• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Kaptenens

Cartier
Pledge Member
@AlexanderI
Fel tråd men den för frågor ocj funderingar är stängd (@hook behöver vi inte något sådant?)
Jag är inte spekulant men din Speedy 69 har väl fel tavla (inte step)? Eller är jag blind? Man undrar ju isf då även om krona och pushers...?
59684958_880890925591678_4700803252629798912_n.jpg

https://klocksnack.se/threads/omega-speedmaster-145-022-69.112048/
Nej den har inte step men tror inte alla ska ha det. Som DON bezel. Båda är rätt för ref från min info - men dyrare med step/don ofc
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Nej den har inte step men tror inte alla ska ha det. Som DON bezel. Båda är rätt för ref från min info - men dyrare med step/don ofc
145.022 -69 har alltid stepped dial men kan ha antingen DON eller DNN. Med det sagt är jag rätt säker på att bezeln på din är bytt då typsnittet inte matchar de som monterades vid den tiden, sannolikt servicebezel.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
145.022 -69 har alltid stepped dial men kan ha antingen DON eller DNN. Med det sagt är jag rätt säker på att bezeln på din är bytt då typsnittet inte matchar de som monterades vid den tiden, sannolikt servicebezel.
Om man bytte tavla är det ju rimligt att tro att man bytte bezel, visare (som ju även matchar i färg), krona och pushers?
 

Therppa

Breitling
Hej. Rätt ny medlem här så ber om ursäkt om jag postar fel.
Jag köpte nyligen denna Heuer. Vet så mycket att det är en ref. 8440 med fransk quartz och case designad av Monnin. Tar gärna emot all extra info som finns om klockan.
 

Bilagor

  • E74536D9-EDC2-45E4-A78E-8C161C16B564.jpeg
    E74536D9-EDC2-45E4-A78E-8C161C16B564.jpeg
    225.3 KB · Visningar: 5
  • D081BC2B-E4D9-4616-9659-20F9F3337803.jpeg
    D081BC2B-E4D9-4616-9659-20F9F3337803.jpeg
    120.1 KB · Visningar: 4
  • E16EAC79-D2CC-427D-8D81-5F9459FCD6C6.jpeg
    E16EAC79-D2CC-427D-8D81-5F9459FCD6C6.jpeg
    121.8 KB · Visningar: 5

PR1973

Rolex
Pledge Member
Hej. Rätt ny medlem här så ber om ursäkt om jag postar fel.
Jag köpte nyligen denna Heuer. Vet så mycket att det är en ref. 8440 med fransk quartz och case designad av Monnin. Tar gärna emot all extra info som finns om klockan.
Väldigt trevlig :) Det är som sagt en 844. Monterad av Monnin men inte designad av dem. Boetten är en MRP S.A. boett som användes av många olika tillverkare. Det är endast första årsmodellen (1979) som monterades av Monnin, sen tog Heuer över själva. Det är bara de Monnin monterade quartzmodellerna som heter 844, när Heuer tog över blev modelnumret 980.006 istället.
 

ajvar

Rolex
2-Faktor
En lite fråga bara, visst gäller "Du har 14 dagars ångerrätt när du handlar på distans eller utanför säljarens affärslokal." oavsett anledning?
Gäller luleås auktionsverk och deras respons är att jag inte kan reklarema köpet då dem tycker att deras beskrivning är korrekt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
En lite fråga bara, visst gäller "Du har 14 dagars ångerrätt när du handlar på distans eller utanför säljarens affärslokal." oavsett anledning?
Gäller luleås auktionsverk och deras respons är att jag inte kan reklarema köpet då dem tycker att deras beskrivning är korrekt.
Ingen klubbauktion?
 

frere

Audemars
2-Faktor
Nej den har inte step men tror inte alla ska ha det. Som DON bezel. Båda är rätt för ref från min info - men dyrare med step/don ofc
145.022 -69 har alltid stepped dial men kan ha antingen DON eller DNN. Med det sagt är jag rätt säker på att bezeln på din är bytt då typsnittet inte matchar de som monterades vid den tiden, sannolikt servicebezel.
Om man bytte tavla är det ju rimligt att tro att man bytte bezel, visare (som ju även matchar i färg), krona och pushers?
Den bezeln är från 90-talet eller senare.
 

