• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden där vi får hjälp att välja band till våra vintageklockor

IMG_9679.jpeg

Vad tror ni hade varit fint till denna? 18mm bandbredd.

Känns som ett Tropic av nåt slag är givet för den där, även fast det kanske inte är det mest inspirerade valet.
Sjukt kul klocka för övrigt. Byggd av Squale?
Nix. Vet inte riktigt. Det är en Le monde seasub har min forskning kommit fram till. Hittar inga jämförelseklockor alls. Företaget ska vara grundat i Italien men verksamt i Frankrike. Sjukt härlig klocka utöver det!

Känns som ett Tropic av nåt slag är givet för den där, även fast det kanske inte är det mest inspirerade valet.
Sjukt kul klocka för övrigt. Byggd av Squale?
Nix. Vet inte riktigt. Det är en Le monde seasub har min forskning kommit fram till. Hittar inga jämförelseklockor alls. Företaget ska vara grundat i Italien men verksamt i Frankrike. Sjukt härlig klocka utöver det!
Det är en mrpsa.

Körde Tropic på min när jag hade en med samma boett.

Senast ändrad:
Försöker hitta vad MRPSA innebär, men det går inte så bra hehe…
Det är en av de stora och bra boettillverkarna.

Hej!
Min fråga gäller inte band utan spänne, och då min gamla Ebel som tyvärr saknar guldspänne.
IMG_5551.jpeg
Jag har frågat runt lite på forumet om någon har ett passande spänne men inte lyckats hitta något. Har även efter tips hållit utkik på Ebay och har hittat dessa:

Har även hittat en äldre auktion på Bukowskis där en likadan klocka såldes med ett annat spänne, men detta spänne har jag inte sett på Ebay.
Spännet som sitter på klockan idag är 16 mm så jag inser att om jag köper det som är 12 mm behöver jag byta band, men det är ett mindre problem.
Min fråga är då vilket ni hade rekommenderat mig att skaffa? :)

Edit: la till spänne 4 men jag ska erkänna att jag inte är riktigt med på hur det sitter på bandet 🤔

Senast ändrad:
Hej!
Min fråga gäller inte band utan spänne, och då min gamla Ebel som tyvärr saknar guldspänne.
IMG_5551.jpeg
Jag har frågat runt lite på forumet om någon har ett passande spänne men inte lyckats hitta något. Har även efter tips hållit utkik på Ebay och har hittat dessa:

Har även hittat en äldre auktion på Bukowskis där en likadan klocka såldes med ett annat spänne, men detta spänne har jag inte sett på Ebay.
Spännet som sitter på klockan idag är 16 mm så jag inser att om jag köper det som är 12 mm behöver jag byta band, men det är ett mindre problem.
Min fråga är då vilket ni hade rekommenderat mig att skaffa? :)

Edit: la till spänne 4 men jag ska erkänna att jag inte är riktigt med på hur det sitter på bandet 🤔
Nu vet jag ju inget om övriga dimensioner här, men 12 mm kommer nog kännas väldigt mycket mindre än 16 mm och antagligen för smått.

Fin dressare för övrigt!

Nu vet jag ju inget om övriga dimensioner här, men 12 mm kommer nog kännas väldigt mycket mindre än 16 mm och antagligen för smått.

Fin dressare för övrigt!
Tack! Den har en egen tråd i OWG-delen av forumet faktiskt om du är nyfiken.

Sorry, dålig info från mig. 😃
18 mm är luggarna och så smalnar bandet av till 16 vid spännet.
12 mm är nog som du säger lite smalt men jag tyckte dom var rätt snygga annars.
Spänne 4 i min post fattar jag inte ens hur man fäster 🤔

Tillbaka
Topp