• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för oss som älskar SKRÄCKFILM & RYSARE!

HSK

Patek
2-Faktor
Kul med lite europeisk film. Glömmer ofta denna utmärkta tråd, tack för tipset! Skall bli bättre på att lämna recensioner och tips
Ja, det är faktiskt ganska uppfriskande jämfört med Hollywoodproduktionerna då de tenderar att vara mer nyskapande och vågar ta ut svängarna, kanske för att de ofta finansieras av statliga institut istället för vinstdrivande mångmiljardföretag.

Vi har haft både en fransk och engelsk våg av rysare men jag kan inte minnas att jag sett någon tysk tidigare. Jag har dock både Funny Games och Raw på filmer-att-se-inom-kort-listan och återkommer så klart med omdöme. ;)
 
  • Like
Reactions: jwh

HSK

Patek
2-Faktor
Ikväll blev det In the Tall Grass, skriven och regisserad av Vincenzo Natali (Cube, Splice) och tydligen baserad på någon kortare berättelse av Stephen King. Den innehöll väl någon enstaka schysst scen men annars var det ett sömnpiller utan dess like och speltiden på 1h40m kändes som det dubbla. Men jag gillar trots allt Patrick Wilson som likt Lin Shaye hamnat lite i skräckfilmsfacket efter Insidiousserien och när jag kikade på hans profil på IMDB så såg jag att det tydligen är en ny Conjuring på G. :)

inthe-tallgrass.jpg
 

jwh

Omega
Osäker om den har avhandlats tidigare i tråden men gav mig på Bone Tomahawk (igen) under helgen, en film jag fått uppfattningen gått många obemärkt förbi.
Jag behöver även vara selektiv då sambon inte klarar något läskigare än de svenska Beck-filmerna så slutar det ofta med att jag ser om något som jag vet att jag uppskattar när jag får tillfälle.

Regissören S. Craig Zahler (Draged across concrete-sevärd m.fl) lyckas med något inte många gjort tidigare, att leverera en obehaglig westernfilm under första halvan, men som sedan övergår till något annat.. Fri från jumpscares och annat nymode lyckas han hålla spänningen genom hela filmen. Antagonisternas våldsamhet beskrivs inte, de visas, och även här tycker jag dom är originella. De snålar inte heller på blod och våld när det gäller. Även kul att se Sid Haig i en mindre roll (house of 1000 corps, the devils rejects osv).
Bra skådespeleri av Kurt Russel, och även resten av gänget, känns genuint, och förtjänar en rekommendation.

Bone_Tomahawk_Poster.jpg
 
Senast ändrad:

HSK

Patek
2-Faktor
Ikväll blev det en till Netflixrulle vid namn Eli. Den började väldigt lovande och den första halvan eller så var faktiskt rätt spännande (om än förutsägbar) men sen ballade det ur totalt och slutet var lika skrattretande som scenen i Insidious där demonen sitter och spelar piano. :D Trist, jag hade förväntat mig mer när affischen skyltade om kopplingar till Gerald's Game som var riktigt bra och The Haunting of Hill House som jag bara har hört gott om och så blir man serverad en sån här bajsmacka.

AAAABcZ9DaT7UOwxdZIvbZpQgnhBOxQuzna-axe6Lk-SxI6pbLaBLUn-8SWn-iJ2UBOopiLxd_BOK2YEng80PkQW9g6MMJjx1yeH2Cy4ceQGUg8brQ2tr4UqoSdYpEA-QQ.jpg
 

HSK

Patek
2-Faktor
Den senaste filmen jag såg var franska Raw. Den handlar om en ung kvinna som är vegetarian men som under ett insparksevenemang på universitet tvingas äta inälvsmat och därefter utvecklar en omättlig aptit på kött. En väldigt speciell film som jag inte riktigt skulle placera i skräckfacket (mer än möjligtvis för det morbida temat) men den är absolut sevärd och anspelar på hur vi alla har vissa djuriska instinkter och begär inom oss som ibland inte är helt socialt accepterade. Utfärdar dock en varning för kräsmagade då den innehåller en del grafiska scener.

