur klockan såg ut när den lämnade fabriken och hur många vet det på ett gammalt ur?
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Tyvärr igen så tror jag inte det är så många här som kan se skillnad mellan ett dåligt och ett bra exemplar, vilket utnyttjas. Det är ju svårt för man måste ju veta hur klockan såg ut när den lämnade fabriken och hur många vet det på ett gammalt ur?

Det är också därför forum finns, för att bredda kunskapen.
Om det är så att det blivit mycket dyrare att köpa vintage, till och med på gränsen till ockerpriser även här, så kanske en del av förklaringen ligger i en rädsla att sälja till en spekulant som direkt tar vidare försäljningen någon annanstans. Det stora utbudet av säljare överallt på nätet har lett till ett enormt utbud, priset för det är troligtvis högre priser och större krav på att göra research för den enskilde.
Hur skulle ett perfekt scenario se ut?
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Det är också därför forum finns, för att bredda kunskapen.
Om det är så att det blivit mycket dyrare att köpa vintage, till och med på gränsen till ockerpriser även här, så kanske en del av förklaringen ligger i en rädsla att sälja till någon till en spekulant som direkt tar vidare försäljningen någon annanstans. Det stora utbudet av säljare överallt på nätet har lett till ett enormt utbud, priset för det är troligtvis högre priser och större krav på att göra research för den enskilde.
Hur skulle ett perfekt scenario se ut?
Ett perfekt scenario är väl alltid att som kund ha en dialog med alla som vill leverera samma sak?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Visst är det så att det sker en prisutveckling. Trenden tidigare generellt har varit att riktigt fina exemplar ökat i pris och sämre ex har stått stilla, stagnerat i många år och ibland sjunkit och blivit alltmer svårsålda. Nu är det mer som det inte görs skillnad, man försöker få ut samma för allt, bedömer mediokert skick i samma pris som felfria exemplar.

Tror att handlare som exempelvis Marcels som satsar på att vänta till någon dyker upp som är villig (dum nog?) att betala det överpris man begär bildar skola för en del. Kanhända uppfattar man det som det normala och/eller inte själva ser skillnad på skick och servad respektive oservad osv. Det sistnämnda gäller väl lite äldre klockor av naturliga skäl, man vet inte hur de ser ut i bra skick. Man har aldrig sett en sån eller tror de är supersällsynta. Ungefär som man tror det är alldeles naturligt att en äldre klocka "ska" dra sig flera minuter per dygn och annonserar det som något man kan vänta sig och har ingen inverkan på prissättningen. En slags Trattenifiering som ökar andelen bottenskrap till höga priser i utbudet.

En trist utveckling. Det gäller alltmer att se upp för nytillkomna intressenter.
Jag har inte speciellt bra koll på vintagepriser, men har noterat samma sak. Det är trist, men priserna är ju inte relaterade till vad uren en gång kostade utan hur marknaden utvecklar sig. Då tycker jag nästan det är mer tragiskt att se hur i princip nya ur förväntas tappa runt 50% på grund av att vissa köper nya klockor (kanske med bra rabatt), och sedan säljer dom redan efter en månads ägande till halva priset här på KS.
 

FlipSwede

Rolex
Visst är det så att det sker en prisutveckling. Trenden tidigare generellt har varit att riktigt fina exemplar ökat i pris och sämre ex har stått stilla, stagnerat i många år och ibland sjunkit och blivit alltmer svårsålda. Nu är det mer som det inte görs skillnad, man försöker få ut samma för allt, bedömer mediokert skick i samma pris som felfria exemplar.

Tror att handlare som exempelvis Marcels som satsar på att vänta till någon dyker upp som är villig (dum nog?) att betala det överpris man begär bildar skola för en del. Kanhända uppfattar man det som det normala och/eller inte själva ser skillnad på skick och servad respektive oservad osv. Det sistnämnda gäller väl lite äldre klockor av naturliga skäl, man vet inte hur de ser ut i bra skick. Man har aldrig sett en sån eller tror de är supersällsynta. Ungefär som man tror det är alldeles naturligt att en äldre klocka "ska" dra sig flera minuter per dygn och annonserar det som något man kan vänta sig och har ingen inverkan på prissättningen. En slags Trattenifiering som ökar andelen bottenskrap till höga priser i utbudet.

