Så har flytt från hus till lägenhet inträffat. En utekatt har fått lov att bli innekatt. Och efter två månader kan konstateras att det nog inte är en så bra ide. Åtminstone inte med denna kattan. Hon far omkring, givetvis mitt i natten mellan 02-05 och krafsar på alla fönsterrutor, balkongdörren och jamar så högt att man blir tokig. Helt omöjligt att sova även om man stänger dörren om sig. Hon skall ut, till varje pris.
Någon som har några bra tips? Försöker givetvis aktivera kattan med lek osv. Balkongen är inte ett alternativ för den är helt i betong, även räcket, dvs kan inte fästa något nät utan att köra slagborr i konstruktionen vilket inte värden uppskattar.
Jag börjar få slut på all ork och energi då man aldrig får sova (jfr småbarn som håller en vaken 3 timmar mitt i natten varje natt) och överväger att lämna bort henne till någon som kan ge ett bättre hem. Det skär oerhört i hjärtat men jag vet inte vad jag annars skall ta mig till. Hon är ju världens snällaste katt annars.
Alla tips uppskattas.
Man kan faktiskt hägna in en balkong utan ett enda skruvhål, det gjorde jag när jag var i samma situation. Bygg en ram i trä och fäst i räcke och allt annat du kan hitta med buntband! Se till att buntbanden är UV-tåliga bara.
Ps. Gräs till katterna under odling i krukan…