kvarre

Cartier
2-Faktor
Rolex 5513/1680..
Är det några problem att trycka dom täta till 100m wr? Kan man alltid serva dom och få dom täta till 100m eller tappar man något med tiden?
Tyckte frågan kvalade in i denna tråd, rätta mig gärna annars.
/Kvarre
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Rolex 5513/1680..
Är det några problem att trycka dom täta till 100m wr? Kan man alltid serva dom och få dom täta till 100m eller tappar man något med tiden?
Tyckte frågan kvalade in i denna tråd, rätta mig gärna annars.
/Kvarre
Pressa ihop klockan till täthet fungerar inte om det är det du menar.
Visst, du kan låta serva gamla Submariners, men för att få dom täta krävs nästan ovillkorligt att du byter till nytt glas (plexi och glaspackning?) och ny krona samt packningar i kronhals och boettlock. Då får du en tät klocka. Många vill inte byta gamla fina delar och väljer helt enkelt att inte bada med sina äldre Submariners i stället.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Vad tycker ni om denna? Skumma visare? Ommålad?
IMG_20190516_084115_265.jpg
Udda sak. Du får nog forska lite i ämnet. Sök på Instagram #rolexbubbleback så får du över 2000 resultat du kan leta efter referensobjekt.
Jag är inte insatt i dessa, men min spontana uppfattning är att tavlan ser ommålad ut och visarna är konstiga.
Kontakta Jason Singer och se om han kan hjälpa dig ;)
 

kvarre

Cartier
2-Faktor
Pressa ihop klockan till täthet fungerar inte om det är det du menar.
Visst, du kan låta serva gamla Submariners, men för att få dom täta krävs nästan ovillkorligt att du byter till nytt glas (plexi och glaspackning?) och ny krona samt packningar i kronhals och boettlock. Då får du en tät klocka. Många vill inte byta gamla fina delar och väljer helt enkelt att inte bada med sina äldre Submariners i stället.

Uppfattat.
De var just de jag var ute efter, vilka delar man kan behöva byta.
Jag bryr mig inte så mycket om kronan byts ut och packningarna. Men lite tråkigt att springa runt med nytt plexi hela tiden på en boett som har sin historia och sina märken.
Men då går de iaf att till 100% att få den tät om man tummar lite på det estetiska!?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Uppfattat.
De var just de jag var ute efter, vilka delar man kan behöva byta.
Jag bryr mig inte så mycket om kronan byts ut och packningarna. Men lite tråkigt att springa runt med nytt plexi hela tiden på en boett som har sin historia och sina märken.
Men då går de iaf att till 100% att få den tät om man tummar lite på det estetiska!?
Ja, just så.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Uppfattat.
De var just de jag var ute efter, vilka delar man kan behöva byta.
Jag bryr mig inte så mycket om kronan byts ut och packningarna. Men lite tråkigt att springa runt med nytt plexi hela tiden på en boett som har sin historia och sina märken.
Men då går de iaf att till 100% att få den tät om man tummar lite på det estetiska!?
Jag har en Tudor Date+Day ref 7017 från 1969. Den har en så fin blå tavla som jag letade efter en längre tid. Ref 7017 med fina blå tavlor är ovanligt och några nya servicetavlor existerar inte. Så jag var lite nervös för att få in fukt och tavlan skulle skadas. Så jag lät serva klockan med allt som hör till, fräscht plexi, ny krona nya packningar etc. Så nu är den som ny och tät, provtryckt till 100 meter. Så denna gamla fina vintageklocka tvekar jag inte för att duscha eller simma med.
1008F937-6601-4A9F-9B7B-36AB1A14670C.jpeg
 

kvarre

Cartier
2-Faktor
Jag har en Tudor Date+Day ref 7017 från 1969. Den har en så fin blå tavla som jag letade efter en längre tid. Ref 7017 med fina blå tavlor är ovanligt och några nya servicetavlor existerar inte. Så jag var lite nervös för att få in fukt och tavlan skulle skadas. Så jag lät serva klockan med allt som hör till, fräscht plexi, ny krona nya packningar etc. Så nu är den som ny och tät, provtryckt till 100 meter. Så denna gamla fina vintageklocka tvekar jag inte för att duscha eller simma med.
1008F937-6601-4A9F-9B7B-36AB1A14670C.jpeg

Grymt fin tavla! Förstår att du vill hålla den torr.

