• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

DrKlocka

Audemars
Jag skickar ett PM till säljaren och ber om fler bilder och återkommer! Jag håller med - sätter tavlan är sliten på verkar lite märkligt när ni säger det.
Stort tack till @Rozzy, @JohanSA och @URsinne för era synpunkter och tankar - det uppskattas oerhört när man inte är det minsta erfaren. :oldman::pompus:
Jag hade nog hoppat den om jag var du. Lite högt prissatt tycker jag. Har själv sålt såna i finare skick och det är svårt att få mer än 1500-2000. Det kommer garanterat dyka upp finare ex till bättre pris om du har lite is i magen.
 

Canee

Cartier
2-Faktor
Hallå! Tycker att denna set väldigt fin ut nen funderar på urtavlan - ommålad eller något jag inte tidigare sett?
CD40E274-57B1-478C-BBC0-ACF4C104ED7E.jpeg
Om frågan är korkad - upplys mig gärna. Är väldigt ny i mitt klokintresse.
Tack på förhand!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Hallå! Tycker att denna set väldigt fin ut nen funderar på urtavlan - ommålad eller något jag inte tidigare sett?
CD40E274-57B1-478C-BBC0-ACF4C104ED7E.jpeg
Om frågan är korkad - upplys mig gärna. Är väldigt ny i mitt klokintresse.
Tack på förhand!
Svårt att se med bristfällig bild. Jag tycker tavlan ser fin ut men osäker om minutindex i ytterkant är riktig, du får leta referensobjekt.
Fotografiet är från en klocka i Hong Kong om du bildgooglar, men klockan kan ha skeppats hit? Kontrollera det innan.
Är denna ommålad? https://klocksnack.se/threads/vintage-breitling-chronograph.103421/

Någon som har tips på hur man sköter om en kromad boett som börjat tappa beläggningen, finns det något motgift?
Tavlan bedömer jag som riktig, jag tror inte den är ommålad.
Du får nog leva nedskavd kromad boett. Jag tror inte på något vidare resultat vid ”omkromning” (jag tror aldrig jag sett någon göra det) vad gäller finish eller konturer i fasningar etc.
 
Senast ändrad:

Moffan

Rolex
2-Faktor
Svårt att se med bristfällig bild. Jag tycker tavlan ser fin ut men osäker om minutindex i ytterkant är riktig, du får leta referensobjekt.
Fotografiet är från en klocka i Hong Kong om du bildgooglar, men klockan kan ha skeppats hit? Kontrollera det innan.

Tavlan bedömer jag som riktig, jag tror inte den är ommålad.
Du får nog leva ned skavd kromad boett. Jag tror inte på något vidare resultat vid ”omkromning” (jag tror aldrig jag sett någon göra det) vad gäller finish eller konturer i fasningar etc.
Tackar för svar @Rozzy , levererar som alltid.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Ursäkta att jag kapar tråden lite, hittade ingen bättre att kapa.

Om vi tittar på dressklockor 50-tal och tidigare. Gjordes det tavlor i annat än guld, silver eller svart färg? Aldrig riktigt reflekterat över det men nu när jag sitter här i lugnet och läser tråden om blanksvarta tavlor så undrar jag.

Om inte; "För att så ska det inte vara?" eller någon annan anledning?

Gracias!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Ursäkta att jag kapar tråden lite, hittade ingen bättre att kapa.

Om vi tittar på dressklockor 50-tal och tidigare. Gjordes det tavlor i annat än guld, silver eller svart färg? Aldrig riktigt reflekterat över det men nu när jag sitter här i lugnet och läser tråden om blanksvarta tavlor så undrar jag.

Om inte; "För att så ska det inte vara?" eller någon annan anledning?

Gracias!
Visst gjorde det det. Emalj har använts länge, speciellt i fickur men även till armbandsur, tidiga Reverso tex (borde vara 30-40 tal);
50C6A891-3E06-41C2-BD78-6F550A5F4F87.jpeg


Laxrosa (salmon dial) var elegant redan förr;
E8483AA8-6581-4E9F-8316-A3461C4C8EA3.jpeg


Vit i emalj och målade, PP ref 96 från 1940-50 tal;
E08D05D1-1D2E-4E12-9136-DB7806016C93.jpeg
 

