• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Funderar på att köpa min fösta vintage omega, men är dålig på modellerna. Någon som kan ge en åsikt på dom här två objekten

Tack!

20180828_153554.jpg
20180828_153557.jpg
20180828_153720.jpg
20180828_153738.jpg
Första tycks ha en rätt patinerad tavla, men annars ser den korrekt ut. Är det en hammarautomat? Det finns en egen tråd om gamla Seamasters där du kan hitta andra bra klockor som referens.
https://klocksnack.se/threads/50-tals-omega-seamaster.31122/

Den andra klockans tavla skulle jag inte kalla patinerad utan snarare förstörd. Eller är det glaset som är krackelerat/torrsprickor?
 

Manny

Omega
Det tror jag blir svårt då de bara gjordes under begränsad tid. Jag skulle satsat på en annan isf faktiskt. Inte så dumt heller med cal 5055 som sitter i de lite senare. Nu var denna mkt fin och så men ej originaltavla så för 40 kanske det är lite i överkant. (Billigaste reffen oq oxå från när det begav sig :) Som referens hade jag nog tänkt sälja min för omkring 30 inkl box. Skick är som vanligt en avgörande roll för en vintageklockas slutpris! :)

Jo just: tkr mig se ofta att oq har bytta tavlor och min fördom är att klockfolk som gillar nya klockor tkr att det är noce och sådana här inbitna vintagenördar som jag avstår helt ifall det är en ny tavla i. I detta fall ser det ju ut som att man gissningsvis bytt tavlan redan vid första service alt bytt den senare till en beggad tavla. Ställ dig oxå oxå frågan vrf man skulle ha bytt den från början? Läckage etc?

Inte helt säker men tror det ska vara en Mk 1 tavla som är märkt T SWISS T. Ganska vanligt att tavlorna byttes vid service p.g.a färgsläpp, speciellt blå tavlor.

Tack för klocka ord @Fadershan och @Nicklas.S, det ser väl ut som att jag får släppa den här även om jag var riktigt sugen. Tavelbytet sänker helt klart intresset och säljaren vägrar gå ner i pris trots att jag påpekat att tavlan är utbytt.

Tar tacksamt emot tips om nån får nys på en liknande fast med originaltavlan kvar.
 

Cabooz

Panerai
Första tycks ha en rätt patinerad tavla, men annars ser den korrekt ut. Är det en hammarautomat? Det finns en egen tråd om gamla Seamasters där du kan hitta andra bra klockor som referens.
https://klocksnack.se/threads/50-tals-omega-seamaster.31122/

Den andra klockans tavla skulle jag inte kalla patinerad utan snarare förstörd. Eller är det glaset som är krackelerat/torrsprickor?

Okej tack så mycket, ska kolla den tråden :)
Vet ej om det är en hammarautomat men Får kolla det.

På den andra är det inte glaset utan tavlan, rätt ball tycker jag men väldigt sliten som du sa. Kanske syns bättre från en annan vinkel.
20180828_153733.jpg
 

Fadershan

Patek
Okej tack så mycket, ska kolla den tråden :)
Vet ej om det är en hammarautomat men Får kolla det.

På den andra är det inte glaset utan tavlan, rätt ball tycker jag men väldigt sliten som du sa. Kanske syns bättre från en annan vinkel.
20180828_153733.jpg
Jag har verkligen inget emot kraftig patina men på denna ser det ut som teyck har lossnat från texten å dwt är imte lika kul? :)
 

Therppa

Breitling
Hej. Jag har hittade denna Seiko Monaco 7016-5011, klockan är från -72. Det speciella med den är att den är helt oanvänd med plast och tags på ännu. Nu undrar jag vad som skulle vara en rimlig summa att betala för den? Killen som säljer den skulle villa ha 1070€. Och hur mycket skulle servicen bli och kosta? Då klockan inte varit igång sen 1972.
 

