• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om High Accuracy Quartz (HAQ) Klockor

Lancia

Omega
2-Faktor
Erkänner att jag inte läst riktigt hela den här tråden, så jag ber om ursäkt om denna fråga redan bevarats.
Det jag undrar är om det finns någon HAQ med svepande sekundvisare?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Erkänner att jag inte läst riktigt hela den här tråden, så jag ber om ursäkt om denna fråga redan bevarats.
Det jag undrar är om det finns någon HAQ med svepande sekundvisare?
Bulova Precisionist urverket. Sen kan man ju fråga sig vad du ska med HAQ till om du ändå inte kan läsa sekunden lika nogrant om den "sveper"? På ett stopur som kan stanna på 1/4dels sekund är det ju användbart, men på den vanliga sekunden blir det ju svårare än om den tickar 1-2gg / sek tycker jag :)
 

Lancia

Omega
2-Faktor
Bulova Precisionist urverket. Sen kan man ju fråga sig vad du ska med HAQ till om du ändå inte kan läsa sekunden lika nogrant om den "sveper"? På ett stopur som kan stanna på 1/4dels sekund är det ju användbart, men på den vanliga sekunden blir det ju svårare än om den tickar 1-2gg / sek tycker jag :)
Ah, såklart att jag missar millimeterprecisionen i tidsangivelsen. Men gillar ändå grejen med svepande visare på quartz. :cool:
 

uprof

Cartier
2-Faktor
Bulova Precisionist urverket. Sen kan man ju fråga sig vad du ska med HAQ till om du ändå inte kan läsa sekunden lika nogrant om den "sveper"? På ett stopur som kan stanna på 1/4dels sekund är det ju användbart, men på den vanliga sekunden blir det ju svårare än om den tickar 1-2gg / sek tycker jag :)
Bra poäng men HAQ handlar ju även om minimal avvikelse över tid, spå snarare än spd, typ.
 

namkrad

Cartier
2-Faktor
Halloj, nu har min Citizen gått mer än ett år så det är dags att berätta hur det året gick i noggrannhetens tecken.
Detta gäller alltså AQ1010-54E.
Jag har använt klockan kanske hälften av tiden då jag ibland haft annan dinka på mig men kanske främst för att jag jobbat hemma senaste året vilket gjort att jag allt som oftast glömt ta på mig den.
Dock hade jag den på mig under hela OWG unders mars förra året, vilket var en värdemätare på hur bra klockan känns.
Totalt sett har den alltså gått + 5,8 sekunder under ett helt år, vilket får anses väldigt bra tycker jag!
Med tanke på att batteriet ska tappa ca 20% kapacitet/10 år och att perpetual calender är inställd till 28 februari 2100 så har jag nog fått fatt i MIN klocka.
Kanske måste göra en fullödig recension så småningom...
Ciao!
IMG_9420.PNG


IMG_1991.jpg
 
Senast ändrad:

1965ek

Patek
2-Faktor
Kollade nu upp tidshållningen på mina GS.
Min sbgn003 pekar mot plus 5spy och det senaste förvärvet sbgx319 på plus 2spy. Dock efter bara någon månad så uppdatering kommer.
 

Hans B 1955

Rolex
2-Faktor
Åsikter om GS GMT?
Är den nya versionen värd 10-15000 kr extra jämfört med den nuvarande? Lite större och lite roligare tavla, men jag är tveksam till de gula/blå/röda ”färgbanden”.
Intresserad av era synpunkter.
EDF9CE3D-FFD9-43AD-910F-AAA897262EB6.jpeg
F7BDB3D0-C4D7-4E6E-9CBC-557E28340A08.jpeg
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Åsikter om GS GMT?
Är den nya versionen värd 10-15000 kr extra jämfört med den nuvarande? Lite större och lite roligare tavla, men jag är tveksam till de gula/blå/röda ”färgbanden”.
Intresserad av era synpunkter.
EDF9CE3D-FFD9-43AD-910F-AAA897262EB6.jpeg
F7BDB3D0-C4D7-4E6E-9CBC-557E28340A08.jpeg
Jag tycker defintivt att den nya är en stor uppgradering och mycket trevligare utseendemässigt. Är den värd 20k extra? Absolut inte enligt mig (har dock inte varit och testat den ännu). Uppgraderingarna motsvarar inte det stora prispåslaget från tidigare version.

