• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden för oss som älskar SKRÄCKFILM & RYSARE!

Tycker de är tråkigt att de inte har kommit någon streamingtjänst med enbart skräckfilm, gamla som nya:( någon mer som håller med?
Det finns:

Men inte för Sverige än tyvärr. Går säkert att ordna med lite vilja :)

Jag gräver väl upp det här gamla liket igen och listar lite filmer som nyligen setts.

The Deep House. Jag visste ingenting om filmen bortsett från att den delar regissör med den kritikerrosade Inside (À l'intérieur) från 2007 som jag minns som riktigt bra. Denna var dock ingen höjdare och när jag kikade igenom hans filmografi såg jag att han även hade regisserat Livid på samma tema men som har ett bättre genomförande.

deep house.jpg

Näst på tur har vi Relic. Jag undviker gärna att läsa om filmer som jag tycker verkar intressanta vilket ibland ger en härlig överraskning men som i de flesta fall tyvärr slutar med besvikelse, så även här. Jag uppfattade det som en thriller/skräckis som i själva verket visade sig vara mer av en psykologisk thriller/drama som berör demens och hur det påverkar en familj. Helt OK faktiskt men långt ifrån skräck.

relic.jpg

En annan film på listan var Antlers som jag sett fram emot länge och nu fick möjlighet att se. Fräck trailer, hyggliga betyg och producerad av Guillermo Del Toro. Vad kan gå fel? Första halvan av filmen är riktigt bra men det börjar gå utför när de väljer att vara allldeles för grafiska och i slutet är det mer Alien än en mystisk skräckfilm. Synd då den verkligen hade potential men sevärd i brist på annat, om än bara för den första halvan...

antlers.jpg

När jag satt och surfade runt lite på Netflix såg jag att de tydligen hade köpt in en ny variant på Texas Chainsaw Massacre och här får man raka motsatsen, dvs. precis vad man hade förväntat sig. Otroligt B, cheesy och blodig och lika usel som tidigare inspelningar men man vet vad man får, en och en halv timmes totalt hjärndöd slakt. Jag har aldrig förstått vad folk såg i originalet som jag upplevde som urusel (även om den säkert var revolutionerande för sin tid), däremot blev jag lite sugen på att se remaken från 2003 igen som jag minns som betydligt mörkare, råare och rätt hygglig?

texas.jpg
texas2003.jpg

På Netflix hittar man även den norska filmen Kadaver. Väldigt kul och fräscht att se något annat än Hollywooddygna och europeiska skräckisar brukar hålla en relativt hög nivå med vissa undantag (som detta). Den korta trailern som visas när man hovrar över filmen gör en nyfiken på att vilja se mer men vill ni spara 86 minuter så kan jag säga att den var en riktig besvikelse. Man anar temat direkt men den är så fruktansvärt taffligt genomförd, skådespeleriet är uselt och även här har vi ett exempel på en film som faktiskt skulle kunna bli något om man hade tagit lite annorlunda beslut, valt en annan "twist" (om man nu ens kan kalla det för det) och gått mer mot, vad vet jag, Battle Royale-hållet kanske?

kadaver.jpg

Sist ut har vi nyinspelningen av Candyman. Jag har aldrig sett originalet men kan tänka mig att den skiljer sig väsentligt mot denna. Precis som Us som Jordan Peele också var inblandad i så har filmen ett tema som främst handlar om maktstrukturer, segregation, förtryck av minoriteter osv. och det blir så himla tydligt och tråkigt att man har en sådan agenda under förevändningen att det skulle vara någon typ av skräck. Us var ett intressant koncept som sjabblades bort längs vägen och blev riktigt pajigt men den hade i alla fall potential till skillnad från denna. Av någon anledning ligger snittbetyget på IMDB på 5.9 men kikar man på användarrecensioner så ligger betygen mellan 1-4 vilket är väldigt förvånande och det känns nästan som någon typ av wokemaffia har varit i farten och skickat upp snittet för kommentarerna är inte nådiga.

candyman.jpg

Hade glömt den här fina tråden!
Passade under helgen på att se en efterlängtad film då sambon var ute och snurrade.
A24 studios har producerat mycket bra det senaste och X är inget undantag.
Filmen utspelar sig 1979 och vi får följa en grupp individer som planerar att "make it big" inom vuxenfilm då VHS nyligen gjort entré på marknaden och dom gamla porrbiograferna är passé. Gänget har hyrt in sig på en gård i Texas men med det äldre paret som hyr ut huset står något inte rätt till och de får försöka överleva natten så gott det går..

