• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Husse

Patek
Kul!
Feta guldlänkar är inte att leka med. Kunde inte låta uret vara när jag väl testat den.
Tror längden på länken gjorde att många skippade den - kunde passa som längst 17,8cm. Enligt säljaren på kaplans hade ganska många fingrat på den men av den anledningen hade vissa hoppat. Tur att den passade mig med marginal då :)

Fyller år idag så kändes som en trevlig present.
Grattis!
Var det olja som läckt ut på tavlan från centrum?
Den blev ju jättefin!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor

Husse

Patek
Ingenting faktiskt, bilderna lurade en. Har inte rört klockan.
300 i amplitud och någon sekunds diff per dygn. Var nog inte länge sedan den servades.

Skugga från glaset, ganska vanligt fenomen på bilder från auktionshus.
Bra lärdom!
Vad gör dom för fel?
Tavlan såg ju jättetråkig ut.
Eftersom mina mekarkunskaper i klockvärlden är mycket begränsade, hade jag backat på den, måste ju missa massor med kunder pga dåliga bilder!
Härligt med KS, nu har man lärt sig nåt nytt igen!
Tackar :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Bra lärdom!
Vad gör dom för fel?
Tavlan såg ju jättetråkig ut.
Eftersom mina mekarkunskaper i klockvärlden är mycket begränsade, hade jag backat på den, måste ju missa massor med kunder pga dåliga bilder!
Härligt med KS, nu har man lärt sig nåt nytt igen!
Tackar :)
Ja det är ju det. Konstigt att de inte kan lösa det, många backar ju av den anledningen.
Fast, en mörk skugga av objektivet mitt på glaset när bilden är tagen framifrån är vanligt och man borde förstå vad det kan vara. Speciellt om det finns fler bilder med vinkel där skuggan är borta.
 

Husse

Patek
Fast, en mörk skugga av objektivet mitt på glaset när bilden är tagen framifrån är vanligt och man borde förstå vad det kan vara. Speciellt om det finns fler bilder med vinkel där skuggan är borta.
Må så vara, men då borde dom göra om och göra rätt!
Om man inte vet om problemet backar man ju på auktionen, drar ner pris och vinst både för säljare och firma!
Inte ok!
 

DrKlocka

Audemars
Fast, en mörk skugga av objektivet mitt på glaset när bilden är tagen framifrån är vanligt och man borde förstå vad det kan vara. Speciellt om det finns fler bilder med vinkel där skuggan är borta.
Jo så är det. Min erfarenhet är att uren i regel ser bättre ut i verkligheten. Många av auktionshusen är ganska hårda i skickbedömning och väljer att inte försköna genom bilder för att gardera sig för att någon skulle bli lurad.
 

JLundell

Omega
Hej allihopa, är ny här på forumet, som jag började läsa och uppskatta inför mitt första 'riktiga' klockköp som nybliven 30-åring (det blev en Longines Conquest Classic 40mm med svart urtavla, tänkt som en vardagsklocka, under förhoppningsvis många år framöver).

Så till min fråga, som jag hoppas att jag placerar rätt i forumet (om inte - ta bort!). Vill ogärna starta ny tråd eftersom det säkerligen finns mängder av liknande.

I dag hittade jag en fin gammal Oris (?) på en marknad i Bryssel (fullt med dödsbon och gammalt skräp, men också en hel del klockor liggandes högvis). Erbjöd säljaren de 10 euro som jag råkade ha på fickan och efter lite gnabb blev det affär. Nu är frågan om någon känner igen modellen och kan berätta mer?

Här kommer en kort beskrivning, i den mån det inte framgår av bilderna: Mekaniskt urverk med manuell uppdragning, 30 mm exklusive krona, 10 mm tunn, på urtavlan står "Oris Waterproof 15" samt "Swiss Made". På baksidan står "Oris Stainless Steel Back Non Magnetic". Boetten är ordentligt patinerad med spår av plätering, samt med mögel och smuts omkring luggarna, liksom omkring det omärkta läderbandet som inte sitter med stift utan "häftat" på äldre vis. Baksidan verkar putsad, likaså urtavlan som ser ut att vara i oförskämt bra skick jämfört med boetten, vilket också gäller för glaset som ser ut att vara fritt från repor. Timvisaren är aningen skadad på så vis att man kan skåda urtavlan bakom. Visarnas konturer går i blått. Kronans räffling ser ut att ha samlat på sig smuts, men i övrigt ser den putsad ut.

Jag har tyvärr inga verktyg för att öppna upp klockan och titta på urverket, men om inte klockan här avvisas som skräp så avser jag ta den till en urmakare för service. I nuläget, efter ett par timmar, ligger den ungefär en minut före från det att jag klockade den. Kan återkomma med 24h-resultat.


Vad tror ni? Vem vet något om modellen? För 10 euro blir jag inte besviken oavsett vad svaret är.