Utseendemässigt är det en fullträff enligt mig, enda negativa är väl att den är lite väl tjock för en Quartz… Om den legat närmare SBGN00X i pris så hade jag nog slagit till, men nu får jag nog nöja mig med en Seiko SSE093J1 istället😁

E796CA4C-D697-4CA3-B193-55BE14D1EDA7.jpeg
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Åsikter om GS GMT?
Är den nya versionen värd 10-15000 kr extra jämfört med den nuvarande? Lite större och lite roligare tavla, men jag är tveksam till de gula/blå/röda ”färgbanden”.
Intresserad av era synpunkter.
EDF9CE3D-FFD9-43AD-910F-AAA897262EB6.jpeg
F7BDB3D0-C4D7-4E6E-9CBC-557E28340A08.jpeg
Tooligare/roligare boett, men har svårt för datum som inte sitter vid 3 eller 6. Om den är tjockare så är det en av de viktigare måtten för mig personligen då jag gillar klockor som sitter lågt. (Fast varför har jag en tonfisk då:)) Jag är tveksam. (Ägare till en sbgn003 så kanske lite jävig)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Åsikter om GS GMT?
Är den nya versionen värd 10-15000 kr extra jämfört med den nuvarande? Lite större och lite roligare tavla, men jag är tveksam till de gula/blå/röda ”färgbanden”.
Intresserad av era synpunkter.
EDF9CE3D-FFD9-43AD-910F-AAA897262EB6.jpeg
F7BDB3D0-C4D7-4E6E-9CBC-557E28340A08.jpeg
Jag håller med @Limeee, det är för dyrt. Det är en snygg klocka att titta på men ingen jag skulle köpa själv. Prisökningarna som pågår är ju inte direkt kopplade till att det blivit dyrare i sig att framställa klockan, det är en del av den nya strategin. Antagligen samma sak med alla LE som släpps…
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Inget speciellt utöver det! Helst lite sportigare än dress
Som det ser ut idag med utbudet av HAQ är det
Grand Seiko 9f
The Citizen / Chronomaster med A660, A010, A060 urverk (givetvis cal 0.100)
ETA Precidrive, ETAs VHP
Både Grand Seiko och The Citizen ligger mer åt dress än sport även om dom har modeller dom kallar sport. Du får kolla om det är vad du gillar.
ETA Precidrive sitter i väldigt många av Certinas utbud av kvarts, jag tror inte Tissot har något längre
Longines har sitt VHP, men det finns andra modeller med Precidrive. Ingen som är sportig vad jag vet.
WEMPE kör ETA Precidrive, Breitling tror jag också kör ETA.
Bäst överblick får du nog om du söker (googlar) urverk och ser vad dom sitter i. Utbudet på kvarts med lite kvalitet börjar bli begränsat, HAQ är en än mindre del av den helheten. Jag tror Certina är det märke som har bredast utbud.
 
Senast ändrad:

David71

Rolex
2-Faktor
Som det ser ut idag med utbudet av HAQ är det
Grand Seiko 9f
The Citizen / Chronomaster med A660, A010, A060 urverk
ETA Precidrive, ETAs VHP
Både Grand Seiko och The Citizen ligger mer åt dress än sport även om dom har modeller dom kallar sport. Du får kolla om det är vad du gillar.
ETA Precidrive sitter i väldigt många av Certinas utbud av kvarts, jag tror inte Tissot har något längre
Longines har sitt VHP, men det finns andra modeller med Precidrive. Ingen som är sportig vad jag vet.
WEMPE kör ETA Precidrive, Breitling tror jag också kör ETA.
Bäst överblick får du nog om du söker (googlar) urverk och ser vad dom sitter i. Utbudet på kvarts med lite kvalitet börjar bli begränsat, HAQ är en än mindre del av den helheten. Jag tror Certina är det märke som har bredast utbud.
Bra sammanställning, vill lägga till Sinn UX, oljefylld dykare i ubåtsstål som klarar extrema djup. Mer sport än så blir det inte :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Bra sammanställning, vill lägga till Sinn UX, oljefylld dykare i ubåtsstål som klarar extrema djup. Mer sport än så blir det inte :)
Ja absolut, en av de hårdaste som även dom kör ETA. Det finns säkert fler Tyska märken som kör ETAs olika Precidrive urverk. Jag brukade tidigare kolla Watchbase.com när jag ville se vilka klockor som använde olika urverk, men den känns inte helt uppdaterad på sista tiden.
 
Topp