• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Heinz

Cartier
Är det någon som är bekant med denna typ av patinering av tavlan runt index? Är det att betrakta som en ”skada” (värdeminskande) eller fullt normalt? Tänker att den kanske har utsatts för fukt och att urverket kan ha farit illa? Såg inga bilder på urverket men säljaren säger att han kan ordna det.

tacksam för input!

 

UncleBear

Panerai
God kväll,
nu har jag redan köpt men vill stämma av. Klockan skall in på service på Bergströms i morgon men fått indikationer i annan tråd att klockan inte är som utsatt från 69-70 (cert 0712962 med tag med samma nummer) inte har såpass ålder.
Box har nummer 97.0071.

Tacksam för input

BD338904-61C3-4711-9B4E-94A1A8E80427.jpeg
E5DB4369-8AFE-4456-B6BD-84AE8A39273B.jpeg
5E34CE3A-E1E9-4E3F-975E-83FF7961E6DC.jpeg
20ED8476-0A1E-4523-9F7F-32BFFDBF53F5.jpeg
97DBE588-41E2-428A-A131-3AAD5F363D0C.jpeg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
God kväll,
nu har jag redan köpt men vill stämma av. Klockan skall in på service på Bergströms i morgon men fått indikationer i annan tråd att klockan inte är som utsatt från 69-70 (cert 0712962 med tag med samma nummer) inte har såpass ålder.
Box har nummer 97.0071.

Tacksam för input

BD338904-61C3-4711-9B4E-94A1A8E80427.jpeg
E5DB4369-8AFE-4456-B6BD-84AE8A39273B.jpeg
5E34CE3A-E1E9-4E3F-975E-83FF7961E6DC.jpeg
20ED8476-0A1E-4523-9F7F-32BFFDBF53F5.jpeg
97DBE588-41E2-428A-A131-3AAD5F363D0C.jpeg
Nu kan jag inte modellen men jag tycker den ser mer 90-talig ut?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor

UncleBear

Panerai
Nu kan jag inte modellen men jag tycker den ser mer 90-talig ut?

Tack för all input,
besökte pantbanken igen och snackade med dem om att mitt intresse för klockan utgick ifrån att köpa en årsklocka från -70.
Efter att bemött att klockan introducerades på 90-talet, information om meca-kvartsverk för kronografer introducerades-82 och att glas av safir inte är förenligt med 70-talet återköper de klockan.
De bad om ursäkt och erbjöd mig att köpa klockan lite billigare. Det gjorde jag inte och vill återigen tacka för att ni delade med er av era kunskaper.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack för all input,
besökte pantbanken igen och snackade med dem om att mitt intresse för klockan utgick ifrån att köpa en årsklocka från -70.
Efter att bemött att klockan introducerades på 90-talet, information om meca-kvartsverk för kronografer introducerades-82 och att glas av safir inte är förenligt med 70-talet återköper de klockan.
De bad om ursäkt och erbjöd mig att köpa klockan lite billigare. Det gjorde jag inte och vill återigen tacka för att ni delade med er av era kunskaper.
Fint, och värt kan vara att veta att de flesta erbjuder öppet köp enligt distansköplagen? även när man hämtar på plats.

Inte för att märka ord men safirglas kom faktiskt på 30-talet, har ett på en gammal Jaeger DuoPlan.
 

Shake&Bake

Omega
2-Faktor
Har blivit erbjuden att köpa denna IWC från sent sextiotal av en bekant. Kan inget om vintage eller marknaden så hjälp vore uppskattat. Pris som diskuteras är ca 5-7k.
 

Bilagor

  • received_736870640634980.jpeg
    received_736870640634980.jpeg
    623.9 KB · Visningar: 19
  • received_1053881488805101.jpeg
    received_1053881488805101.jpeg
    753.5 KB · Visningar: 17
  • received_1149020525947149.jpeg
    received_1149020525947149.jpeg
    559.7 KB · Visningar: 20

URsinne

Audemars
2-Faktor
Har blivit erbjuden att köpa denna IWC från sent sextiotal av en bekant. Kan inget om vintage eller marknaden så hjälp vore uppskattat. Pris som diskuteras är ca 5-7k.

