• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

God morgon,

Som alla andra rimliga människor med inte alltför stora handleder har jag ett undertryckt behov av en gammal Rolex Air King eller Oyster Precision. Nu har jag börjat leta lite men eftersom jag är nybörjare på det här med vintage skulle jag verkligen uppskatta lite hjälp av er gamla rävar.

Det jag gillar med Air Kingen är det rena utseendet med avsaknad av datumvisare och den ringa storleken är som sagt inget problem (då kan min fru också låna den ;)). Jag är heller inte låst vid just den modellen utan kan också tänka mig andra Rolex i samma prisklass.

Har noterat att klockor utan metallänk är betydligt billigare men gissar att det är dumt att köpa utan. Finns det någon brytpunkt tidsmässigt när urverken generellt blev mer driftsäkra? Har sett ett par fina 60-talare men det känns spontant gammalt. Ja ni förstår, alla köpråd och modelltips mottages tacksamt (också på konkreta objekt).

Stort tack på förhand!

God morgon,

Som alla andra rimliga människor med inte alltför stora handleder har jag ett undertryckt behov av en gammal Rolex Air King eller Oyster Precision. Nu har jag börjat leta lite men eftersom jag är nybörjare på det här med vintage skulle jag verkligen uppskatta lite hjälp av er gamla rävar.

Det jag gillar med Air Kingen är det rena utseendet med avsaknad av datumvisare och den ringa storleken är som sagt inget problem (då kan min fru också låna den ;)). Jag är heller inte låst vid just den modellen utan kan också tänka mig andra Rolex i samma prisklass.

Har noterat att klockor utan metallänk är betydligt billigare men gissar att det är dumt att köpa utan. Finns det någon brytpunkt tidsmässigt när urverken generellt blev mer driftsäkra? Har sett ett par fina 60-talare men det känns spontant gammalt. Ja ni förstår, alla köpråd och modelltips mottages tacksamt (också på konkreta objekt).

Stort tack på förhand!
Jag är själv sugen på en Airking 5500. Jag tror inte att dom blir "bättre" eller "sämre" beroende på ålder. Vad jag skulle bry mig om mer än årtal är yttre och inre skick och om den har länk. Egentligen föredrar jag klockor på annat än länk, men då den har 19mm bandbredd är det lika bra att satsa på en som redan har länk då jag kan tänka mig att den kan vara knepig att hitta lös. Jag har ca 17,5cm handled och majoriteten av två av mina absoluta favoriter i samlingen är en Seiko på 31mm och en Jaeger-LeCoultre på 33,5, så storleken är nog rätt perfekt.

God morgon,

Stort tack på förhand!
Har inte riktigt koll på vilka Rolexverk som är stabilast men förmodar att de blir bättre desto nyare de är. Som @Psykel skrev är det värt en hel del med relativt nyservat. Är det en AD som servat ser de till att verket är i nyskick också, fristående urmakare kan göra lite snikjobb då de inte får tag på reservdelar. Hade i vilket fall valt ett automatiskt verk före manuellt då det är lite tråkigt att dra upp ur med skruvkrona manuellt. Angående länk hade jag rekommenderat att köpa en med länk. Även om du inte tror du vill ha en brukar folk bli possitivt överraskande hur bra och välpassande länkarna är. Det är faktiskt så att boetterna inte alltid passar så bra med band.

God morgon,

Stort tack på förhand!
Finns ju även Tudor date om det kan vara av intresse.

Hej Bullen,

Utan att veta bättre är jag sugen på vintage/äldre och tycker denna är snygg och go.
https://klocksnack.se/threads/rolex-1680-red-sub-rsc-serviced.80148/

Med tillstånd från säljare (även om det nu kanske inte behövs...) frågar jag här. Är den rimligt prissatt? Varför? Varför inte?

Tackar för all input.
Ser fin ut åtminstone! Rimligheten på beg Rolexpriser har jag ingen lust att uttala mig om. :confused:

Den har stigit mindre i värde än någon dussin 5513 åtminstone, under de senaste 3-4 åren.

Tack! Ja, jag tycker också den är kanonfin, men vet noll om prisläget. Någon mer som kan uttala sig?
Boetten ser mycket fin ut, tavla likaså förutsatt att allt skräp på bilderna sitter i glaset. Har aldrig kikat på dessa i syfte att köpa (way out of budget), men enligt min ödmjuka utsago ser det ut som ett mycket fint ex, åtminstone. Prismässigt är det väl där de ligger idag är jag rädd. Vad säger @Per ?

Boetten ser mycket fin ut, tavla likaså förutsatt att allt skräp på bilderna sitter i glaset. Har aldrig kikat på dessa i syfte att köpa (way out of budget), men enligt min ödmjuka utsago ser det ut som ett mycket fint ex, åtminstone. Prismässigt är det väl där de ligger idag är jag rädd. Vad säger @Per ?
Priset är i mina ögon smått vansinnigt för en feet first rödsub.

skulle påsta att en stor del av problemet vid prissättning av finare objekt är att man inte vet orderdjupet, så en köpare kan vara extremt ivrig i jakten på ett objekt och betala ett rejält premium, medan andra inte alls bottnar på den nivån, vilket I sin tur skapar en stor diskrepans mellan senast sålda objekt kontra vad gemene man vill betala för det..

