• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråd för reaktioner på företeelser i -outhängda- annonser på K&S

Åtminstone enligt nuvarande regelverk görs inga undantag från 50 inläggs-regeln, men kan ju förstås ha varit annorlunda för en massa år sedan.
1000020395.png

I just det här fallet pratar vi om en privatperson, men gäller 50-inläggsregeln även för företag?

Senast ändrad:
Kanske det här blir fel tråd, men finns en annons på köp och sälj postad av en användare med 23 inlägg totalt. Ser man historiken på den användaren finns där ganska gott om annonser sedan tidigare.

Är inte 50 diskussionsinlägg en hårdkodad gräns för att kunna använda handelsdelen av forumet?
Personen har nog fått ett undantag

Om man säljer en klocka som är uppenbart trasig på K&S borde det vara forumlag på att inkludera information om:

A: Klockan är möjlig att laga.
B: Ungefärlig kostnad för detta.

Man kan inte begära att en klockägare på ett forum är urmakare. Däremot kan man kräva att de beskriver klockan tydligt.
Man kan begära att de tar den trasiga klockan i fråga till en urmakare och ber om dessa uppgifter, vilket jag misstänker i många fall har gjorts men inte tas upp i beskrivningen eftersom svaren varit tråkiga för försäljningsmöjligheterna. Sen kan man ju så klart sälja en klocka som icke-fungerande skrot, men det bör i så fall avspeglas kraftigt i priset.

Man kan begära att de tar den trasiga klockan i fråga till en urmakare och ber om dessa uppgifter, vilket jag misstänker i många fall har gjorts men inte tas upp i beskrivningen eftersom svaren varit tråkiga för försäljningsmöjligheterna. Sen kan man ju så klart sälja en klocka som icke-fungerande skrot, men det bör i så fall avspeglas kraftigt i priset.
Allt säljs ju i bef skick. Är beskrivningen korrekt, tex fungerar ej, är det ju upp till en köpare att bedöma om priset är rätt eller ej. Man kan absolut inte begära att någon ska inhämta kostnadsförslag. I praktiken borde detta vara ett icke-problem. Köp inte om du inte är 100.

Jag instämmer med @kmg Om säljaren har gett informationen att klockan inte fungerar då är det upp till köparen att ta risken för vad det kostar. Däremot ska man som säljare avhålla sig från att spekulera i vad som är trasigt om man inte vet.

Allt säljs ju i bef skick. Är beskrivningen korrekt, tex fungerar ej, är det ju upp till en köpare att bedöma om priset är rätt eller ej. Man kan absolut inte begära att någon ska inhämta kostnadsförslag. I praktiken borde detta vara ett icke-problem. Köp inte om du inte är 100.
Varför ge någon möjlighet att i bästa fall sälja grisen i säcken, och i värsta fall lura på någon annan en skrothög?

Sen förstår jag inte heller säljarens tankeprocess. Om den har en klocka som på något sätt slutar fungera, är inte den rimliga impulsen om man är renhårig att i första hand kolla upp om den kan lagas istället för att lägga ut den till försäljning? Och om klockan i första hand köpts som reparationsobjekt har man ju per definition koll på om den går att reparera eller inte?

Varför ge någon möjlighet att i bästa fall sälja grisen i säcken, och i värsta fall lura på någon annan en skrothög?

Sen förstår jag inte heller säljarens tankeprocess. Om den har en klocka som på något sätt slutar fungera, är inte den rimliga impulsen om man är renhårig att i första hand kolla upp om den kan lagas istället för att lägga ut den till försäljning? Och om klockan i första hand köpts som reparationsobjekt har man ju per definition koll på om den går att reparera eller inte?
Förstår fortfarande inte problemet. Är varan korrekt beskriven så är det upp till köparen att bedöma om risken är värd att ta. Är varan felaktigt beskriven är det en annan sak, men jag trodde att vi pratade om det förstnämnda.

Förstår fortfarande inte problemet. Är varan korrekt beskriven så är det upp till köparen att bedöma om risken är värd att ta. Är varan felaktigt beskriven är det en annan sak, men jag trodde att vi pratade om det förstnämnda.
Igen, det du uppnår med att låta köparen bedöma risken är att ge icke-reko säljare möjlighet att i bästa fall sälja grisen i säcken, och i värsta fall lura på någon annan en skrothög. En regeländring skulle eliminera den möjligheten, utan anmärkningsvärda övriga nackdelar. Så jag förstår inte riktigt vad det är du försvarar här, skulle exempelvis själv aldrig sälja en trasig klocka utan att kolla upp möjlighet till och pris för reparation.

Igen, det du uppnår med att låta köparen bedöma risken är att ge icke-reko säljare möjlighet att i bästa fall sälja grisen i säcken, och i värsta fall lura på någon annan en skrothög. En regeländring skulle eliminera den möjligheten, utan anmärkningsvärda övriga nackdelar. Så jag förstår inte riktigt vad det är du försvarar här, skulle exempelvis själv aldrig sälja en trasig klocka utan att kolla upp möjlighet till och pris för reparation.
Du vill säkert väl, men det blir lite fel. Köplagen som gäller privatperson-privatperson (inkl undersökningsplikt mm), så länge allt är korrekt beskrivet är det ju bara att välja att inte köpa.
Ps. Försvarar inget, förklarar bara för dig hur det funkar. Du tänker konsumentskydd, vilket är fint men det är att skjuta utanför mål.

