• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Kanske en klassisk Carter Tank? Finns bl a i förgyllt silver och 18 k.
3272290B-FB11-4195-9BB6-FD09767431EC.png
Dåligt med svar i tråden så jag skall försöka så gott jag kan.

Ja, lite fukt har säkert letat sig in under torra packningar. Tavlan har blivit lite fläckig och detta syns mest på de ljusa siffrorna. Det ser dessutom ut som om vita färgen (som säkert är målad ovanpå den mörka tavlan) i siffrorna spruckit och flagnat på sina håll.
Jag tycker tavlan ser helt ok ut ändå.

Jag skulle tro att värdet är relativt lika, eventuellt att 18k Genèven ligger aningen högre pga massiv och finare skick. Seamastern är i mitt tycke snyggare och koolare modell. Seamastern kan nog ha några fler år på nacken.

Nä, skippa den precis som Aurum skrev.

Som @Psykel skriver så finns det hur mycket ”kärringklockor” i guld för en mycket blygsam peng (1-2 tusen kronor). Om din Sambo fyller jämt och budgeten ligger lite högre tycker jag det är roligare att hitta något mer modernt från finmärkena. Dock kommer ni inte ha råd med länk i massivt guld (med budget 10-15k, om inte integrerat som föreslaget nedan). Är guld ett krav? I så fall hade jag tittat på tex Bulgari, Chopard, Breitling mf, eller kanske en Cartier Tank som redan nämnts.

Om ni kan vidga alternativen så kan man ju titta på tvåton;
https://www.sefina.se/sefina-shop/armbandsur-cartier-panthere-vlc/
4F00026A-8415-499F-B4F8-0BBEFF53794E.jpeg

Stål med diamanter?
https://www.sefina.se/shop-online/klockor/
4F1DE033-20C1-4846-8869-9501F2771776.jpeg

Vitguld?
https://www.sefina.se/sefina-shop/chopard-geneve/
EED6547B-CEAF-4E23-B35C-7B6CACCF96F2.jpeg

Eller gulguld...
https://www.sefina.se/shop-online/klockor/page/4/
2DEBD068-ACA0-4D28-BAA0-D5C6BCB48613.jpeg

Detta bara från en leverantör. Gå in och titta på Kaplans mf så blir utbudet riktigt bra. Lycka till! :)
Du borde kunna hitta ett litet damur i guld från Certina, Tissot eller liknande märken för en tusenlapp på tradera. Bara att tråla! Damur är ju generellt sett inte särskilt eftertraktade, så man kan komma undan billigt för ett kvalitetsur!

Är det inte mer bråttom än så så ska det nog gå att lösa. Har inget bra just nu (utom en Ladymatic "snörur").
Ser en del dam-guldur på ett år.

Tack för tipsen, blir att kolla Tradera en del då förutom Nyköp. Om man får hem något som inte går så bra, vad brukar en service landa på? Ett par tusenlappar eller om det inte behövs några speciella delar?

Tack för tipsen, blir att kolla Tradera en del då förutom Nyköp. Om man får hem något som inte går så bra, vad brukar en service landa på? Ett par tusenlappar eller om det inte behövs några speciella delar?
Går du till en oberoende urmakare så borde en service gå på omkring 1.500-2.000 plus eventuella delar. Sen finns det ju gott om hemmapulare här på KS som säkert kan hjälpa dig också. Kolla i Hemslöjd, modd och fix!

Hej!
Är ny här på KS, tillika i klockvärlden. Hoppas därför kunna få hjälp av någon mer erfaren. Postar jag detta i fel tråd ber jag på förhand om ursäkt och tar tacksamt emot tips om en mer lämpad tråd. Hur som helst är jag intresserad av en dressare, i synnerhet en vintage Seamaster. Har fått nys om en Seamaster 600 likt den på bilden som jag är intresserad av. Efter att ha sökt runt på nätet blir jag dock lite fundersam. Är nämligen så att den jag funderar att slå till på har ref. 136.012 och cal. 611. Kan detta stämma? Har fått intrycket av att det inte är helt ovanligt att man parar ihop modell med felaktig baksida, målar om urtavlan etc. Som jag förstår det (rätta mig gärna om jag har fel) ska ref. 136.012 ha cal. 613 i sig och vara en Geneve.
Tacksam för all hjälp!
de9546b5-2294-4fa2-b84e-8dea9c3846ce.jpg

