• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för katter, raser och utställning!

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Va ute på promenad idag
E55776AB-2425-4DB3-8F27-824AE39B0278.jpeg

(Satt en liten svart rackare i busken som man tydligen skulle hälsa på)


Stadig bjässe. Vad väger han/hon?
 

UNO

Panerai
”Hon är köpt Enbart för sällskap och familjekatt”, intressanta motiv för ett köp.

vad är det mer man kan ha sin älskade katt till som jag missat ? 😀
 

FlipSwede

Rolex
”Hon är köpt Enbart för sällskap och familjekatt”, intressanta motiv för ett köp.

vad är det mer man kan ha sin älskade katt till som jag missat ? 😀
Renrasiga med stamtavla registrerade hos SVERAK (?) kan val anvandas till avel om man ar intresserad av det.
Musfangare ar ju en yrkesbenamning pa vissa katter som maste arbeta for brodfodan.... ;)
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Min ar bara mycket gammal (formodligen runt 20+) dov och valdig egensinnig....Hittekatt sa ingen aning om vad hon egentligen ar.
Den narmaste gissningen ar Turkish Van eller Turkish Angora. Hursomhelst sa struntar hon helt i det salange det finns en gosig filt a sova pa hela dagen... ;)
Message_1454597545822.jpg


Väldigt lik vår katt i ansiktet! Samma ögon.
 

ThomasP

Cartier
2-Faktor
Idag hittade vi äntligen en 6-7cm dubbelhäftade tejpbit (tjockare modell) som varit borta i ett par dagar.
Vi har varit lite oroliga över att Bonnie ätit upp den då vi upptäckte att hon satt och försökte få loss en liknande bit tejp på samma ställe som den andra suttit. Nu är alla sådana tejpbitar avlägsnade och vi är lättade över att hon inte har någon tejp i magen.

20210502_200502.jpg
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Idag hittade vi äntligen en 6-7cm dubbelhäftade tejpbit (tjockare modell) som varit borta i ett par dagar.
Vi har varit lite oroliga över att Bonnie ätit upp den då vi upptäckte att hon satt och försökte få loss en liknande bit tejp på samma ställe som den andra suttit. Nu är alla sådana tejpbitar avlägsnade och vi är lättade över att hon inte har någon tejp i magen.

20210502_200502.jpg


Skönt att den hittades.
Jag minns ångesten när vår katt hade tuggat i sig ett gummiband och fick leta frenetiskt i hans avföring. Hittade den där :)
 

turkojs

Cartier
2-Faktor
Elwood som flyter ut i favoritfåtöljen

4CDCA132-865B-42F1-A5A3-ACB4634DADF0.jpeg


Fnissade till lite angående att ha katter som musfångare, mina måste vara defekta för dom adderar möss till hushållet.

Tar dom ute, bär in för att lägga in stöten, men så rymmer musen och gömmer sig någonstans. Katten letar någon minut men blir sen distraherad av en krukväxt som prasslar lite spännande och tappar intresset.

Sen får jag jaga möss och kasta ut igen.
 

ThomasP

Cartier
2-Faktor
Skönt att den hittades.
Jag minns ångesten när vår katt hade tuggat i sig ett gummiband och fick leta frenetiskt i hans avföring. Hittade den där :)
Jo jag känner igen det. Det blev ju inte bättre av att pratat med veterinären över telefon som gav besked att sådant kan ligga kvar i magsäcken i flera månader innan det går vidare och blir till problem, om det nu inte kommer ut.
 

Reverso

Panerai
Skön tråd! Som jag nu hoppas kunna bidra lite till då jag fått nytillskott i familjen för inte så länge sedan.

En riktig liten busig glädjespridare. Känner verkligen att livet blivit bättre sen kissens inträde i våra liv, han ska självklart bli ordentligt bortskämd på alla sätt


Francesco Totti:
 

Bilagor

  • IMG-20210425-WA0001.jpg
    IMG-20210425-WA0001.jpg
    414.5 KB · Visningar: 14
  • IMG-20210415-WA0017.jpg
    IMG-20210415-WA0017.jpg
    163.2 KB · Visningar: 20
  • IMG-20210421-WA0012.jpg
    IMG-20210421-WA0012.jpg
    200 KB · Visningar: 17

Martin.

Omega
2-Faktor
Mitt katt vill starta zoo :)
Skrev tidigare här i tråden om att vi flyttat och vår tidigare innekatt numera är utomhus. Efter ca 2 månader utomhus har allt gått perfekt, hon håller till i trädgården och enda anmärkningsvärda är att hon ett par gånger attackerat grannes hund (dålig på raser men ungefär Tin-Tins hund) med blandat resultat. Grannkatten och hon är “kompisar”, sätt de ett par gånger sitta någon meter ifrån varandra utan slagsmål.