IMG_5831.JPG
IMG_5833.JPG
IMG_5834.JPG
IMG_5835.JPG
IMG_5840.JPG
 
Senast ändrad:

wotan

Rolex
Hej,

Aldrig skaffat mig en Rolex, aldrig riktigt fattat hypen men tänkte att är ja klockintresserad så måste jag ju äga en rackabajsare:)
Jag har letat runt på chrono24 men så dök denna upp på forumet;
https://klocksnack.se/threads/rolex-datejust-ref-1601-2-ton-steel-and-gold.97109/

Är det ett ok exemplar? Jag hoppas ju att jag hittat en härlig instegsrolex att behålla i min minisamling. Jag är även medveten om att det är en djungel och att man bör fråga först, köpa den... Dock fungerar inte jag själv så:)

Tacksam för info:)
 
Senast ändrad:

Manny

Omega
Är på jakt efter en Rolex Datejust Oysterquartz, helst ref 17000.
Fick napp hos en handlare jag köpt av tidigare om en full set med svart tavla som han initialt vill ha 4500$ för.
Har endast fått ett par bilder, väntar på fler och mer info, men den ser i mina ögon väldigt fin ut och full set är alltid trevligt.
Priset låter helt klart i överkant men jag hoppas kunna putsa det en del.
Kan någon som är insatt i modellen bedöma om fasningarna ser korrekta och original ut eller är de "nygjorda"?
Tacksam för hjälp.

1.jpg

2.jpg
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Är på jakt efter en Rolex Datejust Oysterquartz, helst ref 17000.
Fick napp hos en handlare jag köpt av tidigare om en full set med svart tavla som han initialt vill ha 4500$ för.
Har endast fått ett par bilder, väntar på fler och mer info, men den ser i mina ögon väldigt fin ut och full set är alltid trevligt.
Priset låter helt klart i överkant men jag hoppas kunna putsa det en del.
Kan någon som är insatt i modellen bedöma om fasningarna ser korrekta och original ut eller är de "nygjorda"?
Tacksam för hjälp.

1.jpg

2.jpg
Jag vågar inte säga säkert men tycker inte klockan ser nypolerad ut. Oavsett så är boettformen bevarad med korrekta fasningar vad jag kan se från dessa bilder. När det kommer till dessa så är det alltid bra att få se en bild på urverket. Läckande batterier kan ställa till med mycket skada.
 

Manny

Omega
Jag vågar inte säga säkert men tycker inte klockan ser nypolerad ut. Oavsett så är boettformen bevarad med korrekta fasningar vad jag kan se från dessa bilder. När det kommer till dessa så är det alltid bra att få se en bild på urverket. Läckande batterier kan ställa till med mycket skada.

Tack för input, har bett om fler bilder där fasningarna syns tydligare och även på urverket. Ska bli spännande att vad de visar.
Vad tänker du om priset? Fullset och förhoppningsvis hyfsat opolerat och bra urverk, ser man på C24 ligger de lägre fast då är det generellt mer polerat och inte fullset.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Tack för input, har bett om fler bilder där fasningarna syns tydligare och även på urverket. Ska bli spännande att vad de visar.
Vad tänker du om priset? Fullset och förhoppningsvis hyfsat opolerat och bra urverk, ser man på C24 ligger de lägre fast då är det generellt mer polerat och inte fullset.
Lite dyrt men fullset från handlare är ofta det. Brukar inte vara svårt att pruta ner lite.
 

Zandibar

Cartier
Hur vet man att en tavla är ommålad. Är det bara erfarenhet av att ha sett flera urtavlor?

Tavlan på denna, är det originalskick eller ommålad? Står inget om det i annonsen.

omg.jpg
seamaster.jpg
 

Husse

Patek
Hur vet man att en tavla är ommålad. Är det bara erfarenhet av att ha sett flera urtavlor?

Tavlan på denna, är det originalskick eller ommålad? Står inget om det i annonsen.

omg.jpg
seamaster.jpg
Erfarenhet är inte fel, hänga på klockforum och titta på vad som känns rätt, är heller inte fel!
Små dammkorn i lacken, rinningar och spattiga, sneda och konstiga logotyper och index kan vara tells.
Felstavningar (förekommer oftast på dåliga fejkklockor) osv. Listan kan göras lång. Titta i fulurstråden och lär!
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Har fått några fler bilder, tar gärna emot feedback.
Klockan är från 78 och service historik är okänd.

B2D94041-D508-4090-BB10-659A4BE335D7.jpeg

83BF5640-CFD0-47B5-BA1A-2BAC646D71DE.jpeg

8E32F72B-61F3-46EF-8F6E-08CDC2E7C65F.jpeg

0EB9B29D-D9CA-4BF5-B08C-A77A05B5DBC0.jpeg

F09B41B0-6574-4F58-85C7-95C964D26FCF.jpeg

6DF7198F-0E4E-4870-8EEB-F61BE7829495.jpeg

C0DF4A1D-BB13-49CB-B327-A72628573C09.jpeg

9C56C00D-689E-480F-9EE5-4BBD9C9F24CA.jpeg
Jag tycker den ser fin och välhållen ut. Boetten är hyfsat vass med ursprungsformen kvar och länken är tight. Håller med @Aurum om att borstningen inte är den finaste, men det är ingen stor sak för mig personligen.