För mig som gillar gamla hederliga slasher-filmer och gärna undviker "cheap scare" var detta underhållande. Det märks att regissören Ti West tagit inspiration från den klassiska motorsågsmassakerns miljö och stil. Stilistiskt snackar vi klassiskt 70-talsskräck.
Syrsor och tystnad bryts av mot bra musik när det gäller. Lite grusigt filmad.
Vi får alltså följa ett gäng entusiastiska strippor, deras tvivelaktiga partners, nördiga filmmakare(med en twist), en Vietnam veteran och en mörk, förbittrad polis. Ett flertal roliga dialoger, möte mellan moral och etik inom film i dåtidens kristna Amerika.
En schysst hyllning och uppdatering av Slasher genren. Helt klart sevärd!

poster,504x498,f8f8f8-pad,600x600,f8f8f8.jpeg

Trailer:

Halloween närmare sig och varje Halloween så samlas vi ett gäng och kollar på en skräckfilm, och i år är det min tur att välja film.
Kan ni experter rekomendera någon film? Ju läskigare de bättre. (behöver finnas på någon av de vanliga streaming plattformerna)

Halloween närmare sig och varje Halloween så samlas vi ett gäng och kollar på en skräckfilm, och i år är det min tur att välja film.
Kan ni experter rekomendera någon film? Ju läskigare de bättre. (behöver finnas på någon av de vanliga streaming plattformerna)
Mina favoriter:
Annabelle
The nun
Sinister
Conjuring
Silent hill
The visit
Insidious
Dead silence
Haunting of hill house (serie, men riktigt bra)

Behöver också lite inspiration för nya filmer.

Vill du se en riktigt otäck film så finns det väldigt få att se. Men jag skulle utan tvekan säga filmen Martyrs från 2008...

The black phone

Jag har alltid uppskattat Ethan Hawke (av någon märklig anledning) och därför såg jag inte mer än några sekunder in i trailern för att besluta mig för att detta får bli nästa film på listan. Ett plus var att regissören Scott Derricksson tidigare gjort "Delivier us from evil" och "Sinister" tillsammans med Ethan Hawke. Scott har här filmatiserat Stephen Kings son, Joe Hills novell The black phone.
Jag vet inte riktigt om jag ska kategorisera The black phone som skräckfilm men det är inte heller en thriller, en rysare? Något mittemellan, men den bjuder på obehag.

I The black phone får vi får följa en tystlåten Finney som blir utsatt för mobbning i skolan, våld i hemmet och hans syster som står upp för honom. I den lilla staden börjar pojkar försvinna och utan att spoila mer än trailern så blir Finney "The grabbers"sjätte offer och inlåst i en mörk tyst källare med en trasig telefon på väggen.

The black phone har flera duktiga skådespelare, bra musik och en obehaglig 70-talsstämning rakt igenom.
Filmen har tacksamt ganska få jumpscares utan lutar sig mer mot 70/80-tals nostalgi och det finns tydligar paralleller till "Sinister", "IT" och "The texas chain saw Massacre". Istället för traditionell skräck lyfter filmen också på ett snyggt sätt fram hur obehagligt våld kan vara mot barn, och hur mörk mänsklig dynamik kan vara.

Det finns delar jag är lite besviken på (som blir svåra att nämna utan att spoila) och som jag inte förstod syftet med, men det är en underhållande film och den är helt klart sevärd.

black phone.jpeg

Vart kan man kolla på den?

