• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden där vi får hjälp att välja band till våra vintageklockor

Har någon tips på en metod för att korta en raggarlänk? Alt. urmakare eller verkstad i Stockholm som kan hjälpa mig?
Önskar de fick mer användning men är ett enda rassel just nu.
B608899B-607D-4182-9529-F197AF9E4CCE.jpeg
Jag var hos Farfars Klocka för ett tag sedan när en annan kund kom in och avhämtade en klocka han kortat "raggarlänken" till.

Jepp, NOS-klockan från Enicar anlände idag från ett Tratten-köp och den behöver nytt band då originalbandet var för krispigt, om jag uttrycker mig milt! :arghh:

IMG_3272.jpg
IMG_3273.jpg
IMG_3275.jpg

Lutar åt att växla mellan Enicar-länk, grönt mocka samt ett vitt Tropic, vad tror herrskapet om det?

vad tror du om det här, man får ju byta spänne.
683624D2-471D-4937-AE7C-268B76377A6F.png

Jepp, NOS-klockan från Enicar anlände idag från ett Tratten-köp och den behöver nytt band då originalbandet var för krispigt, om jag uttrycker mig milt! :arghh:

IMG_3272.jpg
IMG_3273.jpg
IMG_3275.jpg

Lutar åt att växla mellan Enicar-länk, grönt mocka samt ett vitt Tropic, vad tror herrskapet om det?
Från tysk handlare. Tror Fluco är de som tillverkar mockabanden för Nomos. Prisvärda.
https://www.ebay.com/itm/372854006520

Tycker du ska fokusera på vad som matchar tavlan bäst. Vad jag vet var det snarare syntetiska Corfam-band än dessa finare skinnband som var original. Just Corfam hade väl inte kontrasterande söm men tycker inte det är så viktigt. Rent allmänt var originalbanden inte så bra eller genomtänkta som man kanske vill att de ska ha varit. I vilket fall borde du jaga katalogbilder om du vill ha det helt original. Det är fina band du länkar till här ovan och hade gärna sett hur det gröna ser ut på.
Fan @Aurum du nästlade dig in i mina tankar så igår anlände det handgjorda bandet från Frankrike...lite vågad färg för mig egentligen men ack så trevligt det blev! Tack för stödet!
649FF471-3BC0-4F55-84EA-6418362993F7.jpeg
1876F9D0-5ACD-43DD-8F58-B0A958CFCA43.jpeg
237BCBDE-9DCF-4630-9A63-0C97225DD42D.jpeg
6CBCEC24-E4CA-48B9-93D1-C0F0537B5A71.jpeg

Gick sådär att få tips till min Jaeger. Men den här rackaren behöver också ett nytt band. Enda problemet är att den ska ha ett sånt där gammalt jädra band som avsmalnar från 18mm bandbredd till 14mm vid spännet. Sjukt svårt att hitta, vart tusan finns dessa?! Sugen på ett ljusbrunt läderarmband.

F8B67EEB-DE82-490F-893E-551165690055.jpeg

Gick sådär att få tips till min Jaeger. Men den här rackaren behöver också ett nytt band. Enda problemet är att den ska ha ett sånt där gammalt jädra band som avsmalnar från 18mm bandbredd till 14mm vid spännet. Sjukt svårt att hitta, vart tusan finns dessa?! Sugen på ett ljusbrunt läderarmband.

Jag är sjukt nöjd med mina båda handgjorda band från LUGS men kan inte svara på hur de smalnar av...men detta är samma som till min Camaro, fast utan racing-stuket, och skulle sitta som en smäck på ditt ur:
https://www.lugs.shop/watchstrap-co...e=18-lugs-size&really_curr_tax=77-product_cat

lugs-leather-watch-strap-band-smooth-light-brown-cs-r-900x1350.jpg

Kontakta dem och fråga hur 18 mm banden smalnar av eller om de kan göra ett specifikt för dig, de är ju ändå handgjorda så...

Jag är sjukt nöjd med mina båda handgjorda band från LUGS men kan inte svara på hur de smalnar av...men detta är samma som till min Camaro, fast utan racing-stuket, och skulle sitta som en smäck på ditt ur:
https://www.lugs.shop/watchstrap-co...e=18-lugs-size&really_curr_tax=77-product_cat

lugs-leather-watch-strap-band-smooth-light-brown-cs-r-900x1350.jpg

Kontakta dem och fråga hur 18 mm banden smalnar av eller om de kan göra ett specifikt för dig, de är ju ändå handgjorda så...

Tack för tipset. Det där ser ut precis som det jag är ute efter. Kanske något för hög budget bara. Men sparar den för vidare utvärdering

Hämtade precis ut min första DS och är sjukt nöjd men känner för att spexa till det lite när det kommer till bandet. Funderar på något lite mer exotiskt men vet inte riktigt hur det skulle binda sig med varken tavla eller boett. Någon här kanske har ett tips på hur man kan liva upp en gammal DS lite grann?

59983A28-80AB-4AAF-BA1B-7BFD2B308AFE.jpeg

Hämtade precis ut min första DS och är sjukt nöjd men känner för att spexa till det lite när det kommer till bandet. Funderar på något lite mer exotiskt men vet inte riktigt hur det skulle binda sig med varken tavla eller boett. Någon här kanske har ett tips på hur man kan liva upp en gammal DS lite grann?

59983A28-80AB-4AAF-BA1B-7BFD2B308AFE.jpeg
Trött svar men jag hade valt gris. Mestadels det jag bar till min gamla.
9ED44DC9-240B-4330-925C-333F2EF94092.jpeg

Gris är ju klockrent på mycket vintage, din gamla DS inkluderad, men jag tror att det kanske skär sig lite med min lätt patinerade tavla. Gillar verkligen ljusare band, väldigt uppfräschade vilket sitter fint på vintage.
Finns ju grisband i mörkare färger också. Vad är det för band som sitter på nu förresten?

Leta efter NOS-band. Kanske ett tidsenligt Omegaband?

Tillbaka
Topp