Senast ändrad:
Hej!
Är ny här på KS, tillika i klockvärlden. Hoppas därför kunna få hjälp av någon mer erfaren. Postar jag detta i fel tråd ber jag på förhand om ursäkt och tar tacksamt emot tips om en mer lämpad tråd. Hur som helst är jag intresserad av en dressare, i synnerhet en vintage Seamaster. Har fått nys om en Seamaster 600 likt den på bilden som jag är intresserad av. Efter att ha sökt runt på nätet blir jag dock lite fundersam. Är nämligen så att den jag funderar att slå till på har ref. 136.012 och cal. 611. Kan detta stämma? Har fått intrycket av att det inte är helt ovanligt att man parar ihop modell med felaktig baksida, målar om urtavlan etc. Som jag förstår det (rätta mig gärna om jag har fel) ska ref. 136.012 ha cal. 613 i sig och vara en Geneve.
Tacksam för all hjälp!
de9546b5-2294-4fa2-b84e-8dea9c3846ce.jpg
Om jag inte är fel på det fanns 136.012 både med Geneve och Seamaster och även loggan på bakboetten kan skilja på detta ref. nr. Här har du ett exempel på en 136.012 med Seamaster 600.
https://www.kaplans.se/sv/auktioner/2867/vara/1166475
Personligen tycker jag 34mm caset är betydligt bättre men nu är jag partisk :)
IMG_1088.JPG

Om jag inte är fel på det fanns 136.012 både med Geneve och Seamaster och även loggan på bakboetten kan skilja på detta ref. nr. Här har du ett exempel på en 136.012 med Seamaster 600.
https://www.kaplans.se/sv/auktioner/2867/vara/1166475
Personligen tycker jag 34mm caset är betydligt bättre men nu är jag partisk :)
IMG_1088.JPG
Stort tack för svar och info! Av vilken anledning är 34mm betydligt bättre? Gissar att det inte har någon påverkan på funktionen som sådan utan snarare mer utseendemässigt?

Stort tack för svar och info! Av vilken anledning är 34mm betydligt bättre? Gissar att det inte har någon påverkan på funktionen som sådan utan snarare mer utseendemässigt?
Precis, det är enbart utseendemässigt där det för min del som har relativt grova handleder blir lite för litet med 32,5 mm.
Jag tycker du bör hålla dig kall och invänta ett riktigt fint exemplar istället för att slå till på något i stil med den bilden. Procentuellt skiljer det såklart en del mellan ett riktigt bra exemplar men räknat i kronor och ören är det helt klart värt den prisskillnaden enligt mig.

Hej sneglar på 50-60 tals omega seamasters. Har ni experter i forumet några tips på vilka urverk som är mest intressanta att titta efter? För och nackdelar sett till funktion och servicemöjligheter för olika kaliber? :)

Jag har precis köpt en ny vintage klocka och ska köpa ett läderband. Är det någon som har några förslag på vart man kan köpa?

D12E9C87-C46B-4DFD-9530-F7A5FDA047F2.jpeg
Erbjuden att köpa denna som jag gillar skarpt, men lite fundersam över sub index trycket. Ofta blir tavlor med lite ocentrerade tryck dissade här. Boett i nickel(!) massivt samt kaliber 143-6 i fint skick. Säljare är en person som är mycket kunnig och vi har bra långvarig relation. Vill bara ha en 2nd opinion

Erbjuden att köpa denna som jag gillar skarpt, men lite fundersam över sub index trycket. Ofta blir tavlor med lite ocentrerade tryck dissade här. Boett i nickel(!) massivt samt kaliber 143-6 i fint skick. Säljare är en person som är mycket kunnig och vi har bra långvarig relation. Vill bara ha en 2nd opinion
Har du mer bilder? En blir ju misstänksam när det är lite ocentrerat. Är tavlan silver eller vit? Och boetten, hur är den märkt? Här har du en med samma tryck/tavla att jämföra med. https://omegaforums.net/threads/zenith-143-6-scrutiny.53302/ Finns tydligen en militär koppling till Jugoslavien också! :)
upload_2018-2-16_11-57-48.png

Osäker på boetten och om vitbalansen inte är helt off bör tavlan vara tvättad. Jag har inte stött på en lack från tiden som inte gulnar.

Skum* boett och ren tavla hade fått mig att tvivla iaf. @Kamelen kanske har sett boetten förr?

*skum behöver inte betyda fel, men jag har aldrig stött på en tidigare:)

Har du mer bilder? En blir ju misstänksam när det är lite ocentrerat. Är tavlan silver eller vit? Och boetten, hur är den märkt? Här har du en med samma tryck/tavla att jämföra med. https://omegaforums.net/threads/zenith-143-6-scrutiny.53302/ Finns tydligen en militär koppling till Jugoslavien också! :)
upload_2018-2-16_11-57-48.png
Även den du visar från Omegaforum har ett ocentrerat register. Boetten som sagt udda och den kan vara tvättad. Ett fint ur är det dock. Ändrade färgbalansen en del och det kanske kan ge en del uppslag...

D12E9C87-C46B-4DFD-9530-F7A5FDA047F2.jpg

Även den du visar från Omegaforum har ett ocentrerat register. Boetten som sagt udda och den kan vara tvättad. Ett fint ur är det dock. Ändrade färgbalansen en del och det kanske kan ge en del uppslag...

