• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Är sugen på en DJ med slät ring och svart tavla. 1600, 16000 eller 16200
Hittade denna... Vad tror experterna?
https://www.chrono24.se/rolex/datejust-1600--id10065123.htm
Screenshot_20190419_091615.jpg
Ser fin ut i boetten och känns prisvärd. Tavlan ser också fin ut vid första anblick på mobilen. Visarna känns fel till tavlan. Kronan på spännet är välpolerad.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Oklar marknad tycker jag. Okunniga köpare?

Ja minst sagt, tycker dock det är konstigt att köpare inte sätter sig in bättre när dessa modeller ibland kostar så pass stora summor.
nu är jag ingen expert men den för 8 gick superbilligt. Visarna och krona skrämde nog bort några, men borde inte skrämma de mer erfarna som har ett kontaktnät och kan fixa fram nya. Den som gick igår var nog rätt marknadsmässigt? Finns utrymme för rätt person att få lite vinst, men tavlans skick är rätt oklart och helt avgörande för värdet. Kronan byter man ju lätt.

En Ranchero i ok skick är väl värd knappa 50 internationellt, och mkt dyrare om skicket är bra.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
nu är jag ingen expert men den för 8 gick superbilligt. Visarna och krona skrämde nog bort några, men borde inte skrämma de mer erfarna som har ett kontaktnät och kan fixa fram nya. Den som gick igår var nog rätt marknadsmässigt? Finns utrymme för rätt person att få lite vinst, men tavlans skick är rätt oklart och helt avgörande för värdet. Kronan byter man ju lätt.

En Ranchero i ok skick är väl värd knappa 50 internationellt, och mkt dyrare om skicket är bra.
50’? Nu tog du i lite?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor

URsinne

Audemars
2-Faktor
Jag hoppas att det är ok att posta frågor kring klockor som säljs här på KS.
https://klocksnack.se/threads/vintage-omega-seamaster-600-prisbump-7-4.109963/
Är nyfiken på vad ni säger om denna, och om det går att få fram årsmodell.
Ref är enligt uppgift 135.011.
Ungefärlig årsmodell kan man få ut av serienumret som står på verket. 60-tal som det uppges
Referensnumret stämmer med modellen. Så mycket annat går nog inte att säga bara med bilderna som är. Kronan ska nog möjligen vara en annan vad det ser ut, om det nu inte skiljde på årgångarna på modellen vilket inte är helt omöjligt men tror inte det.
Ser inget galet med klockan iaf.
 

TimeFlies

Panerai
Ungefärlig årsmodell kan man få ut av serienumret som står på verket. 60-tal som det uppges
Referensnumret stämmer med modellen. Så mycket annat går nog inte att säga bara med bilderna som är. Kronan ska nog möjligen vara en annan vad det ser ut, om det nu inte skiljde på årgångarna på modellen vilket inte är helt omöjligt men tror inte det.
Ser inget galet med klockan iaf.
Stort tack för snabb respons.
 

Petran

Breitling
Får jag fråga er som varit med ett tag. Ofta talas det om huruvida kronan är rätt, utbytt, original, fel eller hur det nu är. Vad är bakgrunden till detta, är det en grej att byta krona för att pimpa? Eller handlar det om att den ofta blivit skadad eftersom det är en utstickande del, och att klockan reparerats med "piratdel"? Är det problem att få reservdelar till 60-tals Omegor?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Får jag fråga er som varit med ett tag. Ofta talas det om huruvida kronan är rätt, utbytt, original, fel eller hur det nu är. Vad är bakgrunden till detta, är det en grej att byta krona för att pimpa? Eller handlar det om att den ofta blivit skadad eftersom det är en utstickande del, och att klockan reparerats med "piratdel"? Är det problem att få reservdelar till 60-tals Omegor?
På dressur som fått ny krona är det med största säkerhet på grund av att den gamla skadats eller trillat av på grund av utstickande del, fastnat i eller bara att gängan lossnat. På tex dykarur med ny krona kan det även här bero på skadad alt tappad krona, ofta även trots kronskydd. Men även utbyte av kronan vid service eller täthetsservice då kronan ofta har integrerade packningar eller gängan blivit dålig.
Varför många klockor inte har rätt originalkrona beror på att ägarna gått till lokala små urmakarna som fanns i var och varannan by och att dessa tagit vad man haft. Att en Omega tex fått en Certina-krona eller anonym. Förr brydde man sig inte så mycket över original utan mer om funktion. Har man lämnat in klockan till större urmakarverkstad/återförsäljare har man fått rätt krona.

Till sextiotals Omegor är det sällan svårt att hitta rätt krona. Dock finns inte alla kronor och tex Constellation Pie pan tio-kantiga kronor har slutats tillverkas sedan länge och är hårdvaluta.
 

Petran

Breitling
Till sextiotals Omegor är det sällan svårt att hitta rätt krona. Dock finns inte alla kronor och tex Constellation Pie pan tio-kantiga kronor har slutats tillverkas sedan länge och är hårdvaluta.
Ah, tack, bra info. Då ser jag vad jag ska hålla utkik efter, tycker att just Constellation Pie pan är en snygg klocka, och ser vid snabb googling att många inte har denna kantiga krona.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Ah, tack, bra info. Då ser jag vad jag ska hålla utkik efter, tycker att just Constellation Pie pan är en snygg klocka, och ser vid snabb googling att många inte har denna kantiga krona.
Alla pie pan modeller har inte den 10-kantiga kronan original heller, utan vissa har en mindre räfflad krona. Tror att alla med dogleg ska ha den kantiga kronan iallafall!
 
Topp