• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden för oss som älskar SKRÄCKFILM & RYSARE!

Då ska jag undvika den, Djurkyrkogården såg jag som "ganska" ung och den sitter kvar i skallen ännu....:bag:. Den och Martyrs kommer jag aldrig över...
Nu jämför jag förvisso mot nyinspelningen som släpptes härom året. :D
Då låter första Sinister filmen som en bra film för dig om du vill undvika sömn ett tag :D jag såg den helt utan trailer eller vetskap om handling. Visste endast att det var skräck som en kollega tipsade om.

Bland de bättre skräck jag någonsin sett :)
Ja, Sinister var också bra. :)

The Shining är ju en av dom bästa skräckfilmerna nånsin, och Doctor Sleep har en hel del väl genomförda callbacks. Dessutom är Ewan McGregor riktigt bra i huvudrollen.
Jag syftar givetvis på Stephen King, inte Stanley Kubrick, insåg att de har samma initialer. Oavsett lyckas inte King med filmatiseringarna, är han med i produktionen brukar det bli pannkaka.

Jag syftar givetvis på Stephen King, inte Stanley Kubrick, insåg att de har samma initialer. Oavsett lyckas inte King med filmatiseringarna, är han med i produktionen brukar det bli pannkaka.
Tänkte inte ens på att dom har samma initialer, bara utgick från att det var King du menade. ;)
Som jag förstår det så krävdes det en hel del övertygande från Flanagans sida för att få King att gå med på att filmen skulle vara en uppföljare till Kubricks The Shining.
Även svenska Rebecca Ferguson har en stor roll i filmen, och är riktigt bra. Hon var ju tillochmed bra i Nya Tider...

Tänkte inte ens på att dom har samma initialer, bara utgick från att det var King du menade. ;)
Som jag förstår det så krävdes det en hel del övertygande från Flanagans sida för att få King att gå med på att filmen skulle vara en uppföljare till Kubricks The Shining.
Även svenska Rebecca Ferguson har en stor roll i filmen, och är riktigt bra. Hon var ju tillochmed bra i Nya Tider...
The shining av Kubrick är ju ett bra exempel på att inte låta King vara med i produktionen. Jag kritiserar alltså inte Kings böcker utan de filmer han blandar sig i.
Några exempel på filmer där King inte varit inblandad (utöver grundstoryn) är The shining, The green mile, Shawshank redemption, Stand by me och

The shining av Kubrick är ju ett bra exempel på att inte låta King vara med i produktionen. Jag kritiserar alltså inte Kings böcker utan de filmer han blandar sig i.
Några exempel på filmer där King inte varit inblandad (utöver grundstoryn) är The shining, The green mile, Shawshank redemption, Stand by me och
Mja, inte bara hans fel. Hänger ju på vem som står för manus, regi, skådespelare... Mike Flanagan har som sagt ett grymt track record, kolla vilka som ligger bakom dom sämre filmerna. Tror knappast att Kubricks The Shining hade varit en dålig film om den följde boken mer och King var inblandad i produktionen.

Efter lite recensioner här var jag tvungen att se den ikväll.
MV5BYmY3NGJlYTItYmQ4OS00ZTEwLWIzODItMjMzNWU2MDE0NjZhXkEyXkFqcGdeQXVyMzQzMDA3MTI@._V1_.jpg

Jag skall försöka undvika spoilers, men har ni inte sett filmen kanske ni ska sluta läsa här.

Ok. Here it goes.
Mike Flanigan tar på sig den inte så lilla uppgiften att filmatisera Kings "uppföljare" till succén The shining (både en succéroman och för många en "klassiker" i skräckfilmsgengren), inte heller pga. Kings väldigt beskrivande stil i hans romaner.. Det är initialt värt att nämna är att King inte alls uppskattade Kubricks filmatisering.

För många entusiaster är filmen (och boken) efterlängtad, vi får äntligen följa vad som hände med Danny Torrance (Ewan McGregor) efter att med sin mor överlevt vistelsen på The overlook hotel. Danny driver omkring, svårt alkoholiserad utan mål i livet och hamnar slutligen i en liten stad där han med hjälp av AA nyktrar till (ett återkommande tema hos King då han själv blev nykter ((och drogfri). Han kommer under tiden i kontakt med Abra, en flicka med samma gåva (Shine) som Danny. Abra kommer via sin gåva i kontakt med ett resande folk kallade The true knot (Rebecka Fergusson), som kidnappar och livnär sig på speciella barn för deras själar. Tillsammans med Danny försöker de bekämpa dessa och deras krafter.

Det svåra (omöjliga) för Flanigan är att få Doktor Sleep att vara så lik romanen (romanerna) som möjligt och samtidigt väva in Kubricks version av The shining. Det funkar helt enkelt inte. Flanigan missar också att ta med vad som enligt mig är väsentliga delar av boken i filmatiseringen t.ex. Dannys psykiska ohälsa, Det Danny gör mot kvinnan (i början av filmen), som hemsöker honom kraftigt i romanen. Abras relation till sin mormor (som lär henne om "the shine"), The true knots tidigare relation till The overlook hotel osv. Detta gör storyn "skyndas" på och upplevs som tunn. Lyckligtvis undviker Flanigan "jumpscares" och lyckas periodvis skapa en olustig stämning med sin scenografi. Den försvinner dock snabbt med geografiskt stora hopp och andra övernaturliga inslag under filmen.

