• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Tack för svar!

Baserar du att det inte är en äkta Rolex pågrund utav att den är "misshandlad"? Alla klockor han fick (ett 20 tal), låg huller om buller i en låda, där samtliga klockor är från 60-80tal, så vet inte hur stor koll han har haft. Men jag personligen kan inte säga varken bu eller bä angående äktheten, då jag är helt grön när det kommer till klockor.

Jag skriver lite klantigt.
Men nej, det är inte därför jag dömer ut den. Det gör jag för att den fejk. Finns lite olika saker som talar om det; bl. a. att länkens mittlänkar verkar vara guldpläterade.

Jag menade mest att sannolikheten att en faktiskt äkta Rolex skulle se ut sådär trots allt är ganska låg.
Även om man behandlar en Svalan för trehundra kronor lite slarvigt så är ju gemene man lite försiktigare med en Rolex.

Jag skriver lite klantigt.
Men nej, det är inte därför jag dömer ut den. Det gör jag för att den fejk. Finns lite olika saker som talar om det; bl. a. att länkens mittlänkar verkar vara guldpläterade.

Jag menade mest att sannolikheten att en faktiskt äkta Rolex skulle se ut sådär trots allt är ganska låg.
Även om man behandlar en Svalan för trehundra kronor lite slarvigt så är ju gemene man lite försiktigare med en Rolex.
Jag förstår! Tack för input iallafall.

Hallå!

Jag vill köpa en fin vitageklocka, en enklare Omega Seamaster, men hur gör man egentligen som nybörjare? Jag ser ju själv om jag gillar klockan, men ju mer jag googlar, desto mindre förstår jag. Verkar finnas oändligt med fallgropar. Jag har inget emot att betala lite premium hos en seriös handlare, men emellanåt verkar det som att priserna kan vara upp till tre gånger högre än vad liknande objekt går för på tex, tradera. (Dessutom verkar de inte bli sålda alls, eller åtminstone inte särskilt snabbt)

Är det bland annonserna här man ska leta och handla av någon med bra referenser?

Jag måste inte göra en toppenaffär men vill bara inte känna mig lurad i efterhand.

Tack på förhand för goda tips och glada tillrop!

/Linus

Hallå!

Jag vill köpa en fin vitageklocka, en enklare Omega Seamaster, men hur gör man egentligen som nybörjare? Jag ser ju själv om jag gillar klockan, men ju mer jag googlar, desto mindre förstår jag. Verkar finnas oändligt med fallgropar. Jag har inget emot att betala lite premium hos en seriös handlare, men emellanåt verkar det som att priserna kan vara upp till tre gånger högre än vad liknande objekt går för på tex, tradera. (Dessutom verkar de inte bli sålda alls, eller åtminstone inte särskilt snabbt)

Är det bland annonserna här man ska leta och handla av någon med bra referenser?

Jag måste inte göra en toppenaffär men vill bara inte känna mig lurad i efterhand.

/Linus
Ett sätt är att läsa på vilka modeller du gillar allra bäst (både årsmodell/modell, tavla/visarkonfiguration, vill du ha guld eller stål etc) och sen lägga ut en köpesannons här på forumet och/eller söka i andra kanaler efter specifikt den klockan och fråga här (ex ”vad är rimligt pris…”-tråden) om priset är rimligt.

Vill du ha mindre jobb, lägg ut en köpesannons som är lite bredare, med risk att du slösar både din egen och andras tid.

Ett tredje sätt är att (som jag gjorde) köpa de billigaste du kan hitta på auktion, testa, sälja och köpa igen och igen och igen…😬

Ett sätt är att läsa på vilka modeller du gillar allra bäst (både årsmodell/modell, tavla/visarkonfiguration, vill du ha guld eller stål etc) och sen lägga ut en köpesannons här på forumet och/eller söka i andra kanaler efter specifikt den klockan och fråga här (ex ”vad är rimligt pris…”-tråden) om priset är rimligt.

Vill du ha mindre jobb, lägg ut en köpesannons som är lite bredare, med risk att du slösar både din egen och andras tid.

Ett tredje sätt är att (som jag gjorde) köpa de billigaste du kan hitta på auktion, testa, sälja och köpa igen och igen och igen…😬
Då måste jag spamma med 48 inlägg till efter det här för att få annonsera, annars kan jag nog göra en rätt smal annons. Men jag tänker mer på att det finns så många fallgropar när jag läser här. Polerade på fel sätt, nån del är fel, någon kaliber finns det inga delar till osv. Känns som att det bara kan bli fel men jag kanske överanalyserar. :)

Då måste jag spamma med 48 inlägg till efter det här för att få annonsera, annars kan jag nog göra en rätt smal annons. Men jag tänker mer på att det finns så många fallgropar när jag läser här. Polerade på fel sätt, nån del är fel, någon kaliber finns det inga delar till osv. Känns som att det bara kan bli fel. 😆
Då får du hålla koll på k/s här på forumet. Då vi alla är entusiaster (med minst 50 inlägg😅) så är det oftast rätt fair. Inte värsta fynden men du blir nog inte heller grundlurad.
Alternativt kolla med oss först innan du köper ”fel” i annan kanal.

