• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Femitolv

Cartier
Hej!

Jag funderar på att köpa min första vintage klocka pch har fastnat för denna då jag gillar urtavlan med arabiska siffror.
Vad skulle ni säga att den ungefär kan vara värd? (så jag vet hur högt det är rimligt att gå i auktionen)
och om jag borde tänka på något vid köpet av denna eller annan vintage klocka.
https://www.tradera.com/item/190118/299928933/omega-gen%C3%A8ve-automat
omega front.jpg
omega bak.jpg
Omega borde vara relativt riskfritt upp till 2000kr tycker jag.
 

Femitolv

Cartier
Tror du den går så billigt? Geneve är ju en lite enklare linje från omega men just den där tror jag skulle kunna gå hem designmässigt ute i stugorna (inget jag själv skulle välja), sedan ser det ut som den är i fint kosmetiskt skick.
Kanske inte men försöker ge någon form av försiktighets råd! För känner själv hur lätt det är följa med budgivning. På tradera avgörs ofta priset de sista sekunderna så ett Max pris tak som man är bekväm med är att föredra tycker jag.

Om jag skall gissa å sticka ut hakan så tror jag på ett slutpris på 2250kr !
;-)!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kanske inte men försöker ge någon form av försiktighets råd! För känner själv hur lätt det är följa med budgivning. På tradera avgörs ofta priset de sista sekunderna så ett Max pris tak som man är bekväm med är att föredra tycker jag.

Om jag skall gissa å sticka ut hakan så tror jag på ett slutpris på 2250kr !
;-)!
Visst är det så, och nu är det januari och klockorna går ofta lite billigare. Dock blir det svårt att vinna en auktion med ett slutpris på 2250:- om ens maxbud ligger på 2000:- ;)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
https://www.ebay.com/itm/VINTAGE-HAMILTON-CAL-11-HEUER-CHRONOGRAPH-BLUE-DIAL-SS/122907903762?_trkparms=aid=111001&algo=REC.SEED&ao=1&asc=20131017132637&meid=c8f5e87dc4a84114a0455f694f41a4b8&pid=100033&rk=1&rkt=8&mehot=pp&sd=122907903762&_trksid=p2045573.c100033.m2042&autorefresh=true

Gillade verkligen den där, men har ju sina battle-scars plus att jag aldrig har sett den utan Tachy-skala. Å andra sidan ligger den rätt så lågt i pris än så länge.
En del i verket har blivit hopsvetsad och inte utbytt om jag tolkar det korrekt, men den ska gå ok trots det.

Är det för mycket att hoppas på att kunna hitta delar för att återställa den till original?

Skärmavbild 2018-01-17 kl. 17.39.07.png
Skärmavbild 2018-01-17 kl. 17.39.16.png
Skärmavbild 2018-01-17 kl. 17.39.27.png
Skärmavbild 2018-01-17 kl. 17.39.36.png
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
https://www.ebay.com/itm/VINTAGE-HAMILTON-CAL-11-HEUER-CHRONOGRAPH-BLUE-DIAL-SS/122907903762?_trkparms=aid=111001&algo=REC.SEED&ao=1&asc=20131017132637&meid=c8f5e87dc4a84114a0455f694f41a4b8&pid=100033&rk=1&rkt=8&mehot=pp&sd=122907903762&_trksid=p2045573.c100033.m2042&autorefresh=true

Gillade verkligen den där, men har ju sina battle-scars plus att jag aldrig har sett den utan Tachy-skala. Å andra sidan ligger den rätt så lågt i pris än så länge.
En del i verket har blivit hopsvetsad och inte utbytt om jag tolkar det korrekt, men den ska gå ok trots det.

Är det för mycket att hoppas på att kunna hitta delar för att återställa den till original?

Skärmavbild 2018-01-17 kl. 17.39.07.png
Skärmavbild 2018-01-17 kl. 17.39.16.png
Skärmavbild 2018-01-17 kl. 17.39.27.png
Skärmavbild 2018-01-17 kl. 17.39.36.png
Vissa delar till cal 11/12 är svåra att få tag på och kan vara riktigt dyra, skulle inte rekommendera köp av den där.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Vissa delar till cal 11/12 är svåra att få tag på och kan vara riktigt dyra, skulle inte rekommendera köp av den där.

