Jag tror den är ok, att verk och boett hör ihop. Däremot tycker jag väl inte att den var så rolig, har du noterat att ett bandhorn är stukat?Hej! Är på jakt efter en ganska billig guldpläterad dressare, ca 50-tal, med patina. Har spanat in denna lite, men eftersom ebay känns lite skumt frågar jag om råd här. Det jag reagerat på är att urtavlan har den nyare certina-loggan, medan insidan av boettlocket har den gamla. Vad kan det bero på? Sedan hittar jag inget alls när jag googlar numret på klockans baksidan (förutom en invicta...). Skumt eller normalt?
Du borde absolut kunna hitta något roligare om du letar i Sverige, titta på pantbankerna, tradera eller Kaplans Lilla Klockor tex.
Hej Machuna,Hejsan
Jag ör ny här och är absolut långt ifrån en klockmänniska , tyvärr. Men igår fick jag en klocka från min gamla fasters avlidna man. Och är helt lost då jag inte kan ngt om klockor. Så jag försöker här och så kanske ni kan lotsa mig vidare till rätt plats ?
Vad jag förstår så ska jag öppna (baksidan) ni får ursäkte mig för mina icke ”klockigaord )
För att kunna få mer info om den .men det får bli senare efter era svar här .
Bifogar bild.
Klickan är sliten bak men vad vi kan avläsa så står det stabiles steel och sen plaque 10g . Som jag antar är guldplätteringen (heter det så ? )
Klockan fungerar ej. Trots rörrelse och att bi vridit klockan 20 varv som vi läste någonstans . Men även läste att vi skullelåta bli då den legat i många många år .
Vad är det du vill veta? Klockan skulle jag gissa på är från sent 60-tal alt sjuttiotal. Den är guldpläterad med 10um guld, vilket är väldigt tunt och det kan man se att det slitits igenom på flera ställen. Klockan har ett automatiskt verk och då borde den gå igång om man skakar på klockan ett tag (rotorn/en vikt drar upp verket) om den var ok. Man kan även vrida/skruva upp verket mha kronan (skuven kl 3). Kronan ser lite stukad ut dessutom?
Så här är det, din klocka är en väldigt enkel klocka och om den inte ens fungerar är den i princip inte värd någonting i pengar. Att laga den/serva den kommer kosta dig minst 1500 kr. Så då får du avgöra om det är värt att lägga pengarna på denna klocka. Jag hade inte gjort det såvida klockan inte hade ett högt sentimentalt värde för mig. Det finns så många finare mer kvalitativa klockor där ute till små pengar och som efter en service kommer tjäna dig i många år framåt, typ en Cerina, Eterna, Omega etc.