• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden för katter, raser och utställning!

Så har flytt från hus till lägenhet inträffat. En utekatt har fått lov att bli innekatt. Och efter två månader kan konstateras att det nog inte är en så bra ide. Åtminstone inte med denna kattan. Hon far omkring, givetvis mitt i natten mellan 02-05 och krafsar på alla fönsterrutor, balkongdörren och jamar så högt att man blir tokig. Helt omöjligt att sova även om man stänger dörren om sig. Hon skall ut, till varje pris.

Någon som har några bra tips? Försöker givetvis aktivera kattan med lek osv. Balkongen är inte ett alternativ för den är helt i betong, även räcket, dvs kan inte fästa något nät utan att köra slagborr i konstruktionen vilket inte värden uppskattar.
Jag börjar få slut på all ork och energi då man aldrig får sova (jfr småbarn som håller en vaken 3 timmar mitt i natten varje natt) och överväger att lämna bort henne till någon som kan ge ett bättre hem. Det skär oerhört i hjärtat men jag vet inte vad jag annars skall ta mig till. Hon är ju världens snällaste katt annars.

Alla tips uppskattas.

Man kan faktiskt hägna in en balkong utan ett enda skruvhål, det gjorde jag när jag var i samma situation. Bygg en ram i trä och fäst i räcke och allt annat du kan hitta med buntband! Se till att buntbanden är UV-tåliga bara.

IMG_3283.jpeg

Ps. Gräs till katterna under odling i krukan… 😻

Man kan faktiskt hägna in en balkong utan ett enda skruvhål, det gjorde jag när jag var i samma situation. Bygg en ram i trä och fäst i räcke och allt annat du kan hitta med buntband! Se till att buntbanden är UV-tåliga bara.

IMG_3283.jpeg

Ps. Gräs till katterna under odling i krukan… 😻
Saken är att balkongen jag har är ALLT i helgjuten betong. Även räcket. Det finns helt enkelt inget att sätta buntband runt. Såvida jag inte bilar upp ett hål genom betongen. 70-tals konstruktioner när de är som... de är. Möjligen konstruera som en träram att sätta nätet i och sedan ett par "gafflar" undertill så man kan trä ramen över räcket. Hm. Kan kanske gå. Oklart om det blir stadigt nog bara.
Edit: tar in en bild. Någon vill ut.
20230504_215129.jpg

Senast ändrad:
Saken är att balkongen jag har är ALLT i helgjuten betong. Även räcket. Det finns helt enkelt inget att sätta buntband runt. Såvida jag inte bilar upp ett hål genom betongen. 70-tals konstruktioner när de är som... de är. Möjligen konstruera som en träram att sätta nätet i och sedan ett par "gafflar" undertill så man kan trä ramen över räcket. Hm. Kan kanske gå. Oklart om det blir stadigt nog bara.
Edit: tar in en bild. Någon vill ut.
20230504_215129.jpg
Nu har jag ingen bild tillgänglig, men jag byggde en "dörr" med hönsnät som jag satte i dörröppningen till vår balkong, det var väääällldigt uppskattat av våra katter när vi bodde i stan. :)

Vår 16 årige adoptivkatt är lite mer bestämd huruvida var och när man får klappa honom, gillar att man lägger en hand på rumpan när han ligger tätt intill. Förvånansvärt pigg för sin ålder.

Han brukar också smeka oss med sin svans! Likt en tentakel känner den efter, provar sig fram tills den hittar en kroppsdel, och rör tippen på svansen väldigt sofistikerat och liksom gör smekande rörelser över t ex ens hand. Händer t om att han kramar om handen med svansen. Blev lite förvånad över denna udda (?) förmåga som inte våra andra katter uppvisar.

Här väntar han på att morgonsolen ska värma upp balkongen.
Han kan ligga ute i 10 timmar och dåsa.

IMG_20230508_170429.jpg

Senast ändrad:
Bara jag som har battle scars från katter som inte tycker om att få bajsiga rumpor tvättade? Senaste såren. Börjar se ut som en wannabe MMA aspirant.

En av katterna hade lös mage och bajset tillsammans med tidigare nedsvald päls dinglade fint utanför anus. Blöta klumpen skvätte sedermera upp på kroppens sidor när han hoppade ur lådan.

Duschen var inte populär. 😅
Men han är snäll. Bet inte utan försökte bara hoppa från min famn, men klorna fälldes ut under rymningsförsöket, därav jacken.

PXL_20230508_170605970.MV.jpg

Senast ändrad:
Bara jag som har battle scars från katter som inte tycker om att få bajsiga rumpor tvättade? Senaste såren. Börjar se ut som en wannabe MMA aspirant.

En av katterna hade lös mage och bajset tillsammans med tidigare nedsvald päls dinglade fint utanför anus. Blöta klumpen skvätte sedermera upp på kroppens sidor när han hoppade ur lådan.

Duschen var inte populär. 😅
Men han är snäll. Bet inte utan försökte bara hoppa från min famn, men klorna fälldes ut under rymningsförsöket, därav jacken.

PXL_20230508_170605970.MV.jpg
Vår är snäll men gillar det gör hon verkligen inte...
1683572635164.png

1683572635164.png

Åh stackarn, den blicken. 🥰
Badar hon ofta? Verkar som att en del katter aldrig vänjer sig.
Vår katt fick duscha för första gången i hela sitt liv. Fick väl extra mycket panik. Innan gick det alltid bra med en såndäringa blomstervattnar-mojäng för rumpttvätt men såg ingen annan utväg än duschen denna gång.

1683572635164.png
Min gamla skrutta tycker bada I riktigt varmt,för mig nästan otrevligt hett,vatten är bland det bästa som finns.

Nöjt vandrar hon runt I badkaret med svansen I topp.
När temperatures blir människo-normal är hon klar.
Kanske värmen hjälper hennes reumatism?

Sedan ska det torkas med hårtork sittandes I handfatet.....

Tillbaka
Topp