Eftersom detta är en -78 så är det endera en väldigt tidig Mk2 eller en Mk1 med utbytt tavla. 18 månader efter lanseringen 1977 så ändrade man på någon del i urverket, kvartskristallen tror jag, och därmed fick klockan COSC texten på tavlan. Dessförinnan stod det bara OYSTERQUARTZ.

Bild på min 1978 Mk1
IMG_20180517_083927_779.jpg
 

Manny

Omega
Ingen speciellt snygg borstning, men i grunden ser den fin ut.
Visa gärna vad du menar @Aurum , har inte riktigt koll på hur det borde se ut.
Jag tycker den ser fin och välhållen ut. Boetten är hyfsat vass med ursprungsformen kvar och länken är tight. Håller med @Aurum om att borstningen inte är den finaste, men det är ingen stor sak för mig personligen.

Eftersom detta är en -78 så är det endera en väldigt tidig Mk2 eller en Mk1 med utbytt tavla. 18 månader efter lanseringen 1977 så ändrade man på någon del i urverket, kvartskristallen tror jag, och därmed fick klockan COSC texten på tavlan. Dessförinnan stod det bara OYSTERQUARTZ.

Bild på min 1978 Mk1
IMG_20180517_083927_779.jpg
Den är riktigt fin, det hade förstås varit kul med Mk1 tavlan.
Det är serienummer 5,6xx,xxx det är väl slutet på 78 om jag tolkade rätt.
 
Senast ändrad:

Manny

Omega
Har ni (@StarMan @Aurum) koll på om tavlan märkt T SWISS MADE T är rimlig för en 17000 från -78? Fick indikationer på att den tavlan introducerades under -90 talet. Kanske borde vara en Mk1 tavla som blivit utbytt vid service?
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Har ni (@StarMan @Aurum) koll på om tavlan märkt T SWISS MADE T är rimlig för en 17000 från -78? Fick indikationer på att den tavlan introducerades under -90 talet. Kanske borde vara en Mk1 tavla som blivit utbytt vid service?
Lite osäker. Jag har haft en 17013 från 1980 som var märkt T Swiss T och en 17014 från samma år märkt T SWISS MADE T. Kan hända min 17014 hade servicetavla? @Nicklas.S kanske har koll?
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Är på jakt efter en Rolex Datejust Oysterquartz, helst ref 17000.
Fick napp hos en handlare jag köpt av tidigare om en full set med svart tavla som han initialt vill ha 4500$ för.
Har endast fått ett par bilder, väntar på fler och mer info, men den ser i mina ögon väldigt fin ut och full set är alltid trevligt.
Priset låter helt klart i överkant men jag hoppas kunna putsa det en del.
Kan någon som är insatt i modellen bedöma om fasningarna ser korrekta och original ut eller är de "nygjorda"?
Tacksam för hjälp.

1.jpg

2.jpg
@Fadershan Sitter inte du på en sån här?
 

Manny

Omega
Den ser fin och skarp ut tkr jag. Som sagt är det utbytt tavla men den såg ju fin ut iom åldrad lume imo. @virrooo nä jag har en svarttavlad 17014 -84:a jag funderar på att skiljas från. Har haft en 17013 med mk1 tavla från -78. Cal 5035 vs cal 5055 :)
Jag kan hålla med dig @Fadershan om att tavlan ser ut att ha åldrats på ett fint sätt men jag antar att det påverkar värdet på klockan?
Han begär dryga 40´ och det är frågan om det priset speglar med eller utan originaltavla?
Vad får man ge för en Mk1 tavla om det ens går att nosa reda på en?
 

Fadershan

Patek
Jag kan hålla med dig @Fadershan om att tavlan ser ut att ha åldrats på ett fint sätt men jag antar att det påverkar värdet på klockan?
Han begär dryga 40´ och det är frågan om det priset speglar med eller utan originaltavla?
Vad får man ge för en Mk1 tavla om det ens går att nosa reda på en?
Det tror jag blir svårt då de bara gjordes under begränsad tid. Jag skulle satsat på en annan isf faktiskt. Inte så dumt heller med cal 5055 som sitter i de lite senare. Nu var denna mkt fin och så men ej originaltavla så för 40 kanske det är lite i överkant. (Billigaste reffen oq oxå från när det begav sig :) Som referens hade jag nog tänkt sälja min för omkring 30 inkl box. Skick är som vanligt en avgörande roll för en vintageklockas slutpris! :)

Jo just: tkr mig se ofta att oq har bytta tavlor och min fördom är att klockfolk som gillar nya klockor tkr att det är noce och sådana här inbitna vintagenördar som jag avstår helt ifall det är en ny tavla i. I detta fall ser det ju ut som att man gissningsvis bytt tavlan redan vid första service alt bytt den senare till en beggad tavla. Ställ dig oxå oxå frågan vrf man skulle ha bytt den från början? Läckage etc?
 

Cabooz

Panerai
Funderar på att köpa min fösta vintage omega, men är dålig på modellerna. Någon som kan ge en åsikt på dom här två objekten

Tack!

20180828_153554.jpg
20180828_153557.jpg
20180828_153720.jpg
20180828_153738.jpg
 
Topp