• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Mycket trevlig militaria hos Kaplans nu, förutom ovan nämnda Omega.

De där ubåtsklockorna från Lemania har jag varit sugen på. ”Renoverad tavla/visare”, vad säger panelen? Jag tycker den ser ut som original, men tavlan är ju grejen med de här. Är det tipp-ex-lagningarna mellan 10 och 12 som avses?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
De där ubåtsklockorna från Lemania har jag varit sugen på. ”Renoverad tavla/visare”, vad säger panelen? Jag tycker den ser ut som original, men tavlan är ju grejen med de här. Är det tipp-ex-lagningarna mellan 10 och 12 som avses?
Ja Grafton och @North, den är riktigt cool. Nuclear Sub. Den och en Lemania RAF hade suttit fint. Det är väldigt mycket "tippex" kl 3 också.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Lemaniakronografen är riktigt tuff. Hade varit intressant o se den IRL. Står ju att tavlan är renoverad och verkar som man lagt på något slags gräddvitt lager som sen gjorts tryck på?
6


i jämförelse med


Lemania-Non-Lume-W01786.jpg
Du han svara innan jag postade min fundering. Tror att färgen är korrekt.
 

fc2

Rolex
Utan vridring men ändå en Viggen ute till försäljning. Kanske inte varje dag.

 

Clark Wayne

Panerai
2-Faktor
Min första vintageklocka! En Lemania från 1940/1950-talet (enligt info jag fick i identifieringstråden).

Drog upp den fullt och den har tickat på i 33 timmar nu. Kollat sekundavvikelsen manuellt mot en digital klocka och fick det till att den fortade sig upp till 3,5 sekunder (uppmätt efter 24 h). Nu efter 33 timmar är den nere på 1 sekund för fort. Det måste väl ändå vara klart godkänt, eller vad säger ni?

Har tyvärr noll koll på vintageklockor, men självklart sugen på att lära mig!

71A2F826-1124-42FE-8BE9-52909FB8DB49.jpeg
 
Senast ändrad:

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Denna DPW tillverkades för Heliwing Unifil "Squadroni Elicotteri Italair"
En Italiensk FN styrka som funnits på plats i Libanon sedan 1979.
Trevlig sunburst tavla och originallänken kvar.
IMG_20210320_155741_801.jpg
 
Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
Har någon här nån uppfattning om hur pass värdesänkande det är med saknad vridring på Lemaniaviggen? Finns någon antydan till prisbild?
 
  • Like
Reactions: fc2

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Sorry
En Record Re-dial
sjukt coola i alla fall, nästan coolare än tavlorna som satt i från början imho...

jag har inte så bra koll, vet du om de är ommålade av NATO-förrådet på de gamla tavelplattorna? eller om de beställde nya tavlor med bara inventarienummer som sen skickades från nån i Schweiz?
 
Nylandad Poljot Sturmanskie cal 31569.
Ganska intressanta klockor dessa. Just den här modellen skall ha används inom det Ryska flygvapnet. De finns i en mängd olika modeller och det kan vara svårt att hitta "rätt". För att det ska vara en genuin militärmodell skall botten vara i rostfritt stål, även pushers. Det skall också vara kaliber 31569 med hackfunktion. Stopsekunden och visaren för stopminuten skall också matcha i röd färg, medan sekunden är svart.

Dessa klockor ska ha givits ut mellan 1986-1992, före och efter finns andra varianter som jag inte är påläst om. Det vanligaste civila verket är 3133 men jag tror det finns militärvarianter med 3133 (inte alls säker dock).

Klockan mäter 38mm utan krona och 45mm ltl. Lite ovanlig beige tavla på den här då de flesta är gråa grå/blåa.

20210327_131751.jpg
20210328_131024.jpg
20210327_131852.jpg


Finns säkert flera här på forumet som vet en massa om dessa, jag har bara samlat lite info från nätet. Rätta mig om jag har fel!
 
Nylandad Poljot Sturmanskie cal 31569.
Ganska intressanta klockor dessa. Just den här modellen skall ha används inom det Ryska flygvapnet. De finns i en mängd olika modeller och det kan vara svårt att hitta "rätt". För att det ska vara en genuin militärmodell skall botten vara i rostfritt stål, även pushers. Det skall också vara kaliber 31569 med hackfunktion. Stopsekunden och visaren för stopminuten skall också matcha i röd färg, medan sekunden är svart.

Dessa klockor ska ha givits ut mellan 1986-1992, före och efter finns andra varianter som jag inte är påläst om. Det vanligaste civila verket är 3133 men jag tror det finns militärvarianter med 3133 (inte alls säker dock).

Klockan mäter 38mm utan krona och 45mm ltl. Lite ovanlig beige tavla på den här då de flesta är gråa grå/blåa.

20210327_131751.jpg
20210328_131024.jpg
20210327_131852.jpg


Finns säkert flera här på forumet som vet en massa om dessa, jag har bara samlat lite info från nätet. Rätta mig om jag har fel!
Riktigt cool!
 

Ed Black

Breitling
Hatten av och grattis! Inte varje dag ett nytt exemplar ser ljuset igen :) Viggen Lemaniorna gick som bekant ut i två omgångar och då till AJ 37 förarna, F4 hade aldrig AJ 37 utan J 35D under tiden då Viggenlemaniorna delades ut (F4 gick från J 35D till JA 37 1984). Klockan kan mycket väl varit på F4 av en rad olika anledningar (ex vis kan den ha slunkit med en flyttande förare eller kan den ha gått in i systemet och plockats ut vid ett senare tillfälle på F4).

Lite intressant att veta hur du vet att den kommer via Arboga (Arboga hade ju verkstäder så det stämmer säkert), vore även kul om du kunde dela med dig av historien hur du nosade upp den :)

Som sagt grattis och superkul att ett för mig nytt nummer dykt upp!
Tack för vänliga ord - tyvärr har en del av historien kommit bort på vägen - herrn jag köpte den av hade själv förvärvat den i jobbet på Aerotech på något sätt - kanske genom kontakter. Själv fick jag nys om den genom bekanta - sen var det en lång övertalningsprocess som involverade erbjudanden om att överta en mindre bil eller antika vapen, men som sedan slutade i ett trevligt byte med en Omega PO (plus "lite" mellan) :)
 

Ed Black

Breitling
Min första vintageklocka! En Lemania från 1940/1950-talet (enligt info jag fick i identifieringstråden).

Drog upp den fullt och den har tickat på i 33 timmar nu. Kollat sekundavvikelsen manuellt mot en digital klocka och fick det till att den fortade sig upp till 3,5 sekunder (uppmätt efter 24 h). Nu efter 33 timmar är den nere på 1 sekund för fort. Det måste väl ändå vara klart godkänt, eller vad säger ni?

Har tyvärr noll koll på vintageklockor, men självklart sugen på att lära mig!

71A2F826-1124-42FE-8BE9-52909FB8DB49.jpeg
Tjena Clark, härlig klocka men detta är tråden om militära klockor. Denna tror jag är köpt i butik -civilt. Du kanske får bättre svar i någon annan tråd.
 
Topp