• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden där vi får hjälp att välja band till våra vintageklockor

Fadershan

Patek
Jag hade lätt kört på BoR
IMG_20181120_180331.jpg
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Denna skönhet har jag nu glädjen att få bära!
IMG_20181122_101249.jpg

Men nu är ju frågan vad jag ska ha för band. På den nu sitter det enda skapliga jag hade i 20mm. Nubuck eller ngt sånt heter det... Tycker det passar bra med att det är matt till skillnad från läder. Å andra sidan hade nog ett chokladbrunt varit finare för att plocka upp tropicfärgen i tavlan. Samtidigt tänker jag att ett engelskt grönt läder hade varit svincoolt. Sedan är ju frågan om det ska vara hålat? Isf ganska små hål. Sista frågan är om kantsömmen ska vara matchad till lädret eller krämvit som tavlan... Fy fan inte lätt....

Så:
Chokladbrunt nubuck?
Chokladbrunt läder?
Engelskt grönt läder?
Kontrastsöm eller matchad söm?
Småhålat eller ej?

Spontant tror jag att jag behöver två. Svårt att leva utan ett engelskt grönt racingband men kanske inte ett band man har varje dag. Med det sagt kanske band två ej ska ha hål?
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Denna skönhet har jag nu glädjen att få bära!
IMG_20181122_101249.jpg

Men nu är ju frågan vad jag ska ha för band. På den nu sitter det enda skapliga jag hade i 20mm. Nubuck eller ngt sånt heter det... Tycker det passar bra med att det är matt till skillnad från läder. Å andra sidan hade nog ett chokladbrunt varit finare för att plocka upp tropicfärgen i tavlan. Samtidigt tänker jag att ett engelskt grönt läder hade varit svincoolt. Sedan är ju frågan om det ska vara hålat? Isf ganska små hål. Sista frågan är om kantsömmen ska vara matchad till lädret eller krämvit som tavlan... Fy fan inte lätt....

Så:
Chokladbrunt nubuck?
Chokladbrunt läder?
Engelskt grönt läder?
Kontrastsöm eller matchad söm?
Småhålat eller ej?

Spontant tror jag att jag behöver två. Svårt att leva utan ett engelskt grönt racingband men kanske inte ett band man har varje dag. Med det sagt kanske band två ej ska ha hål?
Tycker faktiskt den gör sig grymt på bandet du har på bild - tror ett chokladbrunt hade stjälpt snarare än hjälpt det bruna att sticka ut. :)
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Kanske du har rätt i... Vad tror du om grönt småhålat?
Tror småhålat är bra - men inte grönt. Tror ljust är bättre än mörkt här, så nåt i ton med det du har kanske mer ljus sand och småhålat. :)

Edit: på en panda med svarta subdials tror jag ett mörkt brunt/grönt band hade funkat skitbra, men nu har ju din brunat. :D
 
Senast ändrad:

a.i

Omega
2-Faktor
Gubblänken ska bort! Tänker mig ett svart läderband, hur tänker ni andra? Tacksam för feedback:angel:

9ADA79B5-E4D2-4F16-8EA5-F583946FD5B5.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Denna skönhet har jag nu glädjen att få bära!
IMG_20181122_101249.jpg

Men nu är ju frågan vad jag ska ha för band. På den nu sitter det enda skapliga jag hade i 20mm. Nubuck eller ngt sånt heter det... Tycker det passar bra med att det är matt till skillnad från läder. Å andra sidan hade nog ett chokladbrunt varit finare för att plocka upp tropicfärgen i tavlan. Samtidigt tänker jag att ett engelskt grönt läder hade varit svincoolt. Sedan är ju frågan om det ska vara hålat? Isf ganska små hål. Sista frågan är om kantsömmen ska vara matchad till lädret eller krämvit som tavlan... Fy fan inte lätt....

Så:
Chokladbrunt nubuck?
Chokladbrunt läder?
Engelskt grönt läder?
Kontrastsöm eller matchad söm?
Småhålat eller ej?

Spontant tror jag att jag behöver två. Svårt att leva utan ett engelskt grönt racingband men kanske inte ett band man har varje dag. Med det sagt kanske band två ej ska ha hål?
Det du har på är riktigt snyggt. Det enda du saknar är ett lite fulare med hål i. Förmodligen hade det bandet du har på varit perfekt om det var hålat. Men testa dig fram lite med färgerna och tänk inte på att du måste matcha färg med samma färg. Är färgtonen som är det viktiga, dvs lika mättade/skarpa.

Ps. Är så avundsjuk på klockan att jag nästan är missunnsam, riktigt grym och förstår inte varför jag snålar varje gång jag stöter på en fin..
 

frere

Audemars
2-Faktor
Denna skönhet har jag nu glädjen att få bära!
IMG_20181122_101249.jpg

Men nu är ju frågan vad jag ska ha för band. På den nu sitter det enda skapliga jag hade i 20mm. Nubuck eller ngt sånt heter det... Tycker det passar bra med att det är matt till skillnad från läder. Å andra sidan hade nog ett chokladbrunt varit finare för att plocka upp tropicfärgen i tavlan. Samtidigt tänker jag att ett engelskt grönt läder hade varit svincoolt. Sedan är ju frågan om det ska vara hålat? Isf ganska små hål. Sista frågan är om kantsömmen ska vara matchad till lädret eller krämvit som tavlan... Fy fan inte lätt....