092504544a27fbc5aed5ae3c699491a6-MV5BMTU3MDUxMDI0MV5BMl5BanBnXkFtZTgwMzk3OTg3MDI_._V1_SY1000_CR0_0_674_1000_AL_.jpg
 
Senast ändrad:

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Kollade in IT Chapter Two för några dagar sedan, och det jag redan kände på mig slog in. Den håller inte lika hög klass som ettan, långt därifrån ska tilläggas, har den någonting som höjer upp den, nä, inte om ni frågar mig. Manuset är ganska tråkigt och slätstruket, man sitter och väntar att det ska hända något, men man får vänta och vänta, och helt plötsligt så är filmen slut. Som många andra i denna genre, så är den alldeles för förutsägbar och det är tråkigt kan jag jag tycka. Ska man se den?! JA! Absolut...man bör bocka av den, inte för att den kanske är så bra, mer för att ,man måste göra det som en skräckis nörd...


det_kapitel_2_blu_ray.jpg


IT Chapter Two, betyg.

Handling: 2/5 Affar
Totalbetyg: 2,5/5 Affar
Filmen: 2/5 Affar
Produktion: 3/5 Affar
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Kollade in IT Chapter Two för några dagar sedan, och det jag redan kände på mig slog in. Den håller inte lika hög klass som ettan, långt därifrån ska tilläggas, har den någonting som höjer upp den, nä, inte om ni frågar mig. Manuset är ganska tråkigt och slätstruket, man sitter och väntar att det ska hända något, men man får vänta och vänta, och helt plötsligt så är filmen slut. Som många andra i denna genre, så är den alldeles för förutsägbar och det är tråkigt kan jag jag tycka. Ska man se den?! JA! Absolut...man bör bocka av den, inte för att den kanske är så bra, mer för att ,man måste göra det som en skräckis nörd...


det_kapitel_2_blu_ray.jpg


IT Chapter Two, betyg.

Handling: 2/5 Affar
Totalbetyg: 2,5/5 Affar
Filmen: 2/5 Affar
Produktion: 3/5 Affar

Håller med. Där den första var trogen den lite småmysiga känslan som fanns i originalet blev denna bara en orgie i animerade monster ganska själlös.
 
  • Like
Reactions: HSK

HSK

Patek
2-Faktor
Det var väl självaste fan att det alltid är jag som ska behöva fiska upp det här gamla liket... :D Det har varit lite dåligt med filmtittande på sistone men jag kan uppdatera med ett par titlar i alla fall:

Brahms: The Boy 2
Uppföljaren till The Boy från 2016 som jag minns som rätt hygglig. Den handlade om en familj som anlitar en nanny för att ta hand om deras "son" som i själva verket är en docka och en massa tokigheter äger rum. Twisten på slutet var rätt imponerande men i uppföljaren bygger man vidare alldeles för mycket på det övernaturliga och det blir bara tramsigt. Det var ett tag sen jag såg den så jag har den inte helt färskt i minnet men kanske 4/10 i betyg?

MV5BY2JjZDAxNjEtNjBhNS00YWZjLTg5ZTctZjFiZTM4NjMwZmM0XkEyXkFqcGdeQXVyNjU1NzU3MzE@._V1_.jpg


The Lodge
En film som jag inte visste så mycket om på förhand men som jag såg fram emot efter att ha sett en väldigt missvisande trailer. Lånar friskt från ett gäng olika filmer, främst Hereditary, på så många plan att det är pinsamt. Ett riktigt sömnpiller som jag nästan ångrar att jag spenderade tid på. 4/10 även här.

createimage.php


I See You
Jag skulle säga att det är mer av en thriller som handlar om en seriemördare som ger sig på unga pojkar men som innehåller ett par twistar som gör att den spretar både hit och dit och det blir lite rörigt. Innehåller någon/några överraskningsmoment även om den stora plot twisten på slutet är ganska uppenbar en bit in i filmen. Jag är en sucker för thrillers och den började riktigt, riktigt starkt och hade potential som jag upplever att man fumlade bort längs vägen. Dock mer sevärd än de två filmerna ovan. 6/10 kanske?

