• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden där vi får hjälp att välja band till våra vintageklockor

Koppe

Cartier
Jag hittade en länk i 19mm som får duga tills jag får tag på en lämplig NSA-länk :)
Edit: skicka ett pm om du har någon till salu!
Tack för hjälpen allihopa!
IMG_20200324_195021.jpg
IMG_20200324_194059.jpg
IMG_20200324_194049.jpg
Håll utkik på Ebay, dyker upp en del NSA-länkar då och då i den storleken! Brukar inte bli sååå dyra :)
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Kom på att jag inte berättat om min nyinköpta retrolänk till Camaron från Lobtime.
Då jag var sugen på en länk att växla med till min Camaro 9220 och ett begagnat original DBoR till en Heuer Camaro betingar värden på $4-5000 så var det utanför min budget och pengar som jag hellre la på ett till Camaro-ur i stället...
Efter tips från en Camaro-kännare i USA så blev det denna lösning med ett nytillverkat BoR i tidsenligt utförande och med ändlänkar som är skräddarsydda en Heuer Camaro.
Väldigt trevlig retro-låda till länken som låg snyggt förpackad därinne:
IMG_2891.JPG


Så här ser det ut med ändlänkarna:
IMG_2892.JPG


Så här monterat på klockan och armen. Det behöver dock kortas men det lyckas jag inte med själv trots försök med specialverktyg...måste nog ge mig och gå intill en uris ändå! :(
IMG_2898.jpg
 
Senast ändrad:

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Fick hem denna idag och supernöjd! Ska nu unna den ett grymt band. Men funderar på det optimala bandet till denna... Jag har ett blått getband från @Fredrik (Swe) som jag har på en Revue Sport med blånade visade som jag gillar mkt. Vad tror ni om ett sådant i rätt mått med små hål (racing) och söm runt om hela bandet?
Grisband kanske ett alternativ men vet inte...
Vad tycker ni?
IMG_20200331_205134.jpg
IMG_20200331_165410.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fick hem denna idag och supernöjd! Ska nu unna den ett grymt band. Men funderar på det optimala bandet till denna... Jag har ett blått getband från @Fredrik (Swe) som jag har på en Revue Sport med blånade visade som jag gillar mkt. Vad tror ni om ett sådant i rätt mått med små hål (racing) och söm runt om hela bandet?
Grisband kanske ett alternativ men vet inte...
Vad tycker ni?
IMG_20200331_205134.jpg
IMG_20200331_165410.jpg
Låter som två utmärkta val. Förmodar du har liknande hemma som du kan testa på klockan även om de inte är i rätt mått?
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Låter som två utmärkta val. Förmodar du har liknande hemma som du kan testa på klockan även om de inte är i rätt mått?
Tack!
Jag har ju det blåa på bilden men 1mm för smalt och inga hål. Har inga band med den hålstorlek jag tror jag vill ha.. Grisband har jag några men de är open ended generellt vilket stör mig lite då det blir tjockt vid vikningen.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag har ju det blåa på bilden men 1mm för smalt och inga hål. Har inga band med den hålstorlek jag tror jag vill ha.. Grisband har jag några men de är open ended generellt vilket stör mig lite då det blir tjockt vid vikningen.
Ja, men då kan du ju se vilken färg du gillar iaf. Du tänker tre lika stora småhål i bredd?
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Söker inspiration till nytt band som ska sitta på min Bubbleback. 17mm mellan bandhornen och ska smalna av till 14mm. Har ni några idéer?
4c38d8bc-4928-422f-a7d4-401bdcc36e7b-jpeg.1396455
Nu tycker jag visserligen att bandet som klockan sitter på passar riktigt bra men annars kan du ju köpa hem lite olika band från bukten och prova dig fram. 17 mm mellan luggarna gör ju att det går att hitta äldre band till bra pris. Tycker jag hamnat någorlunda rätt med mitt band i ödla, upplockat från EBay till billig peng.
3C700AEF-36A5-4A7E-A335-4DEEDB6B155B.jpeg

