• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Finns det någon service-kompass här på KS när det gäller priser, urmakare, märken, ålder på verk osv? Tänker t.ex. på de vintage-ur man köper på 2-5k som oftast behöver service på 5k (mina erfarenheter). Hade varit trevligt om man kunde hitta en service som "matchar" klockans inköpspris och innehavarens krav på nivå.
Tyvärr ingen sådan kompass då klockans pris inte återspeglar klockans skick, tillgång på reservdelar eller arbetstid för urmakaren. En klocka för 50 000:- kan kosta 4000:- att serva och en klocka för 500:- kan kosta 10 000:- att serva.
 

Wegar 66

Breitling
Hei behøver hjelp med en klokke jeg ikke finner noe info om på nett!
Det er en Eljo superautomatic 18k 25 jewels
Skulle vært flott og få litt info og selfølgelig vad en sådan kan koste
65F327C1-2080-490E-8789-B80993B8DD7B.jpeg
 

Bilagor

  • CCABFF64-538A-4FBA-B333-862B81E6CE23.jpeg
    CCABFF64-538A-4FBA-B333-862B81E6CE23.jpeg
    67.5 KB · Visningar: 7

Vigge_S

Omega
Hej alla som gillar vintage (chronografer)! Jag behöver er hjälp.


Jag har under några månader varit på en mental ”klock-resa” där jag började titta generellt på vintage Omega och därefter Omegas oversize / jumb-modeller. Efter det började jag titta på nyare klockor och framförallt Omega FOIS. Men en kom en vändning!

Var på en butik i Bryssel och provade en Jaeger LeCoultre Chronograph 38mm (bilden nedan) och blev nästan nykär!

Så nu behöver jag er hjälp inför ett köp! Vilka råd kan ni kring ett bra märke /modell? Saker att tänka på?

Det som är viktig för mig är:

· Det finns reservdelar (m.a.o. ett varumärke som forfarande finns idag?) så att det går att serva den

· Gärna i storleken 37-40mm

· Pris ca 30 000 SEK


De jag själv har tittat på och gillar är tex dessa tre.

Breitling https://www.chrono24.se/breitling/vintage-premier-788-mechanical-chronograph-60s--id3120835.htm

Jeager: https://www.chrono24.se/jaegerlecou...ph-18k-rose-gold-1955-kal-285--id14136373.htm

Omega: https://www.chrono24.se/omega/rare-chronograph-vintage-steel-caliber-320--id13210434.htm
 

Bilagor

  • klocka.jpg
    klocka.jpg
    318.8 KB · Visningar: 13

Psykel

Patek
Hej alla som gillar vintage (chronografer)! Jag behöver er hjälp.


Jag har under några månader varit på en mental ”klock-resa” där jag började titta generellt på vintage Omega och därefter Omegas oversize / jumb-modeller. Efter det började jag titta på nyare klockor och framförallt Omega FOIS. Men en kom en vändning!

Var på en butik i Bryssel och provade en Jaeger LeCoultre Chronograph 38mm (bilden nedan) och blev nästan nykär!

Så nu behöver jag er hjälp inför ett köp! Vilka råd kan ni kring ett bra märke /modell? Saker att tänka på?

Det som är viktig för mig är:

· Det finns reservdelar (m.a.o. ett varumärke som forfarande finns idag?) så att det går att serva den

· Gärna i storleken 37-40mm

· Pris ca 30 000 SEK


De jag själv har tittat på och gillar är tex dessa tre.

Breitling https://www.chrono24.se/breitling/vintage-premier-788-mechanical-chronograph-60s--id3120835.htm

Jeager: https://www.chrono24.se/jaegerlecou...ph-18k-rose-gold-1955-kal-285--id14136373.htm

Omega: https://www.chrono24.se/omega/rare-chronograph-vintage-steel-caliber-320--id13210434.htm
Jag är rätt osäker på hur det ligger till med "nyare" (efter 1937) klockor med bara Jaeger på tavlan. Jag vet att klockor från 50-/60-talet med endast LeCoultre på tavlan är för den amerikanska marknaden, där man i princip bara importerade JLC-urverk som man satte i USA-tillverkade boetter för att spara in på kostnaderna för att importera kompletta klockor (inte helt ovanligt på den tiden, likadant med USA- eller japantillverkade Rolexlänkar). Endast Jaeger har iallafall jag personligen bara sett på några få klockor från sent 30-tal och på bilinstrument.
Men för att svara på sakfrågan: Jag hade nog spanat efter nåt roligare i kronografväg än just dom du länkade. Det finns en hel skoj Breitling och Heuer för din budget.
 