TJ Mackey

Omega
Hej!
Har kikat lite på den här klockan ett tag. Finns några omedelbara fel vid bildbesiktning? Någon som är omegasavant? Ref ska vara 101.009
2074A99F-E6C8-4C9C-BE33-3A3924D09566.png
FB4E1354-9849-439E-8ACD-9268445E0A16.png
E1840037-DF42-4A61-872F-BA4B1984131B.png
 

mjerga76

Breitling
Hej alla.
Köpte min första Ebel klocka men är det med kaliber 113 S som det står i urverket, söker på nätet men hittar inga andra. Finns den kalibern? En idiot frågaro_O.....
Tack för svar
E23003B4-4AB9-4EE4-83FE-4C2BE51B16A2.jpeg
31A527AE-40B2-42CD-A057-1AC30E11F77F.jpeg
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Baserar 90-tal endast på loggans utseende i och för sig.
Jag har ingen järnkoll på alla enstaka loggor men den klockan är från runt 60-talet som sagts.
Sprang på denna som jag tycker ser trevlig ut. Ser den ut att vara reko och vad är rimligt pris i så fall?
Screenshot_2019-01-01-23-35-03-01.jpeg

Fin och attraktiv modell. Instämmer i vad som sagts tidigare men kanske lite mer också om den är i bra ordning.
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Eh... Nej? Den är från sent 60-tal till mitten 70. Vad tusan baserar du 90-tal på?

Skulle nog säga 2-3 för rätt köpare. @Dennta :)

Wow, den er flot! Et "pie-pan" Tissot!
Hvad betalte du?

Har du en reference på den?
Tack för svar. Har inte köpt den men är lite sugen. Han begär 2,5 för den. Ska se Om jag kan få ner det något :) Harty ärr inget referensnummer på den.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Sprang på denna som jag tycker ser trevlig ut. Ser den ut att vara reko och vad är rimligt pris i så fall?
Screenshot_2019-01-01-23-35-03-01.jpeg

Tycker den ser hel reko ut men vintage vet jag icke. Eventuellt tidigt 90-tal.

Eh... Nej? Den är från sent 60-tal till mitten 70. Vad tusan baserar du 90-tal på?

Skulle nog säga 2-3 för rätt köpare. @Dennta :)

Nja... Den loggan och de visarna hade jag hellre tillskrivit 60-talet.
Men ja, @Dennta, jag tycker att den ser schysst ut. Inte sett någon likadan tidigare dock, så pris är lite klurigt. Men den trevliga tavlan och lite Poleroutervibbar - 2-2.5k(?).

Wow, den er flot! Et "pie-pan" Tissot!
Hvad betalte du?

Jag har ingen järnkoll på alla enstaka loggor men den klockan är från runt 60-talet som sagts.


Fin och attraktiv modell. Instämmer i vad som sagts tidigare men kanske lite mer också om den är i bra ordning.

Har du en reference på den?

Oj, trevlig modell jag aldrig sett förut. Skulle inte bli förvånad om den gick för +3000:- på en auktion.

Den har jo været til salg i noget tid efterhånden, så 2500 må være højt sat - ellers var den vel blevet solgt?
Screenshot_20190108_102520.jpg

Vet inte varför jag inte bjöd men under 2k i riktigt bra skick med box. Billigt eller rimligt vet jag ej. Tissot är ju överlag inte så dyra och särskilt inte efter de släppte den gamla Tissot loggan.
Med detta sagt. Mkt trevlig och prisvärd klocka för 2k.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Screenshot_20190108_102520.jpg

Vet inte varför jag inte bjöd men under 2k i riktigt bra skick med box. Billigt eller rimligt vet jag ej. Tissot är ju överlag inte så dyra och särskilt inte efter de släppte den gamla Tissot loggan.
Med detta sagt. Mkt trevlig och prisvärd klocka för 2k.
Skulle säga att det var riktigt billigt, tycker den tickar i många boxar!
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Screenshot_20190108_102520.jpg

Vet inte varför jag inte bjöd men under 2k i riktigt bra skick med box. Billigt eller rimligt vet jag ej. Tissot är ju överlag inte så dyra och särskilt inte efter de släppte den gamla Tissot loggan.
Med detta sagt. Mkt trevlig och prisvärd klocka för 2k.
Ja priset är nog helt okej, men har beslutat mig för att släppa den. Beslutat för att köpa nytt kamerasystem så kommer nog dessvärre banta samlingen lite för att finansiera det.
Den finns på tradera om någon annan är sugen. 2,5k fast pris.
 
Topp