• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Tack för input. Jag är väldigt sugen, men det är mkt pengar. Får tänka lite till... Det är ngt med tavlan som skaver lite. Kan inte riktigt sätta fingret på vad.
Blir ju lätt att man blir nojig och övertolkar men gillar inte tex att sjuorna vid kl 10 har olika font i de olika skalorna. Har du sett liknande referensex nån annan stans?
 
D

Deleted member 18570

Guest
Blir ju lätt att man blir nojig och övertolkar men gillar inte tex att sjuorna vid kl 10 har olika font i de olika skalorna. Har du sett liknande referensex nån annan stans?
Nej, detta är den första jag tittar närmare på. Den är stilig, men jag passar den här gången. Tack för din input.

Säljaren vill ha strax norr om 45.000kr
 

johanlt

Breitling
Hej!
Funderar lite på att slå till på den här omegan.
Enligt annonsen sägs det vara en Suverän alt Officer, någon som kan se om det stämmer?
Ej orginal krona och har ca 2-3 min avvikelse per dag och ägaren vill ha 2700kr. Vad säger ni experter?
Tacksam för alla råd jag kan få!

263839285_8917610b-ddf8-4182-9041-4c356f71112d.jpg
263839285_37f5f3a4-9a63-4a1f-bdd1-bdd9883ae294.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hej!
Funderar lite på att slå till på den här omegan.
Enligt annonsen sägs det vara en Suverän alt Officer, någon som kan se om det stämmer?
Ej orginal krona och har ca 2-3 min avvikelse per dag och ägaren vill ha 2700kr. Vad säger ni experter?
Tacksam för alla råd jag kan få!

263839285_8917610b-ddf8-4182-9041-4c356f71112d.jpg
263839285_37f5f3a4-9a63-4a1f-bdd1-bdd9883ae294.jpg
Jag tycker det låter dyrt, klockan ser sliten ut och 2-3 min är ganska mycket.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Hej!
Funderar lite på att slå till på den här omegan.
Enligt annonsen sägs det vara en Suverän alt Officer, någon som kan se om det stämmer?
Ej orginal krona och har ca 2-3 min avvikelse per dag och ägaren vill ha 2700kr. Vad säger ni experter?
Tacksam för alla råd jag kan få!

263839285_8917610b-ddf8-4182-9041-4c356f71112d.jpg
263839285_37f5f3a4-9a63-4a1f-bdd1-bdd9883ae294.jpg
Jag håller med @eriksson850 om att den ser sliten ut för de pengarna. Dessutom 2-3 minuter indikerar snar servicebehov.
Tvivlar på att det är en Suverän eller Officer, jag har aldrig sett en guldfärgad sådan. Någon annan som gjort det? @tdn-dk , @ConElPueblo ?
Dessutom brukar de ha Omegas kaliber 30T2, och det är inte i denna.
 

johanlt

Breitling
Jag håller med @eriksson850 om att den ser sliten ut för de pengarna. Dessutom 2-3 minuter indikerar snar servicebehov.
Tvivlar på att det är en Suverän eller Officer, jag har aldrig sett en guldfärgad sådan. Någon annan som gjort det? @tdn-dk , @ConElPueblo ?
Dessutom brukar de ha Omegas kaliber 30T2, och det är inte i denna.

Hej! tack för råd!
ja det blir nog att hitta någon i bättre skick. Kanske en dum fråga, hur ser du vilken kaliber klockan har?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Hej! tack för råd!
ja det blir nog att hitta någon i bättre skick. Kanske en dum fråga, hur ser du vilken kaliber klockan har?
Inte en dum fråga. Ofta står det på urverket någonstans, ofta gömd bakom balansen (spiralen), eller på lite senare Omegaurverk som på den nedre bilden med ett Omega tecken och kalibern nedanför (ungefär kl 11 i bilden). Med detta urverk kännde jag inte igen designen som jag gör med 30t2

