• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

DrKlocka

Audemars
Du har säkert rätt med gånghjul/indexhjul, är inte heller någon stämgaffelursexpert. Tror dock att ETA/ESA 9162/64 kan gå på ett normalt modernt 344 batteri utan problem.

Tror du tänker på stämgaffeluren från Bulova (Accutron) som ska den lägre volten och som det finns entusiaster som tillverkat små brickor med motstånd för att sänka volttalet.
Nej jag blandar inte ihop dem. Det går att få den att gå med 344 som jag skrev.
Batteri 343 som är ursprungliga batteriet för stämgaffelur är på 1,35v.
 

Sebastard

Vacheron
Denna dök upp på tratten. Härlig design som tilltalade men kan den vara okej? Ref enligt säljare 166.04. Får inga träffar på Google osv.

2A1031A8-725B-46B2-AA72-7036CF1FA711.png

AD87D89E-92C9-4B26-922B-8CF751DA0B40.png
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Tudor Ranger. Vad säger ni om denna? Fin klocka. Men ju mer jag googlar om Tudor Ranger med röd Ranger-text desto mer kalla fötter får jag. Verkar ha varit vanligt förr att "modda" vanliga Tudor prince date till rangers genom att byta tavla och visare. Liknande med Rolex Explorer. Och just de med röd text verkar vara mest kontroversiella.

https://www.tradera.com/item/190123/388519862/tudor-oysterdate-ranger-70-tal

Råder det inte någon slags konsensus att Rangers är redials? Eller har jag fel för mig?
@Aurum @Per
 

Adam-g

Breitling
Hej KS!
Har sedan 6-7 år tillbaka drömt om att skaffa en Ploprof 600 och nu börjat göra efterforskningar för att se om det är dags att införskaffa en. Vet att en del av er haft ploppar innan, och skulle vilja be er checka av om jag är på rätt väg.

Det jag funderat på nyligen är:
- Kostnad för att äga en gammal klocka
- Utförande på klockan

Kostnad för ägande
Jag bor i Linköping, och besökte igår den lokala butiken som är serviceställe för Omega. De sa att grundpris för service är 5500 kr, och att de då byter ut slitagedelar. Jag frågade om det var vanligt att fler delar behövde bytas och om man ska räkna med att en service kan bli dyrare, men hon sa att det inte var fallet. Vad jag förstod är serviceintervall om 6 år normalt. Det skulle i så fall bli ca 80 kr/månad, bara att säga upp HBO Nordic alltså så är klockan finansierad med råge.
Är det rimligt att man trycktestar klockan regelbundet om man använder den till vardags? Hur mycket kostar det ungefär, och hur ofta skulle det behöva göras?

Utförande på klocka
Tycker att det kan vara lite överväldigande med alla de olika utföranden som finns på tavlor, visare, boetter och så vidare. Jag har använt hemsidan: https://www.omegaploprof.com/ som huvudsaklig källa i mina efterforskningar. För att träna har jag försökt klassificera klockor i annonser jag ser enligt hur delarna benämns på den hemsidan. Men jag känner fortfarande inte att jag får en uppfattning om hur pass Frankenstein klockan är tyvärr, och vad som är rimligt pris för en given uppsättning.

Mina preferenser:
Jag vill använda klockan till vardags, och vill att den ser hyfsat "fin" ut. Prioriterat är alltså att urverket går bra, att den är tät, och att den inte är alltför möglig. Skulle alltså inte ha några större problem med att boetten är polerad eller att visare och tavla är utbytta vid tidigare service. Har inga bra erfarenheter av gummi tidigare, så föredrar om klockan levereras på bracelet eller mesh.

Jag har hittat två annonser jag tyckte var intressanta nyligen som jag gärna tar in någon annans feedback på.

