Hej allihopa, är ny här på forumet, som jag började läsa och uppskatta inför mitt första 'riktiga' klockköp som nybliven 30-åring (det blev en Longines Conquest Classic 40mm med svart urtavla, tänkt som en vardagsklocka, under förhoppningsvis många år framöver).
Så till min fråga, som jag hoppas att jag placerar rätt i forumet (om inte - ta bort!). Vill ogärna starta ny tråd eftersom det säkerligen finns mängder av liknande.
I dag hittade jag en fin gammal Oris (?) på en marknad i Bryssel (fullt med dödsbon och gammalt skräp, men också en hel del klockor liggandes högvis). Erbjöd säljaren de 10 euro som jag råkade ha på fickan och efter lite gnabb blev det affär. Nu är frågan om någon känner igen modellen och kan berätta mer?
Här kommer en kort beskrivning, i den mån det inte framgår av bilderna: Mekaniskt urverk med manuell uppdragning, 30 mm exklusive krona, 10 mm tunn, på urtavlan står "Oris Waterproof 15" samt "Swiss Made". På baksidan står "Oris Stainless Steel Back Non Magnetic". Boetten är ordentligt patinerad med spår av plätering, samt med mögel och smuts omkring luggarna, liksom omkring det omärkta läderbandet som inte sitter med stift utan "häftat" på äldre vis. Baksidan verkar putsad, likaså urtavlan som ser ut att vara i oförskämt bra skick jämfört med boetten, vilket också gäller för glaset som ser ut att vara fritt från repor. Timvisaren är aningen skadad på så vis att man kan skåda urtavlan bakom. Visarnas konturer går i blått. Kronans räffling ser ut att ha samlat på sig smuts, men i övrigt ser den putsad ut.
Jag har tyvärr inga verktyg för att öppna upp klockan och titta på urverket, men om inte klockan här avvisas som skräp så avser jag ta den till en urmakare för service. I nuläget, efter ett par timmar, ligger den ungefär en minut före från det att jag klockade den. Kan återkomma med 24h-resultat.
Vad tror ni? Vem vet något om modellen? För 10 euro blir jag inte besviken oavsett vad svaret är.