• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

Kom just hem efter en dag i skogen.
Med på turen var en cool gammal fällkniv och mitt Låne Ur 22 , Scubapro 500
EAF7E979-5688-4130-966A-DD1BD891B7F8.jpeg
 

Spellrong

Omega
För ett tag sedan råkade min sambo få syn på min Seiko, så den lånas numera frekvent. Påtalade att hon måste vara försiktig och då
A9DF10DD-0332-40CF-847E-6E2B8CC014BC.jpeg
blev följdfrågan givetvis ”är den dyr”......fan, inmålad i ett hörn. Kan ju inte svara ”skit i de du!”, så svaret blev, brukar samen svara på hur många renar han har? Hon var inte nöjd över det svaret, men jag avslutade diskussionen där.....

Ursäkta min okunskap, men vad är det för Seiko? Finns det liknande att köpa idag? Grymt häftig 😎👍
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Ursäkta min okunskap, men vad är det för Seiko? Finns det liknande att köpa idag? Grymt häftig 😎👍

7T27.

 

Spellrong

Omega
7T27.


Tack och bock! Finns det en civil version eller en liknande för en billigare peng?
 

EmilW

Omega
Hoppas det är ok att fråga i tråden, misstänker att bäst svar finns här.

Jag har en Seiko Viggen som får noll handledstid samtidigt som annat hägrar så tanken har väckts att det kanske är dags att låta gå vidare.

Fick den renoverad för några år sedan. Alla funktioner fungerar och håller tiden. Original-länk med Seiko SQ på klaspen och ändlänkar märkta B472.

Har inte sålts någon senaste åren vad jag kan se, så tar tacksamt emot tips om prisbild.

IMG_20210408_161206.jpg


Någon som har en bra idé?

Mvh Emil
 

Exxet

Rolex
Hoppas det är ok att fråga i tråden, misstänker att bäst svar finns här.

Jag har en Seiko Viggen som får noll handledstid samtidigt som annat hägrar så tanken har väckts att det kanske är dags att låta gå vidare.

Fick den renoverad för några år sedan. Alla funktioner fungerar och håller tiden. Original-länk med Seiko SQ på klaspen och ändlänkar märkta B472.

Har inte sålts någon senaste åren vad jag kan se, så tar tacksamt emot tips om prisbild.

IMG_20210408_161206.jpg


Någon som har en bra idé?

Mvh Emil
Här är en M-märkt som gick nyligen på Tradera, visserligen två till men dom gör nog nog varken till eller från.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Kom in en ATP som kompletterar min lilla "samling" Samlingen heter "inte ens slutet på början" och fokus är på att det ska vara tidiga ur i sin genre.

ATP:n är en Revue 57 med issue-nummer 810. Bobsy på MWR har samlat data och numren är i serieföljd och startar från 1 (1939) till 150.000, inga dubletter, tillverkarna har ibland egna bokstäver framför siffran. Det lägsta hittade är 44 och 810 är den tidigaste Revue han har noterat. Så 1939 troligt.

6B/159 /234 :an är en Ebel. Issued 1940. Den stora mängden 6B/159 är ju från 1943.

HS11 är en G&S, den är rätt oklar. Högkvalitetsboett fr Taubert. Patentet (CH 156807/ Brit Pat 385 50) på dubbelt skruvad fram/bak-boett är fr 1932, ett par liknande boetter har dykt upp, en V&C... Gissar att klockan är byggd andra halvan av 30-talet, men HS11 finns knappt några och de flesta är oklara/ommärkta ATP tex och senare...

Äntligen fick jag också användning för det där NOS olivgröna strapet på 16mm som legat i lådan i åratal....



fr v. "Dunkirk", "HMS Royal Oak", "Battle of Britain"
IMG_3703.JPG
IMG_3714.JPG
IMG_3726.JPG
IMG_3652.JPG
IMG_3664.JPG
IMG_3737.JPG
IMG_3749.JPG
IMG_3755.JPG
IMG_3777.JPG



 
Senast ändrad:

henno3

Omega
Denna dök upp idag. Oklart skick interiört, förhoppningsvis behövs bara batteribyte. Den behöver en översyn med bla ny o-ring under bezel. Oklart hur jag gör med glaset, bör det bytas eller skall man behålla det? Finns det någon erkänt duktig Seikoreparatör på forumet tro? Jäkligt skön storlek på klockan! Någon som har mer info än att den tilldelades Viggenpiloter i början av 80-talet? Hur många köptes in av försvarsmakten? Kan det vara ett originalband?
5C51DE90-89F3-4E4C-A1B2-9C6C17FC985B.jpeg
4C22E2FB-3D6D-4F6E-9A51-04B9AB2F3C2D.jpeg
 
Denna dök upp idag. Oklart skick interiört, förhoppningsvis behövs bara batteribyte. Den behöver en översyn med bla ny o-ring under bezel. Oklart hur jag gör med glaset, bör det bytas eller skall man behålla det? Finns det någon erkänt duktig Seikoreparatör på forumet tro? Jäkligt skön storlek på klockan! Någon som har mer info än att den tilldelades Viggenpiloter i början av 80-talet? Hur många köptes in av försvarsmakten? Kan det vara ett originalband?
5C51DE90-89F3-4E4C-A1B2-9C6C17FC985B.jpeg
4C22E2FB-3D6D-4F6E-9A51-04B9AB2F3C2D.jpeg
Kul när det dyker upp nya som man inte sett förut! 😄👍
På originalklockan satt det en nitad länk.
Jag föredrar klockor i originalutförande, och låter du den vara i så orört skick som möjligt så är det lättare att sälja till oss entusiaster😄
Grattis!
 

henno3

Omega
Kul när det dyker upp nya som man inte sett förut! 😄👍
På originalklockan satt det en nitad länk.
Jag föredrar klockor i originalutförande, och låter du den vara i så orört skick som möjligt så är det lättare att sälja till oss entusiaster😄
Grattis!
Japp, tolkar det som att glaset skall vara patinerat och original isåfall. En ny o-ring, service och rengöring står isåfall på agendan.
Vet du hur många försvaret köpte in av dessa? Mellan vilka år användes de?
Är originallänk svår att komma över, är det ebay som gäller?
Det är en jäkligt tilltalande storlek på klockan, riktigt smidig!
 
Topp