Du vill säkert väl, men det blir lite fel. Köplagen som gäller privatperson-privatperson (inkl undersökningsplikt mm), så länge allt är korrekt beskrivet är det ju bara att välja att inte köpa.
Ps. Försvarar inget, förklarar bara för dig hur det funkar. Du tänker konsumentskydd, vilket är fint men det är att skjuta utanför mål.
"Jag beskriver bara hur det funkar" är inget vidare argument, vi har ju som gemenskap alla möjligheter att ändra hur saker funkar mellan oss till det bättre? Det finns ju ex. inget lagstöd för att man inte har tillgång till Köp & Sälj-delen av KS innan man uppnått ett visst antal poster, men det ökar trivseln och minska risken för bedrägerier. På samma sätt finns ett kryphål ang. korrekt beskrivning som lätt kan utnyttjas av icke-reko säljare genom att sälja trasiga klockor utan angivelse om möjlighet för reparation, och en enkel lösning för att täppa till det. Att då prata om köplagen privatperson-privatperson är verkligen att skjuta utanför mål.

"Jag beskriver bara hur det funkar" är inget vidare argument, vi har ju som gemenskap alla möjligheter att ändra hur saker funkar mellan oss till det bättre? Det finns ju ex. inget lagstöd för att man inte har tillgång till Köp & Sälj-delen av KS innan man uppnått ett visst antal poster, men det ökar trivseln och minska risken för bedrägerier. På samma sätt finns ett kryphål ang. korrekt beskrivning som lätt kan utnyttjas av icke-reko säljare genom att sälja trasiga klockor utan angivelse om möjlighet för reparation, och en enkel lösning för att täppa till det. Att då prata om köplagen privatperson-privatperson är verkligen att skjuta utanför mål.

Det finns alltid en risk med att köpa gamla klockor, I synnerhet privat. Går inte klockan ska det självklart uppges. Går den dåligt bör det förstås också tydligt sägas. Men tror inte många exempelvis vintage skulle vilja säljas under ett tvång om garanti att en trasig klocka går att reparera och för ett visst pris. Det kan förmodligen inte heller urmakaren alltid garantera på förhand utan en ganska grundlig undersökning. Och olika urmakare skulle antagligen ge varierande svar.

Det fungerar i regel inte så, oavsett vad det kan tyckas om det. På samma sätt som att knappast någon privatperson kan/vill ge några garantier på en fungerande äldre klocka med okänd servicehistorik om hur länge den kan tänkas fungera.

Sen blir det en annan sak om säljaren uppger ett fel som är relativt bagatellartat men vet att det är värre och dyrare fel, kanske irreparabelt. Då är det fråga om skojeri men då är vi som sagt inne på nåt annat. Man får som köpare bedöma säljarens trovärdighet.

Senast ändrad:
Nja, klart man kan tycka det vore trevligt och rimligt att kolla upp vad som är fel, och tänkbart pris för att laga en finare klocka men jag kan samtidigt tycka det är helt orimligt att begära att trasiga grejer inte får säljas med korrekt beskrivning. Billigare klockor kanske inte är värd varken kostnaden, tiden och mödan att orka kolla upp heller. Jag förstår och uppskattar din grundtanke, och du verkar vara en reko säljare som vill göra rätt för dig på ett sätt tyvärr inte alla kanske ämnar, även om jag inte håller med dig i sak om krav på att redogöra tänkbara fel och kostnad.

Det var inget argument, utan just info.

Om man säljer en klocka som är uppenbart trasig på K&S borde det vara forumlag på att inkludera information om:

Förstår vad du menar och visst kan man säkert förbättra transparensen, men det är i mitt tycke upp till goodwill hos säljaren. Men som nämns så är det ju upp till köparen att göra bedömningen (så länge som skicket varit ärligt beskrivet). Jag jämställer det lite med att titta i en fyndlåda på en loppis. Jag kan välja om jag vill köpa varan eller inte. Men man knappast begära att säljaren tagit in allt i lådan för uppskattning för reparation av varenda pinal.

Det blir ju risk att hamna i en rätt tråkig situation om säljaren gjort en bedömning (kanske via en urmakare) som visar sig vara för optimistisk. Vem tar ansvar för det? Säljarens urmakare?
Eller är det kanske köparen som anlitat en kass urmakare osv. Som någon ovan sade så är ju tanken god men i praktiken skapar det nog större problem än att köparen ställer dom frågorna hen kan och säljaren svarar ärligt varpå köparen tar sitt beslut och ansvar för detta.

Jag förstår din tanke och den är såklart god. Men om det står i beskrivningen att klockan inte går/saktar/fortar sig så får man ju ta med det i beräkningen när man köper den.