Vet du inget om funktionella skicket på den? Det är förstås inte oväsentligt. Men generellt skulle jag säga att jag skulle nog köpa den för det priset i synnerhet om den är ok mekaniskt.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Den går, men skulle nog behöva en service (Och då antar jag att den måste ned till IWC i schweiz?)
Beror säkert på vad som behöver göras och vad det kostar hur pass prisvärt det kan tänkas vara att köpa den. En enkel rengöring borde inte vara nödvändigt att skicka den till Schweiz för. Behövs nya delar kan det vara en annan sak tänker jag och det kan kosta en del , bli dyrt.
 

Shake&Bake

Omega
2-Faktor
Beror säkert på vad som behöver göras och vad det kostar hur pass prisvärt det kan tänkas vara att köpa den. En enkel rengöring borde inte vara nödvändigt att skicka den till Schweiz för. Behövs nya delar kan det vara en annan sak tänker jag och det kan kosta en del , bli dyrt.
Tack! Jag ska se om jag kan få kontakt med IWC själva och se vad dom säger ang. kostnad.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Vet du inget om funktionella skicket på den? Det är förstås inte oväsentligt. Men generellt skulle jag säga att jag skulle nog köpa den för det priset i synnerhet om den är ok mekaniskt.

Ja, jag kan inte annat än att hålla med.
De summor som nämns torde vara runt halva det faktiska marknadsvärdet.
Service går säkert, som andra skrivit, att lösa på annat håll än Schweiz.
Jag säger köp!
 

Kibo

Cartier
Vad tycker folket om denna? Bra skick? Lätt att hitta en med bättre skick?
 

Myran

Omega
Hej! Gjorde ett klassiskt fel, ”fynda” på Tradera vilket resulterat i en vintage Omega Seamaster med trasig balansaxel….. Har tyvärr ingen info om kaliber eller serienummer så postar bild. Enligt lokala urmakaren ingen eftermarknad att hitta ny balansaxel. Tar tacksamt emot förslag på urmakare (Göteborg med omnejd) eller hemsida att beställa från. Och ber om ursäkt ifall postad i fel tråd.
 

Bilagor

  • C25C3D10-7904-429A-B90C-28ABCFAB229A.png
    C25C3D10-7904-429A-B90C-28ABCFAB229A.png
    539 KB · Visningar: 17

Chris75

Panerai
2-Faktor
Hej! Gjorde ett klassiskt fel, ”fynda” på Tradera vilket resulterat i en vintage Omega Seamaster med trasig balansaxel….. Har tyvärr ingen info om kaliber eller serienummer så postar bild. Enligt lokala urmakaren ingen eftermarknad att hitta ny balansaxel. Tar tacksamt emot förslag på urmakare eller hemsida att beställa från. Och ber om ursäkt ifall postad i fel tråd.
Werner på ABC i Stockholm servar vintage Omega och har tillgång till Omega-delar. Om det inkluderar balansaxlar vet jag dock inte.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hej! Gjorde ett klassiskt fel, ”fynda” på Tradera vilket resulterat i en vintage Omega Seamaster med trasig balansaxel….. Har tyvärr ingen info om kaliber eller serienummer så postar bild. Enligt lokala urmakaren ingen eftermarknad att hitta ny balansaxel. Tar tacksamt emot förslag på urmakare (Göteborg med omnejd) eller hemsida att beställa från. Och ber om ursäkt ifall postad i fel tråd.
Det finns absolut balansaxlar att få tag på, sedan att urisen inte har lust att titta på Ebay eller kanske inte ens har lust att byta enbart axeln istället för att enkelt byta en komplett balans är en annan sak. Gissar på kaliber 265 men det är inte säkert. Du får öppna och se efter.