Jag bökar runt med en 116610ln för tillfället men kan sakna dom äldre reffarna och dess charm. Därav mina frågor på äldre reffar.
Vill gärna ha min beater till både kontor och badstrand och allt där emellan.

Men man kanske är helt ute och cyklar om man använder tex en 1680 som beater? Tänker mest på om utbytta delar pajar hela grejen med vintage och även att visare och tavla kanske är lite för sköra för samtliga dagliga aktiviteter?

Tyvärr inte aktuellt att äga båda för tillfället.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Grymt fin tavla! Förstår att du vill hålla den torr.

Jag bökar runt med en 116610ln för tillfället men kan sakna dom äldre reffarna och dess charm. Därav mina frågor på äldre reffar.
Vill gärna ha min beater till både kontor och badstrand och allt där emellan.

Men man kanske är helt ute och cyklar om man använder tex en 1680 som beater? Tänker mest på om utbytta delar pajar hela grejen med vintage och även att visare och tavla kanske är lite för sköra för samtliga dagliga aktiviteter?

Tyvärr inte aktuellt att äga båda för tillfället.
Det finns ju att hitta bra glas till de äldre subbarna som är täta. Men som du säger så kan tex visarnas gamla lume spricka eller tom trilla av vid tex stötar. Fråga @P-vakten tex :D
 

kvarre

Cartier
2-Faktor
Det finns ju att hitta bra glas till de äldre subbarna som är täta. Men som du säger så kan tex visarnas gamla lume spricka eller tom trilla av vid tex stötar. Fråga @P-vakten tex :D

Ah de är ju ingen höjdare.. Sånt vill man ju absolut inte gå och tänka på med en "beater" iaf.
Får sova på mina funderingar. :D
Tack för svar.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Udda sak. Du får nog forska lite i ämnet. Sök på Instagram #rolexbubbleback så får du över 2000 resultat du kan leta efter referensobjekt.
Jag är inte insatt i dessa, men min spontana uppfattning är att tavlan ser ommålad ut och visarna är konstiga.
Kontakta Jason Singer och se om han kan hjälpa dig ;)
Visarna är definitivt konstiga men de sitter på en hel del BBs så lär vara original till BBs.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Vad tycker ni om denna? Skumma visare? Ommålad?
IMG_20190516_084115_265.jpg
Så det är en lackad tavla? Tänkte om det var emaljtavla.. men det är det kanske inte. Vad jag undrar över i övrigt är att det inte verkar vara eller ha varit nån lysmassa alls på tavlan till dessa skelettvisare? Det hade jag väntat mig det skulle ha varit.
Edit
Med andra ord skulle jag räkna med att visare och tavlan i det utförandet inte hört ihop från början.
 
Senast ändrad:

P-vakten

Patek
2-Faktor

P-vakten

Patek
2-Faktor
Förstår det! Var det någon värre smäll som pajade visaren?
Det skedde ner jag skulle ställa tiden. Jag visste att visarna var torra och lite spruckna därav satt jag med lupp och ställde tiden väldigt försiktigt....... Gör fortfarande ont i själen när jag tänker på det.... Vred försiktigt försiktigt på kronan, plupp sa det och jag hade hål i original minutvisaren from -67.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Så det är en lackad tavla? Tänkte om det var emaljtavla.. men det är det kanske inte. Vad jag undrar över i övrigt är att det inte verkar vara eller ha varit nån lysmassa alls på tavlan till dessa skelettvisare? Det hade jag väntat mig det skulle ha varit.
Edit
Med andra ord skulle jag räkna med att visare och tavlan i det utförandet inte hört ihop från början.
Inte emalj och visarna ska ha lysmassa, mao en missmatch. Tavlan måste även vara ommålad.
 
Topp