• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

Intressant att du inte har koll på modellen men ändå från en bild kan säga att trycket ser extremt dåligt ut. Jag tror helt klart tavlan varit något fuktskadad och polerats. Nyss sa du ommålad och nu säger du polerad;-) Hur ska du ha det? Tycker mig inte se någon uppfräschning av siffrorna. Ser ut som den här från precis samma tid vad det gäller typsnitt och färg i och utanför kronograftavlorna. Kanske har båda målats om när de lämnats in till det militära lagret för översyn? Jag är inte ironisk utan tror att det är en möjlighet! ”Officiell” ommålning förekommer ju på miltärur.

Här skriver du själv Klockjägaren att du tror eller trodde det är en möjlighet den är "ommålad" och att tavlan är "polerad". Vad är problemet?

Här skriver du själv Klockjägaren att du tror eller trodde det är en möjlighet den är "ommålad". Vad är problemet?
Jag sa att jag trodde det var en möjlighet, men efter min egen research och det som andra tagit upp i tråden så är jag övertygad om att sannolikheten för detta är mycket låg! Jag försökte faktiskt lyssna på @Aurum och undersöka möjligheten, så jag lärde mig något nytt i processen! Till skillnad från honom anser jag mig inte vara fullärd! Vad tycker du att du tillför till tråden nu?

Jag sa att jag trodde det var en möjlighet, men efter min egen research och det som andra tagit upp i tråden så är jag övertygad om att sannolikheten för detta är mycket låg! Jag försökte faktiskt lyssna på @Aurum och undersöka möjligheten, så jag lärde mig något nytt i processen! Till skillnad från honom anser jag mig inte vara fullärd! Vad tycker du att du tillför till tråden nu?

Jag vet inte om jag tillför något särskilt nu för någon. Orsaken jag kommenterar nu är mer nyfiken för egen del hur det ses på detta med tavelskådande och åsikter om sånt då jag ibland, kanske många ggr kan se på tavlor om de ser ut att vara orörda eller inte. Har övat i x antal decennier men påstår inte jag kan alla klocktyper eller alltid träffar rätt. För det mesta är det nån som frågat och kanske ingen svarat eller när det verkar osäkert vad man kommit fram till kan jag säga min åsikt emellanåt.

Eftersom du reagerar så pass på det här aktuella försöker jag komma underfund med om det är allmänt önskvärt med försök till bedömningar eller om det betraktas som översitteri eller försök att göra sig viktig. I så fall kommer jag själv att vara försiktig i fortsättningen med att ha någon åsikt i det ämnet.

Jag vet inte om jag tillför något särskilt nu för någon. Orsaken jag kommenterar nu är mer nyfiken för egen del hur det ses på detta med tavelskådande och åsikter om sånt då jag ibland, kanske många ggr kan se på tavlor om de ser ut att vara orörda eller inte. Har övat i x antal decennier men påstår inte jag kan alla klocktyper eller alltid träffar rätt. För det mesta är det nån som frågat och kanske ingen svarat eller när det verkar osäkert vad man kommit fram till kan jag säga min åsikt emellanåt.

Eftersom du reagerar så pass på det här aktuella försöker jag komma underfund med om det är allmänt önskvärt med försök till bedömningar eller om det betraktas som översitteri eller försök att göra sig viktig. I så fall kommer jag själv att vara försiktig i fortsättningen med att ha någon åsikt i det ämnet.
Varför fortsätter du? Som sagts tidigare avseende klockan och som jägarn själv skrivit så upplevdes det otydligt vad syftet var.

Om jag postar en klocka och får detta ("Det är en sådan som blivit ommålad någon gång under sin livstid?") som svar så är det klart att jag tolkar det som att det skulle vara något fel på min klocka, inte modellen som sådan, svenska språket lämnar ju en del öppet för tolkning vid användadet av ord som sådan i detta fall, menar man specifik klocka vilket jag får utgå från när man kommenterar ett specifika exemplar.

Precis som jag skrev i posten innan så kan man ju bemöda sig att förklara vad man menar i samband med att man droppar en kommentar om att något skulle kunna vara ommålat?

