• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Precis ropat hem denna oysterdate. Auktionsfirman anger att den ska vara sextiotal. Min gissning är ref 7996 från sent 50-tal, kan det stämma?

Nyare Rolexlänk sitter på. Sliten tavla men, tyckte den var lite småcharmig. Får kika noggrannare när den har kommit hem.
IMG_0051.jpg
Tjusig! Men hur mår verket? Datumet ser ju inte så piggt ut, ifall det börjar växla vid 22.
Sen ser index och visare inte ut att matcha materialmässigt. Stålvisare och guldindex? Fin oavsett!

Tjusig! Men hur mår verket? Datumet ser ju inte så piggt ut, ifall det börjar växla vid 22.
Sen ser index och visare inte ut att matcha materialmässigt. Stålvisare och guldindex? Fin oavsett!

Tack @Psykel !

Ja det finns ett par frågetecken att räta ut, minst sagt. Som vanligt så "fungerar klockan vid kontroll" vilket kan innebära mycket.

Tavla + visare ska bli intressanta, jag gissar att visarna är av senare modell. Oklar på indexmaterial, har inte sett så många så tidiga oysterdates med guldindex (men de finns säkert).

Ska se när jag får hem den om den får stanna eller om jag åberopar ångerrätten. Har varit sugen på jubileelänk till min Date, så det var egentligen huvudspåret här.

Tack @Psykel !

Ja det finns ett par frågetecken att räta ut, minst sagt. Som vanligt så "fungerar klockan vid kontroll" vilket kan innebära mycket.

Tavla + visare ska bli intressanta, jag gissar att visarna är av senare modell. Oklar på indexmaterial, har inte sett så många så tidiga oysterdates med guldindex (men de finns säkert).

Ska se när jag får hem den om den får stanna eller om jag åberopar ångerrätten. Har varit sugen på jubileelänk till min Date, så det var egentligen huvudspåret här.
Oavsett material så verkar ju inte färgen matcha iallafall. Men handlar det om att serva och smacka på ett par bättre begagnade guldfärgade visare så borde det inte handla om nån jättestor extra utgift. Tavlan är ju helt magisk, tycker jag! Älskar Tudor-rosen!
Edit: Grävde fram auktionen... :rolleyes:
Här är klockan ett par minuter senare, och där ser man iallafall att mekanismen för datumväxlingen iallafall verkar funka. I bästa fall handlar det om att placera om visarna så datumet växlar vid midnatt. Sen tycks du ju ha fått den till ett rätt bra pris, så räkna på servicekostnad + nya (gamla) visare, så blir det säkert en rätt bra affär ändå!
br_2552469.jpg

Oavsett material så verkar ju inte färgen matcha iallafall. Men handlar det om att serva och smacka på ett par bättre begagnade guldfärgade visare så borde det inte handla om nån jättestor extra utgift. Tavlan är ju helt magisk, tycker jag! Älskar Tudor-rosen!

Ja, vi får se. Först blir det en rejäl (yttre) rengöring samt genomgång av det yttre i dagsljus hemma. Får ta den till uris efter detta! Ska försöka leta ytterligare referensmaterial gällande tavlan, tycker att index ser ut att ha olika färger på 12-3-6-9. Spännande oavsett, älskar tavlan och storleken!

5DB308BA-C157-4D3D-B085-9ADB8E770FF2.png
05F24F45-81A8-46C8-B428-B8F150459BDE.png
AA837853-3CBE-480D-A0FE-256D079BCEB5.png
96450524-DA03-445B-BD2D-AF9981805F35.png
0D8C15F1-905B-4219-83ED-7567E0688BAF.png
Hej!
Är jättesugen på denna. Har frågat säljaren och han säger att allt är original. Stämmer det? Kronan ser ju tidsenlig ut iaf! Verket ser ju rent och fint ut(?). Haha jag kan dock inget om urverk. Vad är ett skäligt pris?
Tacksam för all hjälp!
Mvh
Deddas

Hallå på er!
Har ni någon input av värde angående denna Eterna? Ålder, Fulur, Värde? Klockan tickar och går, subsekunden flyter trevligt framåt. All info är bra info. Har tyvärr inga andra bilder så det som finns får ni hålla till godo med.
20180111_135153.jpg
20180111_135157.jpg
20180111_135203.jpg
20180111_135206.jpg

Hallå på er!
Har ni någon input av värde angående denna Eterna? Ålder, Fulur, Värde? Klockan tickar och går, subsekunden flyter trevligt framåt. All info är bra info. Har tyvärr inga andra bilder så det som finns får ni hålla till godo med.
20180111_135153.jpg
20180111_135157.jpg
20180111_135203.jpg
20180111_135206.jpg
Ser fin ut! Vet du boettstorlek?

Någon i denna eminenta forumdel som har kolla på ovan nämnda Eterna? Försöker så här på natten utifall ni är mer aktiva nu..

Hallå på er!
20180111_135153.jpg
20180111_135157.jpg
20180111_135203.jpg
20180111_135206.jpg
EDIT: Det är lika bra att säga så här på en gång; ta av baklocket och kolla vad det är för verk eftersom det är så olika beroende på vilket verk det är. Om det inte är möjligt att göra det så mät boettens diameter så exakt det går för att klura ut den verkliga storleken på klockan. Då är det lättare att säga nåt.

