• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Espskar

Omega
Många klockor från förr hade, precis som många klockor idag, standardverk från ETA osv. Om det inte är obskyra in-house verk från sen länge döda tillverkare så skulle jag inte oroa mig. Sen finns det ju alltid möjlighet till att hitta donatorklockor och så om det skulle strula med delar. Det hjälper ju helt klart om du ger några exempel på klockor du funderar på, så kan du får rakare svar.
Ett generellt tips om man börjar intressera sig för vintage är att köpa några olika och riktigt billiga klockor på tex Tradera, och som verkar vara i ok skick. Händer att det är problem men förvånansvärt ofta inte. Finns mycket att köpa för några hundralappar. Då är det ingen katastrof om någon av klockorna fungerar sämre eller inte alls. Spara på reparationskostnaderna tills du hittat en klocka du vill behålla på längre sikt eller som har lite kvalitet.
 

MoHaha

Rolex
2-Faktor
Jag frekventerar ju inte vintagedelen så ofta så jag kanske frågar i fel tråd, men jag chansar.

Vad säjs om denna Ulysse Nardin?
Vet hej hur "noggranna" UN var med texter och tavlor förr i tiden.
Tycker texten ser skum ut, särskild Locle, och tavlan i allmänhet.
Siffror, index och visare ser dock ok ut?
Boetten? har ingen aning

20210623_181750.jpg


20210623_190138.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag frekventerar ju inte vintagedelen så ofta så jag kanske frågar i fel tråd, men jag chansar.

Vad säjs om denna Ulysse Nardin?
Vet hej hur "noggranna" UN var med texter och tavlor förr i tiden.
Tycker texten ser skum ut, särskild Locle, och tavlan i allmänhet.
Siffror, index och visare ser dock ok ut?
Boetten? har ingen aning

20210623_181750.jpg


20210623_190138.jpg
Inget förutom sammansättningen av bokstäverna säger UN för mig.
 

Vigge_S

Omega
Hej! Har börjat fundera på en vintage Seamaster. Började titta på 120 och 300 men sprang då på en seamaster cosmic 2000 (länk nedan). Verkar finnas fler av den modellen på marknaden än 120 o 300..
Hur förhåller cosmic 2000 till de andra två? Vad är det för klocka så att säga?

 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
6468AEA3-B886-4F53-993A-0B7E6A5EF20F.jpeg
A2EF354B-E70C-4689-B52B-BA9EF66D972F.jpeg

en kompis vill köpa semi-vintage omega. Frågade mig om denna modell vilken jag själv aldrig sett innan. Är allt reko?
 

Embl

Omega
Hej!
Tänkte se ifall ni har tips på märken som går att hitta till lägre pris på andrahandsmarknaden. Tänker dressklockor.
Mvh Emil!
 

105.012

Cartier
2-Faktor
Hej!
Tänkte se ifall ni har tips på märken som går att hitta till lägre pris på andrahandsmarknaden. Tänker dressklockor.
Mvh Emil!
Hej Emil och välkommen till klocksnack.

Jag föreslår att du specificerar dig lite mer då "lägre pris" är en tolkningsfråga. Sen kan du alltid visa någon bild på något som tilltalar dig så kan vi säkerligen kunna ge dig några förslag. Ett tips är att kika i tråden dagens vintageur för lite inspiration.
 

Embl

Omega
Hej Emil och välkommen till klocksnack.

Jag föreslår att du specificerar dig lite mer då "lägre pris" är en tolkningsfråga. Sen kan du alltid visa någon bild på något som tilltalar dig så kan vi säkerligen kunna ge dig några förslag. Ett tips är att kika i tråden dagens vintageur för lite inspiration.
Tack för svar!

Är 16 så budgeten är inte den största så lågt pris menas nog ett max på 2000kr.
Tänker 36-40mm
Champagne, vit eller brun urtavla. Är inte helt ny på klockor men tänker ifall det finns något märke som varit populärt och producerats i större mängder.
Några tilltalande märken är vintage zenith och Omega, men brukar kosta lite mycket just nu....
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Tack för svar!

Är 16 så budgeten är inte den största så lågt pris menas nog ett max på 2000kr.
Tänker 36-40mm
Champagne, vit eller brun urtavla. Är inte helt ny på klockor men tänker ifall det finns något märke som varit populärt och producerats i större mängder.
Några tilltalande märken är vintage zenith och Omega, men brukar kosta lite mycket just nu....
Dressade klockorna i de storlekarna blir svårt att hitta till de pengarna men om du går ner i storlek till cirka 34-35 mm så finns det mycket kul. Kika på typ Certina, Tissot, Nivada, Lagonda, Alpina, Lemania.
 

eNielsen

Rolex
Pledge Member
Tack för svar!

Är 16 så budgeten är inte den största så lågt pris menas nog ett max på 2000kr.
Tänker 36-40mm
Champagne, vit eller brun urtavla. Är inte helt ny på klockor men tänker ifall det finns något märke som varit populärt och producerats i större mängder.
Några tilltalande märken är vintage zenith och Omega, men brukar kosta lite mycket just nu....
Kul med fler yngre på forumet så man inte blir så ensam här nere ;) Välkommen till forumet hoppas du trivs :D
 

ConElPueblo

Panerai
Hej!
Tänkte se ifall ni har tips på märken som går att hitta till lägre pris på andrahandsmarknaden. Tänker dressklockor.
Mvh Emil!