Vad Flanigan ytterligare missar i filmatiseringen är den kamp som beskrivs i boken mot The true knot, där Abra och Danny initialt är väldigt underlägsna. I filmen är antagonisterna, The true knot, inget större hot och förlorar i princip vid varje kamp/möte, något som skiljer sig mot boken.
Har man slutligen inte sett Kubricks version kan jag tänka mig att den sista delen av filmen upplevs som väldigt märkligt, och är man som mig ett fan av Kubricks verision blir den bara platt och helt enkelt inte värdig. Torrance i baren? Tvillingarna? Hissen? Overlooks andar? Va? Var det allt? Långt ifrån den känsla Kubricks version levererade.

Ewan McGregor, Rebeca Furguson och Kyeligh Curran ska alla ha en stor eloge för sina skådespelarinsatser, men nej. Känslan och ångesten jag hoppades få känna fanns inte där. Något jag misstänkte redan när King under en intervju beskrev sig vara nöjd med manuset till Doktor sleep.
Romanen var snäppet bättre men han kunde gott ha låtit den legendariska historien med the Overlook hotel, familjen Torrance och "The shining" fått vila ifred.

Senast ändrad:
Fast just Martyrs är allt annat än en B-film. Det är snarare ett mästerverk och så genomtänkt en film kan bli om man ser kopplingen till Katolicismen osv.

Frugan åker imorgon, tillsammans med barnen, till hennes föräldrar så då ska jag kolla på Martyrs för första gången. Gillar verkligen filmer med kristen mysticism, tycker att dom brukar vara väldigt fantasieggande.

Frugan åker imorgon, tillsammans med barnen, till hennes föräldrar så då ska jag kolla på Martyrs för första gången. Gillar verkligen filmer med kristen mysticism, tycker att dom brukar vara väldigt fantasieggande.

Lova återkomma med vad du tycker om den här i tråden. Pinga mig gärna så jag får läsa. Det är en väldigt tung film med väldigt mörk miljö och vissa scener är faktiskt direkt svåra att ta sig igenom. Och då jag har sett större delen av bättre skräckfilmer på marknaden, inklusive August Underground Mordum (som absolut inte tillhör dem bättre). Många säger ju att tar man sig igenom August Underground så tar man sig igenom allt, men konstigt nog tyckte jag Martyrs var värre, det blir bara för barbariskt med August Underground, speciellt med det bestialiska frossandet i mord på spädbarn.

812t2UhtRjL._SL1425_.jpg

Såg Doctor Sleep igår.

E6821502-ADEC-4AEF-816A-B4CBF05E0E3D.jpeg

Första gången på riktigt länge jag kollat igenom en film och inte en enda gång varit sugen på att småsurfa på telefonen samtidigt. Detta trots att den ändå är 2h32min lång.
En riktigt värdig uppföljare till The Shining med en spännande oförutsägbar handling med riktigt bra skådespelarinsatser.
Inga billiga jump scares, bara en mystisk spänning.
Rekommenderas varmt! :)
Håller med, helt ok (älskar THE Shining). Gick ensam på den i höstas på på bio. Svensk premiär och jag satt själv i salongen. :)

Senast ändrad:
Lova återkomma med vad du tycker om den här i tråden. Pinga mig gärna så jag får läsa. Det är en väldigt tung film med väldigt mörk miljö och vissa scener är faktiskt direkt svåra att ta sig igenom. Och då jag har sett större delen av bättre skräckfilmer på marknaden, inklusive August Underground Mordum (som absolut inte tillhör dem bättre). Många säger ju att tar man sig igenom August Underground så tar man sig igenom allt, men konstigt nog tyckte jag Martyrs var värre, det blir bara för barbariskt med August Underground, speciellt med det bestialiska frossandet i mord på spädbarn.

812t2UhtRjL._SL1425_.jpg

Låter riktigt skrämmande!

Kollade en hel del på skräckfilm för runt 15-17 år sedan när jag spelade mycket rollspel (Vampire the Masquerade) men sedan dess har det inte blivit så mycket av den varan. Återkommer inatt :D

812t2UhtRjL._SL1425_.jpg

Det som etsat sig fast från Martyrs då jag såg den på Stockholms filmfestival är en simpel misshandel, trots god konkurrens av andra scener på hur man bryter ner en individ minst sagt.

812t2UhtRjL._SL1425_.jpg

Då har jag sätt klart Martyrs. Jag var nog fel publik för den filmen då jag inte uppskattar goriga filmer, rädslan för mig kommer utav att det är mer äckligt än skrämmande :(

Jag uppskattar mer handlingsdrivna skräckfilmer (exempelvis som Doctor Sleep) då jag satt hela filmen och tänkte "but why?", så det var lite tråkigt att anledningen kom så sent.

812t2UhtRjL._SL1425_.jpg

Kommer ihåg att jag sett den för typ 10 år sedan. Vidrigaste filmen jag varit med om och troligen ingenting jag skulle kunna ta mig igenom idag när man själv har småbarn.

Ofta när man söker mer och mer skrämmande skräckfilm så kommer det upp mer disturbing än scary.

Tillbaka
Topp