• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Ommålad tavla?

1606123088120.png
 
Hela bilden ser duktigt skum ut...
Kanske är ommålad, men bilden känns som om den tagits tretton varv i Photoshop... Du har ingen annan bild på samma klocka?

Länken föll bort. Tycker den ser helknas ut. Franken, fel urtavla i fel boett etc?

 
Hejsan, jag är ny på detta med vintage och har hittat en klocka som ser väldigt intressant ut. har försökt hitta info om den men har vart svårt att hitta. Mina frågor är väl egentligen vad man ska tänka på vid vintage köp, speciellt via chrono24 och om det är någon som har erfarenhet av en liknande klocka till denna.

Detta är då en caliber 28.10.RA enligt annonsen, 18ct, ref 10797472. Den ska också haft en stor service nyligen där man gick igenom klockan och bytte glaset. 1606481651205.png
 
Hejsan, jag är ny på detta med vintage och har hittat en klocka som ser väldigt intressant ut. har försökt hitta info om den men har vart svårt att hitta. Mina frågor är väl egentligen vad man ska tänka på vid vintage köp, speciellt via chrono24 och om det är någon som har erfarenhet av en liknande klocka till denna.

Detta är då en caliber 28.10.RA enligt annonsen, 18ct, ref 10797472. Den ska också haft en stor service nyligen där man gick igenom klockan och bytte glaset. 1606481651205.png
Hej Hugo,
Har du länk till klockan? Det blir enklare då att hjälpa dig då. Referensnumret stämmer inte, då det i själva fallet är serienumret (vilken daterar klockan till 1946.). Enligt uppgift är klockan relativt liten, 32 mm. Jag är osäker på att kronan är korrekt till den klockan (kan vara en service/ersättningskrona). Hittade denna annons på serienumret;
Omega - a vintage 1940s automatic bumper... - auctions & price archive (lotsearch.net)
 
Hej Hugo,
Har du länk till klockan? Det blir enklare då att hjälpa dig då. Referensnumret stämmer inte, då det i själva fallet är serienumret (vilken daterar klockan till 1946.). Enligt uppgift är klockan relativt liten, 32 mm. Jag är osäker på att kronan är korrekt till den klockan (kan vara en service/ersättningskrona). Hittade denna annons på serienumret;
Omega - a vintage 1940s automatic bumper... - auctions & price archive (lotsearch.net)
Hej! tack för hjälpen, här är länken till annonsen: https://www.chrono24.se/omega/vinta...tomatic--18ct-gold-watch--id13775144.htm#gref
kan vara så att jag tolkade annonsen med ref nr lite konstigt :=) i annonsen står det att kronan är original men kan ju också vara fuffens haha
 
Hej! tack för hjälpen, här är länken till annonsen: https://www.chrono24.se/omega/vinta...tomatic--18ct-gold-watch--id13775144.htm#gref
kan vara så att jag tolkade annonsen med ref nr lite konstigt :=) i annonsen står det att kronan är original men kan ju också vara fuffens haha
Jag backar om kronan, den tycks vara korrekt och återfinns på flera snarlika klockor vid sökning;
omega 18k 28.10.RA - Google Search

Tycker priset är lite saftigt, men det är det nästan alltid på C24. Det brukar dock gå att pruta på det mesta på C24 i vilket fall.
 
Jag backar om kronan, den tycks vara korrekt och återfinns på flera snarlika klockor vid sökning;
omega 18k 28.10.RA - Google Search

Tycker priset är lite saftigt, men det är det nästan alltid på C24. Det brukar dock gå att pruta på det mesta på C24 i vilket fall.
Jo jag kände också att priset var lite saftigt haha, hade tänkt att pruta lite. Har själv aldrig använt C24 förut, vet du om man kan ha en konversation men säljaren? tycker det är en riktigt fin klocka som verkar vara välbevarad. du nämnde också att du kunde datera klockan med serienummret, hur gjorde du det? finns det en databas för sånt antar jag? tack för hjälpen :)
 
Hej! tack för hjälpen, här är länken till annonsen: https://www.chrono24.se/omega/vinta...tomatic--18ct-gold-watch--id13775144.htm#gref
kan vara så att jag tolkade annonsen med ref nr lite konstigt :=) i annonsen står det att kronan är original men kan ju också vara fuffens haha
Fråga säljaren om övre höger och nedre vänster bandhorn är böjda, svårt att se på bilderna men de kan vara böjda. Du kanske kan få en bild utan bandet? Då är det lite lättare att se.
Väldigt vanligt på guldklockor. Kan gå att böja tillbaka i så fall.
 