Så:
Chokladbrunt nubuck?
Chokladbrunt läder?
Engelskt grönt läder?
Kontrastsöm eller matchad söm?
Småhålat eller ej?

Spontant tror jag att jag behöver två. Svårt att leva utan ett engelskt grönt racingband men kanske inte ett band man har varje dag. Med det sagt kanske band två ej ska ha hål?
Äh, den där kombinationen är ju perfekt! Tycker att det nästan skulle bli lite för perfekt med ett mörkbrunt band (särskilt med kontrastsöm), roligare när det inte ser ut som en matchning från fabrik.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Det du har på är riktigt snyggt. Det enda du saknar är ett lite fulare med hål i. Förmodligen hade det bandet du har på varit perfekt om det var hålat. Men testa dig fram lite med färgerna och tänk inte på att du måste matcha färg med samma färg. Är färgtonen som är det viktiga, dvs lika mättade/skarpa.

Ps. Är så avundsjuk på klockan att jag nästan är missunnsam, riktigt grym och förstår inte varför jag snålar varje gång jag stöter på en fin..
Oj, det är fan stora ord för att komma från dig.. Och det gör att man blir lite extra glad :)
Ja det som är på är kanske bra ändå.. Har iofs gillar det men var så inställd på att det var fel... Tror du småhålat mörkgrönt kan vara ngt?
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Jovisst, men ett grönt band tar lätt över och drar uppmärksamheten från den brunade tavlan. Om du inte låter det du har sitta kvar tycker jag du ska ha något liknande, hålat. Men, det är din klocka och du gör som du vill. ;)

Äh, den där kombinationen är ju perfekt! Tycker att det nästan skulle bli lite för perfekt med ett mörkbrunt band (särskilt med kontrastsöm), roligare när det inte ser ut som en matchning från fabrik.
Tack hörni! Då stressar jag inte med bandbeställning iaf :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Oj, det är fan stora ord för att komma från dig.. Och det gör att man blir lite extra glad :)
Ja det som är på är kanske bra ändå.. Har iofs gillar det men var så inställd på att det var fel... Tror du småhålat mörkgrönt kan vara ngt?
Ett nedtonat grönt kan säkert funka, men hade inte blandat in en till skarp färg förutom det röda som redan finns på visaren.
 

JohanHLM

Rolex
Köpte denna egentligen till frun men eftersom hon inte använt den än så länge var jag tvungen att testa om den funkar på mig.
Visst den är i minsta laget men med rätt band skulle den nog kunna funka.
Givetvis gilla frun bandet mer än klockan men det är ett stoppat band som är nästan lika tjockt som klockan så det behövs ett nytt.
Någon som har ett eller har bra tips på 19/16 läder i bra kvalitet, gärna i något exotiskt och färgglatt material.
BA02378F-F756-41CC-90AD-DB09367402A1.jpeg
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Vad vore en trevlig länk till en 50-tals Visodate? Skulle man sett en sådan här på länk eller är det en dålig idé?
 

Bilagor

  • DFA945BD-5F25-4722-8915-F4685567749F.jpeg
    DFA945BD-5F25-4722-8915-F4685567749F.jpeg
    353.2 KB · Visningar: 2

Psykel

Patek
Köpte denna egentligen till frun men eftersom hon inte använt den än så länge var jag tvungen att testa om den funkar på mig.
Visst den är i minsta laget men med rätt band skulle den nog kunna funka.
Givetvis gilla frun bandet mer än klockan men det är ett stoppat band som är nästan lika tjockt som klockan så det behövs ett nytt.
Någon som har ett eller har bra tips på 19/16 läder i bra kvalitet, gärna i något exotiskt och färgglatt material.
BA02378F-F756-41CC-90AD-DB09367402A1.jpeg
Tycker det som sitter ser bra ut bortsett från stoppningen. Kanske nåt grönt ostoppat NOS i ödla eller krokodil?
 

JohanHLM

Rolex
Tycker det som sitter ser bra ut bortsett från stoppningen. Kanske nåt grönt ostoppat NOS i ödla eller krokodil?
Absolut!
Frågan är bara var jag hittar något bra?
Hade den varit 18/16 kunde jag hållit koll på lite auktioner t.ex. Kaplans Lilla Klockor men 19/16 är lite svårare. Vill helst ha något tidsenligt och det kan kanske bli småknivigt stt hitta något annat än brunt eller svart?
 

JDH

Cartier
Vill hitta ett läder till denna men vet inte om mörkbrunt eller ljusbrunt blir bäst.. eller nån annan färg för den delen.
Har ni några förslag?
Sitter just nu på polerad länk..
IMG_20181111_123930.jpg
 
Topp