• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden där vi får hjälp att välja band till våra vintageklockor

hejsam

Patek
2-Faktor
Har sett dem men inte riktigt den grönfärg jag söker och hade inte tänkt lägga dem pengarna heller.

Olivgrön är inte satt i sten men tänker mig i militärstil iallfall, men kan vara kanske grå eller brun också. Ska sitta på min Waltham, det nuvarande bandet är ett provisoriskt band i låg kvlite :)
3FB73073-320D-46CF-9CA2-4A031776A2DE.jpeg
 

Psykel

Patek
Har sett dem men inte riktigt den grönfärg jag söker och hade inte tänkt lägga dem pengarna heller.

Olivgrön är inte satt i sten men tänker mig i militärstil iallfall, men kan vara kanske grå eller brun också. Ska sitta på min Waltham, det nuvarande bandet är ett provisoriskt band i låg kvlite :)
3FB73073-320D-46CF-9CA2-4A031776A2DE.jpeg
Cheapestnatostraps då? Har några själv i den kvalitén och kan inte påstå att dom är direkt dåliga.
https://www.cheapestnatostraps.com/collections/perlon-straps/products/perlon-strap-olive
 
EC4787B8-9195-4CBB-B2A6-508419F013BA.jpeg
Med risk för att bli utkörd för att klockan kanske inte uppfyller kraven för vintage (25år eller?) måste jag ändå försöka få hjälp med att välja band till denna rejäla dykare. Nato? Gummi? Eller vad? Färg? Alla glada tips mottages tacksamt
 

Bilagor

  • 7D963440-3894-483E-ABF8-13BBB994461C.jpeg
    7D963440-3894-483E-ABF8-13BBB994461C.jpeg
    256.8 KB · Visningar: 4

hejsam

Patek
2-Faktor
Någon som har erfarenhet av Shell Cordovan från Fluco eller Horween?
Är de tunna? Skulle vilja ha ett i brunt, handlar man bäst på eBay? :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har jag fattat rätt om:
Cordovan = hästens bakdel
Horween = bearbetar lädret
Fluco mfl and företag = gör själva klockbandet och säljer till slutkund

Eller kan du bena ut det så jag förstår :D
Horween är de som gjort att cordovan blivit ett namn. Men det finns andra garverier som också gör shell cordovan. Annars helt korrekt

Har både Fluco och Rios. Fluco lite tunnare och enklare utan foder på baksidan. Rios har foder och är lite tjockare så känns lite lyxigare. Gillar båda.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Horween är de som gjort att cordovan blivit ett namn. Men det finns andra garverier som också gör shell cordovan. Annars helt korrekt

Har både Fluco och Rios. Fluco lite tunnare och enklare utan foder på baksidan. Rios har foder och är lite tjockare så känns lite lyxigare. Gillar båda.
Mitt fluco har foder på baksidan. :)
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Får dubbelkomma min, men jag tror inte dessa har något foderläder? Känns iaf inte så och i vilket fall är de tunna och väldigt följsamma. Jag är övertygad om att detta är Fluco, iaf samma som jag har.
Jag är närmast övertygad om att det rör sig om två lager läder, ett foder och ett ytterläder - har inte tillgång till bandet atm så kan inte kolla. :)
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Kunde inte bestämma mig vilken färg eller märke jag vill ha så det blev en av varje, cognac från Rios och mörkbrunt från Fluco :)
s-l1600.jpg
s-l1600 (1).jpg
 
Topp