Dags att sparka liv lite liv i tråden med en recension på:
"Barbarian"

tbn70x69n2m91.jpg (kopia).jpg

Genre: thriller/skräck?
Synopsis:
Inledningsvis får vi följa Tess när hon pga. ett jobbsökande tvingas checka in i ett Airbnb hus i utkanten av Detroit, väl där möter hon en man (Bill Skarsgård) och förstår att det skett en dubbelbokning, därefter blir ingenting som Tess (eller vi tittare) tänkt.

Regisören Zach Gregger gör en riktigt snygg skräckfilm och leker med vad som skulle kunna hända de flesta av oss som någongång använt ett airbnb. Vad vet vi egentligen om stället vi hyr? Filmen flirtar på ett bra sätt mot 80 och 90-talet där det blandas humor med våld. När vi tror att vi fattar grejen och vet vart filmen är påväg sker en ny vändning. Jag har alltid gillat Justin Longs filmer (av någon anledning) och han fortsätter välja bra manus att spela i, det brukar vara "feelgood"-skräck/thriller, och det är precis vad detta är. Bill Skarsgård ska även ha en eloge, man vet aldrig om han är charmig eller obehaglig i sina roller. Välgjord, snygg och spännande att se. Ny och revolutionerande? Nja, nej, men tillräckligt för att få 4.5/5 källare av mig i betyg. Klart sevärd.

Senast ändrad:
Ytterligare ett försök till trådupplivning, en hel del skräp har setts vilket jag inte orkar skriva om utan väljer istället denna pärla.

MV5BYzNiNzc1NWUtYzBjNy00YzU1LWE1MTgtZGVhNzU1MDFiZDJiXkEyXkFqcGdeQXVyMTY3ODkyNDkz._V1_.jpg

Filmen känns nyskapande, orginell och rå, vilket är trevligt. Filmen är långt från hollywoods glammiga, mer polerade skräckisar.
Vid introt får vi följa två bröder som bor i en mindre by i Argentina som upptäcker att en avlägsen granne blivit besatt av en ofödd demon.
Bröderna beslutar sig för att fly i ett försök att rädda sig själva och sin familj men givetvis går det inte som planerat, byborna blir istället en del i demonens spel.
Intensiv från början till slut, spännande, dyster, blodig och atmosfärisk skräck med fokus på obehagskänslor och rikligt med "jumpscares".
Som en blandning mellan "The VVitch" och "28 days later" för er som sett dom två klassikerna.
Upplevde den som mer obehaglig än vad jag trodde. Det gillar vi!
Rekommenderas.

Senast ändrad:
Eftersom jag är föräldraledig och lillkillen gillar att sova passar jag på att se sådant som inte annars går hem här i huset.

pearl movie poster.jpg

En "origin story/prequel" från filmen "X" med Mia Goth.
- för er som inte sett "X" finns en tidigare recension av mig någonstans i tråden.
A24 väljer (som oftast) helt rätt att skapa Pearl efter att vi i X har blivit introducerade till henne..
Med pojkvännen i Europa stridandes i första världskriget, får vi följa Pearl i det amerikanska 1920-talet med drömmar och ambitioner om att bli en skådespelare.
Pearl arbetar hemma på gården med en sjuk far och en sträng mor, med en stor portion galenskap och sexuella övertoner följer vi resa hennes mordiska resa till att slå igenom som skådespelare.

När Martin Scorsese väljer att maila in en egen recension till A24 som en hyllning över både Ti West (regissör) och Mia Goths (Pearl) insatser bör vi se det som ett tecken på att filmen är värd att se, och det är den. Tänk er en blandning mellan "American psycho" och "The Wizard from Oz" blandat med lite hederliga slasher-influenser.
Hatten av till Mia Goth, ska bli kul att se den tredje i serien som kommer i år.
Helt klart sevärd!

Trailer:

Eftersom jag är föräldraledig och lillkillen gillar att sova passar jag på att se sådant som inte annars går hem här i huset.

pearl movie poster.jpg

En "origin story/prequel" från filmen "X" med Mia Goth.
- för er som inte sett "X" finns en tidigare recension av mig någonstans i tråden.
A24 väljer (som oftast) helt rätt att skapa Pearl efter att vi i X har blivit introducerade till henne..
Med pojkvännen i Europa stridandes i första världskriget, får vi följa Pearl i det amerikanska 1920-talet med drömmar och ambitioner om att bli en skådespelare.
Pearl arbetar hemma på gården med en sjuk far och en sträng mor, med en stor portion galenskap och sexuella övertoner följer vi resa hennes mordiska resa till att slå igenom som skådespelare.

