• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för katter, raser och utställning!

Han älskar fisk, men läst att fisk generellt inte är så bra för katter. Vet inte om det är en myt men har stött på det ofta.
Han får lite kycklingfilé som efterrätt ibland, men jag ska försöka hitta hypoallergen kattmat till honom.
Ja det ska väl vara ett komplement då kokt fisk inte innehåller alla näringsämnen som en katt behöver. Hoppas du hittar någon mat som passar.
 
Ja det ska väl vara ett komplement då kokt fisk inte innehåller alla näringsämnen som en katt behöver. Hoppas du hittar någon mat som passar.
Läs gärna på om ett ämne som heter taurin. Ämnet är livsnödvändigt för en katt. Katten producerar inte ämnet själv utan måste få det via födan. Köttfärs och fisk innehåller inte taurin. Kycklinghjärtan innehåller taurin.
 
Tella tycker att det är för mycket snack och för få bilder nu i tråden. ;)
Tella 2024-09-12).jpg
 
Tänkte skriva lite om Elton.
IMG_4766.jpeg

I tisdags kände min fru en knöl under hakan på honom. Inget annat syntes alls, så vi lät det vara och håller lite koll framåt.
På onsdag såg det ut som nedan, typ ett sår med sårskorpa. Vi tvättade lite med klorhexidin och gick och la oss.
IMG_4875.jpeg
På torsdagen hade det typ dubblerats i storlek och vi ringde såklart veterinären.
IMG_4876.jpeg
Eftersom frugan hade tid kl 10 hos Capio i Jönköping för ögonundersökning på fredagen fick vi tag i en tid kl 8 i Mantorp, så vi lämnade in honom påväg söderut.
Vi hämtade honom påväg hemåt och dom berättade att det vi trodde var sårskorpa var cellvävnad som gått i nekros.
Det var även mycket död vävnad i knölen, tillsammans med mysigt var. Dom sa att det luktade 💩.
Dom skar bort all död vävnad och satte in ett dränage som han ska ha i 3-5 dagar, stygnen ska sitta i typ 10.
IMG_4916.jpeg

Såhär får han nu spendera ett par veckor, hyfsat glad trots tratt. Han spinner faktiskt men svårt att få med på bild. 😃
IMG_8125.jpeg
 
Senast ändrad:
Tänkte skriva lite om Elton.
IMG_4766.jpeg

I tisdags kände min fru en knöl under hakan på honom. Inget annat syntes alls, så vi lät det vara och håller lite koll framåt.
På onsdag såg det ut som nedan, typ ett sår med sårskorpa. Vi tvättade lite med klorhexidin och gick och la oss.
IMG_4875.jpeg
På torsdagen hade det typ dubblerats i storlek och vi ringde såklart veterinären.
IMG_4876.jpeg
Eftersom frugan hade tid kl 10 hos Capio i Jönköping för ögonundersökning på fredagen fick vi tag i en tid kl 8 i Mantorp, så vi lämnade in honom påväg söderut.
Vi hämtade honom påväg hemåt och dom berättade att det vi trodde var sårskorpa var cellvävnad som gått i nekros.
Det var även mycket död vävnad i knölen, tillsammans med mysigt var. Dom sa att det luktade 💩.
Dom skar bort all död vävnad och satte in ett dränage som han ska ha i 3-5 dagar, stygnen ska sitta i typ 10.
IMG_4916.jpeg

Såhär får han nu spendera ett par veckor, hyfsat glad trots tratt. Han spinner faktiskt men svårt att få med på bild. 😃
IMG_8125.jpeg

Vet man orsaken till den nekrotiska vävnaden?
 
Vet man orsaken till den nekrotiska vävnaden?
Inte orsaken egentligen, dom tyckte att det verkade vara ett slagsmål-sår. Problemet är att han är innekatt, hans kattbror och han busar ju ibland men inte slagsmål på det sättet utekatter kan hamna i.
En orsak kanske är att knölen tryckte för hårt på nåt sätt, men nu killgissar jag. :)

Det läskiga var ju att det hade sånt snabbt förlopp, det är 8 timmar mellan första bilden på ”såret” och andra.
Dom sa att den hade nog spruckit ganska snart och det hade nog inte varit nice.
Så tur vi fick tid snabbt.
 
Senast ändrad:
En liten uppdatering om Elton.
IMG_4925.jpeg

Han mår bra, allt verkar läka som det ska, så vi kunde ta bort dränaget i måndags.
Stygnen ska sitta till måndag nästa vecka, så får vi se hur allt utvecklar sig.
IMG_4930.jpeg

Det lilla hålet är där dränaget satt tidigare.
 
Senast ändrad:
Ena barnet går inte i skola och vi föräldrar funderar på det där med djur som stöttning/pepp. Jag gillar katt men frugan är allergisk men säger ja till hund. 🤔

Jag pallar inte ansvaret med en hund. Jag gör redan för mycket i livet. Katten behöver också engagemang men har inte samma behov som en doggis.

Idag var vi på en kattutställlnig allihop. Alla barnen pepp men yngsta tappade sugen rätt snabbt när det inte var typ katter o köpa som en zoosffär. ”Mamma, vi tar den där”. Nej, det är en utställning de vill inte kränga sina kissar…

Iallafall. Skulle potentiellt kunna bli en sibirisk kisse( allergivänlig). Nån som har här? Min mor har haft uppfödning på sånna för 20 år sedan så har ju viss koll på läget. Helst hade jag nog tagit abessinier men då behöver jag byta fru. 😬

Aja, sköna pix här i gruppen!
 
Tillbaka
Topp