Tack för svar! Den börjar kliva upp i pris också sakta men säkert. Men skulle du säga att man ska passa sig generellt för cal 11/12, eller mer i det här fallet när det inte är i toppskick?
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Tack för svar! Den börjar kliva upp i pris också sakta men säkert. Men skulle du säga att man ska passa sig generellt för cal 11/12, eller mer i det här fallet när det inte är i toppskick?
Finns ingen anledning att akta sig generellt. Visst kan det vara svårt med en del delar men normal service är inte värre än för andra kronografer, bortsett från att det är lite svårare att hitta urmakare som kan hantera dom.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
(Ber om ursäkt för dålig bild)
Tycker ni denna ser kosher ut? Är dålig på omega men ser inte sekundvisaren lite kort ut?
61570CB2-B0E3-4C20-99DD-278EADC8408D.jpeg
Egentligen kan jag tycka att alla tre visarna korta ut men- de ska faktiskt vara så där vad jag vet. Åtminstone är det vanligt att den modellen ser ut så så det är säkert original. men titta nära på sekundvisarspetsen så ser du om den är av eller inte. Tippar på inte.

Edit;
Ja, ConElPueblo tyckte lika såg jag , då är det så.
 

Åskviggen

Panerai
Tack för bra svar! Nu känns det som en detalj som man lätt kan störa sig på:confused:
Egentligen kan jag tycka att alla tre visarna korta ut men- de ska faktiskt vara så där vad jag vet. Åtminstone är det vanligt att den modellen ser ut så så det är säkert original. men titta nära på sekundvisarspetsen så ser du om den är av eller inte. Tippar på inte.

Edit;
Ja, ConElPueblo tyckte lika såg jag , då är det så.
Kosher. Viserne er bare små på den reference..!
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Hej alla kunniga!
Har en lite udda fråga.
Jag vill köpa en Rolex DJ 69174 till min fru och har hittat en som tickar men när man vänder klockan låter det som att ngt är löst...
Har någon en aning om vad det kan vara? Lär det vara ”allvarligt”?
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Hej,
Enkel fråga, svårt med svaret. Så jag provar här.
Ska jag köpa en välfungerande Alpina 592 Kriegsmarine för 10papp skickad och klar.
Tanken är skapligt regelbunden användning.
Tycker den är lite liten, men större blir den ju inte.
Kan tilläggas att jag inte hade köpt den klockan om den inte varit KM så det är helt avgörande.

Vad tycker ni ?

Mvh
M
 

Psykel

Patek
Hej,
Enkel fråga, svårt med svaret. Så jag provar här.
Ska jag köpa en välfungerande Alpina 592 Kriegsmarine för 10papp skickad och klar.
Tanken är skapligt regelbunden användning.
Tycker den är lite liten, men större blir den ju inte.
Kan tilläggas att jag inte hade köpt den klockan om den inte varit KM så det är helt avgörande.

Vad tycker ni ?

Mvh
M
Tuta och kör! Både Alpina och små klockor är grymma! Släng gärna upp en bild!
(OBS - jag har ingen som helst aning om vad en sån ska vara värd - alla mina Alpinor har sammanlagt kostat mig under 1.000 kr!)
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Hej,
Enkel fråga, svårt med svaret. Så jag provar här.
Ska jag köpa en välfungerande Alpina 592 Kriegsmarine för 10papp skickad och klar.
Tanken är skapligt regelbunden användning.
Tycker den är lite liten, men större blir den ju inte.
Kan tilläggas att jag inte hade köpt den klockan om den inte varit KM så det är helt avgörande.

Vad tycker ni ?

Mvh
M
10 låter dyrt? Verkar ligga på 4-6 på ebay?
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hej,
Enkel fråga, svårt med svaret. Så jag provar här.
Ska jag köpa en välfungerande Alpina 592 Kriegsmarine för 10papp skickad och klar.
Tanken är skapligt regelbunden användning.
Tycker den är lite liten, men större blir den ju inte.
Kan tilläggas att jag inte hade köpt den klockan om den inte varit KM så det är helt avgörande.

Vad tycker ni ?

Mvh
M
Lite mer än de jag sett men den kanske är i bra skick? De flesta verkar ganska slitna. Men de är intressanta klockor
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för det boys, ja jag får nog ta och pull the trigger på den här, behövde bara en sundhets koll :);)
Ja den ligger högt, tror proviniensen lägger på några tusen, dokumentation osv. Det gör ju inte urverket något gott...men det är gött för krigsrummet.
 
Topp