MV5BNzVkOWM5YTEtMDdkNi00YjMzLWEzNWEtODEwN2IyZTc4Yjg2XkEyXkFqcGdeQXVyMjc5MTg0MzQ@._V1_.jpg
 

jwh

Omega
Det var väl självaste fan att det alltid är jag som ska behöva fiska upp det här gamla liket... :D Det har varit lite dåligt med filmtittande på sistone men jag kan uppdatera med ett par titlar i alla fall:

Brahms: The Boy 2
Uppföljaren till The Boy från 2016 som jag minns som rätt hygglig. Den handlade om en familj som anlitar en nanny för att ta hand om deras "son" som i själva verket är en docka och en massa tokigheter äger rum. Twisten på slutet var rätt imponerande men i uppföljaren bygger man vidare alldeles för mycket på det övernaturliga och det blir bara tramsigt. Det var ett tag sen jag såg den så jag har den inte helt färskt i minnet men kanske 4/10 i betyg?

MV5BY2JjZDAxNjEtNjBhNS00YWZjLTg5ZTctZjFiZTM4NjMwZmM0XkEyXkFqcGdeQXVyNjU1NzU3MzE@._V1_.jpg


The Lodge
En film som jag inte visste så mycket om på förhand men som jag såg fram emot efter att ha sett en väldigt missvisande trailer. Lånar friskt från ett gäng olika filmer, främst Hereditary, på så många plan att det är pinsamt. Ett riktigt sömnpiller som jag nästan ångrar att jag spenderade tid på. 4/10 även här.

createimage.php


I See You
Jag skulle säga att det är mer av en thriller som handlar om en seriemördare som ger sig på unga pojkar men som innehåller ett par twistar som gör att den spretar både hit och dit och det blir lite rörigt. Innehåller någon/några överraskningsmoment även om den stora plot twisten på slutet är ganska uppenbar en bit in i filmen. Jag är en sucker för thrillers och den började riktigt, riktigt starkt och hade potential som jag upplever att man fumlade bort längs vägen. Dock mer sevärd än de två filmerna ovan. 6/10 kanske?

MV5BNzVkOWM5YTEtMDdkNi00YjMzLWEzNWEtODEwN2IyZTc4Yjg2XkEyXkFqcGdeQXVyMjc5MTg0MzQ@._V1_.jpg
Tackar vi för!
Intressant att de väljer (lyckas få) finansiering till kanske världens sämsta skräckfilm, The boy. Även imponerande att du väljer att sitta igenom uppföljaren. Credd för det :pompus:

Mitt senaste bidrag;
I ett lyckat försök att undvika amerikanska jumpscare-filmer hittade jag:
"Goodnight Mommy (2014)"
En vackert filmad, långsam, psykologiskt obehaglig film från början till slut, som utspelas i Österrike. För er som önskar motorsågar och högt tempo är detta troligtvis fel film.
Utan att spoila mer än nödvändigt kan jag säga att vi får följa två bröder i ett stort ödsligt hus på landet som möts av deras mamma som nyligen genomgått en operation, och där de känner att något inte står rätt till.
- Glöm inte undertexter.
MV5BMjAyMDU2NjU4OF5BMl5BanBnXkFtZTgwNDg5ODc0NjE@__V1_.jpg


 

HSK

Patek
2-Faktor
Tackar vi för!
Intressant att de väljer (lyckas få) finansiering till kanske världens sämsta skräckfilm, The boy. Även imponerande att du väljer att sitta igenom uppföljaren. Credd för det :pompus:

Mitt senaste bidrag;
I ett lyckat försök att undvika amerikanska jumpscare-filmer hittade jag:
"Goodnight Mommy (2014)"
En vackert filmad, långsam, psykologiskt obehaglig film från början till slut, som utspelas i Österrike. För er som önskar motorsågar och högt tempo är detta troligtvis fel film.
Utan att spoila mer än nödvändigt kan jag säga att vi får följa två bröder i ett stort ödsligt hus på landet som möts av deras mamma som nyligen genomgått en operation, och där de känner att något inte står rätt till.
- Glöm inte undertexter.
MV5BMjAyMDU2NjU4OF5BMl5BanBnXkFtZTgwNDg5ODc0NjE@__V1_.jpg