När Martin Scorsese väljer att maila in en egen recension till A24 som en hyllning över både Ti West (regissör) och Mia Goths (Pearl) insatser bör vi se det som ett tecken på att filmen är värd att se, och det är den. Tänk er en blandning mellan "American psycho" och "The Wizard from Oz" blandat med lite hederliga slasher-influenser.
Hatten av till Mia Goth, ska bli kul att se den tredje i serien som kommer i år.
Helt klart sevärd!

Trailer:

Har bara sett korta klipp och trailer men vilken bra skådespelerska hon är. Fantastisk.

• Like
Reactions: jwh
Har bara sett korta klipp och trailer men vilken bra skådespelerska hon är. Fantastisk.
Rekommenderas starkt, skönt känsla genom filmen som jag försökte förmedla genom att nämna Psycho och Wizard from Oz, färgsättning, skådespeleri och klippning gör att den känns annorlunda men helt rätt. Inte en "vanlig" skräckis. Mia Goth är verkligen grym, hon var med och skrev "Pearl" med Ti West.
Har du sett "X"? Inget måste då Pearl funkar som stand alone-film men serien (som snart har tre delar) är verkligen schysst.

Rekommenderas starkt, skönt känsla genom filmen som jag försökte förmedla genom att nämna Psycho och Wizard from Oz, färgsättning, skådespeleri och klippning gör att den känns annorlunda men helt rätt. Inte en "vanlig" skräckis. Mia Goth är verkligen grym, hon var med och skrev "Pearl" med Ti West.
Har du sett "X"? Inget måste då Pearl funkar som stand alone-film men serien (som snart har tre delar) är verkligen schysst.

Den där långa monologen hon håller i innan hon ___ är grym. Eller när hon avfyrar ett långt smärtfullt leende som övergår i en psykotisk grimas under eftertexterna. :-O
Nej, har inte sett nån skräckfilm på flera decennier. Men denna och X skulle jag kunna tänka mig att se.

• Like
Fru på AW och lillkillen sover, dags för lite film och då den genre jag aldrig får se annars.
Valde mellan två filmer, "The first Omen" och Evil Dead Rise". Två reboots på odödliga klassiker, men min förkärlek till de gamla kultfilmerna "Evil Dead" vann (tyvärr).

a0abe03cd9afe5464fcd645dd3f8b78f-evildead.jpeg

Eftersom jag växt upp-ish, med att se Evil Dead (Sam Ramis) kultserie som liten (för liten) såg jag fram emot lite sköna repliker, läskiga stugor, en bok av människoläder och en hel del homage mot allas våran favorit Ash Williams (Bruce Cambell). Jag fick inget av dom.

42 år efter originalet får vi följa två systrar som återförenas tillsammans med den enes barn. Vi byter ut stugan i skogen mot ett förfallet ägenhetskomplex (suck). När plötsligt en jordbävning öppnar upp ett hål i golvet finner de "de dödas bok", tydligen finns det tre (snark).
Sedan följer en hel del blod, storyn som i de äldre var det som gjorde filmerna trots den låga budgeten är utraderad och det satsas på blod och Gore. Detta skulle varit helt okej men regissören lyckas helt enkelt inte.
Vi får se ett par tafatta försök med en motorsåg, någon replik men annars är det en helt egen..flopp.. film.
Då lyckades rebooten 2013 betydligt mycket bättre. Där fick vi även se Ash vilket alltid är trevligt, även om det var kort.
Har man däremot inte sett de äldre kanske man tycker det här var något att hänga i granen, men för oss skräckfilms gourmander, nej.
Blev faktiskt såpass besviken att jag ville läsa lite av andras recensioner, vid en snabb googling dök DN och Aftonbladet upp som ger den 4/5 i betyg (helt sjukt), och där DN väljer att fokusera på hur progressivt det är att dom inte har med en "klassisk kärnfamilj" i en skräckfilm, ni fattar nivån.