Men från ingenstans upptäckte hon igår att man kan fånga djuren utomhus…
Började med att jag satt och jobbade vid datorn och hörde ljud från köket och möttes av en fågel som flög runt och katten stolt tittar på. Av ren tur så flög den ut genom terassdörren.
Senare under dagen kom hon hem med en ännu en fågel och en mus, dock var dörren stängd så de stannade på terrassen. Hon dödar de inte utan bär de mer som en kattmamma bär sina ungar…

Imorse åkte tjejen till jobbet tidigt och när jag gick upp vid 0730 möttes jag av en ekorre i vardagsrummet. Inga synliga skador utan den satt där och när jag öppnade närmaste dörr skuttade han ut - På ett sätt roligt men jag är rädd för vad nästa art blir till vårt zoo :)

Så nu behöver jag tips, finns det något man kan göra för att undvika detta? Googlat lite och hon är enbart ute under dagen och får mat innan hon går ut - två saker som folk tipsar om. När vi släppte ut henne provade vi halsband utan lycka men det kanske är ända alternativet att ha halsband med bjällra.
Hon får gärna fånga möss/råttor men övriga djur får gärna leva vidare.
Finns det något man kan göra eller är det bara att spänt vänta på vad kommer hem med nästa gång?

Passande bild:
katt.jpg


Vänligen,
Martin
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Mitt katt vill starta zoo :)
Skrev tidigare här i tråden om att vi flyttat och vår tidigare innekatt numera är utomhus. Efter ca 2 månader utomhus har allt gått perfekt, hon håller till i trädgården och enda anmärkningsvärda är att hon ett par gånger attackerat grannes hund (dålig på raser men ungefär Tin-Tins hund) med blandat resultat. Grannkatten och hon är “kompisar”, sätt de ett par gånger sitta någon meter ifrån varandra utan slagsmål.

Men från ingenstans upptäckte hon igår att man kan fånga djuren utomhus…
Började med att jag satt och jobbade vid datorn och hörde ljud från köket och möttes av en fågel som flög runt och katten stolt tittar på. Av ren tur så flög den ut genom terassdörren.
Senare under dagen kom hon hem med en ännu en fågel och en mus, dock var dörren stängd så de stannade på terrassen. Hon dödar de inte utan bär de mer som en kattmamma bär sina ungar…

Imorse åkte tjejen till jobbet tidigt och när jag gick upp vid 0730 möttes jag av en ekorre i vardagsrummet. Inga synliga skador utan den satt där och när jag öppnade närmaste dörr skuttade han ut - På ett sätt roligt men jag är rädd för vad nästa art blir till vårt zoo :)

Så nu behöver jag tips, finns det något man kan göra för att undvika detta? Googlat lite och hon är enbart ute under dagen och får mat innan hon går ut - två saker som folk tipsar om. När vi släppte ut henne provade vi halsband utan lycka men det kanske är ända alternativet att ha halsband med bjällra.
Hon får gärna fånga möss/råttor men övriga djur får gärna leva vidare.
Finns det något man kan göra eller är det bara att spänt vänta på vad kommer hem med nästa gång?

Passande bild:
katt.jpg


Vänligen,
Martin

Det går nog inte att få bort den starka jaktinstinkt som din katt får utlopp för när den är ute. Det enda sättet är att låta den bli en innekatt vilket kanske inte är aktuellt. Speciellt när den redan har fått smak på utelivet :)

Bjällror kan hjälpa men oftast sägs katterna vara så snabba i attackmomenten att bjällran varnar för sent.

Men det verkar som att din katt mest är intresserad av att fånga djuren, inte att äta upp dem. Om du ger katten tillräckligt med mat kanske den inte jagar lika mycket när den är ute?
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Det går nog inte att få bort den starka jaktinstinkt som din katt får utlopp för när den är ute. Det enda sättet är att låta den bli en innekatt vilket kanske inte är aktuellt. Speciellt när den redan har fått smak på utelivet :)

Bjällror kan hjälpa men oftast sägs katterna vara så snabba i attackmomenten att bjällran varnar för sent.

Men det verkar som att din katt mest är intresserad av att fånga djuren, inte att äta upp dem. Om du ger katten tillräckligt med mat kanske den inte jagar lika mycket när den är ute?
Tack för svar!

Det känns fel att låta henne vara innekatt när vi har en stor trädgård där hon kan få vara - så det är nog inget alternativ. Tills nu har det fungerat perfekt, jag jobbar mestadels hemma och har terassdörren på glänt och hon kommer/går som hon vill under dagen. Men det känns sisådär nu att ha dörren öppen ifall hon tar med sig nya vänner varje dag...
Det "konstiga" är som sagt att hon varit ute i 2 månader utan intresse för djur tills igår då hon förvandlades till en jägare. Tjejens bror har en stor labrador och de sitter bredvid varandra utan problem så snarare tvärtom, hon har inte haft intresse/rädd för andra djur.