Emileochnina

Breitling
Hej,
Helt ny på detta att köpa en vintage klocka men har hittat en klocka jag gillar utsedde på, men undrar om nån kan hjälpa mig som är så novis på klockor lägger till dom bilder jag har av klockan, så får nån som kan säga om denna är helt fake..

Hjälp uppskattas
 

Bilagor

  • 97F2CF60-737A-48FC-B5E4-AFAE0CA37FD2.jpeg
    97F2CF60-737A-48FC-B5E4-AFAE0CA37FD2.jpeg
    81.6 KB · Visningar: 13
  • C75F096C-662B-4EF9-B524-75DE0559F885.jpeg
    C75F096C-662B-4EF9-B524-75DE0559F885.jpeg
    70.2 KB · Visningar: 10

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Hej,
Helt ny på detta att köpa en vintage klocka men har hittat en klocka jag gillar utsedde på, men undrar om nån kan hjälpa mig som är så novis på klockor lägger till dom bilder jag har av klockan, så får nån som kan säga om denna är helt fake..

Hjälp uppskattas
Brukar tycka att den där stilen på klocka är astråkiga, men vilken tavla! Vad vet du mer om den än det vi ser på bilderna? T ex ref-nummer, går den, och inte minst priset. Utan det senare är det svårt att säga om den är ett bra köp.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Hej alla som gillar vintage (chronografer)! Jag behöver er hjälp.


Jag har under några månader varit på en mental ”klock-resa” där jag började titta generellt på vintage Omega och därefter Omegas oversize / jumb-modeller. Efter det började jag titta på nyare klockor och framförallt Omega FOIS. Men en kom en vändning!

Var på en butik i Bryssel och provade en Jaeger LeCoultre Chronograph 38mm (bilden nedan) och blev nästan nykär!

Så nu behöver jag er hjälp inför ett köp! Vilka råd kan ni kring ett bra märke /modell? Saker att tänka på?

Det som är viktig för mig är:

· Det finns reservdelar (m.a.o. ett varumärke som forfarande finns idag?) så att det går att serva den

· Gärna i storleken 37-40mm

· Pris ca 30 000 SEK


De jag själv har tittat på och gillar är tex dessa tre.

Breitling https://www.chrono24.se/breitling/vintage-premier-788-mechanical-chronograph-60s--id3120835.htm

Jeager: https://www.chrono24.se/jaegerlecou...ph-18k-rose-gold-1955-kal-285--id14136373.htm

Omega: https://www.chrono24.se/omega/rare-chronograph-vintage-steel-caliber-320--id13210434.htm
Breitlingen och Jaegern har ommålade tavlor vilket drar ner stämningen lite i samlarkretsar. Omegan är nog dock original. Vidare gissar jag på att Bretlingen och Omegan är enklast att reparera/serva då de har rätt vanliga (men bra!) verk. Samtliga är på dyra sidan, men ofta är C24 priser tämligen förhandlingsbara (testa att pruta typ 30%).
Hej,
Helt ny på detta att köpa en vintage klocka men har hittat en klocka jag gillar utsedde på, men undrar om nån kan hjälpa mig som är så novis på klockor lägger till dom bilder jag har av klockan, så får nån som kan säga om denna är helt fake..

Hjälp uppskattas
Vi behöver mer och bättre bilder för att klart kunna avgöra om klockan är original (bild på baksidan tex). Men av det jag ser tycker jag den ser ligit och riktig ut.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Breitlingen och Jaegern har ommålade tavlor vilket drar ner stämningen lite i samlarkretsar. Omegan är nog dock original. Vidare gissar jag på att Bretlingen och Omegan är enklast att reparera/serva då de har rätt vanliga (men bra!) verk. Samtliga är på dyra sidan, men ofta är C24 priser tämligen förhandlingsbara (testa att pruta typ 30%).

Vi behöver mer och bättre bilder för att klart kunna avgöra om klockan är original (bild på baksidan tex). Men av det jag ser tycker jag den ser ligit och riktig ut.
Hur ser du att Breitlingen är ommålad?
 

