• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

MoHaha

Rolex
2-Faktor
De flesta "samlare" och urmakare har tyvärr inte så bra koll. I vilket fall en ointressant klocka om man ser till kvaliteten på uret. Även om det då mot all förmodan skulle varit en UN är kvaliteten onödigt låg, alltid värt att köpa högre kvalitet.

Jo, så är det nog.
Att reparera och sälja klockor är inte lika med ett klockintresse med tanke på historik, märken med mera.

I övrigt är det bra med tydliga svar från er som har mera kunskap om dessa klockor.
Ännu bättre ville det vara med väl motiverade svar.
Självklart ingen skyldighet för någon, men I fall som detta när det ligger en klocka i skyltfönstret i en butik är det bra att ha lite kött på bena när man argumenterar för att den inte borde ligga där.
"två killar på nätet säger att den är fake" blir lite tunt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jo, så är det nog.
Att reparera och sälja klockor är inte lika med ett klockintresse med tanke på historik, märken med mera.

I övrigt är det bra med tydliga svar från er som har mera kunskap om dessa klockor.
Ännu bättre ville det vara med väl motiverade svar.
Självklart ingen skyldighet för någon, men I fall som detta när det ligger en klocka i skyltfönstret i en butik är det bra att ha lite kött på bena när man argumenterar för att den inte borde ligga där.
"två killar på nätet säger att den är fake" blir lite tunt.
Håller med, kunskap är makt som det brukar heta. Nu råkar vi två vara två lite trötta rävar, men i detta fall är ju allt fel och inte så att man kan referera till hur modellen egentligen borde se ut när modellen inte finns. Däremot lär varenda liten detalj skilja sig från hur det borde se ut. Typsnitt, var verket är märkt och finishen. Såg väl även ut som bryggan med märkningen här hade fått en ny ytfinish? UN är ju också lite svårt då de äldre 40-50-tal oftast håller finfin kvalitet men sedan kom något som var lite sämre om jag minns rätt. Iaf i mina ögon. Utbudet spretar rejält. Sedan uppfattar jag just denna tråden som snabb hjälp för folk som funderar på att köpa ett ur.
 

Boogurra

Breitling
Hej Klockvänner,
Jag är på jakt efter en vintageklocka och vurmar för IWC, då jag har en Portofino sedan tidigare som jag gillar skarpt.

Jag har nu fastnat för TV-screen caset från 1970-talet, och lite mer specifikt denna:
https://www.chrono24.se/iwc/schaffausen-cal-8541b-tv-case-automatic--id16566280.htm.

Jag gillar stilen, designen och märket, och det faktum att den är i bra skick trots nästan 50 år gammal.
Mig personligen stör det inte så mycket att den har lite spår av användning, (märken på timmarkörerna, ålderssprickor i glaset), då det är just Vintage jag söker.
Jag kommer äga och bruka klockan länge men vill ju köpa något som är hyfsat värdebeständigt över tid.

Vad säger den samlade expertisen om klockmodellen, skick, samt pris på detta objekt? Finns Varningssignaler (förutom att det är en privatperson på andra sidan jorden som säljer?)
Är det t ex besvärande med de beskrivna defekterna, eller är de fullt accaptabla i förhållande till priset?

Tack på förhand
 

Otori

Cartier
Hej klocksnack kamrater,

Jag har sprungit på en vintage klocka som jag är intresserad av.

Jag har själv ingen erfarenhet av vintage klockor

Tycker ni att klockan ser ok ut? Och vad kan den tänkas kosta?