Haha, var den verkligen så kass? Kanske är dags att se om den. Jag minns den som helt OK med en rolig twist på slutet men med tanke på hur många skitfilmer man har genomlidit så kanske man inte har så höga krav längre. :D
 
  • Like
Reactions: jwh

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Haha, var den verkligen så kass? Kanske är dags att se om den. Jag minns den som helt OK med en rolig twist på slutet men med tanke på hur många skitfilmer man har genomlidit så kanske man inte har så höga krav längre. :D

Twisten var ju lite rolig men innan twisten gör sig tillkänna blev jag lite less. Dockan var ju kul att titta på i ett par minuter, men sen slutade han vara läskig. :)
 
  • Like
Reactions: HSK

jwh

Omega
Haha, var den verkligen så kass? Kanske är dags att se om den. Jag minns den som helt OK med en rolig twist på slutet men med tanke på hur många skitfilmer man har genomlidit så kanske man inte har så höga krav längre. :D
Ja om jag inte blandar ihop filmerna nu, men den har även en "kort" speltid eller tänker jag fel? Slår ändå ett slag för "goodnight mommy" som jag gav en kort recension ovan, har du sett den?
 
  • Like
Reactions: HSK

HSK

Patek
2-Faktor
Ja om jag inte blandar ihop filmerna nu, men den har även en "kort" speltid eller tänker jag fel? Slår ändå ett slag för "goodnight mommy" som jag gav en kort recension ovan, har du sett den?
1h37m enligt IMDB så kanske aningen kort men det är å andra sidan många skräckisar. Ja, det var jag som tipsade om den för ett tag sen och omdöme finns på förra sidan. :D
 
  • Like
Reactions: jwh

jwh

Omega
1h37m enligt IMDB så kanske aningen kort men det är å andra sidan många skräckisar. Ja, det var jag som tipsade om den för ett tag sen och omdöme finns på förra sidan. :D
Ok, jag kan ha förväxlat den med någon annan film men med risk för att den kan vara samma så undviker jag. Behöver prioritera pga. min sambo som totalvägrar skräckfilmer.
Haha ja nu ser jag :D snyggt.
Ska försöka ta mig igenom midsummer ikväll, med extremt låga förväntningar så vem vet, kanske blir bättre än jag trott.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Såg Doctor Sleep igår.

E6821502-ADEC-4AEF-816A-B4CBF05E0E3D.jpeg


Första gången på riktigt länge jag kollat igenom en film och inte en enda gång varit sugen på att småsurfa på telefonen samtidigt. Detta trots att den ändå är 2h32min lång.
En riktigt värdig uppföljare till The Shining med en spännande oförutsägbar handling med riktigt bra skådespelarinsatser.
Inga billiga jump scares, bara en mystisk spänning.
Rekommenderas varmt! :)
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Såg Doctor Sleep igår.

E6821502-ADEC-4AEF-816A-B4CBF05E0E3D.jpeg


Första gången på riktigt länge jag kollat igenom en film och inte en enda gång varit sugen på att småsurfa på telefonen samtidigt. Detta trots att den ändå är 2h32min lång.
En riktigt värdig uppföljare till The Shining med en spännande oförutsägbar handling med riktigt bra skådespelarinsatser.
Inga billiga jump scares, bara en mystisk spänning.
Rekommenderas varmt! :)


Kan bara hålla med dig! En av dom få filmer där jag faktiskt kände verklig skräck under några scener :D
 

frasse

Cartier
Såg Doctor Sleep igår.

E6821502-ADEC-4AEF-816A-B4CBF05E0E3D.jpeg

Håller med riktigt bra. Steven king gör antingen skräp eller mästerverk.

Detta var ett mästerverk för att vara en modern film.

Första gången på riktigt länge jag kollat igenom en film och inte en enda gång varit sugen på att småsurfa på telefonen samtidigt. Detta trots att den ändå är 2h32min lång.
En riktigt värdig uppföljare till The Shining med en spännande oförutsägbar handling med riktigt bra skådespelarinsatser.
Inga billiga jump scares, bara en mystisk spänning.
Rekommenderas varmt! :)
 

Psykel

Patek
Såg Doctor Sleep igår.