FB9F10A5-E1D9-4E89-9041-109A53E92007.jpeg

A005EDE7-419A-4E8E-BC9F-7C79BE3F93C0.jpeg
 
Senast ändrad:

johanlt

Breitling
Inte en dum fråga. Ofta står det på urverket någonstans, ofta gömd bakom balansen (spiralen), eller på lite senare Omegaurverk som på den nedre bilden med ett Omega tecken och kalibern nedanför (ungefär kl 11 i bilden). Med detta urverk kännde jag inte igen designen som jag gör med 30t2

FB9F10A5-E1D9-4E89-9041-109A53E92007.jpeg

A005EDE7-419A-4E8E-BC9F-7C79BE3F93C0.jpeg

Tack! Man lär sig alltid något nytt!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tri-compax är något annat, tre komplikationer enligt Universal Geneve. Kom dock inte på vad man ska kalla de treögda rackarna.

Aha...jag var helt övertygad om att bicompax var två register och tricompax tre. Som de nya Baltic-klockorna som till och med kallas bicompax. Men man lär sig hela tiden :)

444444.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Aha...jag var helt övertygad om att bicompax var två register och tricompax tre. Som de nya Baltic-klockorna som till och med kallas bicompax. Men man lär sig hela tiden :)

444444.jpg
Precis, används ofta som beskrivning av antal kronograftavlor/visare. Tror det är @NiklasArvid som är vår store compax-beskyddare så han får rätta mig om jag har fel. En äkta tri-compax (kronograf, månfas, kalender?):
202-1-1024x683.jpg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
ja, försöker med en dåres envishet hålla begreppen kvar där de hör hemma...
På Universal Geneveiska betyder Tricompax=tre komplikationer (kronograf, kalender, månfas)
Compax = en (1) komplikation, kronograf...
Universal_Geneve_Tri-Compax_AS01261_A.jpg

7459-z.jpg

Håller helt med om att man bör kalla saker vid dess rätta namn. Men då blir ju frågan om det finns något namn för de "vanliga" kronograferna med två respektive tre register?

EDIT: Läste slarvigt....det ska alltså bara kallas Compax.

Snott från internet:

"Starting as early as 1936, Universal and Zenith began naming their chronograph watches using the now-standard "Compax" nomenclature. It refers to the number of complications of the movement, though it has later been applied to arrangement of the complication subdials on a watch."
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Håller helt med om att man bör kalla saker vid dess rätta namn. Men då blir ju frågan om det finns något namn för de "vanliga" kronograferna med två respektive tre register?

EDIT: Läste slarvigt....det ska alltså bara kallas Compax.

Snott från internet:

"Starting as early as 1936, Universal and Zenith began naming their chronograph watches using the now-standard "Compax" nomenclature. It refers to the number of complications of the movement, though it has later been applied to arrangement of the complication subdials on a watch."
Tror du själv svarade på frågan när du skrev register. Såg bara denna som hastigast i ämnet:
http://wornandwound.com/chronography-3-counting-registers/
 

tdn-dk

Panerai
Hej!
Funderar lite på att slå till på den här omegan.
Enligt annonsen sägs det vara en Suverän alt Officer, någon som kan se om det stämmer?
Ej orginal krona och har ca 2-3 min avvikelse per dag och ägaren vill ha 2700kr. Vad säger ni experter?
Tacksam för alla råd jag kan få!

263839285_8917610b-ddf8-4182-9041-4c356f71112d.jpg
263839285_37f5f3a4-9a63-4a1f-bdd1-bdd9883ae294.jpg

Det er en ref. 2143 https://www.omegawatches.com/watch-omega-other-omega-ck-2143/ så det stemmer inte at det er Officer eller Suverän :)

Officer er ref. 2299 eller 2165
Suverän er ref. 2400
 

jodan75

Omega
2-Faktor
34AB518C-049C-4EBC-A357-1BDC771669B6.jpeg
Jag vänder mig till er på detta forum och hoppas på bra svar. Vilken Omega tror ni har troligtvis högst värde?

Den vänstra, en Seamaster i guld på stål. Från 1960. 33 mm manuellt mekanisk.

Den högra, en Genève i helguld 14k. Från 1970. 33 mm manuellt mekanisk.