1. Tysk urhandlare
https://www.colognewatch.de/uhren/ad3309
6190 EUR eller ca 65500 SEK, lite på den dyrare sidan.

Mitt försök till klassificering:
upload_2020-3-5_20-51-0.png


Pros:
- Ser fin ut
- Levereras på mesh
- Säljare ser seriös ut, lämnar garanti + har öppet köp

Cons:
- Ingen info om årtal
- Ingen info om hur klockan går
- Ingen info om senaste service.

Känsla:
För att det ska vara aktuellt att köpa så måste klockan vara servad relativt nyligen, och klockan måste gå bra.
Är det något mer man bör kolla upp än detta, är det något annat som verkar fishy?
Hur tycker ni att priset står sig i förhållande till det man får?

2. Omegaforums
https://omegaforums.net/threads/omega-seamaster-600-ploprof-ref-166-077.100128/

5500 USD eller ca 52000 SEK

Mitt försök till klassificering:
upload_2020-3-5_20-52-33.png


Pros:
- Service 2019 med mycket utbytta delar
- Ska enligt säljarens utsago gå bra
- Klocka ser ok ut överlag
- Till synes kunnig säljare
- Säljare har 4 år med referenser på forumet

Cons:
- Lume ser riktigt illa ut i mitt tycke
- Levereras på gummi

Känsla:
Ser ut att vara en bra deal.
Ser ni något att anmärka på?
Hur dyrt/omständligt är det att skaffa mesh eller bracelet?

Det här blev en wall-of-text, tack om du orkat läsa så här långt. Skulle uppskatta svar även på enskilda påståenden/frågor i mitt inlägg.

Mvh,
Adam
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Har inga bra erfarenheter av gummi tidigare, så föredrar om klockan levereras på bracelet eller mesh.
Tänker inte ifrågasätta dina preferenser, och jag hade också tyckt att det var ett plus om det följde med en länk. Men, du borde inte döma ut vintage Isofrane för lättvindigt om du inte testat det. Väldigt trevliga band som åtminstone jag tycker känns bättre än alla andra jag testat.
 

Adam-g

Breitling
Tänker inte ifrågasätta dina preferenser, och jag hade också tyckt att det var ett plus om det följde med en länk. Men, du borde inte döma ut vintage Isofrane för lättvindigt om du inte testat det. Väldigt trevliga band som åtminstone jag tycker känns bättre än alla andra jag testat.

Har bara testat trötta gummin tidigare, ett sånt här som min Seiko 6309-7040 levererades med: https://www.ebay.com/itm/Original-R...rtle-6309-7040-7049-22-mm-DAL1BP/183025917052
Och ett annat 3:e part som luktade vanilj. I båda fallen har de varit raka och stenhårda, lett till skav o svettiga handleder. Sett att gamla Isofrane har verkat populära, så kan tänka mig att de är väldigt annorlunda mot de jag testat hittills.

Ska inte döma ut klockor på gummin på förhand, men tänker mig att de borde vara ca 3000 SEK billigare än en likadan klocka som levereras på Mesh eller bracelet, är det en rimlig förväntan?
 

Psykel

Patek
Hej KS!
Har sedan 6-7 år tillbaka drömt om att skaffa en Ploprof 600 och nu börjat göra efterforskningar för att se om det är dags att införskaffa en. Vet att en del av er haft ploppar innan, och skulle vilja be er checka av om jag är på rätt väg.

Det jag funderat på nyligen är:
- Kostnad för att äga en gammal klocka
- Utförande på klockan

Kostnad för ägande
Jag bor i Linköping, och besökte igår den lokala butiken som är serviceställe för Omega. De sa att grundpris för service är 5500 kr, och att de då byter ut slitagedelar. Jag frågade om det var vanligt att fler delar behövde bytas och om man ska räkna med att en service kan bli dyrare, men hon sa att det inte var fallet. Vad jag förstod är serviceintervall om 6 år normalt. Det skulle i så fall bli ca 80 kr/månad, bara att säga upp HBO Nordic alltså så är klockan finansierad med råge.
Är det rimligt att man trycktestar klockan regelbundet om man använder den till vardags? Hur mycket kostar det ungefär, och hur ofta skulle det behöva göras?

