• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Hej! Är på jakt efter en ganska billig guldpläterad dressare, ca 50-tal, med patina. Har spanat in denna lite, men eftersom ebay känns lite skumt frågar jag om råd här. Det jag reagerat på är att urtavlan har den nyare certina-loggan, medan insidan av boettlocket har den gamla. Vad kan det bero på? Sedan hittar jag inget alls när jag googlar numret på klockans baksidan (förutom en invicta...). Skumt eller normalt?
Screenshot_20180218-125515.jpg Screenshot_20180218-125521.jpg Screenshot_20180218-125526.jpg
Jag tror den är ok, att verk och boett hör ihop. Däremot tycker jag väl inte att den var så rolig, har du noterat att ett bandhorn är stukat?
Du borde absolut kunna hitta något roligare om du letar i Sverige, titta på pantbankerna, tradera eller Kaplans Lilla Klockor tex.
Hejsan

Jag ör ny här och är absolut långt ifrån en klockmänniska , tyvärr. Men igår fick jag en klocka från min gamla fasters avlidna man. Och är helt lost då jag inte kan ngt om klockor. Så jag försöker här och så kanske ni kan lotsa mig vidare till rätt plats ?

Vad jag förstår så ska jag öppna (baksidan) ni får ursäkte mig för mina icke ”klockigaord )

För att kunna få mer info om den .men det får bli senare efter era svar här .

Bifogar bild.

Klickan är sliten bak men vad vi kan avläsa så står det stabiles steel och sen plaque 10g . Som jag antar är guldplätteringen (heter det så ? )

Klockan fungerar ej. Trots rörrelse och att bi vridit klockan 20 varv som vi läste någonstans . Men även läste att vi skullelåta bli då den legat i många många år .
Hej Machuna,
Vad är det du vill veta? Klockan skulle jag gissa på är från sent 60-tal alt sjuttiotal. Den är guldpläterad med 10um guld, vilket är väldigt tunt och det kan man se att det slitits igenom på flera ställen. Klockan har ett automatiskt verk och då borde den gå igång om man skakar på klockan ett tag (rotorn/en vikt drar upp verket) om den var ok. Man kan även vrida/skruva upp verket mha kronan (skuven kl 3). Kronan ser lite stukad ut dessutom?
Så här är det, din klocka är en väldigt enkel klocka och om den inte ens fungerar är den i princip inte värd någonting i pengar. Att laga den/serva den kommer kosta dig minst 1500 kr. Så då får du avgöra om det är värt att lägga pengarna på denna klocka. Jag hade inte gjort det såvida klockan inte hade ett högt sentimentalt värde för mig. Det finns så många finare mer kvalitativa klockor där ute till små pengar och som efter en service kommer tjäna dig i många år framåt, typ en Cerina, Eterna, Omega etc.
 

mannis

Cartier
Hittade den här i min sambos mormors klocklåda, dock size av herrklocka. Ett exemplar av lite DDR kattguld:) vad kan en sån betinga, en lax?
32DCE4B3-D5AA-438B-AFC7-2E9117F30B90.jpeg
AD4AF8A7-A2B2-42CC-A69C-3004A487DE1D.jpeg
1DA2F14B-DD5D-4DE6-89E9-125A0CE2D934.jpeg
 

anders.p

Breitling
Om jag inte är fel på det fanns 136.012 både med Geneve och Seamaster och även loggan på bakboetten kan skilja på detta ref. nr. Här har du ett exempel på en 136.012 med Seamaster 600.
https://www.kaplans.se/sv/auktioner/2867/vara/1166475
Personligen tycker jag 34mm caset är betydligt bättre men nu är jag partisk :)
IMG_1088.JPG
Hej igen JohanHLM!
Tänkte kolla runt här på KS om det är någon som säljer en Seamaster 600 i likhet med denna. Ville dock höra med dig först om du har något emot att jag använder mig av denna bild i söktråden?
 

MorganB

Breitling
Hejsan! Jag är helt ny inom vintage-världen men jag har nyligen fått upp ögonen för alla snygga vintage ur som finns. Jag har varit medlem på klocksnack ett tag men hållit mig i bakgrunden och försökt lära mig så mycket som möjligt av vad som redan skrivits
cid:clip_image001.png
:). Igår när jag, som vanligt, satt och kollade klockor på internet så hittade jag den här som fångade mitt intresse. Jag har aldrig sett någon liknande och undrar om någon av er KS´are har någon aning om vad det kan vara för klocka? Vilken tillverkare tror ni att det är? När tror ni den är gjord osv.? Bilderna är inte superskarpa men…

Tack på förhand :D
 

Bilagor

  • $_45-3.JPG
    $_45-3.JPG
    66.8 KB · Visningar: 5
  • $_45-2.JPG
    $_45-2.JPG
    80.8 KB · Visningar: 5
  • $_45.JPG
    $_45.JPG
    106.3 KB · Visningar: 4

Jonas_

Panerai
2-Faktor
Blir mer och mer sugen på en vintage rolex..
Som tokrookie så är man ju ute på okänd mark här i vintage världen. Kan man få någon input på detta objekt :) Tavla och insert verkar ju korrekt och passande till årsmodell.
https://m.blocket.se/stockholm/Rolex_Submariner_1680_1977_76947894.htm?ca=11&w=1
Var i kontakt med säljaren. Visarna som sitter på är service. Fick bilder på de enligt säljaren som var original. Svårt och bedöma när de inte satt på.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hej! tack för råd!
Ja det blir nog att hitta någon i bättre skick. Kanske en dum fråga, hur ser du vilken kaliber klockan har?
I det här fallet ser man det tydligt på hur de ser ut, är utformade. Suverän hade 30T2-verk som visats på bild och Omega Officer, som är en mindre klocka, hade kaliber 26.5. Verket i den klocka du visade har ett formverk och är alltså rektangulärt i grundformen och brukar heta R 17.8 och har aldrig suttit i de klockorna.
Och nej, varken Suverän eller Officer fanns guldfärgade.
 

Zandibar

Cartier
Är det en hädelse att reluma med tidsenlig lume? Kollar på en äldre klocka som blivit relumad med tidsenlig tritium. Hiss eller diss?
 

Tommy_83

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Hej
Jag är på jakt efter en Tudor date day eller oysterdate. Minst 35mm. Tänkte höra om nån vet vad en service på såna gamla 70-,80- och 90-tals ETA urverk kostar?
Tack på förhand :)
 

Erdna

Cartier
Kan någon snälla berätta för mig hur man ställer in tiden på en Omega seamaster cosmic 2000.

Jag bara kommer till datum finns inge emellan och det är omöjligt och få ut den ett snäpp till. Håller på och bli galen
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kan någon snälla berätta för mig hur man ställer in tiden på en Omega seamaster cosmic 2000.

Jag bara kommer till datum finns inge emellan och det är omöjligt och få ut den ett snäpp till. Håller på och bli galen
Låter som något är fel på klockan och att något hamnat fel i uppdraget på tavelsidan. Har man tur kan det hjälpa att en urmakare tar ut och sätter tillbaka kronan med bommen.
 

Eneholm

Breitling
Hej,
Är på jakt efter min första riktiga klocka, har kikat en hel del på en speedmaster med cal 861. Finns det något speciellt man bör ta hänsyn till när man skall köpa?
 
Topp