En trist utveckling. Det gäller alltmer att se upp för nytillkomna intressenter.
Jag tror att da priserna stiger sa tillkommer manga nya intressenter som vill tjana pengar. Och inget fel med det.
Men precis som du skriver sa galler det att veta vad man koper,vilket kanske manga av nykomlingarna inte gor. Och da det bara ska tjanas pengar i flera led sa satts priserna darefter och man vantar helt enkelt pa ratt dumbom,forlat kopare
Inte manga vill erkanna att man gjort en dalig affar och kanske maste salja med forlust om det ska bli salt
 

figaro

Cartier
2-Faktor
Min vy och förslag efter att ha läst senaste sidorna:

  • priser på klockor går upp
  • prisutvecklingen går snabbare än när jag blev medlem (7år och 5 timmar sedan)
  • när priser går upp blir fler intresserade
  • fler hamnar på KS
så långt allt ok
  • vissa spammar trådar med ”hausse”
  • sen läggklockorna ut
-> annonserna blir av varierande kvalitet (trådproblemet)

Så, eftersom det verkar vara högt inflöde och tidvis andra intressen som styr, kan man göra en högre tröskel för att få posta i K&S?

100,250,500 inlägg alt. medlem i 1 år?

Leker med tankarna och kastar in en forumgranat kl 0430 🤷‍♂️
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Min vy och förslag efter att ha läst senaste sidorna:

  • priser på klockor går upp
  • prisutvecklingen går snabbare än när jag blev medlem (7år och 5 timmar sedan)
  • när priser går upp blir fler intresserade
  • fler hamnar på KS
så långt allt ok
  • vissa spammar trådar med ”hausse”
  • sen läggklockorna ut
-> annonserna blir av varierande kvalitet (trådproblemet)

Så, eftersom det verkar vara högt inflöde och tidvis andra intressen som styr, kan man göra en högre tröskel för att få posta i K&S?

100,250,500 inlägg alt. medlem i 1 år?

Leker med tankarna och kastar in en forumgranat kl 0430 🤷‍♂️
Instämmer helt. Ett problem i mitt tycke är att priserna bli ganska uppblåsta vilket gör att det ligger mycket hyllvärmare på forumet.

Som tillägg till ovan borde man
1. ” stänga” alla nuvarande annonser.
2. Ändra kraven för att kunna annonsera (se ovan).
Om medlemmarna nu verkligen är intresserade och stannar på KS över ett år med visst antal kvalitativa inlägg under en viss tid så kan man sedan annonsera.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Eller att forumet tar en symbolisk summa för varje annons så slipper det bli en konflikt med att ökat intresse och hausse genererar mer annonsintäkter
Kanske med tillägg att man betalar in en procentuell avgift baserad på priset man begär, inte det man får? Begär man mindre betalar man en lägre annonskostnad.
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Ej att förglömma är ju strömmen av antalet nya medlemmar som registrerar sig här för att komma åt köp och sälj delarna, både på klockor men även lifestyle.
Blir kanske lite conflict of interests om forumet konstant ökar i antal medlemmar och på så sätt genererar mer annonsintäkter… :cool:
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Ej att förglömma är ju strömmen av antalet nya medlemmar som registrerar sig här för att komma åt köp och sälj delarna, både på klockor men även lifestyle.
Blir kanske lite conflict of interests om forumet konstant ökar i antal medlemmar och på så sätt genererar mer annonsintäkter… :cool:
Inte för att vara den men skrev ju typ precis samma sak två poster upp :)
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Kanske med tillägg att man betalar in en procentuell avgift baserad på priset man begär, inte det man får? Begär man mindre betalar man en lägre annonskostnad.

Det vore kanhända inte så dumt. Upp till en viss summa då. Annars kunde man pga risken dra sig för att sätta ut klockor i högre prisklasser vilket inte heller vore så bra.
 
Topp