Jo jag kände också att priset var lite saftigt haha, hade tänkt att pruta lite. Har själv aldrig använt C24 förut, vet du om man kan ha en konversation men säljaren? tycker det är en riktigt fin klocka som verkar vara välbevarad. du nämnde också att du kunde datera klockan med serienummret, hur gjorde du det? finns det en databas för sånt antar jag? tack för hjälpen :)
Man brukar oftast kunna pruta 30% och mer på C24 enligt säker källa (klockbroder här på KS). Till de flesta gamla tillverkare kan man hitta datering via serienumret. Sök typ ”Omega serial numbers”
 
Man brukar oftast kunna pruta 30% och mer på C24 enligt säker källa (klockbroder här på KS). Till de flesta gamla tillverkare kan man hitta datering via serienumret. Sök typ ”Omega serial numbers”
alright toppen! det ska jag testa haha, tack så mycket!
 
Såg följande klocka som är intressant för mig, men är hela baksida nött att inte de raka linjerna är kvar? Se bild 2, ser verkligen helt nött ut. Är detta normalt?

Ja, den klockan såg ut att vara i ett utomordentligt dåligt skick. Hoppa över och vänta på att en ny dyker upp, modellen är inte så ovanlig.
 
Känner mig lite småfrestad av denna Omega Seamaster 120 från 1980 som går på Kaplans på lördag. Ser ut som nån slags pre-pre-Bond.
0

Vad tror ni om den? Utrop 3.000, inga bud. Värde? Skick? Står inget om "defekt", vilket brukar båda gott hos Kaplans.
 
Känner mig lite småfrestad av denna Omega Seamaster 120 från 1980 som går på Kaplans på lördag. Ser ut som nån slags pre-pre-Bond.
0

Vad tror ni om den? Utrop 3.000, inga bud. Värde? Skick? Står inget om "defekt", vilket brukar båda gott hos Kaplans.
Ja men det är väl en rolig, prisvärd AP inspirerad sportstål Omega. Skulle inte klassa den som en Pre Bond dykare, snarare dåtidens Aquaterra. Ser ganska tight ut i länken. 4-6.000 kr känns ju inte konstigt.

Jag har denna lite kantigare variant från 1978.
2967DF05-D761-4FCB-B87F-35B1250A7CAD.jpeg
 
Ja men det är väl en rolig, prisvärd AP inspirerad sportstål Omega. Skulle inte klassa den som en Pre Bond dykare, snarare dåtidens Aquaterra. Ser ganska tight ut i länken. 4-6.000 kr känn ju inte konstigt.

Jag har denna lite kantigare variant från 1978.
Nja, lik RO är den väl ändå inte? Men lite kul modell med integrerad länk.
 
Hej är det någon som har lite tankar om priset på denna 16030 som säljs av luxury watches i Stockholm? Jag tycker 53' Känns lite väl högt då jag sett 16030 senaste halvåret på KS säljas för mellan 30-40' Är det något jag missar?

Mvh, Samh
 
Hej är det någon som har lite tankar om priset på denna 16030 som säljs av luxury watches i Stockholm? Jag tycker 53' Känns lite väl högt då jag sett 16030 senaste halvåret på KS säljas för mellan 30-40' Är det något jag missar?

Mvh, Samh

Du kan tyvärr inte jämföra återförsäljarpriser med priserna på k&s. Generellt sätt så vill du köpa "billigast" håll utkik på k&s efter den modellen du är intresserad av.
 
Vad tror ni om den här? Tänkt som julklapp till flickvännen men hade varit toppen med lite respons från er först. Aldrig sett modellen tidigare och undrar om prissättning samt om handlaren verkar reko, brukar det vara fine att köpa en såpass billig klocka via Chrono24 om man inte har koll på handlaren sedan tidigare?

