• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Öl

Hop Nosh av Uinta Brewing Co.
Smakar som en IPA ska med tydlig beska 👌
IMG_20241207_174744~3.jpg

Senast ändrad:
Poppels Winter Warmer 2024
En ganska lyckad julöl enligt mig som inte gillar "vanlig julöl". Toner av pomerans och stjärnanisens karaktäristiska lakritssmak, på efterkälken har vi lite bränt socker som matchar bra med beskan. Jag blir sällan besviken av Poppels öler, inte heller denna gång.
IMG_20241211_195724~3.jpg

Två öl provade denna helg. Först ut Fatamorgona DIPA från Omnipollo. OK, men inte den godaste de gjort
IMG_9518.jpeg

Sedan en gammal favorit jag inte provat på flera år. Fatlagrad Imperial Stout från Oskar Blues. En av de första fatlagrade jag provat när jag började med tyngre öl för många år sedan. Håller fortfarande hög klass
IMG_9524.jpeg

Senast ändrad:
Narwhal 2024, fullspäckad med smaker. Som vanligt med välbyggda öler så speglar inte den höga alkoholhalten på etiketten den upplevda styrkan. Såklart känner man alkoholen ånga upp från tungan efter man virvlat runt ölet i munnen, men inte på ett dåligt sätt, snarare att det för en vidare till nästa del i smakresan.
IMG_20241218_200951~3.jpg

Hade varit roligt att se lite listor över era ölfavoriter, funderade själv lite över mina som kommer nedan. Kanske kan vi få in en lista av favoriter i första inlägget där man kan botanisera framledes?

Eller det blir nog mer fråga om inlägg nummer 2 då @Aquaracer2 fortfarande är aktiv på forumet och kanske kan om man frågar snällt fylla på där allt eftersom?

Jag testar nytt ofta men dessa återkommer jag till, de är mina favoriter, vilka är era?

Mörk stark belgisk ale: St Bernadus Abt 12/Gouden Carolus Imperial Dark/La trappe Quadruppel.

Pilsner: Nils Oskar Södermalms pilsner.

IPA: Åre bryggcompagni community beer
IPA/Duvel Tripple hop citra.

”Äkta trappist”: Rochefort 10.

Imperial: Collective Arts Radio the mothership.

Session IPA: Poppels session ipa.

Märzen: Weihenstephaner festbier.

Ljus lager: Spaten Munchen/Landsorts lager.

Strong ale: Fullers vintage ale vinner nog varje år (särskilt i år).

Ljus ale: La chouffe blonde/La trappe blonde.

”Fulöl”: Falcon blå.

Folköl: Falcon Bayersk.

Alkoholfri öl: Nils Oskars god lager alkoholfri.

Senast ändrad:
Har man ändå vägarna förbi bolaget är det lika bra att fylla på källaren lite.
IMG_5222.jpeg

Annars är det fortfarande Staropramen ”Non Alcoholic” som gäller vilket inte är fy skam det heller 🙂

För ge mitt bidrag till favorit öl i olika stilar kommer en kort lista.

Mörk ale i belgisk stil: Rochefort 10, Sierra Nevada Trip in the Woods, Abby Grand reserve ”Eskilstuna Ölkultur”/ Stift Engelszell och Carolus Christmas.

Brunne belgisk stil: Westmalle Dubbel, Orval och LaTrappe Collaboration.

Strong Ale: Fullers Vintage och Poppels Grand Cru.

Olika IPA (för att nämna några): Omnipollo Fata Morgana, Omnipollo Nebuchadnezzar, Toppling Goliath Psedo Sue och Hop Notch Unicorn Sauce.

Ale Saison: Hill farmstead Arthur, Snausarve Saison de la fumée.

Stout (för att nämna några): Founders CBS, Hoppin’ Frog B.O.R.I.S, Narwahl Barrel aged.

Barley wine: Bötet och O/O long boil, Sierra Nevada Bigfoot

Pilsner: DAB Dortmunder Export

Övriga udda sorter : Founers French Toast Bastard, Founders Higball drifter

Men det beror helt på vad man är sugen på för stunden och vad som går att få tag i. 😄

Senast ändrad:
Har man ändå vägarna förbi bolaget är det lika bra att fylla på källaren lite.
IMG_5222.jpeg

Annars är det fortfarande Staropramen ”Non Alcoholic” som gäller vilket inte är fy skam det heller 🙂

För ge mitt bidrag till favorit öl i olika stilar kommer en kort lista.

Mörk ale i belgisk stil: Rochefort 10, Sierra Nevada Trip in the Woods, Abby Grand reserve ”Eskilstuna Ölkultur”/ Stift Engelszell och Carolus Christmas.

Brunne belgisk stil: Westmalle Dubbel, Orval och LaTrappe Collaboration.

Strong Ale: Fullers Vintage och Poppels Grand Cru.

Olika IPA (för att nämna några): Omnipollo Fata Morgana, Omnipollo Nebuchadnezzar, Toppling Goliath Psedo Sue och Hop Notch Unicorn Sauce.

Ale Saison: Hill farmstead Arthur, Snausarve Saison de la fumée.

Stout (för att nämna några): Founders CBS, Hoppin’ Frog B.O.R.I.S, Narwahl Barrel aged.

Barley wine: Bötet och O/O long boil, Sierra Nevada Bigfoot

Pilsner: DAB Dortmunder Export

Övriga udda sorter : Founers French Toast Bastard, Founders Higball drifter

Men det beror helt på vad man är sugen på för stunden och vad som går att få tag i. 😄
Rochefort 10 var snubblande nära min lista. Men lägger jag till en Trappist kategori (vilket jag nu gjort) så seglar den upp som etta där.

Någon gång måste jag testa en Westvleteren och se om den är så bra som det sägs. Är ju dock lite klurig att få tag på.

Dagens matlagningsöl blir således Rochefort 10.

IMG_9075.jpeg

Jag var för exalterad i tisdags och missade att fota när jag öppnade upp. Tack och lov hade jag införskaffat mig tre st Quadzilla II QUIPA. Den var fanimej riktigt bra. 9,5/10! Den är från To Öl. Drack en annan öl därifrån på en provning i november och den hällde jag bort. 😩 Nu hade jag inte chansat med att handla den utan den vann på ölklubbens senaste provning som jag missade. 13% låter mycket men den håller riktigt bra smak hela vägen.

Några andra höjdare från året som också är på lagret. Är också nöjd med min byggda öl/vinkällare. 11,5grader när det är 2 plus ute..

IMG_7591.jpeg
IMG_7590.jpeg
IMG_7592.jpeg
IMG_7594.jpeg
Stilen som jag inte trodde att jag skulle säga vara något som går o dricka. Denna dryck från Åre var min favorit bland 9 öl i en testning i oktober.

IMG_7595.jpeg
Den här håller hög klass. Belgare kan fan göra sin bärs..

IMG_7596.jpeg
Ytterligare en belgare som står sig fint. Dock inte samma nivå tycker jag som Bernadusen abt 12.

Tillbaka
Topp