Jag gjorde själv samma misstag för ett tag sedan när jag kommenterade en klocka som @Per hade, hade jag bara lagt några sekunder extra på min formulering hade utfallet av den diskussionen blivit något helt annat, då blev det typ motsatsen till bra fast att intentionen precis som nu var att man ville veta mer.

Kanske blev luddigt skrivet men jag gissar ändå att poängen finns här

Jag förstår och jag vet att du är otroligt kunnig på att bedöma både tavlor och boetter! Jag har inga problem med att hantera välunderbyggda åsikter om mina klockor eller diskussioner om versioner och utföranden. Precis som jag sagt nu flera gånger har jag lärt mig nya saker. Det som är lite tråkigt att den som ställde den ursprungliga frågan inte verkade vara intresserad av svaren eller anse sig ha något nytt att lära. Då kanske man ska låta bli så det inte blir en lång diskussion om annat än själva klockan! Att som du ge dig in sent i diskussionen och förstärka detta tillförde ganska lite för mig. I andra sammanhang har jag lärt mig massor av dig!

Jag gjorde själv samma misstag för ett tag sedan när jag kommenterade en klocka som @Per hade, hade jag bara lagt några sekunder extra på min formulering hade utfallet av den diskussionen blivit något helt annat, då blev det typ motsatsen till bra fast att intentionen precis som nu var att man ville veta mer.
Ser inga direkta likheter med din dumma kommentar om min guldrolle men men.. Jag trodde för övrigt att det som händer på Hyllan stannar på Hyllan.

Kan inte heller jag något om Lemanias militärklockor. Jag hade dock gissat att dessa Lemanior ommålats av militärens egna urmakare. I detta fall troligtvis för att ta bort radium och ersätta det med Promethium (P) eller Tritium (T). Likt MOD gjorde med Rolex Burford dials.

Så det är inte omöjligt att ni alla har rätt. På era egna vis.

Bra research av Jed och intressanta bilder i den tråden om man bara scrollar klart.

BURFORD Dials

When talking about the early watches the biggest conversation always turns to the so called ‘Burford’ dial. And how it came about.

WE know that at the start of the end of the 1950’s s the world was starting to realize that radium, the radioactive material used in the manufacturing of luminous material, and applied to both dials and hands across the watch and clock industry, could have long term health implications to anyone exposed to it either in high does or for a prolonged period of time.

Much legislation was written in different global territories, outlawing or restricting the use of radium, and somewhere around 1962/3 the Navy stores must have decided to address the issue on its issued equipment. The A/6538’s and the 5512 issued watches were in the most part re-called and stripped of the their dials, hands and even bezel inserts, for a makeover.

It is important to note that several rare and highly coveted A/6538 examples ‘escaped’ the recall and remain in tact with their gilt gloss red depth dials and these are highly highly coveted.

The original gilt dials appear to have stripped of their radium in controlled conditions and were either sent out to the Burford company,, or were re-printed in house by the MOD using a dial tampon made by the Burford company , a subcontractor company that manufactured both cockpit and ships instrument dials for the MOD.

Remembering that this was done by engineers, not watch enthusiast obsessed with detail, the Burford company reprinted (over the now stripped of luminous dials) a ‘’similar’ dial and they were re-luminised using the safer tritium material.

Ser inga direkta likheter med din dumma kommentar om min guldrolle men men.. Jag trodde för övrigt att det som händer på Hyllan stannar på Hyllan.

Kan inte heller jag något om Lemanias militärklockor. Jag hade dock gissat att dessa Lemanior ommålats av militärens egna urmakare. I detta fall troligtvis för att ta bort radium och ersätta det med Promethium (P) eller Tritium (T). Likt MOD gjorde med Rolex Burford dials.

Så det är inte omöjligt att ni alla har rätt. På era egna vis.

Bra research av Jed och intressanta bilder i den tråden om man bara scrollar klart.