Bilagor

  • 549CA148-CA4E-4948-9295-E8FFE63A80D6.jpeg
    549CA148-CA4E-4948-9295-E8FFE63A80D6.jpeg
    61.5 KB · Visningar: 2
  • BD331352-F379-48ED-8D5D-746F7F4C575D.jpeg
    BD331352-F379-48ED-8D5D-746F7F4C575D.jpeg
    75.5 KB · Visningar: 3
  • E4AE50E2-6922-48FD-9440-742476FE5AF6.jpeg
    E4AE50E2-6922-48FD-9440-742476FE5AF6.jpeg
    93.2 KB · Visningar: 3

Moffan

Panerai
2-Faktor
Någon som vet om ändlänk märkt 57 går till alla Rolex 6694 boetter oavsett årtal. Länken är 50-tal och klockan tidigt 60-tal.
Tacksam för hjälp!
 

VintageJesus

Cartier
2-Faktor
Hejsan köpte denna idag , någon som vet vad klockan kan vara värd ? En Seiko sq.

Mvh :)
 

Bilagor

  • Screenshot_20180902-185746_Tradera.jpg
    Screenshot_20180902-185746_Tradera.jpg
    67.4 KB · Visningar: 2

Manny

Omega
Hittade en Rolex Oysterquartz Datejust 17000 med Mk1 tavla på Chrono24 som känns klart intressant.
https://www.chrono24.se/rolex/----248923---17000--id9074993.htm
Mailade säljaren om fler och framförallt bättre bilder men av oklara anledningar kan/vill de inte skicka fler bilder.
Klockan ska ha genomgått full service med ett års garanti och det ska det bifogas intyg på men de accepterar ingen retur. Nu verkar det som att man har 2 veckors returrätt genom trusted checkout på C24, stämmer det?
Det är absolut inget samlarskick på objektet men passar min budget jag tycker ändå den ser hyfsad ut med tanke på priset.

Är det någon som ser något som ser något som gör att varningsklockorna ringa förutom att säljaren verkar märkligt ovillig att samarbeta?
Hur känns Japan som land att köpa från, några erfarenheter?
@StarMan @Aurum @Fadershan och @Nicklas.S, ni som har bra koll på dessa, vad anser ni?

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg
 
Senast ändrad:

Manny

Omega
Hittade en Rolex Oysterquartz Datejust 17000 med Mk1 tavla på Chrono24 som känns klart intressant.
https://www.chrono24.se/rolex/----248923---17000--id9074993.htm
Mailade säljaren om fler och framförallt bättre bilder men av oklara anledningar kan/vill de inte skicka fler bilder.
Klockan ska ha genomgått full service med ett års garanti och det ska det bifogas intyg på men de accepterar ingen retur. Nu verkar det som att man har 2 veckors returrätt genom trusted checkout på C24, stämmer det?
Det är absolut inget samlarskick på objektet men passar min budget jag tycker ändå den ser hyfsad ut med tanke på priset.

Är det någon som ser något som ser något som gör att varningsklockorna ringa förutom att säljaren verkar märkligt ovillig att samarbeta?
Hur känns Japan som land att köpa från, några erfarenheter?
@StarMan @Aurum @Fadershan och @Nicklas.S, ni som har bra koll på dessa, vad anser ni?

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg
Efter mycket tjat fick jag fler bilder, inte fantastiska men bättre.
Hur är det med import från Japan, är det 30% påslag ungefär?
Länken saknar en länk, någon som vet hur totallängden är med 12 länkar?
73766.jpg

73767.jpg

73768.jpg

73769.jpg

73770.jpg

73771.jpg
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Efter mycket tjat fick jag fler bilder, inte fantastiska men bättre.
Hur är det med import från Japan, är det 30% påslag ungefär?
Länken saknar en länk, någon som vet hur totallängden är med 12 länkar?
73766.jpg

73767.jpg

73768.jpg

73769.jpg

73770.jpg

73771.jpg
Räkna med 25% moms.
Tycker personligen den ser lite trött ut i formerna. Fasningarna ser lite tråkigt runda ut, men har inte dunderkoll på OQ.
 

Manny

Omega
Räkna med 25% moms.
Tycker personligen den ser lite trött ut i formerna. Fasningarna ser lite tråkigt runda ut, men har inte dunderkoll på OQ.
Jag håller absolut med om att den är trött i formerna.
Hade det inte varit för de extra 25% och att länken troligtvis är för kort hade jag nog kört ändå.
Priset utan påslag känns ändå ok för en Mk1:a.
 
Topp