• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Gekk0

Cartier
2-Faktor
Hej klocksnackare,

Jag spanade på denna auktion hos Bukowskis igår: Tudor, armbandsur, 33 mm.

Acceptpriset uppnåddes inte, och den kanske dyker upp igen. Min fråga till församlingen här: klockan dateras i objektbeskrivningen till 1940-tal. Tror ni att det stämmer och att den är original? Jag hittar inget liknande ex på nätet. Det finns ett 6-siffrigt serienummer i beskrivningen (syns även på bilden på baklocket). En googling av serienumret indikerar snarare 1968 eller 1969.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Hej klocksnackare,

Jag spanade på denna auktion hos Bukowskis igår: Tudor, armbandsur, 33 mm.

Acceptpriset uppnåddes inte, och den kanske dyker upp igen. Min fråga till församlingen här: klockan dateras i objektbeskrivningen till 1940-tal. Tror ni att det stämmer och att den är original? Jag hittar inget liknande ex på nätet. Det finns ett 6-siffrigt serienummer i beskrivningen (syns även på bilden på baklocket). En googling av serienumret indikerar snarare 1968 eller 1969.
Ser inget som ser märkligt ut vid en snabb titt men jag tycker att det känns dyrt även om den hade sålt för det där budet. Visst tillkommer det köparprovision och någon avgift också? Mycket pengar för en ganska risig klocka som dessutom inte är i stål som de påstår.
 

Gekk0

Cartier
2-Faktor
Ser inget som ser märkligt ut vid en snabb titt men jag tycker att det känns dyrt även om den hade sålt för det där budet. Visst tillkommer det köparprovision och någon avgift också? Mycket pengar för en ganska risig klocka som dessutom inte är i stål som de påstår.
Tack! Ja, precis, det tillkommer 22,5% provision och 5 EUR i någon form av administrativ avgift.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Jag tänkte sälja den. Kan jag sälja den för något mer än jag gav.
Okej då är du nog i fel tråd, menar du att du köpte den för 6300kr och sedan servat den för 4000kr? Isåfall tror jag du har svårt att få igen det vid en försäljning, köpte du den för 6300kr och den var servad av tidigare ägaren är det nog ungefär vad du får för den vid försäljning också.
 

Pjoter

Panerai
Okej då är du nog i fel tråd, menar du att du köpte den för 6300kr och sedan servat den för 4000kr? Isåfall tror jag du har svårt att få igen det vid en försäljning, köpte du den för 6300kr och den var servad av tidigare ägaren är det nog ungefär vad du får för den vid försäljning också.
 

Pjoter

Panerai
Vad är ett korrekt bud på denna Omega Ranchero? Jag tror det är en 58:a. Kan jag bjuda 20 eller är det helt fel bud? Mvh /Peter

1A2AE2D5-982E-4155-8367-58D4ED2FF894.jpeg
 

Pjoter

Panerai
Vad är ett korrekt bud på denna Omega Ranchero? Jag tror det är en 58:a. Kan bjuda 20 eller är det helt fel bud? Mvh / peter



58AF7592-8315-4DEB-AC32-C0AF89A37A86.jpeg
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Köpte denna på Tradera (fynd eller ner i källaren). 6300 med frakt.

Omega Seamaster
8363AB35-26A6-4F2A-9E25-55617B1F23F6.jpeg
2996 1 SC 1958. Servad för 4000 - utbytta delar medföljde samt servicekvittot. Omega logga i glaset och originalkrona med logga. Lite smuts på tavlan kl. 1-4. Det kanske en urmakare kan fixa?

Möjligen kan eventuellt någon enstaka av de mörka små prickarna tas bort vilket inte lär göra till eller ifrån, men inte färgförändringen i övrigt.

Men som antytts ovan, tråden är väl till för hjälp inför vintageköp, inte om du kan få ut nåt mer än du gav. Sätt ut den igen och se vad du får. Utbytta delar medföljde, då var den servad vid köpet antar jag.
 

Pjoter

Panerai
Möjligen kan eventuellt någon enstaka av de mörka små prickarna tas bort vilket inte lär göra till eller ifrån, men inte färgförändringen i övrigt.

Men som antytts ovan, tråden är väl till för hjälp inför vintageköp, inte om du kan få ut nåt mer än du gav. Sätt ut den igen och se vad du får. Utbytta delar medföljde, då var den servad vid köpet antar jag.
Tack för svar. Jag la även ut en Ranchero., Det är ju sjuka priser på C24 på dessa. Denna är ju dock inte i stål. Är 20000 för mycket att lägga? 20000 är minsta utrop så det måste man ju lägga. Och så vet man inte hur konditionen är på den. Jag kanske ska släppa den? Mvh /Peter
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Tack för svar. Jag la även ut en Ranchero., Det är ju sjuka priser på C24 på dessa. Denna är ju dock inte i stål. Är 20000 för mycket att lägga? 20000 är minsta utrop så det måste man ju lägga. Och så vet man inte hur konditionen är på den. Jag kanske ska släppa den? Mvh /Peter
Om du känner dig så osäker och helt saknar kunskap hade jag föreslagit att du läser på lite om modellen först. :)
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Hittat denna Omega jag tycker är jävligt fin. Men som novis på vintage drar jag mig för att köpa den i rädsla av att gå på en mina. En grej jag reagerat på är att glaset saknar Omega-loggan. Kan det vara korrekt ändå eller utbytt. Ber ödmjukast för input i allmänhet och rimlig värdering i synnerhet. Kanske känner någon till likande objekt som sålts senaste åren?

