Arcticreef
Silver
Iofs, men precisionen, precisionen!riktigt fin, men inte så sportig![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Iofs, men precisionen, precisionen!riktigt fin, men inte så sportig![]()
Tack så otroligt mycket!Som det ser ut idag med utbudet av HAQ är det
Grand Seiko 9f
The Citizen / Chronomaster med A660, A010, A060 urverk (givetvis cal 0.100)
ETA Precidrive, ETAs VHP
Både Grand Seiko och The Citizen ligger mer åt dress än sport även om dom har modeller dom kallar sport. Du får kolla om det är vad du gillar.
ETA Precidrive sitter i väldigt många av Certinas utbud av kvarts, jag tror inte Tissot har något längre
Longines har sitt VHP, men det finns andra modeller med Precidrive. Ingen som är sportig vad jag vet.
WEMPE kör ETA Precidrive, Breitling tror jag också kör ETA.
Bäst överblick får du nog om du söker (googlar) urverk och ser vad dom sitter i. Utbudet på kvarts med lite kvalitet börjar bli begränsat, HAQ är en än mindre del av den helheten. Jag tror Certina är det märke som har bredast utbud.
Fin! Jag gillar verkligen Certina. Fick upp ögonen för dem först i somras och började läsa på om deras historik. I mitt tycke den tillverkare där du får mest för pengarna. Jag köpte deras DS Action Diver 38 mm för 6 800 kr och den håller samma klass som klockor som kostar två eller tre gånger så mycket. Sorry för OT, ville bara ge lite random kärlek till Certina.Fick hem den här Certina DS 2'an med Precidrive nu, riktigt nöjd!
Räknas den som HAQ eller var det endast Anniversary COSC modellen?![]()
Om det räknas som HAQ finns delade åsikter om eftersom den både ska vara utrustad med termokompensering (vilket den är) och specad till under +-10spy, vilket inte alla är. Men den lär ju säkert prestera som en HAQ eller minst COSC för kvartsFick hem den här Certina DS 2'an med Precidrive nu, riktigt nöjd!
Räknas den som HAQ eller var det endast Anniversary COSC modellen?
![]()
vi har trådar tillägnade bägge fabrikaten här på KSÄr lite intresserad att ta budgeten till nästa nivå av Quartz, har kikat lite på dessa 2: The Citizen AQ4091-56 och Grand Seiko SBGN003/SBGN013.
GS har jag redan provat lite i KM butik, men The Citizen finns inget ställe i Sverige att testa va?
Nån som har någon erfarenhet av dem? T ex lite osäker på om jag ska välja Titanium eller Stål på en sån här typ av klocka.
besvarade mig själv med att hitta den här tråden: https://www.watchuseek.com/threads/citizen-chronomaster-vs-9f-grand-seiko.5133093/
Toppen, tack! Jag e fortfarande nybörjare på forumet.vi har trådar tillägnade bägge fabrikaten här på KS
Citizen Chronomaster & Citizen's de Luxe modeller
Eftersom Det finns en Seiko-tråd och en Grand Seiko-tråd tänkte jag att det även borde finnas utrymme för en tråd innehållandes Citizens lite lyxigare linjer som komplement till CITIZEN-tråden. Tyvärr är dom ju precis som Grand Seiko tidigare var, förunnade den Japanska marknaden (JDM). Men nu...klocksnack.se
Jag trodde att Precidrive var specat till just +/- 10 spy. Gäller det inte alla modeller alltså?Om det räknas som HAQ finns delade åsikter om eftersom den både ska vara utrustad med termokompensering (vilket den är) och specad till under +-10spy, vilket inte alla är. Men den lär ju säkert prestera som en HAQ eller minst COSC för kvarts
Njae, det är ju ganska luddigt med Precidrive. Så här står det på ETAs sidaJag trodde att Precidrive var specat till just +/- 10 spy. Gäller det inte alla modeller alltså?
Kul tråd (och grymt bra resultat för en gammal Megaquartz)...Ställde den för ca 18 månader sedan. Inte illa för en klocka från mitten av 70-talet?![]()
väldigt snygg!Nyinkommet, mkt mkt vacker…
![]()
Tack, yes pls kolla tavlan, av papper…väldigt snygg!
Jäkligt cool, är lite sugen på dem med. Vart köpte du ifrån? E lite sugen på den vita själv.Tack, yes pls kolla tavlan, av papper…
![]()
Bästa köpstället, KS, den innan tog ut den ny från Japan för ngn månad sedan, men föll ej i smakenJäkligt cool, är lite sugen på dem med. Vart köpte du ifrån? E lite sugen på den vita själv.
Men de visar ju inte samma tid? Eller ser jag fel?Holy trinity ?
![]()
Nja de avviker ca 1 sekund mellan alla 3, Bratten o GS spot on , Citizen fortar sig en sekund, inom specMen de visar ju inte samma tid? Eller ser jag fel?
Vid närmare inspektion så ser jag att du har rättNja de avviker ca 1 sekund mellan alla 3, Bratten o GS spot on , Citizen fortar sig en sekund, inom spec![]()
Jag e riktigt sugen på denna fast svart SBGN003 eller SBGN013. Har varit hos AD flera ggr men inte kommit till köp än. Skulle velat haft 1-2mm större diameter, hade vart perfekt för mina 18cm då tror jag.Tröttnar aldrig på denna…
![]()
Kolla även SBGN001Jag e riktigt sugen på denna fast svart SBGN003 eller SBGN013. Har varit hos AD flera ggr men inte kommit till köp än. Skulle velat haft 1-2mm större diameter, hade vart perfekt för mina 18cm då tror jag.
Ja, helt klart. Dock så är inte Guld/Gult riktigt min färg. Men som klocka i sig är den kanon fin.Kolla även SBGN001![]()