• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Fråga om Seiko Turtle från 70-talet?

Vad tycker ni? ska man byta glas om man hittar en med troligen originalglas som är lätt skadat? eller förstör det charmen på klockan anser ni? Man ser ju många gånger "allt original men glaset bytt"

Tror ni att denna är relumad både på tavla o visare? OM så är fallet borde det framgå i beskrivningen tycker jag.

Bra årgång annars 😃 1974. Och trevligt skick i övrigt.

@Nero13

Senast ändrad:
Tror ni att denna är relumad både på tavla o visare? OM så är fallet borde det framgå i beskrivningen tycker jag.

Bra årgång annars 😃 1974. Och trevligt skick i övrigt.

@Nero13

Ser så ut ja. Flyta ut lite kan nog originalmassan göra på ramarna på index men det ser ut som stora gropar i lysmassan som inte brukar vara där och den tycks inte åldrad alls. Så jag skulle säga den är tydligt relumad.

Klappkassa bilder, har försökt zooma lite för att se bättre.
Ser denna legit ut? Enligt säljaren en ”jumbo” 38mm.

Jag reflekterar över länken som inte känns original, alla bilder jag hittar på Prince oyster i guld/guld har ”jubilee” med Good/steel.
de jag hittar med den länken är blå/lila.
De flesta jag hittar är Rotor self winding, hittar några Prince Quartz men inte med denna bezel. Svårt att se indexen också.
Någon Tudor vintage expert i tråden??
40B1B018-BCC2-45BB-ADCD-4368B536305B.jpeg

A31D6825-2EEC-45BA-8860-B1B545A4D5D6.jpeg

2D3D66B1-75D0-418E-8FE7-342CF423D19A.jpeg
C1463C6E-3768-4911-9C7B-9842422BA5DE.jpeg
E4CF6AAB-3E62-4287-88CD-06D10823C7A0.jpeg

Senast ändrad:
Klappkassa bilder, har försökt zooma lite för att se bättre.
Ser denna legit ut? Enligt säljaren en ”jumbo” 38mm.

Jag reflekterar över länken som inte känns original, alla bilder jag hittar på Prince oyster i guld/guld har ”jubilee” med Good/steel.
de jag hittar med den länken är blå/lila.
De flesta jag hittar är Rotor self winding, hittar några Prince Quartz men inte med denna bezel. Svårt att se indexen också.
Någon Tudor vintage expert i tråden??
40B1B018-BCC2-45BB-ADCD-4368B536305B.jpeg

A31D6825-2EEC-45BA-8860-B1B545A4D5D6.jpeg

2D3D66B1-75D0-418E-8FE7-342CF423D19A.jpeg
C1463C6E-3768-4911-9C7B-9842422BA5DE.jpeg
E4CF6AAB-3E62-4287-88CD-06D10823C7A0.jpeg

Sånär som på guldbezel/tavla/krona så hittar man ju massor av klockor som ser ut så här?
Har inga problem att tro att det fanns en klocka som denna när det begav sig.
Det hade ju hur som helst inte funkar med ett vanligt jubilé med detta case.

Och en till fråga gällande en klocka en bekant vill sälja till mig.
Gängad krona på en seamaster -hur stort problem är det? Lösbart?
Förstår inte riktigt hur du menar?
Behöver du ha tag i en krona? Isf till vilken modell?

Har börjat snegla lite på Seamaster 600 "technical dial". Det är tredje gången på kort tid referensen dyker upp hos denna säljare på Tradera: https://www.tradera.com/item/190118...aster-600-cross-hair-cal-601-swiss-herrklocka
Jag tycker strecken och typsnitten ser lite tjocka ut jämfört med andra bilder jag hittar på nätet. Visarna ser ut att ha bytts ut till en annan färg också, men min kunskap är ej stor. Ser ni några varningsflagg?
Solklart fulommålad. :) Typ allt den säljaren säljer är mög.

Har börjat snegla lite på Seamaster 600 "technical dial". Det är tredje gången på kort tid referensen dyker upp hos denna säljare på Tradera: https://www.tradera.com/item/190118...aster-600-cross-hair-cal-601-swiss-herrklocka
Jag tycker strecken och typsnitten ser lite tjocka ut jämfört med andra bilder jag hittar på nätet. Visarna ser ut att ha bytts ut till en annan färg också, men min kunskap är ej stor. Ser ni några varningsflagg?
Står tom att tavlan är restaurerad i annonsen. Som @grodslukarenx säger så har den säljaren typ bara fulur.

Halloj! Jag är lite sugen på en CS3110 och har hittat ett ex från 1996-1998 med tritium-tavla nära mig. Dock är jag osäker på om visarna är bytta eller om det är helt normalt att de fejder långsammare än tavlan. Se video nedan:

Verkar denna ok? Tacksam för bekräftelse från någon som kan! 😀

Gillar att det ingår originalitetsintyg och inte originalintyg. Originell är den allt!

