• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden där vi får hjälp att välja band till våra vintageklockor

Hupp!

Känner någon till ett bra läderband anpassat till viklås a la Omega? Det ska sitta på en Speedmaster från 66, så gärna något i still med:
5A963702-E792-4E26-9E58-FD27F274D6CA.jpeg

Inser givetvis att viklås är tveksamt till klockan, men är trött på att ta sönder dyra band varannan månad :)

Tacksam för tips!

Hupp!

Känner någon till ett bra läderband anpassat till viklås a la Omega? Det ska sitta på en Speedmaster från 66, så gärna något i still med:
5A963702-E792-4E26-9E58-FD27F274D6CA.jpeg

Inser givetvis att viklås är tveksamt till klockan, men är trött på att ta sönder dyra band varannan månad :)

Tacksam för tips!
Har inte köpt där själv, men har sett dessa som kanske kan vara något?

Det ser onekligen väldigt bra ut, tack! Vore grymt om någon har personlig erfarenhet av dem att dela med sig av, de kostar ju en slant (men fullt rimligt om bra)

Jag har dåligt med tålamod. Jag beställde ett, jag återkommer om 4 veckor när det levererats. ;)

Tack igen @Skogstrollet !

Letar band till dessa två Tissot men det går dåligt.

Den lilla letar jag svart läder till (tror jag). Men hittar inget jag tycker går ihop med klockan. De jag sett har känts för kraftiga eller för smala eller för matta...

Den större vete fasen vad som passar till. Lutar åt något brunt. 🤔

Någon som har några tips?

Just det, 16 resp 18 mm mellan hornen.

20230209_123623.jpg

Ja, återkom gärna och berätta vad du tyckte om bandet. Hoppas att du blir nöjd! 👍
Har nu fått mitt band!
Det var tyvärr fel färg för mig, men det var mitt eget fel.

Bandet verkar vara välgjort, återkommer med feedback om det ändras. Jättefint inpackat, med personligt handskrivet meddelande.

Jag hade enorma problem att få dit bandet. Jag gjorde misstaget att köpa med ”Quick release springbars”, och jag tror att de kanske var något för tjocka. Jag svor mer än lite. Jag petade till slut ut dem och ersatte med vanliga och det gick finfint.
5D6A74D3-B747-4BE6-86C5-EF1B114B6CEC.jpeg

A191FA6F-EE6F-4A4D-8E48-FE9DC9A93902.jpeg

A93DAB81-8C3B-4B4B-9417-74B1F3357867.jpeg

Senast ändrad:
Har nu fått mitt band!
Det var tyvärr fel färg för mig, men det var mitt eget fel.

Bandet verkar vara välgjort, återkommer med feedback om det ändras. Jättefint inpackat, med personligt handskrivet meddelande.

Jag hade enorma problem att få ditt bandet. Jag gjorde misstaget att köpa med ”Quick release springbars”, och jag tror att de kanske var något för tjocka. Jag svor mer än lite. Jag petade till slut ut dem och ersatte med vanliga och det gick finfint.
5D6A74D3-B747-4BE6-86C5-EF1B114B6CEC.jpeg

A191FA6F-EE6F-4A4D-8E48-FE9DC9A93902.jpeg

A93DAB81-8C3B-4B4B-9417-74B1F3357867.jpeg
Tack för att du hörde av dig! Ser fint ut, synd på färgen bara. Tycker generellt just det är svårt att avgöra när man beställer online.

Behöver en knuff i en annorlunda riktning är det vanliga svarta.

Vad skulle vara ett tidstypiskt band för den här boetten? Rally? Tänker att kanske en mörk grön skulle vara en fin matchning.

IMG_20230224_163204.jpg
IMG_20230224_163213.jpg
IMG_20230224_163412_edit_20658830214033.jpg

Skärmavbild 2023-02-24 kl. 16.27.35.png
Du är något fint på spåret enligt mig.
Fin känsla när du kordinerar mot grönt, men uret är så fantastiskt fint i sig.. så behövs verkligen ”racingatributen” ?

Ostoppat isf, va? Kanske Corfam?
Jag vill alltid ”dressa ner” mina klockor med typ ett canvas eller så…

Jag brukar föredra ostoppade band, men på den här boetten sitter bandhålen relativt långt ner och i kombination med kraftigt sluttande bandhorn är det nog risk att man kommer se för mycket av profilen. (Vet inte om det var en så glasklar beskrivning :) )

Femminutersstreck på minutregistret känns ju som regattatimer. Jag tänker Tropic Sport eller liknande.

Tror jag har något svart Tropik Sport liggande men i 20 mm. Men kan ju se hur matchningen blir👍

Du är något fint på spåret enligt mig.
Fin känsla när du kordinerar mot grönt, men uret är så fantastiskt fint i sig.. så behövs verkligen ”racingatributen” ?

Kom på att jag har haft ett stoppat band tidigare till en annan 104 som jag sålde innan jag köpte den här. Tycker att det var en bra kombo.

IMG_20191202_143647.jpg

Tror jag har något svart Tropik Sport liggande men i 20 mm. Men kan ju se hur matchningen blir👍

Kom på att jag har haft ett stoppat band tidigare till en annan 104 som jag sålde innan jag köpte den här. Tycker att det var en bra kombo.

IMG_20191202_143647.jpg
Oavsett vad du kommer fram till, så är uret fantastiskt fint, och 2registerur som detta , så väl avvägt . Själv så lider jag av alla överlastade kopior.. av vadå..