Tack för ett nyanserat inlägg! Just det där med P:et är extra spännande och det är nog ingen som helst säkert kan fastslå vad det står för. Det som ganska många verkar skriva under på är att det står för Phosphorous snarare än Promethium. Tydligen så användes det ett kort tag mellan radium och tritium på sent 40-tal. Promethium var väl senare (typ slutet av 60-talet)? Det stämmer också bra med 15CHT-urverket (se bild)
98DA34DA-4380-4F78-8ECA-2D63327D29A7.jpeg
utan stötsäkring och de vita tavlorna (som vissa gillar och andra tycker är undermåliga). Sedan går det förstås aldrig att helt utesluta att klockan tagits in och fått Promethium i ett senare skede. Jag är särskild glad för att @Donkii tog sig så mycket tid att hitta många exempel🙏🏻

Tack för ett nyanserat inlägg! Just det där med P:et är extra spännande och det är nog ingen som helst säkert kan fastslå vad det står för. Det som ganska många verkar skriva under på är att det står för Phosphorous snarare än Promethium. Tydligen så användes det ett kort tag mellan radium och tritium på sent 40-tal. Promethium var väl senare (typ slutet av 60-talet)? Det stämmer också bra med 15CHT-urverket (se bild)
98DA34DA-4380-4F78-8ECA-2D63327D29A7.jpeg
utan stötsäkring och de vita tavlorna (som vissa gillar och andra tycker är undermåliga). Sedan går det förstås aldrig att helt utesluta att klockan tagits in och fått Promethium i ett senare skede. Jag är särskild glad för att @Donkii tog sig så mycket tid att hitta många exempel🙏🏻
Promethium användes i början av 60-talet när många experimenterade med lum efter radium blivit paria kring 1959/1960. Radium var innan dess det bästa fram till dess folk började dö till höger och vänster efter att ha använt det.

@Aurum har gett bra feedback som också stämmer väl överens med annat från eran. Om det sedan är en dealbreaker om tavlan bara målats över eller om den först polerats ner vet jag inte. Den ser mjuk ut där han påpekar.

Jag är kluven till dessa diskussioner. På ett sätt driver de kunskap och på ett annat blir det väldigt personligt. Jag tror dock i ert fall så hade det räckt med om du andats och läst vad som stod. Tavlan kom knappast så där ny från Lemania-fabriken. Det var det enda som sas egentligen.

Promethium användes i början av 60-talet när många experimenterade med lum efter radium blivit paria kring 1959/1960. Radium var innan dess det bästa fram till dess folk började dö till höger och vänster efter att ha använt det.

@Aurum har gett bra feedback som också stämmer väl överens med annat från eran. Om det sedan är en dealbreaker om tavlan bara målats över eller om den först polerats ner vet jag inte. Den ser mjuk ut där han påpekar.

Jag är kluven till dessa diskussioner. På ett sätt driver de kunskap och på ett annat blir det väldigt personligt. Jag tror dock i ert fall så hade det räckt med om du andats och läst vad som stod. Tavlan kom knappast så där ny från Lemania-fabriken. Det var det enda som sas egentligen.
Tack, nu lärde jag mig ännu mer!

Här har du en nördig artikel om lum. Jag tror folk blandar ihop ”phosphorescence” och ”phosphorous”. Dessa hade troligtvis radium som allt annat innan man insåg hur farligt det var.
Själva lummärkningen i sig med tex T för tritium var att man ville märka tavlorna som säkra. Känns lustigt om man bara för dessa på 40-talet skulle märka upp med en bokstav bara därför att. Makes no sense. Lum var självlysande och roligt då. Inte farligt. :)

Senast ändrad:
Hej på er alla

Min bror har en Breitling som vad av allt att döma är en Breitling Top Time Ref 2211 eller väldigt liknande. Det är en kronograf med orange sekundvisare för tidtagningen samt orange minutvisare för densamma. Generellt kvadratisk med "rundade" sidor. Klockan har utseende från tidigt 1970-tal

Det den verkligen har är "tre kronor" stämplade på baksidan och de ser med all tydlighet ut som de tre kronor som övrigt finns stämplad på försvarets materiel.

Nu undrar jag helt enkelt om det är någon här som kan verifiera om Försvarsmakten har brukat dessa klockor och än hellre vilka förband?

Jag har i nuläget inga foton att bifoga men de kommer till mig inom någon dag eller två.

Jag har trålat internet för mer information men inte hittat något matnyttigt om saken.

mvh

/J

Hej på er alla

Min bror har en Breitling som vad av allt att döma är en Breitling Top Time Ref 2211 eller väldigt liknande. Det är en kronograf med orange sekundvisare för tidtagningen samt orange minutvisare för densamma. Generellt kvadratisk med "rundade" sidor. Klockan har utseende från tidigt 1970-tal

Det den verkligen har är "tre kronor" stämplade på baksidan och de ser med all tydlighet ut som de tre kronor som övrigt finns stämplad på försvarets materiel.

