• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Öl

Kalkyl

Panerai
2-Faktor
Tar en garre och avnjuter denna 12,5% Breakfast Stout från Põhjala med vacker vaxtätning över kapsylen
IMG_20211218_201628.jpg

IMG_20211218_202311.jpg


ALLTID!

IMG_20211218_201644.jpg
Vilken garre blev det till? :)
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Vi testar deras lager oxå.
20211218_204516.jpg

God, men inget att ta upp på julkortet.

@Defreud
Jag skulle vilja tillägga till lagring att ju svalare det är, ju mindre händer.
Lagring handlar om reaktioner kemiskt/biologiskt och svalare temp innebär mer konyrollerat men långsammare. Garderob är inte helt fel om vi snackar några enstaka år.
 

Defreud

Panerai
2-Faktor
Kylen är väl att föredra men går att köra i garderoben också om den är någorlunda sval. Kolla så att ölen inte är pastöriserad innan den får vila bara. Då händer inte mycket :) lagra inte saker bryggt med kaffe heller, de vinner inget på det!

Vi testar deras lager oxå.
20211218_204516.jpg

God, men inget att ta upp på julkortet.

@Defreud
Jag skulle vilja tillägga till lagring att ju svalare det är, ju mindre händer.
Lagring handlar om reaktioner kemiskt/biologiskt och svalare temp innebär mer konyrollerat men långsammare. Garderob är inte helt fel om vi snackar några enstaka år.
Jag tänkte testa att lagra Anchors julöl tills nästa år för att se om det händer något. Då får det bli garderoben! Tack för bra råd 🙂
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Jag tänkte testa att lagra Anchors julöl tills nästa år för att se om det händer något. Då får det bli garderoben! Tack för bra råd 🙂
Jästsvampen är precis som det mesta i naturen en varelse som gör vad som är enklast. När det finns gott om socker att livnära sig på går den enklaste vägen och producerar alkohol och en massa biprodukter. När sockret är slut och ölen är färdigjäst så måste den börja livnära sig på biprodukterna vilket sker långsamt, men gör ölen sakta men säkert "bättre". Pastöriseras den, dvs värms upp så jästen dör, sker inte detta. Jästen trivs oftast bäst runt vår kropstemp och kan jobba snabbare men slarvigare. Tvingas tempen ner blir den mer selektiv och ger bättre resultat, men långsammare.
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Då var det dags att prova dagens öl. I ett blindprov enbart på doft hade jag lika gärna kunnat gissa att det var ett glas proviva som hade hällts upp. Smaken blir desto mer intressant. Västkust-IPA med ett uppfriskande syrligt inslag. Den här kan jag absolut tänka mig att dricka fler av.

46612C95-614F-4EEB-9E0E-8ECB68B36D2B.jpeg
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag kör ytterligare en Dugges-face off. Denna gången Stout 15! mot Stout 16! Skillnaden är minimal då det är samma kryddor i båda. 16 har lagrats på bourbon fat medan 15 inte har det. Men fatet slår inte igenom särskilt mycket. Båda är kalasbra, men 15 håller ihop smakerna bättre tycker jag. Den har väl lugnat sig lite då den är ett år äldre än 16. Trevlig kväll på er!

504E6AD8-A49F-4DAE-95C8-076140E20C73.jpeg
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Ny öl och ny telefon. Känns som bilder blir betydligt skarpare och framförallt ljusare även om de är väldigt mörkt i rummet. Ölen då? Engelsmännen ska inte göra trappist, smakar som en vanlig mörk ale men med en knackig ganska god ton iofs. Snäll beska och sötma.
20211221_202712.jpg

Exempelbild från gamla luren, samma fönster och belysning. Annan öl
img_20211204_210517-jpg.1934479
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Ny öl och ny telefon. Känns som bilder blir betydligt skarpare och framförallt ljusare även om de är väldigt mörkt i rummet. Ölen då? Engelsmännen ska inte göra trappist, smakar som en vanlig mörk ale men med en knackig ganska god ton iofs. Snäll beska och sötma.
20211221_202712.jpg

Exempelbild från gamla luren, samma fönster och belysning. Annan öl
img_20211204_210517-jpg.1934479
Så länge de är äkta godkända trappister så kan de ju göra vilket öl de vill och kalla det trappistöl. Logiskt att engelsmän gör en vanlig engelsk ale.
 
Topp