• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Klockvmo

Cartier
2-Faktor
Vet inte vilken tråd som passar bäst så jag testat här. Jag köpte denna på tradera med dåliga bilder och beskrivningen ”fungerar”. Tyvärr så går den knappt och klockan håller ej tiden alls. Den behöver en service. Detta är såklart inte så ovanligt. Man chansar ju alltid när det kommer till sådana köp. Säljaren har erbjudit retur men jag har så svårt att bestämma mig. Det svider ju att förvänta sig en fungerande klocka och behöva serva men samtidigt är den hur fin som helst. Precis en sådan jag letat efter bortsett från lume-släppet.
Så till min fråga. Hur hade ni gjort?
I-landsproblem jag vet 😅
1F37BF0A-4733-4061-8392-76D04BA3A515.jpeg
Vill du verkligen ha den så serva den, eftersom du tvekar så tycker jag du ska skicka tillbaka den. 🙂
 

deddas

Rolex
Vet inte vilken tråd som passar bäst så jag testat här. Jag köpte denna på tradera med dåliga bilder och beskrivningen ”fungerar”. Tyvärr så går den knappt och klockan håller ej tiden alls. Den behöver en service. Detta är såklart inte så ovanligt. Man chansar ju alltid när det kommer till sådana köp. Säljaren har erbjudit retur men jag har så svårt att bestämma mig. Det svider ju att förvänta sig en fungerande klocka och behöva serva men samtidigt är den hur fin som helst. Precis en sådan jag letat efter bortsett från lume-släppet.
Så till min fråga. Hur hade ni gjort?
I-landsproblem jag vet 😅
1F37BF0A-4733-4061-8392-76D04BA3A515.jpeg
Beror på vad du köpte den för?
Fick du den billigt skulle jag behålla men det är bara jag.
 

eNielsen

Rolex
Pledge Member
Och sen minst 2-3’ för en service. Men ser stor ut? 35mm? 33? 1300 låter som ett rätt bra pris? Coola luggar!
Men kanske svårt att få tillbaka 3-4’ för den? Iaf inom närmaste tiden?
ja precis. Service lär landa på runt 3. Klockan är 35mm. Skulle säga att 1300 är ett helt ok pris som defekt ändå. Luggarna och tavlan är grymma men minutvisaren är det enda negativa förutom att den ej fungerar såklart :D . Att få ut 3-4 är nog aningen svårt men ibland får man ta förluster när det gäller en sådan fin klocka. Värt att tänka på i alla fall..
 

Exxet

Rolex
Vet inte vilken tråd som passar bäst så jag testat här. Jag köpte denna på tradera med dåliga bilder och beskrivningen ”fungerar”. Tyvärr så går den knappt och klockan håller ej tiden alls. Den behöver en service. Detta är såklart inte så ovanligt. Man chansar ju alltid när det kommer till sådana köp. Säljaren har erbjudit retur men jag har så svårt att bestämma mig. Det svider ju att förvänta sig en fungerande klocka och behöva serva men samtidigt är den hur fin som helst. Precis en sådan jag letat efter bortsett från lume-släppet.
Så till min fråga. Hur hade ni gjort?
I-landsproblem jag vet 😅
1F37BF0A-4733-4061-8392-76D04BA3A515.jpeg
Det stod ju att den fungerar, varför inte försöka deala med säljaren, få ned den ett antal hundralappar, tavlan är ju fin och trevlig storlek, och varför inte försöka få tag på en annan med taskig tavla och med likadant verk som funkar, brukar ju vara vanliga Tissotverk i dessa.
 

eNielsen

Rolex
Pledge Member
Det stod ju att den fungerar, varför inte försöka deala med säljaren, få ned den ett antal hundralappar, tavlan är ju fin och trevlig storlek, och varför inte försöka få tag på en annan med taskig tavla och med likadant verk som funkar, brukar ju vara vanliga Tissotverk i dessa.
Försökte föreslå att vi kunde ta ner priset lite då beskrivningen var fel men det verkade ej aktuellt. Att hitta donator-klocka är kanske inte en dum idé !
 