Nu undrar jag helt enkelt om det är någon här som kan verifiera om Försvarsmakten har brukat dessa klockor och än hellre vilka förband?

Jag har i nuläget inga foton att bifoga men de kommer till mig inom någon dag eller två.

Jag har trålat internet för mer information men inte hittat något matnyttigt om saken.

mvh

/J
Låter som du beskriver en sån här? Vet tyvärr inte så mycket mer om den än att den tjänstgjort i marinen. Men det finns säkert andra som kan mer.

Breitling3.jpg

Googlade runt och sökte lite djupare information kring kronmärkta Candino och City. Hittade denna bild från en auktion 2011. Det känns väl inte sannolikt att dessa nyttjades med länk inom försvaret, men om man funnit en passande ändlänk, så måste jag ändå säga att både Candino samt Cityn hade gjort sig förbannat fint på länk!!
Är det någon inom denna tråd som provat detta? Om man ser klockorna som enbart klockor, och inte ett militärhistoriskt objekt som kanske bör bäras med passande band, så hade jag gärna burit dessa med länk!…..kanske skall synda, och börja spana efter något passande :)
3C13C30F-2E42-48D7-9D78-7C089DFDD74B.jpeg

Sprang på en Tg 195 hos en kund i dag. Hittad i leran på en soptipp! Han såg nåt som blänkte och hann rädda den innan komprimatorn skickade den in i evigheten! Min kund vill gärna veta så mycket som möjligt om klockan!
Tavlan är grymt fin! 👌
Bara ett stort fel på den…
Inte min! 😔
Jo, jag vet att jag dubbelpostat!
33A23C89-060C-4CC2-A06B-3FE81F0F01BC.jpeg
21D2E6D0-D5E1-43EA-AE3F-894F98A2A303.jpeg
BC02D6DD-236A-4501-947F-1E955549F569.jpeg
D7BF2FF8-D4FC-4E74-AD36-A166E8FA359B.jpeg
433986F3-A517-4730-B15D-02943574BCAB.jpeg
F4F6A9DE-00B1-4C22-AB9E-31BF91504F96.jpeg
2FD8F3BD-4D87-455A-AF6D-4C9EC46CB0D2.jpeg
33A23C89-060C-4CC2-A06B-3FE81F0F01BC.jpeg
21D2E6D0-D5E1-43EA-AE3F-894F98A2A303.jpeg
BC02D6DD-236A-4501-947F-1E955549F569.jpeg
D7BF2FF8-D4FC-4E74-AD36-A166E8FA359B.jpeg
433986F3-A517-4730-B15D-02943574BCAB.jpeg
F4F6A9DE-00B1-4C22-AB9E-31BF91504F96.jpeg
2FD8F3BD-4D87-455A-AF6D-4C9EC46CB0D2.jpeg

Din kompis har en Lemania TG195, där man valt att avlägsna de fasta bandstiften som det skall vara på dessa, det har skrivits mycket om dessa TG195, så bästa är att söka helt enkelt för att undvika felaktigheter i historia-återberättandet.
men liknande med avlägsnade bandstift såldes nyligen på tratten för i runda svängar +30tkr.

Trevlig klocka! Som quaker säger är dom fasta stiften borta men det är nog inga problem att använda fjädrande stift. Tg195 ser ju ut att ha genomborrade luggar från fabrik där det normalt sitter fasta stift, alltså borde det ju vara möjligt att återställa den klockan till original med nya fasta stift. Är det någon som gjort det på en klocka med liknande konstruktion?

Vilken jäkla historia! Man vågar ju inte ens drömma om att vara med om något liknande.
någon som vet ungefär hur många TG 195 som gjordes? Vad gäller den kronmärkta Candino har jag sett siffror upp mot 2000.