 

Bilagor

  • B765D4EC-A71E-4B7A-BDA2-611FC18F5872.png
    B765D4EC-A71E-4B7A-BDA2-611FC18F5872.png
    137.4 KB · Visningar: 15
Senast ändrad:
Hej!

Första inlägget på KS.
Jag har tröttnat på mobilen som ur och söker ett bra fickur. Fick tips av urmakare om Omega med CAL 40,6 - urverk och kollar in den här annonsen: https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3835/vara/1702550

Vad tycker ni, verkar den ok och vad är ett rimligt pris? Har lite svårt att tyda från Tradera då jag inte hittar många liknande. Är även intresserad av att köpa ifall det är någon här som säljer något liknande.

Hälsningar,
Daniel
 
På bilden märks inga direkta fel på den. Om man ska ha den som bruksklocka kan man tänka på att double slits en del. Är det savonett du är ute efter är det svårare att hitta i annat material, utom guld möjligen. Öppna finns ibland i stål om man vill bruksa till det.

Omega fickur finns lite överallt att köpa. Mycket är i dåligt skick dock.
 
På bilden märks inga direkta fel på den. Om man ska ha den som bruksklocka kan man tänka på att double slits en del. Är det savonett du är ute efter är det svårare att hitta i annat material, utom guld möjligen. Öppna finns ibland i stål om man vill bruksa till det.

Omega fickur finns lite överallt att köpa. Mycket är i dåligt skick dock.

Ok tack för svar!
Och särskilt bra att höra dina tankar om double - jag hade redan funderat lite åt det hållet, att det skulle kanske börja se slitet ut snart. Först var jag inne på savonett men egentligen är det inte jätteviktigt.
 
Ok tack för svar!
Och särskilt bra att höra dina tankar om double - jag hade redan funderat lite åt det hållet, att det skulle kanske börja se slitet ut snart. Först var jag inne på savonett men egentligen är det inte jätteviktigt.
Fler saker att se upp med på savonetter, ömtåligare och mer som går sönder. Kastfjädrar, gångjärn. Öppna är mer praktiska som daglig tidvisare. Välrenommerade handlare är ofta det bästa. Auktioner är en risk. Tradera exempelvis är ett skrotupplag vad gäller fickur, till 90%.

Utomlands har det blivit mer populärt sedan flera år och priserna och efterfrågan ökar. Här är det fortfarande billigt. Man kan få ett märkesur i silver i nära nyskick för strax över tusenlappen. Samma priser som på 80-talet. Svårbegripligt. Bara att passa på. Satsa på så bra skick som möjligt.
 
Fler saker att se upp med på savonetter, ömtåligare och mer som går sönder. Kastfjädrar, gångjärn. Öppna är mer praktiska som daglig tidvisare. Välrenommerade handlare är ofta det bästa. Auktioner är en risk. Tradera exempelvis är ett skrotupplag vad gäller fickur, till 90%.

Utomlands har det blivit mer populärt sedan flera år och priserna och efterfrågan ökar. Här är det fortfarande billigt. Man kan få ett märkesur i silver i nära nyskick för strax över tusenlappen. Samma priser som på 80-talet. Svårbegripligt. Bara att passa på. Satsa på så bra skick som möjligt.

Ok, har du några handlare du kan rekommendera, IRL eller online? Hittar inga ur till det priset hos handlare hittills. Bor i Stockholm.
 
Senast ändrad:
Fler saker att se upp med på savonetter, ömtåligare och mer som går sönder. Kastfjädrar, gångjärn. Öppna är mer praktiska som daglig tidvisare. Välrenommerade handlare är ofta det bästa. Auktioner är en risk. Tradera exempelvis är ett skrotupplag vad gäller fickur, till 90%.

Utomlands har det blivit mer populärt sedan flera år och priserna och efterfrågan ökar. Här är det fortfarande billigt. Man kan få ett märkesur i silver i nära nyskick för strax över tusenlappen. Samma priser som på 80-talet. Svårbegripligt. Bara att passa på. Satsa på så bra skick som möjligt.

Och vet du något om årgång / urverk att föredra eller undvika vad gäller Omega? Jag föredrar de från tidigt 1900-tal med sirligare visare men urmakaren jag talade med rekommenderade 30-40-tal med CAL 40,6. Tack
 
Tillbaka
Topp