Hvilken stil tænker du? Klassisk 40-50'er? Mere moderne 60'er? Funky/Chunky/Ironisk 70'er?

40-50'er: Tissot.
60'er: Certina DS. Certina Town & Country. Seiko.
70'er: Certina DS-2. Seiko. Tissot.

Hvor patineret må urskiven være?

Alle herunder har kostet mindre end 2k:

20210701_110333.jpg


20210701_110314.jpg
 

105.012

Cartier
2-Faktor
@Embl Något du bör ha med dig i vintage är också om klockan du tittar på går bra. För det blir lätt att en service krävs och då ökar kostnaderna några tusen kronor.
 

MoHaha

Rolex
2-Faktor
Jag frekventerar ju inte vintagedelen så ofta så jag kanske frågar i fel tråd, men jag chansar.

Vad säjs om denna Ulysse Nardin?
Vet hej hur "noggranna" UN var med texter och tavlor förr i tiden.
Tycker texten ser skum ut, särskild Locle, och tavlan i allmänhet.
Siffror, index och visare ser dock ok ut?
Boetten? har ingen aning

20210623_181750.jpg


20210623_190138.jpg

Inget förutom sammansättningen av bokstäverna säger UN för mig.

Tar upp denna igen.
Fick tagit bilder av verket och insida boett.
Både märkt med UN text/logga.
Urverket ser dock rätt så "billigt" ut, i brist på bättre ord.
Jag lyckats inte hitta liknande när jag söker.
Någon som känner igen det?

1625166741859.png


1625166798818.png
 

Exxet

Rolex
Tar upp denna igen.
Fick tagit bilder av verket och insida boett.
Både märkt med UN text/logga.
Urverket ser dock rätt så "billigt" ut, i brist på bättre ord.
Jag lyckats inte hitta liknande när jag söker.
Någon som känner igen det?

1625166741859.png


1625166798818.png
Påminner rätt mycket om detta Unitasverk, förutom ruckningsdelen och balansen då, ett sk. Wehrmachtswerk, se bild:

Unitas.jpg
 

MoHaha

Rolex
2-Faktor
Den är skit. Släpp den.

Om du med "släpp den" menar låta bli att köpa den så var det egentligen aldrig aktuellt.
Var säkert fel tråd jag ställde frågan i från början,
Tycker dock inte det gör frågan "vilka delar (om några) av klockan är UN" mindre intressant.
Om det inte kommer flera relevanta svar är det sannolikt bara jag som har intresse av frågan :)
 

Warwian

Cartier
Om du med "släpp den" menar låta bli att köpa den så var det egentligen aldrig aktuellt.
Var säkert fel tråd jag ställde frågan i från början,
Tycker dock inte det gör frågan "vilka delar (om några) av klockan är UN" mindre intressant.
Om det inte kommer flera relevanta svar är det sannolikt bara jag som har intresse av frågan :)
Inga delar är tillverkade av Ulysse Nardin.
 

MoHaha

Rolex
2-Faktor
Inga delar är tillverkade av Ulysse Nardin.
Tack för tydligt svar.
Utgår från att du är mycket säker i och med att du inte motiverar ytterligare.
Du verkar ha koll på märket
Skälet till frågan är att den finns en "samlare" och en urmakare som inte är lika säker.
Själv är jag måttligt intresserad av 40-60 tals klockor men blev nyfiken när jag såg denna i och med att jag har en nyare UN
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack för tydligt svar.
Utgår från att du är mycket säker i och med att du inte motiverar ytterligare.
Du verkar ha koll på märket
Skälet till frågan är att den finns en "samlare" och en urmakare som inte är lika säker.
Själv är jag måttligt intresserad av 40-60 tals klockor men blev nyfiken när jag såg denna i och med att jag har en nyare UN
De flesta "samlare" och urmakare har tyvärr inte så bra koll. I vilket fall en ointressant klocka om man ser till kvaliteten på uret. Även om det då mot all förmodan skulle varit en UN är kvaliteten onödigt låg, alltid värt att köpa högre kvalitet.
 

D..S..

Cartier

Säljaren till den här klockan har flertalet vintageklockor i "nyskick". Dessa klockor ser så polerade/omgjorda/utbytta ut att de knappt är att räkna som vintage? Eller? Vad är er generella inställning till den här typen av restaureringar?
 

105.012

Cartier
2-Faktor

Säljaren till den här klockan har flertalet vintageklockor i "nyskick". Dessa klockor ser så polerade/omgjorda/utbytta ut att de knappt är att räkna som vintage? Eller? Vad är er generella inställning till den här typen av restaureringar?
När det gäller vintage så straffas nästan alltid värdet av restaureringar. Dock är det inte svart/vitt och kan i vissa fall öka värdet på en klocka. Tex om lysmassan är kass/borta så kan det du öka en klockas värde med att applicera ny lysmassa (som passar tid och ur) eller när man sedan tidigare kraftigt förstört linjerna/yta i en polering (som inte skapats av naturlig användning) och då väljer att lägga på material återskapa ytfinish. Etc…
 
Topp