Screenshot_2022-04-05-17-01-05-002_com.ebay.mobile.jpg
 

Aron L

Breitling
Hej gott folk,
Tack för all er kunskap som varit till hjälp.
Här kommer mitt första inlägg.☺️
Jag har en fundering kring en seamaster från 1954 med kaliber 491. Köpte den på auktion för strax under 4k. Tot.
Kronan visade sig vara trasig när jag hämtade ut den. Vilket för övrigt inte framgick… väntar nu på prisförslag från auktoriserad omega urmakare. Så antar att det landar på runt 4-5k för en service?
Min fråga är: är det värt det? Eller ska jag försöka häva köpet. Eventuellt gå till en icke auktoriserad sådan.
Tack på förhand
2B7B96E3-143C-4E9B-8F27-6D7040273856.jpeg
4919CEA4-04D1-4A54-9FDF-92B6B7F55A47.jpeg
CA9EB130-EE7C-41D4-9665-DEC4E42DA5F8.jpeg
BBB534C5-93CA-413F-A12D-75C419D1CFB2.jpeg
 
Ifall det bara är kronans yttre guldhölje du är missnöjd med, så tycker jag inte att det finns anledning att göra nån stor sak av det, när resten till synes är så fin. De äldre guldöverdragna kronorna tappar inte sällan "toppen". De kronor som jag har sett på den här fatlug-referensen med 491 har varit uteslutande s k klöverkronor och din associerar jag till constellation e d från samma tid, så inte säkert att den är original även fast från samma tid. Själv skulle jag vara mycket nöjd med mitt köp och ev hålla ögonen öppna ifall en klöverkrona i bra skick småningom dyker upp, sen kan du sova helt lugnt.
 

Aron L

Breitling
Ifall det bara är kronans yttre guldhölje du är missnöjd med, så tycker jag inte att det finns anledning att göra nån stor sak av det, när resten till synes är så fin. De äldre guldöverdragna kronorna tappar inte sällan "toppen". De kronor som jag har sett på den här fatlug-referensen med 491 har varit uteslutande s k klöverkronor och din associerar jag till constellation e d från samma tid, så inte säkert att den är original även fast från samma tid. Själv skulle jag vara mycket nöjd med mitt köp och ev hålla ögonen öppna ifall en klöverkrona i bra skick småningom dyker upp, sen kan du sova helt lugnt.
Tack för svar! Jag var otydlig, men problemet är mekaniskt. Det är att det nästan inte går att dra ut kronan och att det därmed inte går att ställa in tiden. Kan det va att den lossnat från kronhalsen eller vad den heter?
 
Tack för svar! Jag var otydlig, men problemet är mekaniskt. Det är att det nästan inte går att dra ut kronan och att det därmed inte går att ställa in tiden. Kan det va att den lossnat från kronhalsen eller vad den heter?
Aha, om kronan fastnat i innerläget så borde förstås auktionisten ha påpekat det, eftersom det är avgörande för själva funktionen. I bästa fall är det bara ett mindre eller tillfälligt fel, du får avvakta urmakarens utlåtande innan du bestämmer hur du ska agera.
 
Tack för tips! Har nu fått kronan limmad och är nu fullt funktionsduglig. Så avvaktar med helservice.
Så bra! Om du fick "kronan limmad" och att den sen fungerade fint, så tyder det på ett mindre fel, även fast jag inte riktigt är klar vad som var fel. Behövde kronan limmas fast i uppdragsbommen för att få fäste?
 

Aron L

Breitling
Så bra! Om du fick "kronan limmad" och att den sen fungerade fint, så tyder det på ett mindre fel, även fast jag inte riktigt är klar vad som var fel. Behövde kronan limmas fast i uppdragsbommen för att få fäste?
Ja jag antar det. Dels var den fast i innerläget (kanske pga smuts och annat?) och även när man vred på kronan åt vänster så skruvade man av själva kronan.
Med andra ord hade den nog mått bra av en service om inte allt för länge😄
 

Pjoter

Panerai
Köpte denna på Tradera (fynd eller ner i källaren). 6300 med frakt.

Omega Seamaster
8363AB35-26A6-4F2A-9E25-55617B1F23F6.jpeg
2996 1 SC 1958. Servad för 4000 - utbytta delar medföljde samt servicekvittot. Omega logga i glaset och originalkrona med logga. Lite smuts på tavlan kl. 1-4. Det kanske en urmakare kan fixa?
 
Topp