Hur hade du känt om du köpt en klocka som han/hon:
A: Går att laga enligt urmakare och B: kostar si och så.
Och det visar sig att den inte alls gick att laga eller i alla fall för rimliga pengar.
Hur gör man då?

Edit: Tvåa på bollen ang den ovan.

"Klockan har spår av användning" lyder annonstexten. Säljaren har glömt nämna inkluderingen av DNA nog att kartlägga hela hans släktträd.

Admin borde införa en kryssruta Klocka rengjord? [×] likt rutan för bilder skickat.

1000029785.jpg
1000029784.jpg
1000029783.jpg
Gillar hur du tänker, men lär bli en del diskussion om vad som räknas som rengjord... 😅

Är den körd i uv-tvätten eller spolad under kranen? Har du suttit med mikroborste och putsat i flera timmar?
Lär behövas en ny tråd om "är denna tillräckligt rengjord för att få svara JA" 😀

Gissar också att det är sånt här som är ett av skälen till att vi tar bilder och försöker visa skicket så bra vi kan..?

Det finns alltid en risk med att köpa gamla klockor, I synnerhet privat. Går inte klockan ska det självklart uppges. Går den dåligt bör det förstås också tydligt sägas. Men tror inte många exempelvis vintage skulle vilja säljas under ett tvång om garanti att en trasig klocka går att reparera och för ett visst pris. Det kan förmodligen inte heller urmakaren alltid garantera på förhand utan en ganska grundlig undersökning. Och olika urmakare skulle antagligen ge varierande svar.

Det fungerar i regel inte så, oavsett vad det kan tyckas om det. På samma sätt som att knappast någon privatperson kan/vill ge några garantier på en fungerande äldre klocka med okänd servicehistorik om hur länge den kan tänkas fungera.

Sen blir det en annan sak om säljaren uppger ett fel som är relativt bagatellartat men vet att det är värre och dyrare fel, kanske irreparabelt. Då är det fråga om skojeri men då är vi som sagt inne på nåt annat. Man får som köpare bedöma säljarens trovärdighet.

Håller med till fullo i hela den beskrivningen!

Jag upplever då och då att köpare har en helt orimlig syn vid vintage köp som att det ska följa med någon sorts funktions garanti likt fabriksgarantin på 2-5 år. Kanske inte så ofta här på KS men på andra ställen.

Jag har gjort några fynd genom åren genom att köpa defekta klockor. Ett bra exempel är en Omega som lämnats in till AD för kostnadsförslag och fick bedömningen att hel service och lite andra delar behövde bytas vilket skulle bli rätt kostsamt (12k). Ägaren va inte sugen på det utan lämna in klockan som defekt hos auktionshus. Sedan var jag själv där och titta på klockan och bedömde att det var en lätt och billig åtgärd att fixa felet, så köpte den långt under marknadsvärdet. Tog en kväll att fixa till den och totalt investeterades 300kr i en ny klickfjäder till bezeln. Blev hur bra som helst och använde klockan ett bra tag innan den såldes. (Något jag ångrar idag då jag hellre haft den kvar…)
IMG_7778.jpeg

Har även köpt grisen i säcken på eBay. När en Omega SMP från sent -90 tal beskrivits med texten ”fint skick men går ej, behöver en service” för att sedan få hem dem med totalt sönder rostat urverk där man ser att någon varit inne och pillat då det saknas delar. Så i slutändan renoveringskostnader som överstigit priset för en begagnad klocka i bra skick.
IMG_7779.jpeg

Hur som helst när man tittar i annonserna på KS så är övergripande intrycket att det är väldigt ärliga och bra beskrivningar vilket känns bra när man köper 🙂

Gillar hur du tänker, men lär bli en del diskussion om vad som räknas som rengjord... 😅

Är den körd i uv-tvätten eller spolad under kranen? Har du suttit med mikroborste och putsat i flera timmar?
Lär behövas en ny tråd om "är denna tillräckligt rengjord för att få svara JA" 😀

Gissar också att det är sånt här som är ett av skälen till att vi tar bilder och försöker visa skicket så bra vi kan..?
Vad som helst hade varit bättre än klockan i mitt inlägg ovan. Riktigt sunkigt, lite mild tvål och ljummet vatten hade gjort underverk där. Svårare än så behöver det inte vara. Ingen köpare vill väl få med säljarens genbank?

Ingrodd smuts och hudavlagringar som man tar bort med lite ljummet vatten på en minut det säger kanske inte så mycket om klockans skick förövrigt, däremot så säger det mer om pjäsens tidigare ägare kanske.
Hade man velat visa skicket så borde ju avlagringarna tas bort istället innan foto.
Den har ju legat ute rejält länge nu och orsaken till det finns förmodligen i bilderna skulle jag tro 🤔.

Senast ändrad:
Kan väl hålla med om att man nog kan förvänta sig att klockan görs ren när den ser ut sådär. Jag gör iaf alltid ren mina klockor innan försäljning, även om de aldrig varit sådär skitiga från första början.

Tillbaka
Topp