Jag håller med att det verkar dyrt men blir lite nyfiken vad du tycker vore ett rimligt pris för den klockan? Jag kan tänka mig nånstans runt 130-140kkr kanske när det kommer från handlare?
Nu är ju inte Sami Andrew Shear eller Eric Ku. Jag skulle säga från 130-140 något som du säger. Idag så är hans pris 21k usd och för det så kan man garanterat shoppa sig en annan. Dock är den fin och det är ju smidigt att den finns tillgänglig hyfsat nära Sverige.

Personligen så brukar jag inte låta priset vara avgörande om jag letar något specifikt så om klockan är helt rätt för någon så kommer den säkert att säljas kring hans asking price. Jag hade kanske bara kollat runt lite extra om det är det där priset som gäller.

Nu är ju inte Sami Andrew Shear eller Eric Ku. Jag skulle säga från 130-140 något som du säger. Idag så är hans pris 21k usd och för det så kan man garanterat shoppa sig en annan. Dock är den fin och det är ju smidigt att den finns tillgänglig hyfsat nära Sverige.

Personligen så brukar jag inte låta priset vara avgörande om jag letar något specifikt så om klockan är helt rätt för någon så kommer den säkert att säljas kring hans asking price. Jag hade kanske bara kollat runt lite extra om det är det där priset som gäller.
Tack så mycket för din input.
Har ett tag sneglat på detta till synes riktigt härliga vintageträsk men är förstås osäker på om jag kommer tröttna eller ej, så jag har ett visst intresse i att jag inte göra en stor förlustaffär vid ev framtida försäljning. Kanske trist inställning...

Har ett tag sneglat på detta till synes riktigt härliga vintageträsk men är förstås osäker på om jag kommer tröttna eller ej, så jag har ett visst intresse i att jag inte göra en stor förlustaffär vid ev framtida försäljning. Kanske trist inställning...
Är man osäker går det ju att trappa upp vansinnet stegvis också för att minska risken. Har gjort så själv när det kommer till vintage sportrolex. Kanske vettigt att börja med en vit 1680 eller en lite senare 5513 och känna in före du går vidare på tyngre grejer? Motsvarigheten på GMT sidan skulle vara 16750 med matt tavla och målade index.

Vill du inte förlora pengar så är det klokare att köpa toppskick än sämre. Bra klockor ökar stadigt i värde över tid. Sämre kan vara svårsålda och därför kan man lätt torska pengar om man hellre köper billigt än bra. Om man har råd dvs.

Är man osäker går det ju att trappa upp vansinnet stegvis också för att minska risken. Har gjort så själv när det kommer till vintage sportrolex. Kanske vettigt att börja med en vit 1680 eller en lite senare 5513 och känna in före du går vidare på tyngre grejer? Motsvarigheten på GMT sidan skulle vara 16750 med matt tavla och målade index.
Jag är en stor förespråkare av just stegvis upp- eller nertrappning. Tror helt klart att det är bäst väg att gå om man tex ska sluta med en ful vana eller börja med en annan :p Problemet är nog att jag är oehört förtjust i den röda subben (eller dwellern) rent utseendemässigt. Jag provade ett par gamla DJ's men de talade inte till mig på samma sätt. I det här fallet råkar jag dessutom ha en inbytesklocka som matchar nämnda sub hyfsat i prisnivå. Så är sugen, men ville rådfråga innan jag kastar mig in i denna galenskap, hoho.

Vill du inte förlora pengar så är det klokare att köpa toppskick än sämre. Bra klockor ökar stadigt i värde över tid. Sämre kan vara svårsålda och därför kan man lätt torska pengar om man hellre köper billigt än bra. Om man har råd dvs.
Låter ju klokt. Så man kanske nästan kan ana att om jag skulle köpa denna sub så trots att den kan betraktas som överprissatt i nuläget finns en god chans att den så småningom når dit om några år eftersom den är i fint skick. Typ?

Låter ju klokt. Så man kanske nästan kan ana att om jag skulle köpa denna sub så trots att den kan betraktas som överprissatt i nuläget finns en god chans att den så småningom når dit om några år eftersom den är i fint skick. Typ?
Inte omöjligt. Jag har dock ingen spåkula. :)

Det finns dock många sämre köp så om du gillar den så är det inte helt fel.

Hej Bullen,

Utan att veta bättre är jag sugen på vintage/äldre och tycker denna är snygg och go.
https://klocksnack.se/threads/rolex-1680-red-sub-rsc-serviced.80148/

Med tillstånd från säljare (även om det nu kanske inte behövs...) frågar jag här. Är den rimligt prissatt? Varför? Varför inte?

Tackar för all input.
Tror det är @_jonte s gamla

Tillbaka
Topp