Brun gris funkar ju också.
66CA81C2-DB4C-4325-B3D6-D09ACEECD21D.jpeg
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Har nu testat lite.
Gris passar i färg men måste vara ett elegantare band för att det ska funka imho. Dessa open ended blir inte rätt. Det blåa tycker jag passar toppen, så jag hoppas @Fredrik (Swe) har mer av det lädret?
Sedan blir ju frågan hur det görs optimalt.
Sömen vill jag ha runt hela bandet (även längs bandstiften). Jag tror blå söm blir bäst då ljus söm nog ger för mycket kontrast...? Hålen... Dessa hål... Inga hål, lika små hål eller lite större hål i mitten... Dessa två band tycker jag har rätt bra avvägda hål.. Kanske att jag föredrar det med lika stora hål...
IMG_20200401_073104.jpg
IMG_20200401_072626.jpg
18mm20mm22mmBlackGrandPrixRallyeRacingWatchBandStrap.1.jpg
667016264_o.jpg
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Har nu testat lite.
Gris passar i färg men måste vara ett elegantare band för att det ska funka imho. Dessa open ended blir inte rätt. Det blåa tycker jag passar toppen, så jag hoppas @Fredrik (Swe) har mer av det lädret?
Sedan blir ju frågan hur det görs optimalt.
Sömen vill jag ha runt hela bandet (även längs bandstiften). Jag tror blå söm blir bäst då ljus söm nog ger för mycket kontrast...? Hålen... Dessa hål... Inga hål, lika små hål eller lite större hål i mitten... Dessa två band tycker jag har rätt bra avvägda hål.. Kanske att jag föredrar det med lika stora hål...
IMG_20200401_073104.jpg
IMG_20200401_072626.jpg
18mm20mm22mmBlackGrandPrixRallyeRacingWatchBandStrap.1.jpg
667016264_o.jpg

fortfarande kvar till ett par band :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har nu testat lite.
Gris passar i färg men måste vara ett elegantare band för att det ska funka imho. Dessa open ended blir inte rätt. Det blåa tycker jag passar toppen, så jag hoppas @Fredrik (Swe) har mer av det lädret?
Sedan blir ju frågan hur det görs optimalt.
Sömen vill jag ha runt hela bandet (även längs bandstiften). Jag tror blå söm blir bäst då ljus söm nog ger för mycket kontrast...? Hålen... Dessa hål... Inga hål, lika små hål eller lite större hål i mitten... Dessa två band tycker jag har rätt bra avvägda hål.. Kanske att jag föredrar det med lika stora hål...
IMG_20200401_073104.jpg
IMG_20200401_072626.jpg
18mm20mm22mmBlackGrandPrixRallyeRacingWatchBandStrap.1.jpg
667016264_o.jpg
Jag har faktiskt fuskat på mina open ended-band. Har gjort dem tunnare vid ändorna, så de blir som vanliga. De var nog iofs lättare än vad dina ser ut att vara.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Jag har faktiskt fuskat på mina open ended-band. Har gjort dem tunnare vid ändorna, så de blir som vanliga. De var nog iofs lättare än vad dina ser ut att vara.
Man skulle nog kunna limma eller så. Ska visa i profil sedan. Vad tror du om hålstorlek? Det blåa bandet jag har med hål som det jag lade upp med små hål?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Man skulle nog kunna limma eller så. Ska visa i profil sedan. Vad tror du om hålstorlek? Det blåa bandet jag har med hål som det jag lade upp med små hål?
Tror jag blir fint, på något sätt lite renare än gris. Med små hål syftade jag på att man inte hade större i mitten. Om man bortser från vad man redan har och vad man ska matcha med tycker jag nog gris är finast, men det blåa blir mer unikt och på det sättet mer intressant.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Tror jag blir fint, på något sätt lite renare än gris. Med små hål syftade jag på att man inte hade större i mitten. Om man bortser från vad man redan har och vad man ska matcha med tycker jag nog gris är finast, men det blåa blir mer unikt och på det sättet mer intressant.
Tack! Ja så känner jag också. De grisband jag har passar dock inte så bra. Hade velat ha med söm runt om och inte open ended. Kanske kan moddas lite men vet inte om det blir topp
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Naturfärgad gris eller oyster. Grått funkar iofs med. Tror den klär i mycket, bara bandet är i rätt stil.
Grisband hade varit läckert. Det blir att tråla lite ebay. Tack!