Är det helguld, eller klingar Seamaster generellt sätt högre än Genève? Båda klockorna är i riktigt fint skick.

Tack på förhand!
 
Senast ändrad:

Lowe92

Cartier
Kanske inte är helt rätt ute i den här tråden men känns som det finns mycket kompetens och min frågeställning kanske inte (åtminstone än) behöver en egen tråd.

Till saken. Min sambo fyller jämt nästa år och önskar sig en klocka. Hon vill ha ett litet ur, guldboett och antingen på en kedja/"armbandslänk" (vet inte vad det heter riktigt men tror det går att förstå) eller läder. Jag har en budget på ca 5-15k beroende på vad jag hittar. Än så länge har jag mest tittat in Omega och Rolex lady modeller men känner att jag behöver bredda mig lite. Sökte efter en vintage damurstråd men hittade inte och frågar därför här.
Någon som har lite tips på märken/modeller som uppfyller ovanstående och var man kan hitta dem (antingen på nätet eller Göteborgs närområde).

Tack på förhand!
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Kanske inte är helt rätt ute i den här tråden men känns som det finns mycket kompetens och min frågeställning kanske inte (åtminstone än) behöver en egen tråd.

Till saken. Min sambo fyller jämt nästa år och önskar sig en klocka. Hon vill ha ett litet ur, guldboett och antingen på en kedja/"armbandslänk" (vet inte vad det heter riktigt men tror det går att förstå) eller läder. Jag har en budget på ca 5-15k beroende på vad jag hittar. Än så länge har jag mest tittat in Omega och Rolex lady modeller men känner att jag behöver bredda mig lite. Sökte efter en vintage damurstråd men hittade inte och frågar därför här.
Någon som har lite tips på märken/modeller som uppfyller ovanstående och var man kan hitta dem (antingen på nätet eller Göteborgs närområde).

Tack på förhand!
Kanske en klassisk Carter Tank? Finns bl a i förgyllt silver och 18 k.
3272290B-FB11-4195-9BB6-FD09767431EC.png
 

Psykel

Patek
Kanske inte är helt rätt ute i den här tråden men känns som det finns mycket kompetens och min frågeställning kanske inte (åtminstone än) behöver en egen tråd.

Till saken. Min sambo fyller jämt nästa år och önskar sig en klocka. Hon vill ha ett litet ur, guldboett och antingen på en kedja/"armbandslänk" (vet inte vad det heter riktigt men tror det går att förstå) eller läder. Jag har en budget på ca 5-15k beroende på vad jag hittar. Än så länge har jag mest tittat in Omega och Rolex lady modeller men känner att jag behöver bredda mig lite. Sökte efter en vintage damurstråd men hittade inte och frågar därför här.
Någon som har lite tips på märken/modeller som uppfyller ovanstående och var man kan hitta dem (antingen på nätet eller Göteborgs närområde).

Tack på förhand!
Du borde kunna hitta ett litet damur i guld från Certina, Tissot eller liknande märken för en tusenlapp på tradera. Bara att tråla! Damur är ju generellt sett inte särskilt eftertraktade, så man kan komma undan billigt för ett kvalitetsur!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Kanske inte är helt rätt ute i den här tråden men känns som det finns mycket kompetens och min frågeställning kanske inte (åtminstone än) behöver en egen tråd.

Till saken. Min sambo fyller jämt nästa år och önskar sig en klocka. Hon vill ha ett litet ur, guldboett och antingen på en kedja/"armbandslänk" (vet inte vad det heter riktigt men tror det går att förstå) eller läder. Jag har en budget på ca 5-15k beroende på vad jag hittar. Än så länge har jag mest tittat in Omega och Rolex lady modeller men känner att jag behöver bredda mig lite. Sökte efter en vintage damurstråd men hittade inte och frågar därför här.
Någon som har lite tips på märken/modeller som uppfyller ovanstående och var man kan hitta dem (antingen på nätet eller Göteborgs närområde).