Jag vet inte så mycket mer om klockan

Tack på förhand

20210707_163908.jpg
20210707_163928.jpg
20210707_163932.jpg
20210707_163936.jpg
 
Hej, postade denna fråga i Omegatråden tidigare utan svar, så tänkte jag provar här också 😊 Hittade ett matchande damur i Venezuela som kom nyligen 😊

Undrar om nåt vet om den orange sekundvisaren är original på damuret?
Ingen stor sak, men kul att veta.
Tack 😊
 

Bilagor

  • FB1DF0DA-D642-4D9E-9679-B9FDD239D9AC.jpeg
    FB1DF0DA-D642-4D9E-9679-B9FDD239D9AC.jpeg
    526.6 KB · Visningar: 16
  • A339958B-E878-4ED0-8216-472A82DFFE73.jpeg
    A339958B-E878-4ED0-8216-472A82DFFE73.jpeg
    341.5 KB · Visningar: 17

Psykel

Patek
Hej, postade denna fråga i Omegatråden tidigare utan svar, så tänkte jag provar här också 😊 Hittade ett matchande damur i Venezuela som kom nyligen 😊

Undrar om nåt vet om den orange sekundvisaren är original på damuret?
Ingen stor sak, men kul att veta.
Tack 😊
Lättaste kanske är att googla på referensen och se om du hittar samma setup. Inte helt orimligt att det är original. Certina hade ju till exempel en DS2 från samma tid med grön tavla och orange sekund.
 
Lättaste kanske är att googla på referensen och se om du hittar samma setup. Inte helt orimligt att det är original. Certina hade ju till exempel en DS2 från samma tid med grön tavla och orange s
Lättaste kanske är att googla på referensen och se om du hittar samma setup. Inte helt orimligt att det är original. Certina hade ju till exempel en DS2 från samma tid med grön tavla och orange sekund.
Yes, du har helt rätt 😊
Googlade o såg att vissa hade orange visare 😊👍
 

Heinz

Cartier
Hej på er,

Jag är på gång att köpa min första vintage-klocka och har förstås försökt läsa på så gott jag kan. Känns dock lite risky pga min obefintliga erfarenhet.

Klockan finns i Schweiz där jag också bor och jag har bokat möte för att titta på klockan på måndag.

Det handlar om en Rolex 16800 från 1981 med papper (stämplat i Sverige) och box. Klockan är förmodligen opolerad ( säljaren). Säljaren är en urmakare som funnits sedan 1986 (följs av andra erkända handlare i Genève på Instagram, vad det nu är värt). Priset är 15 000 chf.

När jag läser om referensen verkar allt stämma.

Är det något som verkar konstigt med detta erbjudande eller är det ett bra köp? Några råd som jag bör ta med mig? Nåt speciellt att kika på?

Länk till klockan:
https://www.chrono24.ch/rolex/rolex-submariner-date-full-set-ref-16800--id18923186.htm


Tack på förhand!

Hälsningar Henrik
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hej på er,

Jag är på gång att köpa min första vintage-klocka och har förstås försökt läsa på så gott jag kan. Känns dock lite risky pga min obefintliga erfarenhet.

Klockan finns i Schweiz där jag också bor och jag har bokat möte för att titta på klockan på måndag.

Det handlar om en Rolex 16800 från 1981 med papper (stämplat i Sverige) och box. Klockan är förmodligen opolerad ( säljaren). Säljaren är en urmakare som funnits sedan 1986 (följs av andra erkända handlare i Genève på Instagram, vad det nu är värt). Priset är 15 000 chf.

När jag läser om referensen verkar allt stämma.

Är det något som verkar konstigt med detta erbjudande eller är det ett bra köp? Några råd som jag bör ta med mig? Nåt speciellt att kika på?

Länk till klockan:
https://www.chrono24.ch/rolex/rolex-submariner-date-full-set-ref-16800--id18923186.htm


Tack på förhand!

Hälsningar Henrik


Några reflexioner bara, är ingen expert på dem.

Jag skulle bortse från det där med "förmodligen opolerad". Men klockan behöver inte vara dålig för det...