Exxet

Rolex
Försökte föreslå att vi kunde ta ner priset lite då beskrivningen var fel men det verkade ej aktuellt. Att hitta donator-klocka är kanske inte en dum idé !
Varför inte "hota" med ett negativt omdöme? står ju fungerande i texten, nackdelen med att ge neg är ju att man oftast får ett s k hämnd-neg tillbaka fast man ej gjort något fel, och Tradera kan ej göra något åt det, tyvärr. Öppna och kolla vilket verk det sitter i, och lumesläppet brukar gå att rädda.
 

eNielsen

Rolex
Pledge Member
Varför inte "hota" med ett negativt omdöme? står ju fungerande i texten, nackdelen med att ge neg är ju att man oftast får ett s k hämnd-neg tillbaka fast man ej gjort något fel, och Tradera kan ej göra något åt det, tyvärr. Öppna och kolla vilket verk det sitter i, och lumesläppet brukar gå att rädda.
Borde vara lite mer på det kan nog stämma. Tycker det var schysst att han erbjöd retur men något mellanting hade uppskattas. Men det gick ej även om jag pushade lite. Hämnd-omdömen är ett problem som tradera definitivt måste försöka lösa. I klockan sitter det ett Tissot 27-1T. Verkar dock inte vara supervanliga om jag tolkat rätt. Den är från 1952. Enligt sidan jag tittade på gjordes dessa endast från 50-52 .Dags att försöka hitta donatorklocka. I "värsta" fall blir det service. Stort tack för tipset. Känner mig aningen dum att jag inte tänkte så långt. Tur att klocksnack och dess medlemmar finns :D
ACD9DF33-D1EC-4B9C-8D7B-478D02CD766D.jpeg
 
Senast ändrad:

DrKlocka

Audemars
Borde vara lite mer på det kan nog stämma. Tycker det var schysst att han erbjöd retur men något mellanting hade uppskattas. Men det gick ej även om jag pushade lite. Hämnd-omdömen är ett problem som tradera definitivt måste försöka lösa. I klockan sitter det ett Tissot 27-1T. Verkar dock inte vara supervanliga om jag tolkat rätt. Den är från 1952. Enligt sidan jag tittade på gjordes dessa endast från 50-52 .Dags att försöka hitta donatorklocka. I "värsta" fall blir det service. Stort tack för tipset. Känner mig aningen dum att jag inte tänkte så långt. Tur att klocksnack och dess medlemmar finns :D
ACD9DF33-D1EC-4B9C-8D7B-478D02CD766D.jpeg
Fin klocka. Inte särskilt ovanligt urverk. Har alla delar nya till i princip alla varianter av kaliber 27. Det mest problematiska är slitna centrumlager(med tanke på uteblivet rubinlager). Men många brukar strunta i slitaget och den brukar kunna slaska vidare några år trots det :)
Hade inte behållit om du inte verkligen vill behålla klockan för eget bruk framöver.
 

eNielsen

Rolex
Pledge Member
Fin klocka. Inte särskilt ovanligt urverk. Har alla delar nya till i princip alla varianter av kaliber 27. Det mest problematiska är slitna centrumlager(med tanke på uteblivet rubinlager). Men många brukar strunta i slitaget och den brukar kunna slaska vidare några år trots det :)
Hade inte behållit om du inte verkligen vill behålla klockan för eget bruk framöver.
Skönt att höra. Då borde det inte vara allt för svårt att hitta. Det var tänkt att klockan ska få stanna i samlingen en längre tid om jag behåller. Ingen direkt-flip på denna. Den passar in ganska perfekt med guld-tissoten jag köpte av dig med liknande patinerad tavla om du minns den :D
 

DrKlocka

Audemars
Skönt att höra. Då borde det inte vara allt för svårt att hitta. Det var tänkt att klockan ska få stanna i samlingen en längre tid om jag behåller. Ingen direkt-flip på denna. Den passar in ganska perfekt med guld-tissoten jag köpte av dig med liknande patinerad tavla om du minns den :D
Ja delar är rätt lugnt. Just ja, den var fin! Kul att du har den kvar. Om jag inte minns fel satte jag i ett rubinlager till centrumhjulet på den.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Om en bakelitbezel har fått ett lite större jack på ca 3-4mm, kommer den rasa sönder eller kan den hålla sig i samma skick framöver också? Har aldrig haft en klocka med den typen av vridring så vet inte hur materialet beter sig.