Sa tidigare att jag inte skulle recensera dåliga filmer men det här görs så att ni slipper.
Poppa lite popcorn, köpt ett sexpack cola på glasflaska och släng på dom gamla Evil Dead från 80-talet istället.
Har ni det som mig, knappt med tid för bra filmer hoppa över den här. Läser ni en "bra" recension på den här så ljuger dom.
Skulle valt rebooten på Omen, The first Omen. Men det blir nästa.

Ska sluta klaga nu och faktiskt bifoga en poster som jag tyckte var nice. Den har givetvis koppling till en scen i filmen och det var den enda scenen som var lite obehaglig, dom skulle frontat den här postern istället, inte ens rätt poster valde dom.

evil-dead-rise-poster-2023-warner-bros-courtesy-everett-collection-2R1WJJY.jpg

Det tog ett tag men tillslut dök möjligheten upp för lite film, och då en efterlängtad

firstomenbanner-640x330.jpg

Efter många år är det dags att damma av The Omen, som så många andra klassiker. Efter megafloppen med Evil Dead (ovan) så var förväntningarna ärligt nog låga men jag hoppades på kvalité och regissören Arkasha Stevensson lyckas glädjande nog!
Vi får i filmen följa Margret (Nell Tiger Free - vilket namn?) som flyttar till Rom för att tjänstgöra i kyrkan, men snart börjar märkliga och underliga saker att hända.. Filmen utspelar sig innan Orginalet under 70-talets rom.
Fin scenografi, där man tacksamt nog undvikt onödiga CGI-effekter och tröttsamma "conjuring-spöken" som irrar runt. Istället byggs det sakta upp till kusligheter.
Hög kvalité på skådespeleri och för oss nördar som gillar orginalet finns en del homage till denne. En del tunga biroller syns och bidrar till helheten.

Allt vävs samman till en inte helt oförutsägbar twist men det förlåter vi då den snyggt kopplar på ytterligare (?) uppföljare eller orginalet.
Sevärd som fristående rulle eller som gammal Damian-fantast, men för en blodtörstig skräcknörd kanske det finns bättre. Som prequel till 70-talets (mest?) ikoniska rysare är den helt klart över medel!

Senast ändrad:
Var på bio förra veckan med polaren å såg Longlegs (Nick Cage).
Värd att se men inte nödvändigtvis på bio.

• Like
Efter en semester i Italien, kommande Halloween och den tidigare recenserade "First Omen" fortsätter vi på det katolska temat med:

immaculate-293694292-large.jpg

I Immaculate får vi följa Cecilia (Sweeney) som efter att som ung varit dödförklarad i en olycka söker sin väg i livet och (tyvärr) letar sig hela vägen till ett italienskt kloster på landsbygden. Väl där börjar märkliga saker ske..
Immaculate ska tacksamt nog inte ses som ytterligare en övernaturlig "nunne-skräckis" utan mer inom genren "ultra våld". Något jag inte var med på initialt men det håller.
Bra insats av Sweeney som även är med och producerar, men sedan tar det stopp för mig..Fader Tedeschi (Alvaro Morse) gör en ganska svag insats men rollen är ack så viktig. Ett plus för kuslig stämning och miljö, stilpoäng för våld istället för spökande. Filmen är allt som allt sevärd.
Något ljummen recension av mig, möjligen pga. att jag verkligen gillade "First Omen" och att likheterna är ganska slående. Jag vet inte om det är ett Hollywood-syndrom, men jag tycker ofta att vid ett släpp av en "storfilm" (Omen) brukar det i kölvattnet dyka upp likande filmer men som inte håller samma nivå. Vad är poängen, de borde ju se det själva? Immaculate hamnar tyvärr i den kategorin för mig, jag ville ha mer.
Den är sevärd, men för er som överväger mot The first Omen (fan vad jag tjatar om den) så gå på Omen.

Immaculate får 3 av 5 nunnor.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp