• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Mukt

Cartier
15k för en pläterad kronograf känns lite trist, kan jag tycka. :)
+1
Hej :)

Jag har hittat en Vintage klocka som jag gillar skarpt:
Skicket är mycket bra , Mathey-Tissot Vintage mechanical swiss chronograph, Mathey Tissot, ca. 1965. Gold plated case, 36mm diameter without crown, stainless steel back. Original silver dial. Signed manual winding movement, cal Valjoux 92, movement perfectly working (all functions). New leather strap.
https://www.chrono24.se/matheytissot/vintage-mechanical-chronograph-60s-nos--id3399429.htm
Säljaren begär 15030 SEK
Är det rimligt pris ??
Tusen tack för Er grymma kunskap, och speciellt till Dej som skapat tråden och så generöst delar med dej
// M
Utöver att den är lite tråkig bör den även ses som relativt oservad trots nos då oljor torkar och dylikt. Servicekostnaden på vintagekronos är inte heller att leka med...
 

AndersE

Cartier
2-Faktor
Håller med om att 15 känns dyrt. Du borde kunna hitta roligare saker för de pengarna och för mindre också. Ett förslag är att titta efter en Lemania-kronograf, finns många i samma stil. Kan vara svårt att hitta NOS, förstås, men det är kanske inget krav?
Hej :)

Jag har hittat en Vintage klocka som jag gillar skarpt:
Skicket är mycket bra , Mathey-Tissot Vintage mechanical swiss chronograph, Mathey Tissot, ca. 1965. Gold plated case, 36mm diameter without crown, stainless steel back. Original silver dial. Signed manual winding movement, cal Valjoux 92, movement perfectly working (all functions). New leather strap.
https://www.chrono24.se/matheytissot/vintage-mechanical-chronograph-60s-nos--id3399429.htm
Säljaren begär 15030 SEK
Är det rimligt pris ??
Tusen tack för Er grymma kunskap, och speciellt till Dej som skapat tråden och så generöst delar med dej
// M
 
Senast ändrad:

Nonne_j

Breitling
Hej alla trevliga på KS. För några veckor sen reggade jag mig här inför mitt första klockköp, kan absolut ingenting om klockor men med information på sajten så blev det iallafall en skx007. Nu inser jag att jag vill ha en klocka som passar bättre till kavaj.
Jag vill köpa den klocka för att jag tycker den är riktigt snygg, men på vilka pengar bör man titta efter något annat för att inte göra bort sig helt ? Tack för allt engagemang på denna sidan
Screenshot_20200220-083851_Tradera.jpg
Screenshot_20200220-083851_Tradera.jpg
 

Bilagor

  • Screenshot_20200220-083904_Tradera.jpg
    Screenshot_20200220-083904_Tradera.jpg
    145.3 KB · Visningar: 6

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Hej alla trevliga på KS. För några veckor sen reggade jag mig här inför mitt första klockköp, kan absolut ingenting om klockor men med information på sajten så blev det iallafall en skx007. Nu inser jag att jag vill ha en klocka som passar bättre till kavaj.
Jag vill köpa den klocka för att jag tycker den är riktigt snygg, men på vilka pengar bör man titta efter något annat för att inte göra bort sig helt ? Tack för allt engagemang på denna sidan
Screenshot_20200220-083851_Tradera.jpg
Screenshot_20200220-083851_Tradera.jpg
Det där är skräp, fejk - eventuellt kanske det finns ett Seikoverk inuti, men resterande är fejk eller ommålat.
 

Emileochnina

Breitling
Hallo,

jag hittat en Omega Constellation Chronometer Quartz som jag tycker ser snygg ut. Det är en nätauktion och frågade säljaren om de finns möjlighet att se bild på insidan av uret, då de framgår ganska klart att de går ganska lätt att skriva up bak (se bild). Säljaren hävdar att de inte går, då han måste ta med den till urmakare och detta har han inte tid eller råd med. Tycker de låter skumt, men gillar klockans utseende mycket!

säljaren skal ha 2500 kr för klockan, men får en dårlig ”gut feeling”. Kan någon berätta mig om detta de säljaren säger har nån logic och om ni kan se sånt, är denna helt fake ?
Uppskattar all hjälp!

Mvh Emile
 

Bilagor

  • BBCF3709-D43F-4110-971D-0032F356F25E.png
    BBCF3709-D43F-4110-971D-0032F356F25E.png
    405.7 KB · Visningar: 9
  • 714DA9FC-1253-4AB7-8815-C140D48C1B60.png
    714DA9FC-1253-4AB7-8815-C140D48C1B60.png
    376.3 KB · Visningar: 6
  • D7441800-7033-42FF-8ADE-5A3BA8E9108C.png
    D7441800-7033-42FF-8ADE-5A3BA8E9108C.png
    218.8 KB · Visningar: 5

Calisota

Breitling
Hej! Är ny på forumet och har ett nyväckt intresse för vintageklockor. Är på jakt efter något klassiskt och stilrent och fastnade lite för denna:
https://www.tradera.com/item/385693789

Mina funderingar gäller kring vad ett rimligt pris kan vara för en sån här klocka? Samt ifall det överhuvudtaget är en klocka att satsa på?

Väldigt tacksam för en tråd som denna då mitt intresse
är större än min kompetens ännu så länge!

/Olle
 

Diogenes

Cartier
Hej! Är ny på forumet och har ett nyväckt intresse för vintageklockor. Är på jakt efter något klassiskt och stilrent och fastnade lite för denna:
https://www.tradera.com/item/385693789

Mina funderingar gäller kring vad ett rimligt pris kan vara för en sån här klocka? Samt ifall det överhuvudtaget är en klocka att satsa på?

Väldigt tacksam för en tråd som denna då mitt intresse
är större än min kompetens ännu så länge!

/Olle

Jag hade avstått!

Utan att våga ta gift på det utifrån bilderna men det finns en del som talar för att den tavlan blivit ommålad. Dels på grund av den ”nya” ljusgröna lumen som jag tror är efterhandskonstruktion samt att sekundindexen syns dåligt (eller är det ljuset?)

Är du intresserad så be åtminstone om fler bilder på tavlan. Det är mitt tips!

Mvh
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Hallo,

jag hittat en Omega Constellation Chronometer Quartz som jag tycker ser snygg ut. Det är en nätauktion och frågade säljaren om de finns möjlighet att se bild på insidan av uret, då de framgår ganska klart att de går ganska lätt att skriva up bak (se bild). Säljaren hävdar att de inte går, då han måste ta med den till urmakare och detta har han inte tid eller råd med. Tycker de låter skumt, men gillar klockans utseende mycket!

säljaren skal ha 2500 kr för klockan, men får en dårlig ”gut feeling”. Kan någon berätta mig om detta de säljaren säger har nån logic och om ni kan se sånt, är denna helt fake ?
Uppskattar all hjälp!

Mvh Emile

Visst finns det nån mikroskopisk möjlighet att något skulle vara knas med verket och att säljaren därför inte vill öppna.
Med större sannolikhet är det väl annars att hen inte har skruvmejslar som är små nog och inte vill riskera att förstöra något.

Utifrån sett är klockan i alla fall korrekt och priset är nog någorlunda marknadsmässigt.
 

Calisota

Breitling
Jag hade avstått!

Utan att våga ta gift på det utifrån bilderna men det finns en del som talar för att den tavlan blivit ommålad. Dels på grund av den ”nya” ljusgröna lumen som jag tror är efterhandskonstruktion samt att sekundindexen syns dåligt (eller är det ljuset?)

Är du intresserad så be åtminstone om fler bilder på tavlan. Det är mitt tips!

Mvh
Okej, intressant! Ja, sekundindexen är ju väldigt otydlig ser jag nu när du säger det, verkar konstigt som originaldesign.
Tack så mycket för din input!
 

Vigge_S

Omega
En mer allmän fråga, på vilka sajter kollar ni efter / köper vintage klockor? Sidor ni litar på och är seriösa.
Jag har mest tittat på Chrono24, lite på Chronoexpert och Uretvintage (har dock inte köpt ännu) men visst måste det finnas många fler.
 

Diogenes

Cartier

URsinne

Audemars
2-Faktor
Okej, intressant! Ja, sekundindexen är ju väldigt otydlig ser jag nu när du säger det, verkar konstigt som originaldesign.
Tack så mycket för din input!
Säljaren nämner oväsentligheter men nämner exempelvis inte att den bytta kronan är sned. Endera krökt axel eller snedgängad. Går väl att ordna men som redan antytts varför inte köpa en bra istället.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hallo,

jag hittat en Omega Constellation Chronometer Quartz som jag tycker ser snygg ut. Det är en nätauktion och frågade säljaren om de finns möjlighet att se bild på insidan av uret, då de framgår ganska klart att de går ganska lätt att skriva up bak (se bild). Säljaren hävdar att de inte går, då han måste ta med den till urmakare och detta har han inte tid eller råd med. Tycker de låter skumt, men gillar klockans utseende mycket!

säljaren skal ha 2500 kr för klockan, men får en dårlig ”gut feeling”. Kan någon berätta mig om detta de säljaren säger har nån logic och om ni kan se sånt, är denna helt fake ?
Uppskattar all hjälp!

Mvh Emile
Det är bara bra att folk, eller man själv, inte håller på med grejer de är osäkra på. Mycket har blivit förstört av det. Syns inget skumt och vore lustigt om öresundsvarvet delade ur fejkklockor efter 25 års tjänst.
Tycker det är rimligt med den summan som nämns.
 

Nonne_j

Breitling
Vad tror ni kunniga ksare om denna omega ? Är det något att ha , och hur långt kan man tänkas att hänga på med bud ? Tack på förhand / john
Screenshot_20200222-183440_Tradera.jpg
 

Bilagor

  • Screenshot_20200222-183433_Tradera.jpg
    Screenshot_20200222-183433_Tradera.jpg
    143.8 KB · Visningar: 6

Anti

Cartier
Hej vänner! En kompis visade mig arvegods i helgen. Den står stilla nu men han skulle gärna få igång den, dock hade en urmakare han pratat med sagt att det är omöjligt att få igång den då vissa delar inte tillverkas längre. Är det någon som har koll på vad det är för verk och kan bekräfta eller dementera detta?

Edit: Såg att den kanske hamnade i lite fel tråd, men strunt samma

Johan Longines 1.JPG
Johan Longines 2.JPG
Johan Longine 3.JPG
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Hej vänner! En kompis visade mig arvegods i helgen. Den står stilla nu men han skulle gärna få igång den, dock hade en urmakare han pratat med sagt att det är omöjligt att få igång den då vissa delar inte tillverkas längre. Är det någon som har koll på vad det är för verk och kan bekräfta eller dementera detta?

Edit: Såg att den kanske hamnade i lite fel tråd, men strunt samma

Johan Longines 1.JPG
Johan Longines 2.JPG
Johan Longine 3.JPG
Det är ett "stämgaffel"-verk (en övergångsteknik innan kvarts tog över). Hur vet ni att några delar behöver bytas? Kanske bara ett batteribyte som behövs? Verket ska heta ESA 9162 i alla fall.
 

Anti

Cartier
Det är ett "stämgaffel"-verk (en övergångsteknik innan kvarts tog över). Hur vet ni att några delar behöver bytas? Kanske bara ett batteribyte som behövs? Verket ska heta ESA 9162 i alla fall.
Tänkte att det var något i den stilen, tack! Det vet vi egentligen inte, min kompis hade fått höra det av en urmakare och han är inte alls klockintresserad så han hade tagit honom vid orden - det kan ju bara vara batteriet såklart. Men ponera att något skulle vara trasigt, är det generellt dålig tillgång på delar till stämgaffelverk?
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Tänkte att det var något i den stilen, tack! Det vet vi egentligen inte, min kompis hade fått höra det av en urmakare och han är inte alls klockintresserad så han hade tagit honom vid orden - det kan ju bara vara batteriet såklart. Men ponera att något skulle vara trasigt, är det generellt dålig tillgång på delar till stämgaffelverk?
Ingen aning. De är ju inte jättevanliga eftersom de bara existerade en kort tid, men i princip liknar de ju kvartsverk, så jag vet inte om de brukar gå sönder. Batteri känns som en troligare orsak.
En framgooglad bild:
Longines-Ultronic-Cal-6312-ESA-9162-4.jpg

(Från http://electric-watches.co.uk/makers/longines/longines-ultronic/ )
 

Anti

Cartier
Ingen aning. De är ju inte jättevanliga eftersom de bara existerade en kort tid, men i princip liknar de ju kvartsverk, så jag vet inte om de brukar gå sönder. Batteri känns som en troligare orsak.
En framgooglad bild:
Longines-Ultronic-Cal-6312-ESA-9162-4.jpg

(Från http://electric-watches.co.uk/makers/longines/longines-ultronic/ )
Dubbelkollade med honom nu, det verkar som att det endast är ett, eller två, kugghjul som är trasiga. Vet inte hur generiska dom är, men det känns som det borde gå att trolla fram?
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Dubbelkollade med honom nu, det verkar som att det endast är ett, eller två, kugghjul som är trasiga. Vet inte hur generiska dom är, men det känns som det borde gå att trolla fram?
Kanske går att hitta en annan klocka med samma urverk och antingen byta hela eller ta delar från det. Verkar gå att hitta delar separat också. Bara att googla. ;)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Dubbelkollade med honom nu, det verkar som att det endast är ett, eller två, kugghjul som är trasiga. Vet inte hur generiska dom är, men det känns som det borde gå att trolla fram?


Det finns en hel del donatverk att tillgå, dock finns det speciellt ett hjul som är extra känsligt och som ofta går sönder när klockan är i behov av service. Det är heller inte så många urmakare som vill skruva dessa då det kräver speciell kunskap och ett elektronmikroskop? Som jag förstått det.
Electric watches I England är duktig på dessa och har bra priser. Tyvärr även väldigt populär så man får gå in med jämna mellanrum och se när han öppnar upp för att ta nya uppdrag. (Just nu stängt för nya uppdrag).

http://electric-watches.co.uk/contact-me/
 

Anti

Cartier
Det finns en hel del donatverk att tillgå, dock finns det speciellt ett hjul som är extra känsligt och som ofta går sönder när klockan är i behov av service. Det är heller inte så många urmakare som vill skruva dessa då det kräver speciell kunskap och ett elektronmikroskop? Som jag förstått det.
Electric watches I England är duktig på dessa och har bra priser. Tyvärr även väldigt populär så man får gå in med jämna mellanrum och se när han öppnar upp för att ta nya uppdrag. (Just nu stängt för nya uppdrag).

http://electric-watches.co.uk/contact-me/
Grymt! Tack för hjälpen!
 