Utförande på klocka
Tycker att det kan vara lite överväldigande med alla de olika utföranden som finns på tavlor, visare, boetter och så vidare. Jag har använt hemsidan: https://www.omegaploprof.com/ som huvudsaklig källa i mina efterforskningar. För att träna har jag försökt klassificera klockor i annonser jag ser enligt hur delarna benämns på den hemsidan. Men jag känner fortfarande inte att jag får en uppfattning om hur pass Frankenstein klockan är tyvärr, och vad som är rimligt pris för en given uppsättning.

Mina preferenser:
Jag vill använda klockan till vardags, och vill att den ser hyfsat "fin" ut. Prioriterat är alltså att urverket går bra, att den är tät, och att den inte är alltför möglig. Skulle alltså inte ha några större problem med att boetten är polerad eller att visare och tavla är utbytta vid tidigare service. Har inga bra erfarenheter av gummi tidigare, så föredrar om klockan levereras på bracelet eller mesh.

Jag har hittat två annonser jag tyckte var intressanta nyligen som jag gärna tar in någon annans feedback på.

1. Tysk urhandlare
https://www.colognewatch.de/uhren/ad3309
6190 EUR eller ca 65500 SEK, lite på den dyrare sidan.

Mitt försök till klassificering:
upload_2020-3-5_20-51-0.png


Pros:
- Ser fin ut
- Levereras på mesh
- Säljare ser seriös ut, lämnar garanti + har öppet köp

Cons:
- Ingen info om årtal
- Ingen info om hur klockan går
- Ingen info om senaste service.

Känsla:
För att det ska vara aktuellt att köpa så måste klockan vara servad relativt nyligen, och klockan måste gå bra.
Är det något mer man bör kolla upp än detta, är det något annat som verkar fishy?
Hur tycker ni att priset står sig i förhållande till det man får?

2. Omegaforums
https://omegaforums.net/threads/omega-seamaster-600-ploprof-ref-166-077.100128/

5500 USD eller ca 52000 SEK

Mitt försök till klassificering:
upload_2020-3-5_20-52-33.png


Pros:
- Service 2019 med mycket utbytta delar
- Ska enligt säljarens utsago gå bra
- Klocka ser ok ut överlag
- Till synes kunnig säljare
- Säljare har 4 år med referenser på forumet

Cons:
- Lume ser riktigt illa ut i mitt tycke
- Levereras på gummi

Känsla:
Ser ut att vara en bra deal.
Ser ni något att anmärka på?
Hur dyrt/omständligt är det att skaffa mesh eller bracelet?

Det här blev en wall-of-text, tack om du orkat läsa så här långt. Skulle uppskatta svar även på enskilda påståenden/frågor i mitt inlägg.

Mvh,
Adam
Tänk på att räkna in moms på klockor utanför EU! Så även om klocka nummer 2 ser ut att vara en bra deal så blir den dyrare efter moms än den tyska.
 

Vantheman

Cartier
Är lite inne på att köpa en äldre sub, från -60 talet. Typ en 5513. Jag vill gärna ha en fullset. Har ni några Tips? Tack på förhand.
Mvh,
 

Jospers

Omega
2-Faktor
Tjena!

Är ute efter en äldre rolex och har hittat en jag gillar. Den har dock lite lumesläpp på några index på tavlan. Utseendemässigt är det inget som stör mig men funderar på om lumen kommer fortsätta släppa och eventuellt trilla ner i urverket och ställa till det? Bör klockor med lumesläpp undvikas? Går det att fixa och är det svårt/dyrt?

Hittar inte riktigt några bra trådar här på forumet som svarar på mina frågor men tycker någon annorlunda så länka gärna.

Tack på förhand!:)
 
Topp