Fru på AW och lillkillen sover, dags för lite film och då den genre jag aldrig får se annars.
Valde mellan två filmer, "The first Omen" och Evil Dead Rise". Två reboots på odödliga klassiker, men min förkärlek till de gamla kultfilmerna "Evil Dead" vann (tyvärr).
Eftersom jag växt upp-ish, med att se Evil Dead (Sam Ramis) kultserie som liten (för liten) såg jag fram emot lite sköna repliker, läskiga stugor, en bok av människoläder och en hel del homage mot allas våran favorit Ash Williams (Bruce Cambell). Jag fick inget av dom.
42 år efter originalet får vi följa två systrar som återförenas tillsammans med den enes barn. Vi byter ut stugan i skogen mot ett förfallet ägenhetskomplex (suck). När plötsligt en jordbävning öppnar upp ett hål i golvet finner de "de dödas bok", tydligen finns det tre (snark).
Sedan följer en hel del blod, storyn som i de äldre var det som gjorde filmerna trots den låga budgeten är utraderad och det satsas på blod och Gore. Detta skulle varit helt okej men regissören lyckas helt enkelt inte.
Vi får se ett par tafatta försök med en motorsåg, någon replik men annars är det en helt egen..flopp.. film.
Då lyckades rebooten 2013 betydligt mycket bättre. Där fick vi även se Ash vilket alltid är trevligt, även om det var kort.
Har man däremot inte sett de äldre kanske man tycker det här var något att hänga i granen, men för oss skräckfilms gourmander, nej.
Blev faktiskt såpass besviken att jag ville läsa lite av andras recensioner, vid en snabb googling dök DN och Aftonbladet upp som ger den 4/5 i betyg (helt sjukt), och där DN väljer att fokusera på hur progressivt det är att dom inte har med en "klassisk kärnfamilj" i en skräckfilm, ni fattar nivån.
Sa tidigare att jag inte skulle recensera dåliga filmer men det här görs så att ni slipper.
Poppa lite popcorn, köpt ett sexpack cola på glasflaska och släng på dom gamla Evil Dead från 80-talet istället.
Har ni det som mig, knappt med tid för bra filmer hoppa över den här. Läser ni en "bra" recension på den här så ljuger dom.
Skulle valt rebooten på Omen, The first Omen. Men det blir nästa.
Ska sluta klaga nu och faktiskt bifoga en poster som jag tyckte var nice. Den har givetvis koppling till en scen i filmen och det var den enda scenen som var lite obehaglig, dom skulle frontat den här postern istället, inte ens rätt poster valde dom.