Vintage Omega är som du förstått en total djungel, men en mycket kul sådan. Att gå på nitar kan också ses som en del av lärprocessen😉 Välkommen!

Hallå!

/Linus
Vintage-Omegor är verkligen en djungel. Finns verkligen hur många som helst från 60- och 70-talet. De vanligaste modellerna då var Seamaster, Constellation och DeVille. Även om klockorna är av samma modell så påverkar urverket (mekaniskt, quartz, stämgaffel), komplikationer och materialet priserna mycket. Se upp att köpa en Omega som kostar orimligt lite. I branschen finns s.k. "Tradera-klockor" som innebär att en amatör har meckat med klockorna och i värsta fall skadat eller tagit bort någon del. Jag har köpt alla mina Omegaklockor på auktioner (främst Kaplans och Stockholms Auktionsverk) eller från säljare med goda referenser på KS.

Var också noga att läsa beskrivningen så att klockan funkar. Många klockor som säljs billigt är defekta eller har servicebehov. Om du hittar någon intressant klocka kan du ju posta i "vad är ett rimligt pris-tråden".

Jag har en fundering som säkert får några här att ta sig för pannan, men eftersom det finns en tråd om hjälp vid vintageköp så ställer jag den ändå.

För de klockor jag köpt har aldrig funnits ett behov (för mig) av att säkerställa ev tidigare renovering eller liknande. Men nu funderar jag på en äldre Rolex där säljaren inte lämnar någon garanti på att alla delar är ursprungliga, vilket jag i detta fall vill veta/vill att de ska vara. Jag kan dock skaffa klockan med öppet köp.

Så till frågan. Vilka möjligheter har jag att låta en expert bedöma åt mig vad som är original och inte? Jag tänker mig att en pålitlig klockhandel/urmakare (Stockholm) inte är road av att sådana som jag springer förbi och ber dem göra ett utlåtande kring om något är renoverat etc - eller vad kostar en sådan tjänst att köpa?

Stort tack på förhand för kloka råd från mer erfarna!

Jag har en fundering som säkert får några här att ta sig för pannan, men eftersom det finns en tråd om hjälp vid vintageköp så ställer jag den ändå.

För de klockor jag köpt har aldrig funnits ett behov (för mig) av att säkerställa ev tidigare renovering eller liknande. Men nu funderar jag på en äldre Rolex där säljaren inte lämnar någon garanti på att alla delar är ursprungliga, vilket jag i detta fall vill veta/vill att de ska vara. Jag kan dock skaffa klockan med öppet köp.

Så till frågan. Vilka möjligheter har jag att låta en expert bedöma åt mig vad som är original och inte? Jag tänker mig att en pålitlig klockhandel/urmakare (Stockholm) inte är road av att sådana som jag springer förbi och ber dem göra ett utlåtande kring om något är renoverat etc - eller vad kostar en sådan tjänst att köpa?

Stort tack på förhand för kloka råd från mer erfarna!
Beroende på hur petig du är så är det nära på omöjligt att garantera att allt är original/ursprungligt på en klocka. De som påstår annat har fel.

Tror du får bra hjälp här på forumet. Vill du ha professionell hjälp är nog bästa tipset Kaplans.

Beroende på hur petig du är så är det nära på omöjligt att garantera att allt är original/ursprungligt på en klocka. De som påstår annat har fel.

Tror du får bra hjälp här på forumet. Vill du ha professionell hjälp är nog bästa tipset Kaplans.
Vet inte riktigt hur petig jag är med hur den ska vara, men jag är intresserad av att veta - exempelvis om en urtavla är utbytt eller kronan är aftermarket.

Jag förstår ungefär var jag skulle vända mig, typ Kaplans, men inte huruvida de erbjuder sådana kollar hur som helst...

Vet inte riktigt hur petig jag är med hur den ska vara, men jag är intresserad av att veta - exempelvis om en urtavla är utbytt eller kronan är aftermarket.

Jag förstår ungefär var jag skulle vända mig, typ Kaplans, men inte huruvida de erbjuder sådana kollar hur som helst...
Du får boka och betala för en värdering helt enkelt.

Är det någon som sitter på en bra källa för att läsa på om särkilda referensnummer från Audemars Piguet. Jag har fastnat för ref 5369, men har inte hittat särskilt mycket info online om just den här referensen. Tänker då på allt från vilka år den producerats mellan, materialtyper, dials, urverk etc...Verkar finnas en del sönderputsade och totalrenoverade objekt där ute, men svårt att avgöra hur mycket som är kvar original från AP.

Tack!