kuma-kun

Audemars

DrKlocka

Audemars
I princip tycker jag kvartsare och stämgaffelverk endast har det gemensamt att dom har batteri?
Helt olika tekniker.
Stämmer.
Skulle våga påstå att ett stämgaffelverk är ca 10471 gånger känsligare än ett vanligt kvartsur.
Kul när de fungerar men krångliga när de inte går igång. Gånghjulet är fantastiskt känsligt, räcker att man lyfter det fel med en korntång så är det bara sopor av det. Består av tänder som är så små att de enbart syns i förstoring med mikroskop. Brukar vara svårt att få tag på men vissa verkar sitta på bra lager med delar, som t.ex. britten som länkades ovan.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Stämmer.
Skulle våga påstå att ett stämgaffelverk är ca 10471 gånger känsligare än ett vanligt kvartsur.
Kul när de fungerar men krångliga när de inte går igång. Gånghjulet är fantastiskt känsligt, räcker att man lyfter det fel med en korntång så är det bara sopor av det. Består av tänder som är så små att de enbart syns i förstoring med mikroskop. Brukar vara svårt att få tag på men vissa verkar sitta på bra lager med delar, som t.ex. britten som länkades ovan.
Framförallt så är det ett av de känsligare verken när de är oservade. Det där lilla hjulet med ~300 någonting tänder (sekundhjul?) kan lätt fastna pga gamla oljor. När kronan är i visarställäge, så frikopplas inte sekundhjulet och när tiden ställs så snurrar sekundvisaren 1 varv för varje minut som ställs åt endera håll. Dock är inte det hjulet byggt för att snurra 5 varv i sekunden och en eller flera av dessa kuggar skadas då lätt.

Det är iaf så som jag har förstått det.
 

DrKlocka

Audemars
Framförallt så är det ett av de känsligare verken när de är oservade. Det där lilla hjulet med ~300 någonting tänder (sekundhjul?) kan lätt fastna pga gamla oljor. När kronan är i visarställäge, så frikopplas inte sekundhjulet och när tiden ställs så snurrar sekundvisaren 1 varv för varje minut som ställs åt endera håll. Dock är inte det hjulet byggt för att snurra 5 varv i sekunden och en eller flera av dessa kuggar skadas då lätt.

Det är iaf så som jag har förstått det.
Nu var det ett tag sedan jag jobbade med ett så jag kommer inte riktigt ihåg. Det du kallar sekundhjul är gånghjulet/indexhjul och matas fram med två matararmar. Att visarna följer med vid ställäge brukar bero på en för klen friktionsfjäder har jag för mig, men det kan säkert skada hjulet.
Den vanliga anledningen till att ett stämgaffelur står stilla eller slutar fungera brukar bero på snedställda matararmar. Räcker i princip med att man skottar snö och får en stöt så ställer sig armarna snett och behöver justeras. Många "urmakare" har vid justering förstört gånghjul.
Ett till litet aber med stämgaffelur är att man idag vanligtvis använder ett för starkt batteri vilket gör att klockan går för fort, typ 1h/24h. Det gör att man måste ställa in matararmarna i ett ogynnsamt läge för att få den att hålla tiden ok. Tror det ska vara 1,35v batteri eller liknande som inte finns idag i den storleken.

OBS! Jag är ingen stämgaffelursexpert.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Nu var det ett tag sedan jag jobbade med ett så jag kommer inte riktigt ihåg. Det du kallar sekundhjul är gånghjulet/indexhjul och matas fram med två matararmar. Att visarna följer med vid ställäge brukar bero på en för klen friktionsfjäder har jag för mig, men det kan säkert skada hjulet.
Den vanliga anledningen till att ett stämgaffelur står stilla eller slutar fungera brukar bero på snedställda matararmar. Räcker i princip med att man skottar snö och får en stöt så ställer sig armarna snett och behöver justeras. Många "urmakare" har vid justering förstört gånghjul.
Ett till litet aber med stämgaffelur är att man idag vanligtvis använder ett för starkt batteri vilket gör att klockan går för fort, typ 1h/24h. Det gör att man måste ställa in matararmarna i ett ogynnsamt läge för att få den att hålla tiden ok. Tror det ska vara 1,35v batteri eller liknande som inte finns idag i den storleken.

OBS! Jag är ingen stämgaffelursexpert.
Du har säkert rätt med gånghjul/indexhjul, är inte heller någon stämgaffelursexpert. Tror dock att ETA/ESA 9162/64 kan gå på ett normalt modernt 344 batteri utan problem.

Tror du tänker på stämgaffeluren från Bulova (Accutron) som ska den lägre volten och som det finns entusiaster som tillverkat små brickor med motstånd för att sänka volttalet.
 
Topp