Vad jag blir misstänksam över är att insertet har sina användarspår, visserligen kan den ytan åldras och förändras ändå kanske med tiden men en del saker på den ser allt ut som smårepor och en hel del nötning samtidigt som det inte syns något alls varken användarspår eller hanteringsspår på boetten. Men det kanske är bilderna... Länkclaspen verkar vara uppolerad åtminstone en del men det kan den förstås vara utan att boetten behöver vara det, men osannolikt i detta fall, imho som sagt.
 

Heinz

Cartier
Några reflexioner bara, är ingen expert på dem.

Jag skulle bortse från det där med "förmodligen opolerad". Men klockan behöver inte vara dålig för det...

Vad jag blir misstänksam över är att insertet har sina användarspår, visserligen kan den ytan åldras och förändras ändå kanske med tiden men en del saker på den ser allt ut som smårepor och en hel del nötning samtidigt som det inte syns något alls varken användarspår eller hanteringsspår på boetten. Men det kanske är bilderna... Länkclaspen verkar vara uppolerad åtminstone en del men det kan den förstås vara utan att boetten behöver vara det, men osannolikt i detta fall, imho som sagt.
Tack för ditt svar. Tänker du att insert och boett kommer från olika klockor?Eller att boetten helt enkelt polerats trots att säljaren tyckte den verkade opolerad?

Säljaren svarade när jag frågade att alla delar i klockan är helt original. Det behöver ju förstås inte betyda att så är fallet. När jag frågade om alla delar kom ut från fabrik tillsammans eller om boett/insert kan komma från olika klockor, svarade han att han ”tror” de kom ut från fabrik i samma klocka.

Hade du avstått denna klocka?
 
Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
Tack för ditt svar. Tänker du att insert och boett kommer från olika klockor?Eller att boetten helt enkelt polerats trots att säljaren tyckte den verkade opolerad?

Säljaren svarade när jag frågade att alla delar i klockan är helt original. Det behöver ju förstås inte betyda att så är fallet.

Hade du avstått denna klocka?
Vad jag menar är att det är överraskande att insertet verkar ha användarspår men inte själva boetten. Det kan betyda att boetten är polerad trots att säljaren säger den "förmodligen" är opolerad och inlägget inte är bytt av någon anledning. Det syns ju inget åldrande öht på boetten på bilderna. Märkligt, men inget bevis för att den är polerad.

Om det är en deal breaker måste var och en avgöra om det spelar någon roll eller ej. Du får se den i verkligheten och avgöra därefter.
 

Heinz

Cartier
Ok. Så om den är polerad, vilket verkar troligt så är värdet lägre om jag en dag skulle sälja den.

För min del gör det inget om den är lätt polerad och jag avser inte sälja klockan. Det enda är om det ser ”off” (ej enhetligt) ut att insert är repigt men caset orört. Det skulle kunna störa visuellt men det får jag se på måndag då.

Stort tack för din hjälp!
 

Belmondo

Rolex
2-Faktor
Hej, sugen på en art deco tank, men lite osäker på storleken. Den ligger på 18x40mm. De flesta jag kollat ligger runt 22-23mm i bredd. Är detta rent av en damstorlek eller funkar det? Ser ut att ta 14mm-16mm band.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Hej, sugen på en art deco tank, men lite osäker på storleken. Den ligger på 18x40mm. De flesta jag kollat ligger runt 22-23mm i bredd. Är detta rent av en damstorlek eller funkar det? Ser ut att ta 14mm-16mm band.
En tank med 18mm bred boett och typ 14mm bandbredd bärs väldigt annorlunda mot en med 22mm och 18mm bandbredd.

Har du testat en som är 22mm kommer att 18mm kännas väldigt smal
 

Belmondo

Rolex
2-Faktor
En tank med 18mm bred boett och typ 14mm bandbredd bärs väldigt annorlunda mot en med 22mm och 18mm bandbredd.

