Tack ska du ha! Att du visade klockan här har lett till att jag också lärt mig nya saker. Och som sagt, urverket är grymt!Väldigt roligt att läsa, tack!
Är alldeles för okunnig känner jag, men får bli till att spendera dagen åt att försöka läsa på![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tack ska du ha! Att du visade klockan här har lett till att jag också lärt mig nya saker. Och som sagt, urverket är grymt!Väldigt roligt att läsa, tack!
Är alldeles för okunnig känner jag, men får bli till att spendera dagen åt att försöka läsa på![]()
Tänkte också på Longines men då på en variant av "sei tacche" som jag har något diffust minne av. Tror det var någon som också hade lite större skillnad på boettens och glasets diameter. Den här boetten har inga plana ytor så den liknar inte de som brukar benämnas step case så mycket, även om där finns ett steg. Kan absolut posta lite fler bilder men jag vågar inte lova när jag hinner med det.Riktigt fin! Gillar boetten skarpt med mycket gods utanför glaset. Påminner om Longines step case. Går det att få se några bilder till?
Kul! Den här tråden alltså;-)Tänkte också på Longines men då på en variant av "sei tacche" som jag har något diffust minne av. Tror det var någon som också hade lite större skillnad på boettens och glasets diameter. Den här boetten har inga plana ytor så den liknar inte de som brukar benämnas step case så mycket, även om där finns ett steg. Kan absolut posta lite fler bilder men jag vågar inte lova när jag hinner med det.
Stämmer bra det! Syns kanske inte på bilden men den är ovanligt stor, L2L-förhållandet är riktigt braSuperfin! Vilken ren och fin tavla och väldigt snygg på länken. Kaliber 126 och tidigt 50-tal?
Väldigt cool modell det där! Står det Chronometre på urverket på din? Jag skulle gärna ha Deluxe-modellen i guld också;-)
Har inte öppnat den så jag vet inte. Deluxe modellen dyker upp ibland.Väldigt cool modell det där! Står det Chronometre på urverket på din? Jag skulle gärna ha Deluxe-modellen i guld också;-)
Snyggt! Vad är det för storlek på en rackaren?Guldkronometer med 133.8 hammarautomat från 1957.
![]()
Tack! 36,5mm både med och utan krona;-) 19mm bandbredd.Snyggt! Vad är det för storlek på en rackaren?
Trevlig modell!Zenith Port Royal, med datum och dag komplikation som har både engelska och spanska att välja på.
![]()
Grymt fin modell! Och vilket skick!![]()
Dagens gamla Zenith.
Superfin! Riktigt välkomponerad tavla och ser ut att vara i fint skick!Nytt in, datum 16.30 och 12-3-6-9-tavla med 2532-verk
![]()
Väldigt trevlig modell! Jag hade själv aldrig kommit på att sätta på ett Nato-band, men det passar ju väldigt bra!Dammar av gammel-Zenithen
![]()
Väldigt trevlig modell! Jag hade själv aldrig kommit på att sätta på ett Nato-band, men det passar ju väldigt bra!
Grymt fin och vilken cool länk!![]()
Gammel Zenith med EP 146.
Kul, gz. Då är den jämngammal med min De luca och delar dessutom samma kaliber. Otroligt bra sådan vill jag tillägga. Tycker absolut att 89 är vintage.Precis på gränsen till vintage, men jag känner mig mest hemma här;-) Jag har lyckats få tag på en till italiensk El Primero i guld. Referens 06.0250.400 från ca 1989 med blå tavla. Vanligaste tavlan är vit, näst vanligaste svart och den blå har jag bara sett ett exemplar till av. Väger 60g utan armband;-)
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Tack för glada tillrop och superfin De Luca! Zenith fick verkligen till en estetik som tilltalar mig i mitten av 80-talet och en bit in på 90-talet. Framförallt i de italienska samarbetena med El Primero som De Luca, 06.xxxx.400 och SZ100. Det var ju mitt under kvarts-krisen också, så många gjordes i små serier. Vi kan tacka Italien för att ha bidragit till Zenith och El Primeros överlevnad och comeback!Kul, gz. Då är den jämngammal med min De luca och delar dessutom samma kaliber. Otroligt bra sådan vill jag tillägga. Tycker absolut att 89 är vintage.
Bild för att det är kul:
Grym! Törs man ens fråga vad man får pynta för en sådan?![]()
Gammel Zenith med EP 146.