Tack på förhand!
Är det inte mer bråttom än så så ska det nog gå att lösa. Har inget bra just nu (utom en Ladymatic "snörur").
Ser en del dam-guldur på ett år.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Dåligt med svar i tråden så jag skall försöka så gott jag kan.

Vad kan anledningen vara till att tavlan ser ut så här? Fukt som tagit sig in?
s-l1600.jpg
Ja, lite fukt har säkert letat sig in under torra packningar. Tavlan har blivit lite fläckig och detta syns mest på de ljusa siffrorna. Det ser dessutom ut som om vita färgen (som säkert är målad ovanpå den mörka tavlan) i siffrorna spruckit och flagnat på sina håll.
Jag tycker tavlan ser helt ok ut ändå.

34AB518C-049C-4EBC-A357-1BDC771669B6.jpeg
Jag vänder mig till er på detta forum och hoppas på bra svar. Vilken Omega tror ni har troligtvis högst värde?

Den vänstra, en Seamaster i guld på stål. Från 1960. 33 mm manuellt mekanisk.

Den högra, en Genève i helguld 14k. Från 1970. 33 mm manuellt mekanisk.

Är det helguld, eller klingar Seamaster generellt sätt högre än Genève? Båda klockorna är i riktigt fint skick.

Tack på förhand!
Jag skulle tro att värdet är relativt lika, eventuellt att 18k Genèven ligger aningen högre pga massiv och finare skick. Seamastern är i mitt tycke snyggare och koolare modell. Seamastern kan nog ha några fler år på nacken.
Är det bara jag eller ser kronan lite sne ut på den här? Tycker även Omega-texten ser lite speciell ut men vet inte riktigt vad det är. Slå till eller undvika?
https://www.tradera.com/item/190118/302225310/vintage-omega-

Screenshot_20180211-120018.jpg
Nä, skippa den precis som Aurum skrev.

Kanske inte är helt rätt ute i den här tråden men känns som det finns mycket kompetens och min frågeställning kanske inte (åtminstone än) behöver en egen tråd.

Till saken. Min sambo fyller jämt nästa år och önskar sig en klocka. Hon vill ha ett litet ur, guldboett och antingen på en kedja/"armbandslänk" (vet inte vad det heter riktigt men tror det går att förstå) eller läder. Jag har en budget på ca 5-15k beroende på vad jag hittar. Än så länge har jag mest tittat in Omega och Rolex lady modeller men känner att jag behöver bredda mig lite. Sökte efter en vintage damurstråd men hittade inte och frågar därför här.
Någon som har lite tips på märken/modeller som uppfyller ovanstående och var man kan hitta dem (antingen på nätet eller Göteborgs närområde).

Tack på förhand!
Som @Psykel skriver så finns det hur mycket ”kärringklockor” i guld för en mycket blygsam peng (1-2 tusen kronor). Om din Sambo fyller jämt och budgeten ligger lite högre tycker jag det är roligare att hitta något mer modernt från finmärkena. Dock kommer ni inte ha råd med länk i massivt guld (med budget 10-15k, om inte integrerat som föreslaget nedan). Är guld ett krav? I så fall hade jag tittat på tex Bulgari, Chopard, Breitling mf, eller kanske en Cartier Tank som redan nämnts.

Om ni kan vidga alternativen så kan man ju titta på tvåton;
https://www.sefina.se/sefina-shop/armbandsur-cartier-panthere-vlc/
4F00026A-8415-499F-B4F8-0BBEFF53794E.jpeg

Stål med diamanter?
https://www.sefina.se/shop-online/klockor/
4F1DE033-20C1-4846-8869-9501F2771776.jpeg

Vitguld?
https://www.sefina.se/sefina-shop/chopard-geneve/
EED6547B-CEAF-4E23-B35C-7B6CACCF96F2.jpeg

Eller gulguld...
https://www.sefina.se/shop-online/klockor/page/4/
2DEBD068-ACA0-4D28-BAA0-D5C6BCB48613.jpeg

Detta bara från en leverantör. Gå in och titta på Kaplans mf så blir utbudet riktigt bra. Lycka till! :)
 
Topp