E6821502-ADEC-4AEF-816A-B4CBF05E0E3D.jpeg


Första gången på riktigt länge jag kollat igenom en film och inte en enda gång varit sugen på att småsurfa på telefonen samtidigt. Detta trots att den ändå är 2h32min lång.
En riktigt värdig uppföljare till The Shining med en spännande oförutsägbar handling med riktigt bra skådespelarinsatser.
Inga billiga jump scares, bara en mystisk spänning.
Rekommenderas varmt! :)
Såg den också i helgen och gillade den skarpt! Mike Flanagan som skrev och regisserade ligger ju bakom en hel del bra skräck från dom senaste åren; Gerald's Game, Hush, Before I Wake och inte minst serien The Haunting of Hill House. Ser fram emot "uppföljaren" till den sistnämnda, The Haunting of Bly Manor. Verkar vara lite som American Horror Story där, med olika berättelser fast samma skådespelare.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Såg den också i helgen och gillade den skarpt! Mike Flanagan som skrev och regisserade ligger ju bakom en hel del bra skräck från dom senaste åren; Gerald's Game, Hush, Before I Wake och inte minst serien The Haunting of Hill House. Ser fram emot "uppföljaren" till den sistnämnda, The Haunting of Bly Manor. Verkar vara lite som American Horror Story där, med olika berättelser fast samma skådespelare.
Har inte börjat kolla på The Haunting of Hill House än men har den i listan. Får nog bli i veckan då. :)
 

jwh

Omega
Såg Doctor Sleep igår.

E6821502-ADEC-4AEF-816A-B4CBF05E0E3D.jpeg


Första gången på riktigt länge jag kollat igenom en film och inte en enda gång varit sugen på att småsurfa på telefonen samtidigt. Detta trots att den ändå är 2h32min lång.
En riktigt värdig uppföljare till The Shining med en spännande oförutsägbar handling med riktigt bra skådespelarinsatser.
Inga billiga jump scares, bara en mystisk spänning.
Rekommenderas varmt! :)
Kul, läste boken när den kom och det tog tyvärr död på intresset för att se filmen, men nu är ni ett gäng som rekommenderar så jag får ge den en chans
 

Psykel

Patek
Kul, läste boken när den kom och det tog tyvärr död på intresset för att se filmen, men nu är ni ett gäng som rekommenderar så jag får ge den en chans
Den är inte en rak adaption av boken, utan vissa grejer är ändrade. Denna är ju en uppföljare till Stanley Kubricks The Shining från 1980, så den är ju anpassad till ändringarna Kubrick gjorde, med en del annat nytt.
 
  • Like
Reactions: jwh

ScubaKing

Audemars
Såg Doctor Sleep igår.

E6821502-ADEC-4AEF-816A-B4CBF05E0E3D.jpeg


Första gången på riktigt länge jag kollat igenom en film och inte en enda gång varit sugen på att småsurfa på telefonen samtidigt. Detta trots att den ändå är 2h32min lång.
En riktigt värdig uppföljare till The Shining med en spännande oförutsägbar handling med riktigt bra skådespelarinsatser.
Inga billiga jump scares, bara en mystisk spänning.
Rekommenderas varmt! :)

Otäck eller mer mystisk thriller? Dvs Djurkyrkogården eller The Ninth Gate (by the way bästa filmen jag sett)
 

jwh

Omega
Den är inte en rak adaption av boken, utan vissa grejer är ändrade. Denna är ju en uppföljare till Stanley Kubricks The Shining från 1980, så den är ju anpassad till ändringarna Kubrick gjorde, med en del annat nytt.
Det låter lovande, ser gärna att S.K inte har något med filmatiseringarna att göra alls, brukar bli bättre då
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Då ska jag undvika den, Djurkyrkogården såg jag som "ganska" ung och den sitter kvar i skallen ännu....:bag:. Den och Martyrs kommer jag aldrig över...
Då låter första Sinister filmen som en bra film för dig om du vill undvika sömn ett tag :D jag såg den helt utan trailer eller vetskap om handling. Visste endast att det var skräck som en kollega tipsade om.

Bland de bättre skräck jag någonsin sett :)
 
Topp