Emileochnina

Breitling
Brukar tycka att den där stilen på klocka är astråkiga, men vilken tavla! Vad vet du mer om den än det vi ser på bilderna? T ex ref-nummer, går den, och inte minst priset. Utan det senare är det svårt att säga om den är ett bra köp.
Hej, de jag vet är att de säljaren säger Omega Constellation, Schweiz 1971-1983, guld på stål. Cal 1333 Chronometer Quartz, diameter 35 mm, safirglas. Säljaren skal ha 3700 för den.

skal be säljaren skicka mera bilder av den, och insidan av uret
 

Emileochnina

Breitling
Breitlingen och Jaegern har ommålade tavlor vilket drar ner stämningen lite i samlarkretsar. Omegan är nog dock original. Vidare gissar jag på att Bretlingen och Omegan är enklast att reparera/serva då de har rätt vanliga (men bra!) verk. Samtliga är på dyra sidan, men ofta är C24 priser tämligen förhandlingsbara (testa att pruta typ 30%).

Vi behöver mer och bättre bilder för att klart kunna avgöra om klockan är original (bild på baksidan tex). Men av det jag ser tycker jag den ser ligit och riktig ut.
Skal kolla om jag kan få säljaren kan skicka mig lite bilder
 

Vigge_S

Omega
Tack för svar @Psykel !Både ditt och @Rozzy svar kring att Jaegern är lite svårare att serva gör att jag nog får stryka dem från min lista. Även om jag tycker de är rätt fina! Ska spana in lite mer Breitling och Heur helt enkelt och Omega då.. =)

Att den är ommålad, litar på er expertis för jag hade inte märkt det! Men hur ska man tänka kring det, påverkar det andrahandsvärdet eller blir det lite "för fint" en äldre klocka?
@Rozzy sa också att de var lite dyra. Finns det någon tumregel där för vintage kronograf från ett "kändare" märke eller hur tänkte du?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tack för svar @Psykel !Både ditt och @Rozzy svar kring att Jaegern är lite svårare att serva gör att jag nog får stryka dem från min lista. Även om jag tycker de är rätt fina! Ska spana in lite mer Breitling och Heur helt enkelt och Omega då.. =)

Att den är ommålad, litar på er expertis för jag hade inte märkt det! Men hur ska man tänka kring det, påverkar det andrahandsvärdet eller blir det lite "för fint" en äldre klocka?
@Rozzy sa också att de var lite dyra. Finns det någon tumregel där för vintage kronograf från ett "kändare" märke eller hur tänkte du?
Jaegern går att serva men eventuellt att du måste gå via JLC själva och då blir det dyrt. De andra uren kan de flesta duktiga urmakare hjälpa dig med.
Ommålad tavla påverkar ofta priset negativt. En orörd är ofta att föredra, speciellt om den är fin. Men en bra ommålad är roligare än en förstörd tavla. Vi samlare aktar oss dock ofta för ommålade då de sällan är utförda exakt som original och kan sakna lume och inte skarpheten av original.
Priser är något du får en känsla av genom erfarenhet och vara aktiv på marknaden, jag kan tyvärr inte ge dig några tumregler. Men överlag är klockorna på C24 lite dyrare prissatta då man hoppas på att oerfarna och oinsatta kan ta betet.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Håller inte du och @Highvalley med om det? Jag tycker mig se alla tecken på det. Lite för ren och vit, målat upp runt index, slarvigt tryck, lite för svart tryck och så vidare. Men kan visst vara repor i glaset som stör samt photoshoppat. Vad tror ni?
0009CA55-96CC-47B8-96BF-F9C8FD6DB3F0.jpeg
Nej, jag menade liksom "+1" på frågan bara, eftersom jag inte reagerat på något själv. Blev nyfiken på vad du reagerat på. Jag gissar att den är ok men det är verkligen bara en gissning. Tycker trycket ser hyfsat skarpt ut. Att det är väl centrerat i subtavlorna. Är varken väl insatt i Breitling i allmänhet eller den här referensen i synnerhet, men lite varierande typsnitt på tavlan är inget som får mig att döma ut den som ommålad direkt. Jag vet att det förekommer ibland på icke ommålade tavlor, spontant till exempel Singertavlan på min egen ASU "Chronomaster". Öppna respektive slutna 6 och 9 på subtavlor respektive tachymeterskala är alltså inget jag tolkar som ett säkert tecken på ommålning. Men det är absolut ett tecken som får mig att titta vidare efter andra ledtrådar. Med allt det sagt så är det synd att bilderna på c24 är så lågupplösta och hårt komprimerade. Förresten, visst måste den vara betydligt äldre än 60-tal, som säljaren påstår?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Håller inte du och @Highvalley med om det? Jag tycker mig se alla tecken på det. Lite för ren och vit, målat upp runt index, slarvigt tryck, lite för svart tryck och så vidare. Men kan visst vara repor i glaset som stör samt photoshoppat. Vad tror ni?
0009CA55-96CC-47B8-96BF-F9C8FD6DB3F0.jpeg
Kan vara så, såg inget som direkt stack ut så var mest intresserad av vad du såg. Äldre tavlor utan lysmassa kan ju klara sig i närmast perfekt skick. Hittade ingen annan likadan när jag sökte lite slappt och är inte heller så förtjust i layouten.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Om Breitlingen är ommålad ser det ut att vara bra gjort. Möjligen kan om bilderna tolkas det krupit upp färg på indexsiffrorna men tycker det är svårt att se om det är så. En ommålning, om det är sån, av den kvaliten och utseendet där det är svårt att avgöra tycker jag inte generellt man kan säga sänker värdet på klockan annat än mot en bevisat original felfri. Det är bra att veta om det är gjort eftersom det är skillnaden mellan köp och avstå för en del men i det stora hela får klockan inte nödvändigtvis ett lägre värde av det när det svårligen syns. Ibland tvärtom.

Att den är ommålad, litar på er expertis för jag hade inte märkt det! Men hur ska man tänka kring det, påverkar det andrahandsvärdet eller blir det lite "för fint" en äldre klocka?
@Rozzy sa också att de var lite dyra. Finns det någon tumregel där för vintage kronograf från ett "kändare" märke eller hur tänkte du?
 

Vigge_S

Omega
Tack för bra diskussion, just den klockan blir det nog ändå inte. Är ett par månader från köp skulle jag tro men bra att få en känsla för det där med ommålning och varumärkena.
På tal om varumärken hur ser ni på Zenith? Hittade ett par rätt schysst kronogrfer. Själv är jag lite tveksam, kanske ytligt men jag tänker att det är roligare att ha ett märke som inte "bara klockpersoner" känner igen. Hur tänker ni?

https://www.chrono24.se/zenith/vintage-chronograph-18k-rosegold--id11098053.htm
https://www.chrono24.se/zenith/zenith-chronograph-vintage--iad13233037.htm
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Tack för bra diskussion, just den klockan blir det nog ändå inte. Är ett par månader från köp skulle jag tro men bra att få en känsla för det där med ommålning och varumärkena.
På tal om varumärken hur ser ni på Zenith? Hittade ett par rätt schysst kronogrfer. Själv är jag lite tveksam, kanske ytligt men jag tänker att det är roligare att ha ett märke som inte "bara klockpersoner" känner igen. Hur tänker ni?

https://www.chrono24.se/zenith/vintage-chronograph-18k-rosegold--id11098053.htm
https://www.chrono24.se/zenith/zenith-chronograph-vintage--iad13233037.htm
Köper du klockan för att flasha för dina vänner eller för att du själv vill ha den? Zenithen i rosé du länkar till är en otroligt vacker klocka imo och märket är bra och respekterat
 

Vigge_S

Omega
@Casual Bum Helt ärligt så är det nog en blandning mellan att ha något jag verkligen tycker är vackert och passar mig / min stil men på nått sätt känns det kul att andra vet vad det är för märke. Så att de "förstår värdet" lite.. Kanske ytligt men men..

Hur är det att serva en Zenith förresten?
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för bra diskussion, just den klockan blir det nog ändå inte. Är ett par månader från köp skulle jag tro men bra att få en känsla för det där med ommålning och varumärkena.
På tal om varumärken hur ser ni på Zenith? Hittade ett par rätt schysst kronogrfer. Själv är jag lite tveksam, kanske ytligt men jag tänker att det är roligare att ha ett märke som inte "bara klockpersoner" känner igen. Hur tänker ni?

https://www.chrono24.se/zenith/vintage-chronograph-18k-rosegold--id11098053.htm
https://www.chrono24.se/zenith/zenith-chronograph-vintage--iad13233037.htm
Får bara den första länken att fungera. Inte ett särskilt roligt exemplar pga den dåligt renoverade tavlan tycker jag. Alltid lite chansartat att köpa en så gammal klocka i oservat skick också. Inte minst när det gäller kronografer. Behövs det ett par delar som hunnit bli ovanliga kan servicekostnaden stiga obehagligt mycket i en del fall. Måste dock tillstå att jag har näst intill obefintlig koll på hur det ser ut med delar till just Zenith. Men där kan säkert någon annan fylla i lite. Angående märket så är det ett gammalt anrikt sådant som håller hög kvalitet. Blir det en Zenith till slut och någon okunnig dissar den så får du väl berätta att de var tillräckligt bra för att få leverera kronografverk till Rolex innan de började göra egna. Köp något du själv trivs med tycker jag. Det är ganska mycket pengar och det är ju du som ska bära den.
 

Vigge_S

Omega
Får bara den första länken att fungera. Inte ett särskilt roligt exemplar pga den dåligt renoverade tavlan tycker jag. Alltid lite chansartat att köpa en så gammal klocka i oservat skick också. Inte minst när det gäller kronografer. Behövs det ett par delar som hunnit bli ovanliga kan servicekostnaden stiga obehagligt mycket i en del fall. Måste dock tillstå att jag har näst intill obefintlig koll på hur det ser ut med delar till just Zenith. Men där kan säkert någon annan fylla i lite. Angående märket så är det ett gammalt anrikt sådant som håller hög kvalitet. Blir det en Zenith till slut och någon okunnig dissar den så får du väl berätta att de var tillräckligt bra för att få leverera kronografverk till Rolex innan de började göra egna. Köp något du själv trivs med tycker jag. Det är ganska mycket pengar och det är ju du som ska bära den.


Du ränker på den i roséguld? Bra input på att man ska tänka på att det måste vara servad.. Men hur såg du att tavlan var dåligt renoverad? Jag hade aldrig sett det..
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Du ränker på den i roséguld? Bra input på att man ska tänka på att det måste vara servad.. Men hur såg du att tavlan var dåligt renoverad? Jag hade aldrig sett det..
Måste och måste... Men man bör väl ta höjd för en kännbar servicenota när man värderar potentiella köp som inte är servade. Trycket på tavlan är ojämnt och kladdigt. Index i subtavlorna slutar långt ifrån kanten. Ofta ett tecken på att man gjort nytt tryck i dem.
 

Frodar

Breitling
Hej.
Lite osäker om detta är en bra tråd för min fråga, men tänkte i alla fall försöka. Jag har en Rolex precision 6224 där jag är lite osäker på årsmodell , bild nedan. Är det någon som vet hur jag tar reda på det?
EC26FDB8-6323-4E46-84D7-8BEF548D98EF.jpeg
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hej.
Lite osäker om detta är en bra tråd för min fråga, men tänkte i alla fall försöka. Jag har en Rolex precision 6224 där jag är lite osäker på årsmodell , bild nedan. Är det någon som vet hur jag tar reda på det?
EC26FDB8-6323-4E46-84D7-8BEF548D98EF.jpeg
Kan stå årtal och till och med kvartal på insidan av baklocket om du har tur.

Minns ej om det står mellan luggarna på just dessa men värt att kolla, Kl 6-sidan.
 

michael.lundell

Breitling
Hej :)

Jag har hittat en Vintage klocka som jag gillar skarpt:
Skicket är mycket bra , Mathey-Tissot Vintage mechanical swiss chronograph, Mathey Tissot, ca. 1965. Gold plated case, 36mm diameter without crown, stainless steel back. Original silver dial. Signed manual winding movement, cal Valjoux 92, movement perfectly working (all functions). New leather strap.
https://www.chrono24.se/matheytissot/vintage-mechanical-chronograph-60s-nos--id3399429.htm
Säljaren begär 15030 SEK
Är det rimligt pris ??
Tusen tack för Er grymma kunskap, och speciellt till Dej som skapat tråden och så generöst delar med dej
// M
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Hej :)

Jag har hittat en Vintage klocka som jag gillar skarpt:
Skicket är mycket bra , Mathey-Tissot Vintage mechanical swiss chronograph, Mathey Tissot, ca. 1965. Gold plated case, 36mm diameter without crown, stainless steel back. Original silver dial. Signed manual winding movement, cal Valjoux 92, movement perfectly working (all functions). New leather strap.
https://www.chrono24.se/matheytissot/vintage-mechanical-chronograph-60s-nos--id3399429.htm
Säljaren begär 15030 SEK
Är det rimligt pris ??
Tusen tack för Er grymma kunskap, och speciellt till Dej som skapat tråden och så generöst delar med dej
// M
15k för en pläterad kronograf känns lite trist, kan jag tycka. :)
 
Topp