EDIT: Och går det att renovera?

Skärmavbild 2021-08-21 kl. 18.30.29.png
 

Vesper

Rolex
Ingen köp fråga utan en säljfråga. Vilket auktionshus anses bäst i Sverige när det kommer till försäljning? Kaplans eller Bukowskis?
 
Excelsior Park, en säljare utan något omdöme på tradera, vill inte visa bild på urverket men påstår att klockan fungerar. Urtavlan visar spår på vanlig fuktskada vid 4:an. Min instinkt säger att han stoppat i nåt annat urverk… vad säger er?

 

Klockvmo

Cartier
2-Faktor
Excelsior Park, en säljare utan något omdöme på tradera, vill inte visa bild på urverket men påstår att klockan fungerar. Urtavlan visar spår på vanlig fuktskada vid 4:an. Min instinkt säger att han stoppat i nåt annat urverk… vad säger er?

Har kollat på den där. Är det bara jag eller ser urtavlan sne ut?
Kan ju vara så enkelt att han eller hon inte kan öppna klockan.
 
Har kollat på den där. Är det bara jag eller ser urtavlan sne ut?
Kan ju vara så enkelt att han eller hon inte kan öppna klockan.

"Klockfadern" har en klocka värd 15-20k och kan inte öppna den? Har inte möjlighet att studsa ner till urmakaren för ett foto värt ett antal tusenlappar? Kontot är helt nyskapat, "Klockfadern" har tydligen aldrig handlat med klockor på tradera förr...

Fan så störigt, ingen lust att bli blåst. Inget tips på hur man undviker det, denna eller nästa gång?
 

Klockvmo

Cartier
2-Faktor
"Klockfadern" har en klocka värd 15-20k och kan inte öppna den? Har inte möjlighet att studsa ner till urmakaren för ett foto värt ett antal tusenlappar? Kontot är helt nyskapat, "Klockfadern" har tydligen aldrig handlat med klockor på tradera förr...

Fan så störigt, ingen lust att bli blåst. Inget tips på hur man undviker det, denna eller nästa gång?
Jag kan bara svara för mig själv, jag hade aldrig köpt den där klockan. Vill man chansa, go for it.
 

Klockvmo

Cartier
2-Faktor
"Klockfadern" har en klocka värd 15-20k och kan inte öppna den? Har inte möjlighet att studsa ner till urmakaren för ett foto värt ett antal tusenlappar? Kontot är helt nyskapat, "Klockfadern" har tydligen aldrig handlat med klockor på tradera förr...

Fan så störigt, ingen lust att bli blåst. Inget tips på
hur man undviker det, denna eller nästa gång?

För den som är intresserad av klockan så skickar faktiskt säljaren bilder på urverket. För mig omöjligt att veta om det är det korrekta vill jag tillägga.
Säljaren svarade direkt med bilder.
 

Bilagor

  • Screenshot_20210823-154321_Tradera.jpg
    Screenshot_20210823-154321_Tradera.jpg
    131.9 KB · Visningar: 15

TorNet

Panerai
2-Faktor
"Klockfadern" har en klocka värd 15-20k och kan inte öppna den? Har inte möjlighet att studsa ner till urmakaren för ett foto värt ett antal tusenlappar? Kontot är helt nyskapat, "Klockfadern" har tydligen aldrig handlat med klockor på tradera förr...

Fan så störigt, ingen lust att bli blåst. Inget tips på hur man undviker det, denna eller nästa gång?
Det här verkar vara samma säljare: https://www.tradera.com/profile/feedback/2062405/spikis-77. Samma bakgrund på bilderna, snarlika uttryck i rubriker och beskrivning. Motala och Borensberg ligger dessutom ett stenkast från varandra. Urmakarskolan låg i Borensberg tidigare och ligger i Motala idag, så att någon i de krokarna ärvt ett gäng fina klockor från en släkting verkar väl inte helt osannolikt.
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor

Nån som är duktig på JLC? Tyckte denna var fin men måste erkänna att jag inte har en aning om hur man värderar dessa?

Edit: verkar vara fri från lysmassa, stämmer det?
 
Topp