Har du testat en som är 22mm kommer att 18mm kännas väldigt smal
Tack, har några 22:eek:r, men de är lite kortare, typ 30-35mm. Har ngt gammalt ’aktivitetsband’ liggandes, de brukar vara lite längre, ska mäta upp det för intryck.
LIPs T18 som jag tycker ser fin ut på bild ligger på 21mm, men på de här små storlekarna är det trots allt drygt 10% skillnad i bred
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Tack, har några 22:eek:r, men de är lite kortare, typ 30-35mm. Har ngt gammalt ’aktivitetsband’ liggandes, de brukar vara lite längre.
LIPs T18 som jag tycker ser fin ut på bild ligger på 21mm, men på de här små storlekarna är det trots allt drygt 10%
Jag har haft en del 40-tals tankar som är mellan 20-24mm breda och typ 35-40mm långa. Aldrig testat mindre då jag tycker 20mm redan är i minsta laget, men är säkert en vanesak.

Är den 40mm lång så är det ju ingen liten tank direkt utan snarare en avlång design bara.
 

Belmondo

Rolex
2-Faktor
Jag har haft en del 40-tals tankar som är mellan 20-24mm breda och typ 35-40mm långa. Aldrig testat mindre då jag tycker 20mm redan är i minsta laget, men är säkert en vanesak.

Är den 40mm lång så är det ju ingen liten tank direkt utan snarare en avlång design bara.
Tack igen, har du ngt gammalt wristshot tillgängligt på en 20mm så vore jag tacksam. Tycker själv att 22 känns litet, men bär de så sällan så har inte riktigt vant mig. Tycker dock de harmoniserar bättre än uppdaterade versioner på 30mm som ser gigantiska ut
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Tack igen, har du ngt gammalt wristshot tillgängligt på en 20mm så vore jag tacksam. Tycker själv att 22 känns litet, men bär de så sällan så har inte riktigt vant mig. Tycker dock de harmoniserar bättre än uppdaterade versioner på 30mm som ser gigantiska ut

Displayen är ca 18x40! :D Hiss eller diss? Man kan ju modda bandet lite så att det går att köra 18mm vid behov (fasta bandhållare)
Ping @hejsam.
202E43B3-A8EE-4289-8E57-E5B2DB4D1D22.jpeg
Hittar tyvärr inga wristshots nu på 20mm bredd.

Att tänka på där är ju att tavlan (displayen) är 18x40mm och inte hela boetten, så den bärs ju betydligt större. Tavlan är ju ganska mycket mindre än boetten, beroende på designen.
 

Belmondo

Rolex
2-Faktor
Hittar tyvärr inga wristshots nu på 20mm bredd.

Att tänka på där är ju att tavlan (displayen) är 18x40mm och inte hela boetten, så den bärs ju betydligt större. Tavlan är ju ganska mycket mindre än boetten, beroende på designen.
Jo, så är det ju tyvärr. Skulle tippa på 14mm tavla. Får ta mig en funderare till. Liten, en typ jag i stort sett aldrig använder samt tull och moms som lök på laxen. Stort tack för din input!
 

Embl

Omega
Varför har vissa vintage ur en svart ring runt glaset?
Vad kan man göra åt det och varför händer det?
Själv tycker jag det ser ut som ett lager oxid men känns lite konstigt!
 

eNielsen

Rolex
Pledge Member
Vet inte vilken tråd som passar bäst så jag testat här. Jag köpte denna på tradera med dåliga bilder och beskrivningen ”fungerar”. Tyvärr så går den knappt och klockan håller ej tiden alls. Den behöver en service. Detta är såklart inte så ovanligt. Man chansar ju alltid när det kommer till sådana köp. Säljaren har erbjudit retur men jag har så svårt att bestämma mig. Det svider ju att förvänta sig en fungerande klocka och behöva serva men samtidigt är den hur fin som helst. Precis en sådan jag letat efter bortsett från lume-släppet.
Så till min fråga. Hur hade ni gjort?
I-landsproblem jag vet 😅
1F37BF0A-4733-4061-8392-76D04BA3A515.jpeg
 
Topp