Och angående mat får hon så det räcker :) Vi var hos veterinären och vaccinerade henne och hon vägde 6kg. Veterinären var imponerad över hennes storlek för hon var inte "tjock" utan bara stor - speciellt för att vara hona. Kanske är mamman/pappan en svart panter :)

Vänligen,
Martin
 

kuma-kun

Audemars
Tack för svar!

Det känns fel att låta henne vara innekatt när vi har en stor trädgård där hon kan få vara - så det är nog inget alternativ. Tills nu har det fungerat perfekt, jag jobbar mestadels hemma och har terassdörren på glänt och hon kommer/går som hon vill under dagen. Men det känns sisådär nu att ha dörren öppen ifall hon tar med sig nya vänner varje dag...
Det "konstiga" är som sagt att hon varit ute i 2 månader utan intresse för djur tills igår då hon förvandlades till en jägare. Tjejens bror har en stor labrador och de sitter bredvid varandra utan problem så snarare tvärtom, hon har inte haft intresse/rädd för andra djur.

Och angående mat får hon så det räcker :) Vi var hos veterinären och vaccinerade henne och hon vägde 6kg. Veterinären var imponerad över hennes storlek för hon var inte "tjock" utan bara stor - speciellt för att vara hona. Kanske är mamman/pappan en svart panter :)

Vänligen,
Martin

Det är väl helt normalt för katter att jaga och när jag var ung för väldigt länge sen på landet var det en orsakerna till att ha katt.
Självklart mest för möss men lite småfåglar och ekorrar stryker ju med också men såna finns det mycket av.
Att släpa hem bytena är ju också normalt men inte alltid så trevligt.
 

ThomasP

Cartier
2-Faktor
Tack för svar!

Det känns fel att låta henne vara innekatt när vi har en stor trädgård där hon kan få vara - så det är nog inget alternativ. Tills nu har det fungerat perfekt, jag jobbar mestadels hemma och har terassdörren på glänt och hon kommer/går som hon vill under dagen. Men det känns sisådär nu att ha dörren öppen ifall hon tar med sig nya vänner varje dag...
Det "konstiga" är som sagt att hon varit ute i 2 månader utan intresse för djur tills igår då hon förvandlades till en jägare. Tjejens bror har en stor labrador och de sitter bredvid varandra utan problem så snarare tvärtom, hon har inte haft intresse/rädd för andra djur.

Och angående mat får hon så det räcker :) Vi var hos veterinären och vaccinerade henne och hon vägde 6kg. Veterinären var imponerad över hennes storlek för hon var inte "tjock" utan bara stor - speciellt för att vara hona. Kanske är mamman/pappan en svart panter :)

Vänligen,
Martin

När jag växte upp hade vi en honkatt (bondkatt) på dryga 2kg. Trots att hon var väldigt nätt var hon en fenomenal jägare. I princip varje dag efter att jag kom hem från skolan låg det minst en eller två möss eller fåglar på trappan och ofta spår efter något som var uppätet. Vid ett tillfälle hade hon fångat en fladdermus, först och enda gången jag sett en sådan.
Vi testade bjällra ett tag, men den gjorde minimal skillnad så vi skippade den.

Jag tror som ovan skrev att det är jaktinstinkten som sitter djupt i henne och att den är svår att ändra på. Just nu får ju hennes byten en andra chans i alla fall. :)
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Det är väl helt normalt för katter att jaga och när jag var ung för väldigt länge sen på landet var det en orsakerna till att ha katt.
Självklart mest för möss men lite småfåglar och ekorrar stryker ju med också men såna finns det mycket av.
Att släpa hem bytena är ju också normalt men inte alltid så trevligt.

När jag växte upp hade vi en honkatt (bondkatt) på dryga 2kg. Trots att hon var väldigt nätt var hon en fenomenal jägare. I princip varje dag efter att jag kom hem från skolan låg det minst en eller två möss eller fåglar på trappan och ofta spår efter något som var uppätet. Vid ett tillfälle hade hon fångat en fladdermus, först och enda gången jag sett en sådan.
Vi testade bjällra ett tag, men den gjorde minimal skillnad så vi skippade den.

Jag tror som ovan skrev att det är jaktinstinkten som sitter djupt i henne och att den är svår att ändra på. Just nu får ju hennes byten en andra chans i alla fall. :)

Jag förstår att katter jagar men jag hade hoppas på ett "husmorstips" på hur man kan få henne att inte ta in bytena i huset. En kompis katt tex. lägger de snyggt i ett hörn av trädgården...

Typ-"När hon tar ett djur med sig hem bär henne till plats X och ge henne godis" eller nått i den stilen. Drömscenario men värt att fråga

As-we-speak har en mus sprungit in under kylskåpet och katten sitter där och väntar. Är 26 grader varmt så vi har terrassdörrarna öppna och han inte stoppa henne med nya bytet. Jag får helt enkelt inse att det är såhär mina dagar kommer se ut framför :)

Vänligen,
Martin
 
Topp