Kanske den nitade Oyster @Koppe har till salu passar? 17mm och raka ändlänkar
En länk hade varit kool, men frågan är om de ändlänkarna verkligen skulle passa? Bör nog vara raka "rör"-ändar, likt @Aurum kör på sin stålare:

dbdc4b17-dd80-4a87-a0e2-65e39b9f24e0-jpeg.1155070


Jag gillar det vänstra som jag kör på min Bovet, eller ett grått :)
20200311_180800.jpg
Läckert. Tyckte nästan det högra var bättre dock :)

Nu tycker jag visserligen att bandet som klockan sitter på passar riktigt bra men annars kan du ju köpa hem lite olika band från bukten och prova dig fram. 17 mm mellan luggarna gör ju att det går att hitta äldre band till bra pris. Tycker jag hamnat någorlunda rätt med mitt band i ödla, upplockat från EBay till billig peng.
3C700AEF-36A5-4A7E-A335-4DEEDB6B155B.jpeg

Brun gris funkar ju också.
66CA81C2-DB4C-4325-B3D6-D09ACEECD21D.jpeg
Snyggt! Ja, som sagt, det blir en tur på bukten och se vad som finns.. Tack!
 

trumpetera

Panerai
Kom på att jag inte berättat om min nyinköpta retrolänk till Camaron från Lobtime.
Då jag var sugen på en länk att växla med till min Camaro 9220 och ett begagnat original DBoR till en Heuer Camaro betingar värden på $4-5000 så var det utanför min budget och pengar som jag hellre la på ett till Camaro-ur i stället...
Efter tips från en Camaro-kännare i USA så blev det denna lösning med ett nytillverkat BoR i tidsenligt utförande och med ändlänkar som är skräddarsydda en Heuer Camaro.
Väldigt trevlig retro-låda till länken som låg snyggt förpackad därinne:
IMG_2891.JPG


Så här ser det ut med ändlänkarna:
IMG_2892.JPG


Så här monterat på klockan och armen. Det behöver dock kortas men det lyckas jag inte med själv trots försök med specialverktyg...måste nog ge mig och gå intill en uris ändå! :(
IMG_2898.jpg
Var köper man dylika?
 

AndersE

Cartier
2-Faktor
Min Connie förtjänar ett äkta krokodilband, eller hur? Tips på prisvärda varianter, i stil med Hirsch Duke-bandet som sitter på, mottages tacksamt!

Och trevlig helg, hörrni!

D885C969-54ED-4C19-8880-7C8AA209E072.jpeg
 

TompaH

Omega
kan ni hjälpa mig med vilket armband jag ska köpa till farfars gamla guldklocka ?
Jag är intresserad av både så likt original som möjligt men är även öppen för alternativ.
Tipsa gärna om var det säljs armband också..
 

Bilagor

  • 93B9EF1D-AC92-4659-82C0-FD284196419C.jpeg
    93B9EF1D-AC92-4659-82C0-FD284196419C.jpeg
    422.2 KB · Visningar: 6

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
kan ni hjälpa mig med vilket armband jag ska köpa till farfars gamla guldklocka ?
Jag är intresserad av både så likt original som möjligt men är även öppen för alternativ.
Tipsa gärna om var det säljs armband också..
Jag hade valt ett tunnt, ostoppat, band i ödla eller krokodil. Helst rätt avsmalnande, typ 18 mm/14 mm. Kika på Ebay.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
kan ni hjälpa mig med vilket armband jag ska köpa till farfars gamla guldklocka ?
Jag är intresserad av både så likt original som möjligt men är även öppen för alternativ.
Tipsa gärna om var det säljs armband också..
Jag hade valt ett tunnt, ostoppat, band i ödla eller krokodil. Helst rätt avsmalnande, typ 18 mm/14 mm. Kika på Ebay.
 
Topp