För en dryg månad sedan skrev jag om ett försök till sammanställning av de militära Seiko Viggen (M3440-053010) som kan finnas i vår krets. Här följer de som så här långt kommit till min kännedom:

940880

940106

941675 B472 typ2

942437

0D0053 F17 B472 typ1

0D0116

Jag är möjligen lite förvånad över det låga antalet men det finns nog ett antal bra förklaringar. Den enda som jag med 100% säkerhet vet varifrån den kommer är den där F17 står angivet. En annan mycket intressant detalj är att det finns två olika modeller av länkar (B472) till denna klocka. De två som jag så här långt fått inrapporterade ser olika ut men har samma typbeteckning.

De som läser dessa rader och missat mina två tidigare inlägg rörande denna sammanställning får givetvis gärna PM’a mig med serienummer/historik/länkbeteckning för att fylla på med flera.

De som kontaktat mig tidigare får gärna inkomma med vilken länk ni har kompletterat med ett foto av densamma.

IMG_1668.JPG

För en dryg månad sedan skrev jag om ett försök till sammanställning av de militära Seiko Viggen (M3440-053010) som kan finnas i vår krets. Här följer de som så här långt kommit till min kännedom:

940880

940106

941675 B472 typ2

942437

0D0053 F17 B472 typ1

0D0116

Jag är möjligen lite förvånad över det låga antalet men det finns nog ett antal bra förklaringar. Den enda som jag med 100% säkerhet vet varifrån den kommer är den där F17 står angivet. En annan mycket intressant detalj är att det finns två olika modeller av länkar (B472) till denna klocka. De två som jag så här långt fått inrapporterade ser olika ut men har samma typbeteckning.

De som läser dessa rader och missat mina två tidigare inlägg rörande denna sammanställning får givetvis gärna PM’a mig med serienummer/historik/länkbeteckning för att fylla på med flera.

De som kontaktat mig tidigare får gärna inkomma med vilken länk ni har kompletterat med ett foto av densamma.

IMG_1668.JPG
Här kommer en till, dock ingen länk.
941023.

….Söker med ljus och lykta efter länk, men hittills utan resultat.

Bilagor

• C5B71C19-DA3D-4611-8AF4-F517322FBE8C.jpeg
    C5B71C19-DA3D-4611-8AF4-F517322FBE8C.jpeg
    814.9 KB · Visningar: 22
  • C25C9DF8-E4AF-41B6-8C0B-45FF80D0FB75.jpeg
    C25C9DF8-E4AF-41B6-8C0B-45FF80D0FB75.jpeg
    666.8 KB · Visningar: 19
Tack... det är första informationen jag får om denna klocka. Var detta en stor utgåva eller mindre? Vad kan man säga om urverket Valjoux 7740?

Mvh

Var så lite! Var själv spekulant på en breitling med aktuellt verk för några år sen så jag googlade verket och hittade refen.. Vet inte så mycket mer men särskilt vanliga tror jag inte att de är..🤷‍♂️

Var så lite! Var själv spekulant på en breitling med aktuellt verk för några år sen så jag googlade verket och hittade refen.. Vet inte så mycket mer men särskilt vanliga tror jag inte att de är..🤷‍♂️
Nej, jag har ägnat eftermiddagen åt visst undersökande på nätet och jag har förstått at de är relativt ovanliga. Inte heller mycket information utöver vissa äldre annonser på försäljning av denna klocka i lite olika tappning. Ska bli intressant att se vad Breitling själva säger om klockan... om något alls.

Min årsklocka. En J Bianchi 300 från -94 med ett ammoband från @MickeJ:) Detta är en av få gånger där jag gillar läder på en dykare!
FECFE9DF-67F6-49D9-B8EA-E79266A8201B.jpeg

065CA0A5-465B-4514-B4EF-DAAB5474F6E3.jpeg

Jag har även en CWC Royal Marines från -95 (damens årsklocka) och letar nu efter något annat roligt (vintage) som varit issued. Jag har sneglat lite på Dirty Dozen men det känns som en djungel där priserna varierar extremt mycket. Är det något speciellt man ska tänka på när man köper en Dirty Dozen? Är det någon annan som har någon annan idé på en rolig issued klocka som möter mina krav? Som det är just nu lutar det åt en Dirty Dozen men det kan snabbt ändras! Budget beror lite på objekt men 10-30k beroende på vad det är och i vilket skick:)

Hälsningar Tim

Tillbaka
Topp