Senast ändrad:
EDIT: Det är lika bra att säga så här på en gång; ta av baklocket och kolla vad det är för verk eftersom det är så olika beroende på vilket verk det är. Om det inte är möjligt att göra det så mät boettens diameter så exakt det går för att klura ut den verkliga storleken på klockan. Då är det lättare att säga nåt.

Tack, får försöka lösa det snarast!

Kan som sagt snabbt bli dyrt,

https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3287/vara/1383541

Vill du köpa eller sälja?

Har köpt, hämtar den på söndag eftermiddag. Får återkomma med exakt storlek samt bild på verket om jag får av baklocket.
Tack för svar, sjukt bra närvaro för att vara fredag natt!

IMG_2047.JPG
IMG_2047.JPG
IMG_2049.JPG
IMG_2050.JPG
Fått erbjudande Att köpa denna Lemania Super Compressor.

Är inte så inne på pris bilden på Lemania! Vardagsklockor. Säljaren begär 2000kr är det rimligt ! Fungerar vid test!

Tycker den ser trevlig ut .

Tacksam för uppskattning av rimligt pris ! Mvh

Helst skulle man ju vilja ha haft fler och bättre bilder för att med någon säkerhet kunna uttala sig om skicket, men om den är så fin som den ser ut tycker jag att 2000 är ett riktigt bra pris. Vet du om kronan är original?

IMG_2047.JPG
IMG_2047.JPG
IMG_2049.JPG
IMG_2050.JPG
Fått erbjudande Att köpa denna Lemania Super Compressor.

Är inte så inne på pris bilden på Lemania! Vardagsklockor. Säljaren begär 2000kr är det rimligt ! Fungerar vid test!

Tycker den ser trevlig ut .

Tacksam för uppskattning av rimligt pris ! Mvh

Nu vet jag att den här tråden heter något i stil med "inför ditt vintageköp" men jag har redan köpt och chansar således på lite feedback ifrån er! Vad är det för kul grejer jag köpt?
20180115_091540.jpg

Först ut är en Arla, såg @Gummo s tråd så där fick man lite info om Arla överlag. Dock ingen söt liten dykare på baklocket här så tveksamt om boetten är lika rolig. Ca 36mm stor exkl. krona!
20180115_091551.jpg
20180115_091612.jpg

Sedan en liten Eterna som jag hade lite förhoppningar på men där var det ren inbillning att den skulle varit större än vad den egentligen var. Enligt @Psykel från sent 40-tal. Ca 33mm stor och någon typ av automatiskt verk!
20180115_091556.jpg
20180115_091624.jpg

Som ni kanske förstår så är detta inte min gebit men tar tacksamt allt ni kan delge om de här två rackarna.

Senast ändrad:
Nu vet jag att den här tråden heter något i stil med "inför ditt vintageköp" men jag har redan köpt och chansar således på lite feedback ifrån er! Vad är det för kul grejer jag köpt?
20180115_091540.jpg

Först ut är en Arla, såg @Gummo s tråd så där fick man lite info om Arla överlag. Dock ingen söt liten dykare på baklocket här så tveksamt om boetten är lika rolig. Ca 36mm stor exkl. krona!
20180115_091551.jpg
20180115_091612.jpg

Sedan en liten Eterna som jag hade lite förhoppningar på men där var det ren inbillning att den skulle varit större än vad den egentligen var. Enligt @Psykel från sent 40-tal. Ca 33mm stor och någon typ av automatiskt verk!
20180115_091556.jpg
20180115_091624.jpg

Som ni kanske förstår så är detta inte min gebit men godtar tacksamt allt ni kan delge om de här två rackarna.
Eternan är grymt fin, tycker jag! 33mm är en bra storlek på ett sportur från 40-talet och extra kul med automatiskt verk!
Har du möjlighet att öppna boetterna och visa upp urverken så skulle det vara till stor hjälp för att få fram mer info.

Eternan är grymt fin, tycker jag! 33mm är en bra storlek på ett sportur från 40-talet och extra kul med automatiskt verk!
Har du möjlighet att öppna boetterna och visa upp urverken så skulle det vara till stor hjälp för att få fram mer info.
Kul att du gillar den, ingen möjlighet i Nuläget då jag behöver fixa någon typ av boettöppnare först. Tror du någon av Kjell eller Classes modeller funkar för uppgiften?

20180115_091540.jpg

20180115_091551.jpg
20180115_091612.jpg

20180115_091556.jpg
20180115_091624.jpg

Som ni kanske förstår så är detta inte min gebit men tar tacksamt allt ni kan delge om de här två rackarna.
Är det verkligen automatverk i Eternan? Det framgår inte av utanpåverket varken fram eller bak.

Hade gissat på ett sånt här 520 bryggverk. En personlig favorit.

EtM10w.jpg

Ska inte ta gift på det men när jag skakar på den hoppar sekundvisarn framåt ett par sekunder. Enbart en teori tills jag fått av baksidan, som sagt, allt är nytt för mig här.:oops:
Jag blir förvånad om det är det. Borde om inte annat stå nånstans om det är originalutförande. Men det är ju inte alltid det är det i och för sig.
Sekundvisaren hoppar framåt för att balansen svänger när klockan skakas.

Tillbaka
Topp