• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden där vi får hjälp att välja band till våra vintageklockor

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
IMG_20200113_120647.jpg

Lite helgerån jag vet. Men är det för mycket helgerån eller bra?
Jag är inne i en "BoR is the greatest thing ever" - fas så jag kan inte svara objektivt själv. Jag intalar mig att modellen fanns kvar in på 50-talet och BoR var en grej på 50-talet så det är liksom ok .
Älskar ris, men nej - inte på den där. Raka ends och riskorn hela vägen isåfall!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
IMG_20200113_120647.jpg

Lite helgerån jag vet. Men är det för mycket helgerån eller bra?
Jag är inne i en "BoR is the greatest thing ever" - fas så jag kan inte svara objektivt själv. Jag intalar mig att modellen fanns kvar in på 50-talet och BoR var en grej på 50-talet så det är liksom ok .
Gillade det inte. Testat naturfärgad gris än?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har ett skinn som är helt perfekt i mina ögon, det är en länk jag vill ha som ombyte om möjligt. Ett äldre stuk BoR, Patek/GF typ med raka ends som @grodslukarenx nämner, kunde vara ett alternativ men tycker det blir lite för dressat, isf föredrar jag nog bonklip . Tanken är att helst bevara sporturs-känslan.
Ok, vissa kör ju även med denna typen:
GF_vintage_ad.jpg
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Har ett skinn som är helt perfekt i mina ögon, det är en länk jag vill ha som ombyte om möjligt. Ett äldre stuk BoR, Patek/GF typ med raka ends som @grodslukarenx nämner, kunde vara ett alternativ men tycker det blir lite för dressat, isf föredrar jag nog bonklip . Tanken är att helst bevara sporturs-känslan.
Du ska ha en sån Aurum länkar, fast billig och hottad med indianmönster och grejer. (Överst i bild)
931C3D95-E9B3-4A71-B5E0-700824C64906.png
 

Doc_152

Omega
Tips för denna? Kastade på en vintage style läder för den som satt på klockan var rutten. Är sugen på BoR lite. Testade en men det var bara skitkvalite från kina.
IMG_20200115_144736.jpg
 
Godmorgon!

Jag har en gammal, trevlig omega Genéve med länk. Jag skulle vilja testa att få på ett annat band till denna. Har ni tips på vad skulle kunna ha? Rent storleksmässigt är ju fästena udda? samt, vart tror ni man skulle kunna hitta?
(Ursäkta kvaliten på bilderna)

thumbnail_IMG_1317.jpg

thumbnail_IMG_1318.jpg
 
Hej!
Ville inte starta en ny tråd för min fråga , så jag testar här först :)
Hittade ett kul band i mina gömmor.
1. Vad betyder det som står på spännet?
(Jag vet att Plaque or är typ guldöverdrag, men det står or gal eller orgal ... och det är ju silverfärgat...)

2. Vad betyder stämpeln? Ser jag J B och ett ankare?

3. Jag behöver en bra prisvärd urmakare som kan serva min helt oanvända 70-tals NOS Tressa Lux

4. Suck , har ni orkat läsa ända hit;)
Kan detta band passa ihop med min Tressa när den är servad?

Här kommer några snabba bilder.
8D1E5351-BA8E-4120-BF0E-77D89ECBDC55.jpeg

667EE772-C6C3-4AB3-B468-B4A1C119DD86.jpeg

CE480C48-05D4-4AD4-82E1-DE89420B4D4F.jpeg

63256382-A0DB-4BFD-A976-7BC89A93C105.jpeg

9CF24A65-B549-46D6-917F-74E8ED424546.jpeg
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
1. Vad betyder det som står på spännet?
Plaqué or galvanique eller något i den stilen. Elektropläterat alltså. Är det inte pläterat utan ser ut som stål är det inte första gången jag sett att man helt enkelt råkat ta fel stämpel. Annars, vild gissning: vitguld?

2. Vad betyder stämpeln? Ser jag J B och ett ankare?
Säkert tillverkarens stämpel även om jag inte känner igen den. Har du tålamod går den kanske att hitta i någon tabell över stämplar för silver eller pläterade varor och så vidare.

4. Suck , har ni orkat läsa ända hit;)
Kan detta band passa ihop med min Tressa när den är servad?
Det tycker jag absolut.
 

Psykel

Patek
Hej!
Ville inte starta en ny tråd för min fråga , så jag testar här först :)
Hittade ett kul band i mina gömmor.
1. Vad betyder det som står på spännet?
(Jag vet att Plaque or är typ guldöverdrag, men det står or gal eller orgal ... och det är ju silverfärgat...)

2. Vad betyder stämpeln? Ser jag J B och ett ankare?

3. Jag behöver en bra prisvärd urmakare som kan serva min helt oanvända 70-tals NOS Tressa Lux

4. Suck , har ni orkat läsa ända hit;)
Kan detta band passa ihop med min Tressa när den är servad?

Här kommer några snabba bilder.
8D1E5351-BA8E-4120-BF0E-77D89ECBDC55.jpeg

667EE772-C6C3-4AB3-B468-B4A1C119DD86.jpeg

CE480C48-05D4-4AD4-82E1-DE89420B4D4F.jpeg

63256382-A0DB-4BFD-A976-7BC89A93C105.jpeg

9CF24A65-B549-46D6-917F-74E8ED424546.jpeg
Plaqué or betyder guldplätterad. Gal har jag ingen koll på, men tror nog som @Highvalley om elektropläterad. Min första tanke om JB var JB Champion, men har aldrig sett ett ankare i det sammanhanget, och inte heller stämplar på franska.
 
Topp