• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden där vi får hjälp att välja band till våra vintageklockor

Förstår vad du menar. Kör ofta NATO, även på klockor där det är lite tabu att ha den typen av band, så jag är van med band som bygger på höjden. Och i det perspektivet så bygger single-piece mindre på höjden än NATO. Enda nackdelen är som du skriver vid bandhornen men sånt har jag upplevt blir bättre ju längre tid bandet sitter på samt hur mjukt lädret/tyget är.

Lite förvånad över att NATO finns i så många olika skepnader och storlekar men inte single-piece.
Det är ju annars väldigt enkla band att tillverka själv om man hittar en läderbit man gillar. Har tyvärr inga direkta tips.

• Like
Reactions: fc2
Det är ju annars väldigt enkla band att tillverka själv om man hittar en läderbit man gillar. Har tyvärr inga direkta tips.
Det där är ju en annan aspekt - finns det folk här på forumet som tillverkar såna band? Ställer frågan inte till dig direkt utan till alla som läser.

Det där är ju en annan aspekt - finns det folk här på forumet som tillverkar såna band? Ställer frågan inte till dig direkt utan till alla som läser.

Det finns även flera internationella hantverkare som skulle kunna göra ett custom. Däremot tror jag det blir svårt med en budget på Max 400kr.

Skulle detta kunna vara något annars? Kanske du kan göra något extraköp av annat nödvändigt och spara in frakten.

Skulle behöva lite tips här.

Jag är ute efter ett single-piece-band i läder, i 16 mm:s bredd. Någon som har tips på var jag kan köpa ett sådant? Googlat men inte riktigt hittat något som jag tycker passar så därför skriver jag här.
Det är till en liten guldklocka så jag tänker att mörkbrun färg nog kan passa bra och jag ser ju gärna att det är ett guldfärgat spänne också.

Budget tänker jag max 400 kr.

Skulle behöva lite tips här.

Jag är ute efter ett single-piece-band i läder, i 16 mm:s bredd. Någon som har tips på var jag kan köpa ett sådant? Googlat men inte riktigt hittat något som jag tycker passar så därför skriver jag här.
Det är till en liten guldklocka så jag tänker att mörkbrun färg nog kan passa bra och jag ser ju gärna att det är ett guldfärgat spänne också.

Budget tänker jag max 400 kr.
Ett budgetalternativ kanske vore ett sådant gammalt ”bund”-aktigt band utan lappen. Finns i 16 mm och kan kosta kaffepengar på Tradera om man har tålamod att leta. Brukar vara rätt enkla spännen men det går ju att komplettera med ett guldfärgat om man vill. Ofta ganska tunna och mjuka. Bifogar en bild på mitt 16 mm-band i cordovan. Det är nästan oanvänt så det sitter inte så snyggt än men jag tror att det kommer bli bättre med tiden. De liknande band jag har i andra typer av läder brukar vara lite mjukare.
3B90D9A7-86CE-47BB-A3D6-999403E5FB8D.jpeg

Ytterligare ett alternativ. Har inte satt mig in i prisbilden riktigt men jag tror inte att ett enkelt i ”RAF”-stil skulle vara särskilt långt över budget. Lagervara med standardmått verkade kosta från 25 pund exklusive frakt iallafall.

Ett budgetalternativ kanske vore ett sådant gammalt ”bund”-aktigt band utan lappen. Finns i 16 mm och kan kosta kaffepengar på Tradera om man har tålamod att leta. Brukar vara rätt enkla spännen men det går ju att komplettera med ett guldfärgat om man vill. Ofta ganska tunna och mjuka. Bifogar en bild på mitt 16 mm-band i cordovan. Det är nästan oanvänt så det sitter inte så snyggt än men jag tror att det kommer bli bättre med tiden. De liknande band jag har i andra typer av läder brukar vara lite mjukare.
3B90D9A7-86CE-47BB-A3D6-999403E5FB8D.jpeg
Stort tack för ett bra tips.

Ytterligare ett alternativ. Har inte satt mig in i prisbilden riktigt men jag tror inte att ett enkelt i ”RAF”-stil skulle vara särskilt långt över budget. Lagervara med standardmått verkade kosta från 25 pund exklusive frakt iallafall.
Intressant sida, ska kolla in den. Tack.

Är på jakt efter tunna släta läderarmband utan söm enligt fotot
PXL_20230319_082526133.jpg
, någon som har något bra tips?

Någon som har tips på var jag hittar snake skin-länk (?) till en seiko 7005?
86A8CCAF-9278-4427-B9A9-1C9AB8D03DD3.jpeg

Tar också tacksamt emot tips och inspiration till andra typer av band och länkar. Har kört gummi och vintage-läder men behöver förnya mig…
Den typen av länk kallas ofta för "coffin link" och jag tror att det var företaget Stelux som gjorde dom åt Seiko - testa att söka efter "Seiko Stelux", "Stelux Coffin Link" eller bara "stelux bracelet" på Ebay så kan du få upp lite resultat. Tyvärr är Stelux ett rätt så hypeat märke, så en bra länk från dom kan börja på över tusenlappen tyvärr... vissa länkar från hypeade Seiko-modeller ännu mer. Men det finns många omärkta coffin link länkar ute på marknaden så håll termen i minne så kanske du hittar någon till slut ☺️ hoppas att det var några bra tips iaf.

Den typen av länk kallas ofta för "coffin link" och jag tror att det var företaget Stelux som gjorde dom åt Seiko - testa att söka efter "Seiko Stelux", "Stelux Coffin Link" eller bara "stelux bracelet" på Ebay så kan du få upp lite resultat. Tyvärr är Stelux ett rätt så hypeat märke, så en bra länk från dom kan börja på över tusenlappen tyvärr... vissa länkar från hypeade Seiko-modeller ännu mer. Men det finns många omärkta coffin link länkar ute på marknaden så håll termen i minne så kanske du hittar någon till slut ☺️ hoppas att det var några bra tips iaf.
Stort tack! Ska söka vidare 🙏🏽🙏🏽🙏🏽

Röstar också för svin, likt @ANALOGUE säger. Skulle du emellertid bli sugen på Bamboo, det andra förslaget, har jag ett par GF-bamboon liggandes som gärna hittar någon som använder dem! :)
Mkt fin klocka!
Jag hade gärna sett den på ett vintage grisband. Alternativt på en Bamboo-länk.

Min tank på gris
6DA3D42A-B648-4F86-9046-EC5B8DD7758E.jpeg

En gammal tank på Bamboo som jag saknar lite :)
86AE85C5-4EC6-4068-9F16-157F2636D125.jpeg

Röstar också för svin, likt @ANALOGUE säger. Skulle du emellertid bli sugen på Bamboo, det andra förslaget, har jag ett par GF-bamboon liggandes som gärna hittar någon som använder dem! :)

Tack för tipsen! Så här blev det. Mkt nöjd.

IMG_7130.JPG

Hej!
Är på jakt efter ett band till denna Frank Muller. Skulle uppskatta tips på både säljare och stilmässigt vad som skulle kunna bli bra. Anledningen till detta är att det nuvarande bandet är slitet.
Tack på förhand!

Bilagor

• IMG_1464.jpeg
    IMG_1464.jpeg
    423.1 KB · Visningar: 12
  • IMG_1465.jpeg
    IMG_1465.jpeg
    531.4 KB · Visningar: 11
Tillbaka
Topp