Hej! Jag är på jakt efter en Gay Freres bricklänk, och har fått ett erbjudande om att köpa en. Den ser din ut, säljaren vill ha 1600 euro för den. Jag har själv dålig koll, är det någon som har någon aning om ifall det är ett rimligt pris?
Bifogar bild på länken i fråga.
Tack!
1000052190.jpg

Hej! Jag är på jakt efter en Gay Freres bricklänk, och har fått ett erbjudande om att köpa en. Den ser din ut, säljaren vill ha 1600 euro för den. Jag har själv dålig koll, är det någon som har någon aning om ifall det är ett rimligt pris?
Tack!
1000052190.jpg
Det där är väl en Universal Geneve länk?

Tack!
1000052190.jpg
Se till så att det är rätt ändlänkar till den klocka du ska ha länken till de är både extremt dyra och svåra att hitta rätt separat.

Skicket på länken är omöjligt att avgöra på en så dålig bild, den ser iaf tight ut. Prismässigt låter det lite dyrt men inte något extremt om det är en länk som passar de dyrare UG modellerna.

Jag har en likadan GF länk i så nära NOS skick man kan komma fast tissot märkt och med gissningsvis fel ändlänkar 😉

Den kostar iofs inte heller i närheten av 1600 eur..

Jag har en likadan GF länk i så nära NOS skick man kan komma fast tissot märkt och med gissningsvis fel ändlänkar 😉

Den kostar iofs inte heller i närheten av 1600 eur..
Jag köpte en Tissot för ett par veckor sedan, den fick jag för 2500 Sek. Det skiljer sig dock lite hur "bricksen" ser ut på Tissot och UG länkarna, varför det skaver lite att använda den på en UG.

Se till så att det är rätt ändlänkar till den klocka du ska ha länken till de är både extremt dyra och svåra att hitta rätt separat.

Skicket på länken är omöjligt att avgöra på en så dålig bild, den ser iaf tight ut. Prismässigt låter det lite dyrt men inte något extremt om det är en länk som passar de dyrare UG modellerna.
Ja, dessvärre är det ju inte rätt ändlänkar. De jag behöver finns att köpa på Ebay för 4500 Sek. Men totalkostnaden för länken och ändlänkar blir då ganska hög. Kanske roligare att köpa en klocka för de pengarna tänker jag. Jag har fler bilder och film på länken, när den dras ut, och tycker att skicket ser bra ut.
Ok, då antar jag att priset är någorlunda rimligt, behöver bara komma fram till hur mycket jag vill ha den.
Tack!

Ja, dessvärre är det ju inte rätt ändlänkar. De jag behöver finns att köpa på Ebay för 4500 Sek. Men totalkostnaden för länken och ändlänkar blir då ganska hög. Kanske roligare att köpa en klocka för de pengarna tänker jag. Jag har fler bilder och film på länken, när den dras ut, och tycker att skicket ser bra ut.
Ok, då antar jag att priset är någorlunda rimligt, behöver bara komma fram till hur mycket jag vill ha den.
Tack!
Vad är det för klocka du ska ha länken till?

Finns det ändlänkar till dem? Är väl 22 mm? Gör sig bättre på kanvas eller tropic enligt mig.
Dessa påstår iaf att länken är original till klockan, håller med att det ser lite lustigt ut med 22mm ändlänkar på en så smal länk.
1743159043546.png

Finns det ändlänkar till dem? Är väl 22 mm? Gör sig bättre på kanvas eller tropic enligt mig.
Ja, det verkar som att de kom på länkar. Det finns ändlänkar att köpa på ebay, som är märkta "U", liksom dem på klockan hejsam länkar till. De är 21 mm och borde passa.

Canvas är en bra ide, ska testa det!

Edit: undrar dock om den är helt korrekt i det exemplet du länkade till @hejsam , i annonserna ser det inte lika illa ut, som att de har lite bredare bricks mot ändlänken.
1000052295.jpg 1000052289.jpg 1000052288.jpg
Dessa påstår iaf att länken är original till klockan, håller med att det ser lite lustigt ut med 22mm ändlänkar på en så smal länk.
1743159043546.png

Men absolut, det är ett lite speciellt utseende, med så smal länk på en såpass blaffig klocka...

Jag lyckades nu få tag på en länk, kanske i kortaste laget, och inte i topskick (ej GF märkt i claspen, den delen verkar bytt), men för 4500 sek, i Indonesien. Vi får se om den kommer fram, blev blåst på 20 lax här för någon månad sedan 🙈.
Köpte också en GF brick, med stretch, men för Tissot, från ebay, USA, men den får jag inte se förräns till sommaren. Den skiljer sig dock en del i utseende från UG:s länk.
1000052305.jpg

1000052307.jpg

Senast ändrad:
Hej!
Första gången jag gör ett inlägg här, ber om ursäkt i förväg om jag missar någon formalia eller annan forum-etikett.
Är på jakt efter en vintage Oris Big Crown Pointer Date 36 mm. Hittade detta vackra stycke på Chrono24: https://www.chrono24.se/oris/big-crown-pointer-date-36mm--id38045416.htm
Vad tros om denna? En handlare med bra väldigt bra betyg, dock inte överdrivet många omdömen.

Tusen tack på förhand!
Den är inte vintage, hade sökt mig till Oristråden under diskussion. :)

Tillbaka
Topp