D12E9C87-C46B-4DFD-9530-F7A5FDA047F2.jpg
Här kommer bilder. Gillar att den är udda, boetten verkar vara nickel för den är lite åt det gula hållet, bandhornen är ju lite udda. Det är ocentrereringen som gnager lite...

Bilagor

• 70C3A3D9-187F-4AF5-B904-EF02C9846356.jpeg
    70C3A3D9-187F-4AF5-B904-EF02C9846356.jpeg
    135.1 KB · Visningar: 2
  • 449CDF78-5C95-4C96-BD0D-186B5BED5454.jpeg
    449CDF78-5C95-4C96-BD0D-186B5BED5454.jpeg
    290.6 KB · Visningar: 2
God morgon på er!
Suget efter en vintage bara växer och växer, jag är just nu helsugen på en Rolex Sub 1680 helst från 1970, men den är något för dyr, då ligger en typ årgång 77-79 fint till.
Jag har förstås sett dom 2 som ligger i vår köp och sälj. Problemet är att jag skulle vilja känna och klämma på en sån innan man gör något förhastat köp över internet utan att någonsin klämt på en 1680. Jag befinner mej i Sthlm, och annonsörer på typ Blocket är inte helvilliga att visa upp deras för en "Vintage Rokie" dom tycker man ska vet allt om man vill ha en sån.
Är det bara att vänta på att typ DrWatch eller KAplans eller Luxurywatces får in en så man kan kolla där?
Tips mottages vänligast :)

Hej! Är på jakt efter en ganska billig guldpläterad dressare, ca 50-tal, med patina. Har spanat in denna lite, men eftersom ebay känns lite skumt frågar jag om råd här. Det jag reagerat på är att urtavlan har den nyare certina-loggan, medan insidan av boettlocket har den gamla. Vad kan det bero på? Sedan hittar jag inget alls när jag googlar numret på klockans baksidan (förutom en invicta...). Skumt eller normalt?
Screenshot_20180218-125515.jpg Screenshot_20180218-125521.jpg Screenshot_20180218-125526.jpg

God morgon på er!
Suget efter en vintage bara växer och växer, jag är just nu helsugen på en Rolex Sub 1680 helst från 1970, men den är något för dyr, då ligger en typ årgång 77-79 fint till.
Jag har förstås sett dom 2 som ligger i vår köp och sälj. Problemet är att jag skulle vilja känna och klämma på en sån innan man gör något förhastat köp över internet utan att någonsin klämt på en 1680. Jag befinner mej i Sthlm, och annonsörer på typ Blocket är inte helvilliga att visa upp deras för en "Vintage Rokie" dom tycker man ska vet allt om man vill ha en sån.
Är det bara att vänta på att typ DrWatch eller KAplans eller Luxurywatces får in en så man kan kolla där?
Tips mottages vänligast :)
LV har ju flera stycken hemma, bara fara förbi och klämma lite på dom.

Hej! Är på jakt efter en ganska billig guldpläterad dressare, ca 50-tal, med patina. Har spanat in denna lite, men eftersom ebay känns lite skumt frågar jag om råd här. Det jag reagerat på är att urtavlan har den nyare certina-loggan, medan insidan av boettlocket har den gamla. Vad kan det bero på? Sedan hittar jag inget alls när jag googlar numret på klockans baksidan (förutom en invicta...). Skumt eller normalt?
Screenshot_20180218-125515.jpg Screenshot_20180218-125521.jpg Screenshot_20180218-125526.jpg
Nu spekulerar jag bara, men det kan vara så att klockan är tillverkad omkring tiden då Certina bytte logga. Tavlan kan helt enkelt vara tillverkad några veckor senare än boetten. Siffrorna på baksidan är först referensen där 89 = urverk, 27 = guld på stål och 6 = modell. Det långa är serienummer och placerar klockan i 1953. Och det var just däromkring Certina bytte till den nyare loggan, så mina spekulationer kanske håller!

Hejsan

Jag ör ny här och är absolut långt ifrån en klockmänniska , tyvärr. Men igår fick jag en klocka från min gamla fasters avlidna man. Och är helt lost då jag inte kan ngt om klockor. Så jag försöker här och så kanske ni kan lotsa mig vidare till rätt plats ?

Vad jag förstår så ska jag öppna (baksidan) ni får ursäkte mig för mina icke ”klockigaord )

För att kunna få mer info om den .men det får bli senare efter era svar här .

Bifogar bild.

Klickan är sliten bak men vad vi kan avläsa så står det stabiles steel och sen plaque 10g . Som jag antar är guldplätteringen (heter det så ? )

Klockan fungerar ej. Trots rörrelse och att bi vridit klockan 20 varv som vi läste någonstans . Men även läste att vi skullelåta bli då den legat i många många år .

Tillbaka
Topp