• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för katter, raser och utställning!

laketwig

Patek
2-Faktor
En bister Tella vill inte bli störd i favoritkorgen ... ;)
Tella 2023-02-13.jpg
 

Utvisaren

Patek
Yes, 100% innekatt. Har varit både inne/utekatt i sina yngre dar.





Gäller att se upp när katten börjar bli lite rund, för vips så väger den 1kg eller mer... Våra två andra kissar gick upp i vikt nästan omärkbart (en del foder innehåller mer fett än andra) tills vi en dag upptäckte att de började bli tunga.
Vår erfarenhet av foder och tre f.d. feta katter är att bantningsfoder i form av torrfoder hjälper inte. Tillverkarna skriver ju gärna "diet plan /special diet " osv men nää. Katterna är ständigt hungriga och de jamar bara efter mer mat. Torrmat får de lite som efterrätt, ca 10 gram om dagen. Annars får de ca 180g våtfoder fördelat över tre måltider. Torrmat enligt mig är förkastligt, då kalorierna är så koncentrerade sett till den lilla volym mat de får i sig. Blötmaten å andra sidan innehåller gärna 85% vatten så det är rejäla mängder mat de kan äta och ändå hålla sig slanka.
Det tog ett tag att fasa in blötfodret från att stått på 100% torrfoder innan. En liten klick blötfoder och en gnutta mindre torrmat för varje dag som går, testa olika smaker osv.

Kissen jag postade bild på hade blivit övergödd av hemtjänsten. Han kunde knappt gå ordentligt när han kom till oss. Nu är han hur pigg och rörlig som helst trots sina snart 15 år! Härligt att se. Tackålov hade han inte diabetes eller några andra problem.
Svårt att vara hård när katten piper efter mat. Jag reglerar inte maten. Det finns torrt i skålen och det äts om man är hungrig. Har just flyttat från hus till lägenhet och nu springer hon ju inte ute och helt logiskt äter hon mindre. Men man får väl hålla koll.
 

Ådi

Cartier
2-Faktor
Vi har en halvbengal och den är helt galen! Vi tänkte att en halvbengal skulle vara lite mindre jobb osv osv.Jo men tjena! Halvbengal är ju helt knas!!! 🤣
Bengal är fullt ös! Hel som halv!
Nu har han fått vara ute och är helt slut!❤️
01FB6F23-124C-48AE-92B1-C17D51FC562B.jpeg

Underbar kisse! De ska vara dumma i huvudet.

Ett varningens ord från en som gjort misstaget att tro att halvbengaler är att som betrakta som bondkatter. Halvbengaler bör liksom helbengaler befinna sig i hägn eller inomhus. En vanlig bondkatt har ett jaktområde på ca en kvadratkilometer, en bengal upp emot sju. De har inte heller samma beteende mot bilar som vanliga katter, de tror att de är lite för smarta.
Fick en av de finaste katterna jag någonsin stött på, en halvbengal, påkörd innan han var ett år gammal på grund av att jag var okunnig på det här området/ dum i huvudet.
Nu är det hägn eller inne som gäller för alla efterkommande.
Vill givetvis inte tala om för dig hur du ska hantera ditt djur, kanske har du hektarer land för dem att springa på utan vägar.
I all välmening!
 
Topp