Letar band till nya Connien, 2943. Lätt krämig tavla, brun lume. Kommer köra torresstrap igen, dock inte helt klart vilket material eller färg, 18-16mm.

Det hade varit kul med ett sådant, som tidsmässigt passar in sent 40-tidigt 50tal:

Eller något liknande som jag redan har i vanilj fast annan färg, förslagsvis hasselnöt (eller kanske grå tillochmed för att matcha stålet??):
Annat förslag?

20230227_084733.jpg
DSC03483.png

Letar band till nya Connien, 2943. Lätt krämig tavla, brun lume. Kommer köra torresstrap igen, dock inte helt klart vilket material eller färg, 18-16mm.

Det hade varit kul med ett sådant, som tidsmässigt passar in sent 40-tidigt 50tal:

Eller något liknande som jag redan har i vanilj fast annan färg, förslagsvis hasselnöt (eller kanske grå tillochmed för att matcha stålet??):
Annat förslag?

20230227_084733.jpg
DSC03483.png
Vill minnas att detta heter cream pigskin på torrespråk. :)
8294B844-499D-4B90-9682-2F6469010743.jpeg

Annat förslag?

20230227_084733.jpg
DSC03483.png
Blir svårt att slå det som sitter på? Det första du visar tycker jag är för klumpigt, gillar det inte.

Jag är ute efter ett nytt band till min Omega tank men har väldigt svårt att se en bild och överföra den till verkligheten. Klockan har fast bandstift så den måste vara öppen i ändarna in mot boetten. Boettens storlek är längd x bredd exkl krona x höjd = 37 x 20 x 8,6 mm. Bandbredden är 15 mm mot boetten och 14 mm mot spännet. Tar gärna emot tips på flera tänkbara varianter. Tips på var man kan hitta band tas också gärna emot.

Är det någon som har band köper jag gärna men det är väl knappast troligt då det inte verkar ha sålts den bredden någonsin på KS.

IMG_6670.JPG
IMG_6671.JPG

Jag är ute efter ett nytt band till min Omega tank men har väldigt svårt att se en bild och överföra den till verkligheten. Klockan har fast bandstift så den måste vara öppen i ändarna in mot boetten. Boettens storlek är längd x bredd exkl krona x höjd = 37 x 20 x 8,6 mm. Bandbredden är 15 mm mot boetten och 14 mm mot spännet. Tar gärna emot tips på flera tänkbara varianter. Tips på var man kan hitta band tas också gärna emot.

Är det någon som har band köper jag gärna men det är väl knappast troligt då det inte verkar ha sålts den bredden någonsin på KS.

IMG_6670.JPG
IMG_6671.JPG
Mkt fin klocka!
Jag hade gärna sett den på ett vintage grisband. Alternativt på en Bamboo-länk.

Min tank på gris
6DA3D42A-B648-4F86-9046-EC5B8DD7758E.jpeg

En gammal tank på Bamboo som jag saknar lite :)
86AE85C5-4EC6-4068-9F16-157F2636D125.jpeg

IMG_6670.JPG
IMG_6671.JPG
Röstar också för svin, likt @ANALOGUE säger. Skulle du emellertid bli sugen på Bamboo, det andra förslaget, har jag ett par GF-bamboon liggandes som gärna hittar någon som använder dem! :)

Någon som har tips på var jag hittar snake skin-länk (?) till en seiko 7005?
86A8CCAF-9278-4427-B9A9-1C9AB8D03DD3.jpeg

Tar också tacksamt emot tips och inspiration till andra typer av band och länkar. Har kört gummi och vintage-läder men behöver förnya mig…

Skulle behöva lite tips här.

Jag är ute efter ett single-piece-band i läder, i 16 mm:s bredd. Någon som har tips på var jag kan köpa ett sådant? Googlat men inte riktigt hittat något som jag tycker passar så därför skriver jag här.
Det är till en liten guldklocka så jag tänker att mörkbrun färg nog kan passa bra och jag ser ju gärna att det är ett guldfärgat spänne också.

Budget tänker jag max 400 kr.

Skulle behöva lite tips här.

Jag är ute efter ett single-piece-band i läder, i 16 mm:s bredd. Någon som har tips på var jag kan köpa ett sådant? Googlat men inte riktigt hittat något som jag tycker passar så därför skriver jag här.
Det är till en liten guldklocka så jag tänker att mörkbrun färg nog kan passa bra och jag ser ju gärna att det är ett guldfärgat spänne också.

Budget tänker jag max 400 kr.
Tycker aldrig det blir bra, bygger så på höjden och böjer ofta lite fult vid bandhorn. Varför vill du ha denna typ?

Tycker aldrig det blir bra, bygger så på höjden och böjer ofta lite fult vid bandhorn. Varför vill du ha denna typ?
Förstår vad du menar. Kör ofta NATO, även på klockor där det är lite tabu att ha den typen av band, så jag är van med band som bygger på höjden. Och i det perspektivet så bygger single-piece mindre på höjden än NATO. Enda nackdelen är som du skriver vid bandhornen men sånt har jag upplevt blir bättre ju längre tid bandet sitter på samt hur mjukt lädret/tyget är.

Lite förvånad över att NATO finns i så många olika skepnader och storlekar men inte single-piece.

Tillbaka
Topp