Har snöat in på vintage Omega på s.k. bead of rice-länk (BoR) och hittat bl a dessa:

Constellation "Pie pan" 167.005 (Perpetual Watch Lover/Chrono24)
Constellation "Crosshair" 168.004 (Perpetual Watch Lover/Chrono24)
Seamaster 168.024 (Werner Watches/Chrono24)

Finns det någon som kan dessa referenser och som kan säga om allt står rätt till?
Någon som köpt från dessa säljare förut?
Finns det prutmån här?
Är det svårt att hitta äkta BoR-länkar om jag skulle hitta en fin klocka på annan länk/band?

Tacksam för svar!

Har snöat in på vintage Omega på s.k. bead of rice-länk (BoR) och hittat bl a dessa:

Constellation "Pie pan" 167.005 (Perpetual Watch Lover/Chrono24)
Constellation "Crosshair" 168.004 (Perpetual Watch Lover/Chrono24)
Seamaster 168.024 (Werner Watches/Chrono24)

Finns det någon som kan dessa referenser och som kan säga om allt står rätt till?
Någon som köpt från dessa säljare förut?
Finns det prutmån här?
Är det svårt att hitta äkta BoR-länkar om jag skulle hitta en fin klocka på annan länk/band?

Tacksam för svar!

Alla virkar korrekte, men priserne er naturligvis meget høje. De to Constellations er 7-8k for dyre, vil jeg mene. BoR-länker er ikke så vanskelige at finde, sæt ca. 2k af til at købe en.

Alla virkar korrekte, men priserne er naturligvis meget høje. De to Constellations er 7-8k for dyre, vil jeg mene. BoR-länker er ikke så vanskelige at finde, sæt ca. 2k af til at købe en.
Tack för hjälpen! Kanske denna ligger bättre i pris? (Omega Constellation 168.004)
Bilderna är lite oskarpa - jag tyckte observatoriet såg fejk ut - men han har skickat mig några nya bilder där man ser lite bättre. Vad tror ni?

Tack för hjälpen! Kanske denna ligger bättre i pris? (Omega Constellation 168.004)
Bilderna är lite oskarpa - jag tyckte observatoriet såg fejk ut - men han har skickat mig några nya bilder där man ser lite bättre. Vad tror ni?
Jag har svårt att avgöra tavlan från de dåliga bilderna men även med bra tavla är ju Constellation med dessa boetter och med ej piepan eller annan populärare tavla mycket billigare. Så 13k är dyrt!

Jag har svårt att avgöra tavlan från de dåliga bilderna men även med bra tavla är ju Constellation med dessa boetter och med ej piepan eller annan populärare tavla mycket billigare. Så 13k är dyrt!
Det kanske är förhandlingsbart... har inte köpt via Chrono24 själv men många säger det om priserna där. Just nu är jag som sagt väldigt inne på dessa "BoR"-länkar och det kanske drar upp priset en smula? Jag vet inte...

Du är den andra som säger att priset är högt för klockor jag länkar till. Jag är förstås mycket tacksam för era svar men av nyfikenhet undrar jag var ni hittar dessa billigare priser. Klocksnack köp & sälj? Tradera? Blocket? Tålamod kanske är en framgångsfaktor här? :)

Det kanske är förhandlingsbart... har inte köpt via Chrono24 själv men många säger det om priserna där. Just nu är jag som sagt väldigt inne på dessa "BoR"-länkar och det kanske drar upp priset en smula? Jag vet inte...

Du är den andra som säger att priset är högt för klockor jag länkar till. Jag är förstås mycket tacksam för era svar men av nyfikenhet undrar jag var ni hittar dessa billigare priser. Klocksnack köp & sälj? Tradera? Blocket? Tålamod kanske är en framgångsfaktor här? :)
Ska man hitta bra exemplar till vettiga eller tillochmed billiga priser krävs det tålamod, kunskap, tid och lite tur.

Det är sällan man ramlar över bra prissatta toppexemplar med tydliga bilder och bra beskrivning, utan det är snarare hos handlare eller entusiaster som kan vara schyssta med prissättningen.

Finns ju tyvärr inte några genvägar, antingen lägger man mycket pengar eller mycket tid.

Men håll koll på Tradera och svenska auktionshus. Pröva även göra en köpesannons här på forumet :)

Ska man hitta bra exemplar till vettiga eller tillochmed billiga priser krävs det tålamod, kunskap, tid och lite tur.

Det är sällan man ramlar över bra prissatta toppexemplar med tydliga bilder och bra beskrivning, utan det är snarare hos handlare eller entusiaster som kan vara schyssta med prissättningen.

Finns ju tyvärr inte några genvägar, antingen lägger man mycket pengar eller mycket tid.

Men håll koll på Tradera och svenska auktionshus. Pröva även göra en köpesannons här på forumet :)
Vi får hoppas på lite tur då! Har i varje fall börjat samla på mig lite kunskap (Desmonds blogg är en fantastisk källa). Bara det att tjejen nog börjar tro att jag har blivit tokig då jag sitter hela kvällarna och kollar...

Tillbaka
Topp