19A4BA6A-FA2C-468F-A48A-28D53A57A278.jpeg


498DCCBB-A2AC-4F3E-9958-4475994C95F9.jpeg

D57C47AC-0EA8-4F0A-B13C-854495B513EE.jpeg
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hittat denna Omega jag tycker är jävligt fin. Men som novis på vintage drar jag mig för att köpa den i rädsla av att gå på en mina. En grej jag reagerat på är att glaset saknar Omega-loggan. Kan det vara korrekt ändå eller utbytt. Ber ödmjukast för input i allmänhet och rimlig värdering i synnerhet. Kanske känner någon till likande objekt som sålts senaste åren?

19A4BA6A-FA2C-468F-A48A-28D53A57A278.jpeg


498DCCBB-A2AC-4F3E-9958-4475994C95F9.jpeg

D57C47AC-0EA8-4F0A-B13C-854495B513EE.jpeg

Glaset tycker jag inte du ska haka upp dig på om det finns omegalogga eller inte, det är något av en förbrukningsvara. Huvudsaken det är passande modell och utförande och armerat, då är det korrekt vilket det ser ut att vara. Det byts i regel till ett av samma storlek och modell, logga eller ej. Det finns nog rätt många försäljningar av modellen. kika runt lite vad priserna står i, de varierar.
 

SpaceRoland

Breitling
Jag har fastnat för Omega Seamaster 300 från 60-talet, men de kostar lite för mycket för mig. Vad skulle ni rekommendera för alternativ från samma tid för max 10 000?
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Jag har fastnat för Omega Seamaster 300 från 60-talet, men de kostar lite för mycket för mig. Vad skulle ni rekommendera för alternativ från samma tid för max 10 000?
Vad är det du gillar med dem, designen, märket, historian?
Finns ju dessutom flera referenser från 60-talet och de skiljer ju sig en del, framförallt boetten.

För 10k får du nog leta efter okända märken om du ska ha ett seriöst dykarur från 60-talet.
Alla större märken är nog dyrare än så iaf i vettigt skick.

Certina DS dykarna är väl kanske de som är billigast fortfarande, annars kanske Titus calypsomatic / Technos skydiver dykarna men de är ju okändare för de flesta!

Alternativt någon Squale variant från sent 60?
 

SpaceRoland

Breitling
Vad är det du gillar med dem, designen, märket, historian?
Finns ju dessutom flera referenser från 60-talet och de skiljer ju sig en del, framförallt boetten.

För 10k får du nog leta efter okända märken om du ska ha ett seriöst dykarur från 60-talet.
Alla större märken är nog dyrare än så iaf i vettigt skick.

Certina DS dykarna är väl kanske de som är billigast fortfarande, annars kanske Titus calypsomatic / Technos skydiver dykarna men de är ju okändare för de flesta!

Alternativt någon Squale variant från sent 60?
Tack för svar och tips. Samtliga tips ser högintressanta ut.

Designen och märket är det jag fastnat mest för. Men jag gillar även rätt udda grejjer, så märke spelar egentligen inte så stor roll om designen är rätt i det här fallet. Jag kan även tänka mig 70-talare.
 
J

JooS

Guest
11634D59-56E3-4544-9F24-651F92D05C5F.png


Funderar på att köpa denna. Men är lite fundersam tycker tavlan känns off borde vara en must sedan kronan? Vad tror ni mvh
 

Pjoter

Panerai
Slänger ut en fråga. Några tips på företag som kan plätera om en Omega Ranchero? 14-18 karat 40-200 microns. Mvh /Peter
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Är lite sugen på denna men har aldrig sett stilen på index.
1716FFD9-5930-4AF0-B539-1F81EE499EBC.jpeg

Kan det vara originaltavla?
Kan inte uttala mig om tavlan i sig men spontant saknar jag någon typ av sekundindex? Tycker den känns lite "för ren"
 

Loshin

Panerai
Hej klocksnackare,

Skulle uppskatta lite snabb hjälp ang en Lemania jag är sugen på.

Ska vara en Lemania 15TL från 1940-talet.
Är okunnig när det gäller vintage. Den ska vara servad nyligen och kronan är utbytt.

Vad tycker ni? Ser allt ok ut? Vad är ett rimligt pris?

PXL_20220505_132105245.jpg
PXL_20220505_132058536.jpg

IMG_4670.jpeg
IMG_4665.jpeg
IMG_4668.jpeg
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Hallå vänner! Jag undrar hur gammal en klocka är för att räknas som vintage? Är det 30 år, 50 år eller mer?
Hur långt är ett snöre, o.s.v., o.s.v. :)
Skämt åsido, men det finns väl ingen helt och hållet vidimerad sanning om detta.
Just 30 år är väl kanske det som flest enats om.

…men fan vet, då det skulle innebära att jag är vintage. Tänker att 40 år är mer lagom. ;)
 
Topp